Werk & Studie alle pijlers

Hoe betaalden jullie je studieschuld af?

26-08-2016 22:08 153 berichten
Volgende week begin ik aan mijn derde bachelorjaar. Iets langer dan een jaar geleden, heb ik mijn leningen allemaal aangezet in DUO. Reden was eerst dat ik een baan had waar ik als 20-jarige bijna nooit werd ingeroosterd omdat er allemaal goedkope 16-jarigen ingezet werden, later heb ik deze baan opgezegd (vooral vanwege het idioot lage salaris en dat ik toch alleen maar gebeld werd als ze me nodig hadden).

Ik heb later nog wel een dag bij het restaurant hier om de hoek gewerkt. (Reden opzegging is dat ik dezelfde dag ontdekte dat het werk zwart was. En volgens mij hebben ze niet veel later een boete gekregen, want ineens zochten ze heel veel personeel en zijn de maaltijden een stuk duurder geworden.) En later heb ik twee dagen bij een callcenter gewerkt, maar dat is gewoon oplichterij want elke week hebben ze 10 nieuwe mensen omdat niemand er wil werken dan wel niemand voldoet aan idiote eisen die gesteld worden.

Ik ben er een beetje klaar mee en ik weet dat de kansen op een fatsoenlijke bijbaan als student nihil zijn. (Als ik al word aangenomen, krijg ik een idioot laag salaris. Zoals bij dat baantje dat ik opzegde, 30 euro per maand of zo.)



Eigenlijk vind ik die lening wel prima, een hypotheek kost véél meer en daar doet men ook niet moeilijk over, maar ik zit wel met dat afbetalen na studie. Ik verwacht dat mijn uiteindelijke schuld niet meer dan 20.000 bedraagt, en al mijn grootouders leven nog. (Allemaal gescheiden, mijn ouders geven aan dat ik ook een deel van de erfenis krijg.)



Hoe ging het bij jullie met het afbetalen van de studieschuld? Hoe pakten jullie dat aan en hoe lang waren jullie er mee bezig?
Wat een instelling heb jij, TO, zeg. Ik ben zelf ook student en heb met gemak een bijbaantje kunnen vinden, vind het altijd leuk om naar mijn werk te gaan en krijg ongeveer €10,- per uur betaald. En zoveel moeite heb ik daar nu ook weer niet voor hoeven doen terwijl ik door omstandigheden een heel leeg CV had toen ik aan mijn studententijd begon. Al mijn vrienden werken ook allemaal naast hun studie en heb niet het idee dat ze het heel zwaar hebben daarmee. Als je wellicht eens wat beter zou zoeken en niet alles gelijk afkraakt dan is het niet heel moeilijk om werk te vinden naast je studie. Ik heb werk waarbij we iedere maand een overzicht krijgen hoeveel mensen ze op welke dag en op welk tijdstip nodig hebben en dan kan iedereen zichzelf inplannen. Ideaal voor studenten dus met een rooster dat iedere week wisselt.



En ja... Ik moet daarnaast ook nog lenen want van alleen mijn werk red ik het niet, maar dit staat wel maar mooi op mijn CV. Dat jij er al vanuit gaat dat mensen hele CV's bij elkaar liegen en dat werkgevers daar gelijk intrappen vind ik ook al een heel aparte instelling. Zelfs voor mijn stage hebben ze me al om referenties gevraagd en zijn die nagetrokken, laat staan als ik dadelijk echt aan het werk ga.
Ik had tijdens m'n studie twee bijbaantjes, een van 8 en een van 10 uur per week.



Hoe ik afbetaal? Nou gewoon, er wordt maandelijks een bedrag afgeschreven naar de DUO.

En jij?
Ik heb mijn 15 jaar aflossen er in december eindelijk opzitten

En dan is iedere cent van mijn lening ook echt terugbetaald.

Toch lekker om dat geld er maandelijks weer bij te hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen schuld gemaakt.

Heb veel gewerkt via studentenuitzendbureaus destijds (vooral susa toen). Hebben die echt niks? Kan het me nauwelijks voorstellen, tot ik in een vaste pool zat via hen werd ik zeker wekelijks gebeld voor losse klussen. Heb op de stationss gewerkt in de vaste pool (kiosk, swirls etc), promotiewerk gedaan (flyeren etc), orderpicken, verzekeringsreclame inpakken bij een zorgverzekeraar etc. Enige wat ik echt niet wilde was outbound callcenterwerk en werven van leden op straat/langs deuren. Ik heb er in de zomervakanties zeker 4 weken meer dan 40 uur kunnen draaien. Lekker als buffer voor de rest van het jaar.



Daarnaast nog student-assistent geweest en bijna wekelijks een onderzoekje meegedaan van de psychologie-afdeling van de universiteit (vaak 6-10 euro voor 15-30 minuten in een tussenuur).
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 26 augustus 2016 @ 23:05:

[...]





Nee, bij je hypotheek geldt dat niet, want dat is iets dat je geld oplevert. Maar extra belasting betalen "omdat het beter voelt" daar begrijp ik niet zoveel van.



Financiële beslissingen moet je met je verstand maken, niet met je gevoel.



Daar gaat het toch niet om? Ik lees nergens dat iemand extra belasting zou betalen?



Ik zal dan wel zo'n 'viva forummer zijn die roomser is dan de paus', maar ik vind jouw redenatie en gedachtegang inderdaad asociaal.



Shoot me.
Alle reacties Link kopieren
Ik had tijdensijn studie echt geen idee van wat een normaal salaris voor "later" zou zijn, maar ook niet welke kosten ik daar allemaal van zou moeten betalen. ik heb het geleende geld niet alleen voor het hoog noodzakelijke gebruikt maar ik kocht ook te veel en te dure kleding, at iedere dag vlees, ging op vakantie, reed auto en ging te vaak stappen.

Mijn studielening is afbetaald maar dat was behoorlijk krom liggen.

..en nu twijfel ik of dit een les is die gewoon nodig is om met geld om te leren gaan of dat ik mijn kinderen leningloos door hun studie wil helpen. Als ik op de zelfde manier doorleef als ik deed toen ik afbetaalde zou dat kunnen.
quote:mapima2 schreef op 26 augustus 2016 @ 23:22:

Ik denk niet dat een werkgever het heel interessant vindt dat je 2 uur per week bier hebt geschonken.



Niet? Zeker wel. Achter de bar leer je met allerlei types klanten omgaan, je leert door te werken zonder miepen. Ik heb van alles gedaan, oa callcenterwerk en juist dat leerde me hoe om te gaan met onredelijke mensen, snel te denken. Dat zijn waardevolle skills straks.



Onderschat het niet, kennis en een studie zijn belangrijk, maar het is lang niet altijd degene met de best aansluitende opleiding die een baan krijgt, maar degene bij wie men het beste gevoel heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als bijbaantje ontvang je een 'idioot laag salaris' en daar doe je het niet voor? Ja wat had je dan voor bedragen verwacht, je bent bij wijze van nog een kind hoor, je komt net kijken dus accepteer het maar. Vermoed dat je een verwend enig kind thuis bent, als ik je zo hoor.
Hoe? Maandelijks, annuitair. Net als iedereen dus.
quote:mapima2 schreef op 26 augustus 2016 @ 23:22:

[...]



Ik denk niet dat een werkgever het heel interessant vindt dat je 2 uur per week bier hebt geschonken. En ze kunnen niet eens controleren of het echt is, misschien verzinnen de mensen met volle CV's hun banen wel. Werkgevers weten ook wel dat ze daar rekening mee moeten houden.

Bij een echte studiegerelateerde bijbaan vraag je natuurlijk als je uit dienst gaat een referentiepapier, maar helaas is het voor mijn studie bijna onmogelijk om zo'n bijbaan te vinden. (Teveel aanbod van studenten.) Of is er sprake van dat je 40 uur per week moet werken en dan als tegemoetkoming 400 euro per maand bruto werkt. Dat bedrag prima, maar niet voor 40 uur per week als ik ook nog fulltime studeer.ik heb vrij veel aan de selectiekant gezeten en ben jaren zelf werkgever geweest, en mijn waarneming is dat studenten en sollicitanten een paar dingen nogal overschatten:

- bijbaantjes tijdens je studie die niet duidelijk beroepsgerelateerd zijn voegen niets toe aan je cv

- wereldreizen voegen niets positiefs toe aan je cv

- sabbaticals en aanverwanten voegen niets positiefs toe aan je cv

- HR of PZ doet voorselecties, maar neemt geen eindbeslissing over wie de baan krijgt
quote:Bugs_Bunny schreef op 27 augustus 2016 @ 08:06:

[...]

ik heb vrij veel aan de selectiekant gezeten en ben jaren zelf werkgever geweest, en mijn waarneming is dat studenten en sollicitanten een paar dingen nogal overschatten:

- bijbaantjes tijdens je studie die niet duidelijk beroepsgerelateerd zijn voegen niets toe aan je cv

- wereldreizen voegen niets positiefs toe aan je cv

- sabbaticals en aanverwanten voegen niets positiefs toe aan je cv

- HR of PZ doet voorselecties, maar neemt geen eindbeslissing over wie de baan krijgtHet feit dat er baantjes op staan is toch hopelijk wel iets positiefs? Een cv met nul bijbanen zegt mij dat het iemand is met de instelling van TO. Ik zou liever iemand aannemen die wel de discipline heeft om een baantje vol te houden.
Juist als 20-jarige moet jij kwaliteiten hebben die een 16-jarige nog niet heeft vanwege bijv. werkervaring en verantwoordelijkheid. Nu thuis gaan zitten, helpt daar niet aan mee.

Lenen voor je collegegeld en boeken vind ik ook iets anders dan lenen voor je biertjes en etentjes op een terras of de vakantie naar Thailand. Houd er rekening mee dat je een lagere hypotheek voor een huis kunt krijgen als je al een (studie)schuld hebt.

Ik weet niet hoe oud je grootouders zijn, maar die kunnen ook wel 98 worden dus die erfenis kan ook nog wel even duren. En er nu al vanuit gaan dat je die krijgt en er maar op los te leven, vind ik onfatsoenlijk. Je grootouders hebben net zo goed hard moeten werken voor dat geld.



Ga eens op zoek naar studentenuitzendbureaus, laat bekenden weten dat je op zoek bent, loop binnen bij bedrijven in de stad, ga in een kas tomaten plukken, koffie schenken bij bejaarden of weet ik veel wat. Er is zo veel meer te vinden dan de horeca of een callcenter. Soms is het beter om iets minder te verdienen en te werken met leuke collega's in een prettige sfeer, dan denken dat je rijk wordt door met tegenzin naar je werk te gaan.



Ik heb gezorgd dat ik geen schuld heb door altijd te werken naast mijn studie. Ik had een tijd drie 0-uren contracten maar werkte, als het me uitkwam, vaak 20 uur per week of in de vakanties fulltime. Dat zorgt er ook gelijk voor dat ik goed moest kunnen plannen en het verdiende prima voor destijds (rond de 10 euro netto per uur). De bijbaantjes sloten aan op mijn studie en stonden dan ook goed op mijn CV. Mijn studie bood goede kans op een baan en ben dan ook de dag na mijn diplomering aan het werk gegaan in een passende functie. Dat komt er op neer dat ik toch iedere cent terug zou moeten betalen.
quote:mapima2 schreef op 26 augustus 2016 @ 23:22:

[...]



Ik denk niet dat een werkgever het heel interessant vindt dat je 2 uur per week bier hebt geschonken. En ze kunnen niet eens controleren of het echt is, misschien verzinnen de mensen met volle CV's hun banen wel. Werkgevers weten ook wel dat ze daar rekening mee moeten houden.

Bij een echte studiegerelateerde bijbaan vraag je natuurlijk als je uit dienst gaat een referentiepapier, maar helaas is het voor mijn studie bijna onmogelijk om zo'n bijbaan te vinden. (Teveel aanbod van studenten.) Of is er sprake van dat je 40 uur per week moet werken en dan als tegemoetkoming 400 euro per maand bruto werkt. Dat bedrag prima, maar niet voor 40 uur per week als ik ook nog fulltime studeer.Ik denk wel dat een werkgever dat interessant vindt. Het zegt iets over jou. Niet dat je zo goed kunt biertappen maar wel dat je naast je studie ook nog wilde en kon werken. Dat je een doorzetter bent etc.
quote:sssssst schreef op 27 augustus 2016 @ 08:20:

[...]





Het feit dat er baantjes op staan is toch hopelijk wel iets positiefs? Een cv met nul bijbanen zegt mij dat het iemand is met de instelling van TO. Ik zou liever iemand aannemen die wel de discipline heeft om een baantje vol te houden.

Het zegt mij niets, positief of negatief. Bier tappen, schoonmaken of vakkenvullen doet vrijwel iedereen tijdens studie. Als je er toevallig iets van geleerd hebt blijkt dat wel. Maar bij verder gelijke cv's maakt een bijbaantje echt niets uit.



Bij mensen met werkervaring vind ik het zelfs een minpunt als je denkt dat je bar-baantje op je cv hoort
quote:sssssst schreef op 27 augustus 2016 @ 08:25:

[...]



Ik denk wel dat een werkgever dat interessant vindt. Het zegt iets over jou. Niet dat je zo goed kunt biertappen maar wel dat je naast je studie ook nog wilde en kon werken. Dat je een doorzetter bent etc.Nee hoor, hooguit dat je een 13-in-een-dozijn student bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd goed kunnen verdienen door bij de universiteit te werken. Ik heb bij de bieb gewerkt (topbaan, gedeeltelijk betaald studeren), in het promo team van mijn studie gezeten en later bij de afdeling communicatie gezeten om daar als manusje van alles dingen te doen. Ik kreeg overal meer dan €10 per uur. Dat is best de moeite waard.
Voor mij zeggen bijbaantjes wel degelijk iets op een cv. Een sollicitant, een starter dan, zonder bijbaantjes heeft bij mij een achterstand. En dan niet om het type baantje, maar wel omdat het aangeeft / aan kan geven hoe iemand in het leven staat. Alleen maar studeren is, in het oude stelsel dan, voor mij geen pluspunt.

En zelf ben ik flink aan het afbetalen trouwens. Altijd gewerkt tijdens mijn studie maar ook geleefd als god in Frankrijk. En daar betaal ik nu dus flink voor. Enigszins onderschat tijdens mijn studie, maar ik zou het niet anders doen als ik het mocht overdoen. Wel een erg goede baan, dus het maandelijkse bedrag kan ik goed missen.
quote:Poging3 schreef op 27 augustus 2016 @ 08:58:

Voor mij zeggen bijbaantjes wel degelijk iets op een cv. Een sollicitant, een starter dan, zonder bijbaantjes heeft bij mij een achterstand. En dan niet om het type baantje, maar wel omdat het aangeeft / aan kan geven hoe iemand in het leven staat. Alleen maar studeren is, in het oude stelsel dan, voor mij geen pluspunt.

En zelf ben ik flink aan het afbetalen trouwens. Altijd gewerkt tijdens mijn studie maar ook geleefd als god in Frankrijk. En daar betaal ik nu dus flink voor. Enigszins onderschat tijdens mijn studie, maar ik zou het niet anders doen als ik het mocht overdoen. Wel een erg goede baan, dus het maandelijkse bedrag kan ik goed missen.

Twee vragen:

- neem jij mensen aan?

- wat zegt het jou precies als mensen iets totaal niet-onderscheidends op hun cv zetten?
Ik heb er 15 jaar over gedaan, prima studietijd gehad (met bijbaan), en nu moet ik mijn hypotheek afbetalen. Ik zit er niet zo mee, als je iets wil voor je zelf kost dat nu eenmaal geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 26 augustus 2016 @ 23:06:

Ik begin trouwens wel te begrijpen waarom het kennelijk niet langer meer mogelijk is dat basisbeurzen omgezet kunnen worden in een gift. Als bijna niemand de studieschuld volledig terugbetaalt... En dan te bedenken dat het collegegeld dát er betaald wordt slechts een vijfde is ofzo van wát er al aan meegefinancierd wordt. Relax NYC, ik heb hem wel helemaal afbetaald. 15 jaar 80 euro per maand. Prima te doen....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Dat werd gewoon elke maand van de rekening gehaald tot het betaald was en af en toe extra afgelost als dat zo uit kwam. Opzettelijk zo min mogelijk betalen zodat het kwijtgescholden wordt vind ik gewoon asociaal. Natuurlijk heeft dat wel invloed op de toekomst. Als een bepaald systeem teveel geld kost dan gaat het op de schop en wordt het niet beter. Dat is niet nu direct jouw probleem maar het wordt wel een probleem als je eigen kinderen gaan studeren en dan nog minder krijgen of met slechtere voorwaarden. Ik vond het idee van een schuld ook gewoon onprettig en aangezien ik het aangegaan ben vind ik ook dat ik het terug moet betalen. Ik werkte wel waar mogelijk maar de studie die ik deed was moeilijk te combineren met werk, vaak werkte ik dan wel in de vakanties. Als je wel kunt werken zou ik dat zeker doen al is het niet veel, alles is weer meegenomen en als ik het zo lees lijkt het me ook een goede oefening voor je werkhouding want die klinkt niet best.



Ik zou zeker in deze tijd niet beginnen aan een studie waar je voor moet lenen maar die weinig baankans geeft. Fijn als je kunstgeschiedenis gestudeerd hebt maar met het salaris dat de Mc zijn hoofdhamburgerbakken betaald kun je geen 20.000 euro afbetalen binnen een redelijk termijn.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Als je zeker weet dat de duo geen medelijden heeft en je toch alles moet aflossen, waarom zou je dat dan niet versneld doen? Als je genoeg spaargeld hebt maakt het belastingtechnisch niet veel uit, en de rentestanden van de spaar wegen ook niet meer op tegen de rente van de schuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 27 augustus 2016 @ 09:01:

[...]



Twee vragen:

- neem jij mensen aan?

- wat zegt het jou precies als mensen iets totaal niet-onderscheidends op hun cv zetten?



Ja.

En dat ze een goeie arbeidsethos hebben. Ik heb van huis uit meegekregen dat geen werk het niet waard is om gedaan te worden (dankje pap!) en zie dat graag terug in een cv. Het bepaalt natuurlijk niet alles, stages en relevante ervaringen zijn de basis, maar een bijbaantje kan wel net de doorslag geven.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Jezus mensen zoals jij houden maar hun hand op. Tijdens mijn studie heb ik als postbode gewerkt (standaard op zaterdag omdat ik door de week college's en stage had, en ook nog weleens een dag door de week als ik toen wist dat ik vrij had)



Edit: Ik heb zelf geen studieschuld gehad omdat ik het geluk had dat mijn studie voor mij betaald werd
l'état c'est moi
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 27 augustus 2016 @ 09:17:





Ik zou zeker in deze tijd niet beginnen aan een studie waar je voor moet lenen maar die weinig baankans geeft. Fijn als je kunstgeschiedenis gestudeerd hebt maar met het salaris dat de Mc zijn hoofdhamburgerbakken betaald kun je geen 20.000 euro afbetalen binnen een redelijk termijn.

Dat valt dus wel mee want zolang je onder modaal verdient hoef je geen cent terug te betalen.

Zie bv http://financieel.infonu. ... g-door-veel-te-lenen.html

Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben deze regeling maar zo werkt het wel nu..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven