Eindelijk een smartphone en Whatsapp

11-08-2016 23:12 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal



Ik heb even wat tips/advies nodig Ik (twintiger) heb nog nooit een smartphone gehad (heb nog steeds een oude Nokia met Snake erop en keuze uit vijf polyfone ringtones). Ik heb eigenlijk een enorme aversie tegen smartphones, maar ik denk erover het toch eens te proberen. Voel me namelijk heel vaak buitengesloten omdat ik niet beschik over het fantastische programma WhatsApp. Niemand belt, mailt, of stuurt meer een bericht via Facebook (ja, zo'n account heb ik helaas al wel).



Het probleem is dat ik smartphones wantrouw. Voornamelijk wat betreft de privacy. Maar ook qua kosten; ze gaan minder lang mee dan de goeie oude Nokia en voor je het weet schrijft de provider allerlei bedragen van je rekening omdat je onbedoeld gebruik gemaakt hebt van 3g of 4g (zag dat laatst nog op tv). Ook ben ik erg huiverig voor Whatsapp. Begrijp ik nou goed dat iedereen die mijn nummer heeft mij dan zomaar kan opzoeken in Whatsapp en dan toegang heeft tot mijn naam en foto? Kan ik dan gewoon een nepnaam gebruiken en een willekeurige foto instellen of is dat allemaal gelinkt aan een ander profiel zoals Facebook? En klopt het dat Whatsapp heel slecht beveiligd is? Want ik heb op veel tech fora gelezen dat je op Whatsapp te maken kunt krijgen met allerlei narigheid met virussen, ongewenste spamberichten, en dat de app jouw gegevens kan doorverkopen en toegang heeft tot je foto's/contactenlijst/verdere informatie.



Kunnen jullie mij misschien wat tips geven omtrent deze dingen? Hoe werkt het met die privacy en wat kan ik er zelf aan doen?



Qua Facebookinstellingen werkt het allemaal vast hetzelfde als op de pc (dat heb ik al geregeld).. ik heb echter helemaal nog nooit gezien hoe Whatsapp werkt en wat ze allemaal van je (willen) weten dus daar heb ik geen zicht op. Zo min mogelijk apps installeren is het doel, maar ik heb begrepen dat je sommige dingen helemaal niet kunt verwijderen.



(Zal ook hier wel weer uitgelachen worden maar ik hoop op wat nuttige reacties )
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik stel het zeer op prijs. Fijn dat er zoveel nieuwe info gegeven wordt waar ik iets mee kan



Wat betreft het feit dat ik misschien een beetje té wantrouwend ben ( ); ik blijf denk ik altijd wel sceptisch over dit soort dingen maar ik ben wel wat meer gerustgesteld door de reacties hier. Al vind ik wel dat mijn privacy niet ineens onbelangrijk is omdat ik geen staatsgeheimen verstuur.. Zoals iedereen bekijk ik ook dingen op internet die een ander niet hoeft te zien en bespreek ik zaken met mensen die een ander niet hoeft te weten. Die dingen zijn niet illegaal, maar wel persoonlijk. En sowieso is voor veel bedrijven alle info interessant (big data)... Dat zit mij dan juist weer niet lekker. Maarja



En ik begrijp het wel hoor, dat jullie het grappig vinden dat ik geen smartphone heb :D Ik waardeer het dat jullie me niet uitlachen!! Dat is in real life soms anders
quote:_lupine_ schreef op 12 augustus 2016 @ 00:33:

Iedereen die je adres weet kan een envelop met poep naar binnen schuiven. Zelfs mensen die niet weten dat jij daar woont kunnen dat. En als je je gordijnen niet dicht hebt, kunnen ze zelfs naar binnen kijken



Sla een ouderwets telefoonboek open en je vindt duizenden telefoonnummers. Waar ben je precies bang voor? En gaat hetgeen je bang voor bent je behoeden voor het kwaad zolang je geen smartphone neemt? Wat voor privacy heb je precies te beschermen waar wie dan ook zo nieuwsgierig naar is?



De hele wereld is online en aan de smartphone. Ik weet van mezelf dat ik bijzonder middelmatig ben en er echt nergens geheime diensten zijn die mijn app gaan hacken. En al gebeurt dat wel, dan ben ik nogmaals middelmatig en vindt niemand daar staatsgeheimen op, dus tja....



Ik probeer dus maar te zeggen dat ik vind dat je moeilijk doet. Go with to flow enzo.Ik vind dit altijd zo'n vreemd antwoord. Go with the flow? Waarom?
https://www.youtube.com/watch?v=Gc67C94wSx0



Go with the flow, ja soms moet dat he. Liever niet.
Ook niet met de flow van de oudgedienden btw ;)
Alle reacties Link kopieren
Whatapp is geüpdate.



Je moet even bij je instellingen het vinkje weghalen dat aan facebook toestemming geeft om je "gepersonaliseerde reclames" te sturen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Marshmallow24 schreef op 13 augustus 2016 @ 00:47:

Bedankt voor de reacties! Ik stel het zeer op prijs. Fijn dat er zoveel nieuwe info gegeven wordt waar ik iets mee kan



Wat betreft het feit dat ik misschien een beetje té wantrouwend ben ( ); ik blijf denk ik altijd wel sceptisch over dit soort dingen maar ik ben wel wat meer gerustgesteld door de reacties hier. Al vind ik wel dat mijn privacy niet ineens onbelangrijk is omdat ik geen staatsgeheimen verstuur.. Zoals iedereen bekijk ik ook dingen op internet die een ander niet hoeft te zien en bespreek ik zaken met mensen die een ander niet hoeft te weten. Die dingen zijn niet illegaal, maar wel persoonlijk. En sowieso is voor veel bedrijven alle info interessant (big data)... Dat zit mij dan juist weer niet lekker. Maarja



En ik begrijp het wel hoor, dat jullie het grappig vinden dat ik geen smartphone heb :D Ik waardeer het dat jullie me niet uitlachen!! Dat is in real life soms anders



Ik vind je wel wat ver gaan, maar dat komt ook omdat je in je OP gegronde twijfels noemt over de privacy van een smartphone, tegelijk met dingen die laten zien dat je er best weinig van weet en een beetje paranoïde overkomen; bijv met whats app (angst voor spam / virussen via WhatsApp - dat gebeurd niet, het is geen mail oid - of het zien van een foto).



Qua privacy snap ik je wel hoor. Juist de klakkeloosheid en de manier waarop iedereen het normaal vindt is wat beangstigend als je erover nadenkt en je er in verdiept. Zo kan je via je Google account inloggen en precies de locaties zien waar je de afgelopen jaren zoal bent geweest. En dat is nog maar een algemeen bekend iets.



WhatsApp is nu van Facebook, en de eerste stappen naar het delen van data daartussen zijn gezet. En dat zal alleen maar toenemen. Voor nu kan je het uit zetten. Maar Tja. Ik ken mensen die telegram (of iets anders soortgelijks) gebruiken ipv WhatsApp. Vraag me niet precies hoe en wat, maar kennelijk stuk minder commercieel dan WhatsApp en beter beveiligd oid, maar dan moeten je vrienden dat wel ook gebruiken. En wie weet wat daarmee gebeurd als het wel commerciëler wordt in de toekomst ;)



Ik snap trouwens ook nooit waarom elke app altijd zoveel toegang moet krijgen tot allerlei gegevens op mijn telefoon. Wat moet een yoga app met de gegevens van mijn foto's, of contacten, of wat dan ook.



Ik gebruik zelf verder wel WhatsApp en een hele rits andere apps
Verder is dit misschien meer een vraag voor tweakers oid, als je meer wilt weten dan alleen hoe WhatsApp oppervlakkig werkt?



Als je wilt weten hoe het echt met de privacy zit en de rechten tot je gegevens en beveiliging van je berichten is het viva forum denk ik niet helemaal de juiste plek



Hoewel t forum kan verrassen. Is van vele markten thuis
zo gek is het wantrouwen van TO niet. Ik blijf het bizar vinden dat van alles en nog wat automatisch wordt gedeeld tenzij je zelf aangeeft dat niet te willen. En dat door het aanvinken van een optie ergens ver weg verstopt:

https://tweakers.net/nieu ... a-delen-met-facebook.html



WhatsApp gaat data delen met Facebook



Door Arnoud Wokke, donderdag 25 augustus 2016 14:54, 552 reacties • Feedback



Chat-app WhatsApp gaat standaard accountinformatie van gebruikers delen met Facebook, zodat het sociale netwerk relevantere advertenties gaat aanbieden. Het gaat om een optie, die gebruikers in de eerste maand kunnen uitzetten.



Het uitschakelen van het delen van data gebeurt via het Account-submenu onder 'Instellingen', zegt WhatsApp in de nieuwe voorwaarden. Hoe dat moet, staat beschreven op een speciale pagina in de faq over de veranderingen. Als gebruikers dat willen, zal Facebook de info niet gebruiken voor het relevanter maken van advertenties, maar WhatsApp en Facebook delen dan nog steeds info. WhatsApp kan de berichten die gebruikers sturen niet delen, omdat deze dankzij de end-to-end encryptie niet inzichtelijk zijn. Het enige dat ze dus kunnen delen zijn metadata over het gebruik van de app en databases met telefoonnummers, al zal Facebook die in veel gevallen zelf ook al hebben.



WhatsApp zegt dat Facebook die data kan gebruiken om spam te bestrijden en advertenties relevanter te maken, claimt de chat-app. Daarnaast heeft WhatsApp met de aanpassing de mogelijkheid geschapen voor bedrijven om met klanten contact te onderhouden, bijvoorbeeld voor het op de hoogte houden van levertijden of het sturen van aanbiedingen. De chat-app benadrukt dat het gebruikers niet wil opzadelen met een 'spam-achtige ervaring'.



Oprichter Jan Koum zei eerder dit jaar al dat die optie eraan zat te komen. Het is een manier voor WhatsApp om geld te verdienen. WhatsApp bood jarenlang abonnementen aan, maar schafte die begin dit jaar af en maakte de applicatie blijvend gratis.
Ik hoef geen 'vriendensuggesties'. Walgelijk woord. Kan zelf heel goed bepalen met wie ik contact wil, en dan wil ik best wat moeite doen om die persoon toe te voegen aan mijn contacten.

Voor wie niet wil dat whatsapp deelt met fukboek: http://motherboard.vice.c ... r-niet-met-facebook-deelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven