Kliekjes eten

28-08-2016 09:57 44 berichten
Tot hoeveel dagen na het klaarmaken van het eten, eten jullie de kliekjes nog op?



Ik durf het na twee dagen niet meer te eten, maar vind het ook zonde om het weg te gooien. Misschien lees ik hier wel dat ik het gerust langer kan bewaren



Overigens is invriezen dan misschien slimmer, maar dat doe ik alleen direct na het klaarmaken van het eten. En aangezien ik altijd wel van plan ben de kliekjes binnen twee dagen op te eten, maar dit er niet altijd van komt... Vries ik het dus niet altijd in.
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 11:17:

[...]





Eens.

Het ligt er dus aan wat je onder lekker eten verstaat en of je weet wat je wel en niet moet invriezen en hoe daarna te verhitten.Eens. Ik bleef ooit bij een vriendin eten en die ging ingevroren macaroni opwarmen in de magnetron op vol vermogen. Echt alle elleboogjes waren stuk gegaan en uitgedroogd. Ik at en zei er niets over tot ze vroeg: 'Lekker hè?' Tja, wat moet je dan zeggen?
quote:00gjes schreef op 28 augustus 2016 @ 11:10:

[...]



Maar doe jij dat? Of mik je ze gewoon weg?Gebruikte vuile zakjes van eten mik ik weg. Maar die ziplockzakjes gebruik ik ook wel eens voor andere dingen, pas bijvoorbeeld om wat medicijnen bij elkaar in mijn koffer te doen en die gebruik ik dan wel opnieuw voor dat soort doeleinden, of om met dit warme weer iets mee in de vuilnisbak te gooien. (Half ons rosbief dat zoon de hele dag op het aanrecht had laten staan )
Alle reacties Link kopieren
Ik hanteer 2 dagen, omdat ze dat ook in restaurants doen. Een collega van mij eet het kliekje na een week nog op. Toen ik zei dat het officieel 2 dagen is schrok ze Ich rot
Ik vries het altijd meteen in, tenzij ik zeker weet dat ik het de volgende dag wel op wil eten.
Macaroni opwarmen uit de vriezer, en het dan nog lekker houden, is niet te doen. Zelfs niet als je het langzaam laat ontdooien. De pasta is door het invriezen al helemaal zompig en blegh geworden. Daarbij, het is ook niet nodig want een beetje pasta heb je binnen 10 minuten gekookt, en dan saus uit de vriezer is prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook vaak voor 2 dagen. Volgende dag opbakken of in de oven. Ligt eraan wat het is. 3e dag durf ik het eigenlijk al niet meer (maar zet het niet in de koelkast, in de koele kelder).



Hanteer wel als regel dat ik dingen (bv soep) maar 1x opwarm.

restjes groente gaan nog wel eens door de pasta saus oid



Heb een hekel aan eten weggooien en doen we ook zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ja pasta uit de diepvries smaakt niet.
Bedankt voor jullie reacties.

Meer de vriezer gebruiken lijkt het algemene advies te zijn. Ik ga eens kijken of ik die discipline op kan brengen (onze vriezer staat in de schuur en ben vaak te lui daarheen te lopen).
Wat wel werkt met diepvries-macaroni: laten ontdooien op het aanrecht of in de koelkast, in een ovenschaal doen, wat gehalveerde cherrytomaatjes en veel kaas (geraspte Goudse of mozzarella) erover en dan opwarmen in de oven. Dan is het een stuk beter te eten vind ik.
Alle reacties Link kopieren
ik eet iets de derde of vierde dag nog zonder problemen op en ben er ook nooit ziek van geworden



pasta invriezen is inderdaad niet lekker, maar pastasaus invriezen en er even een beetje verse pasta bij koken (gebruik een weegschaaltje, dan heb je nooit teveel) gaat heel goed. Sommige dingen (zoals curry of chili of sommige soorten soep) worden juist lekkerder van een dagje staan en opnieuw opwarmen vind ik.



Ik heb een hekel aan voedselverspilling.
quote:sssssst schreef op 28 augustus 2016 @ 11:28:

[...]





Eens. Ik bleef ooit bij een vriendin eten en die ging ingevroren macaroni opwarmen in de magnetron op vol vermogen. Echt alle elleboogjes waren stuk gegaan en uitgedroogd. Ik at en zei er niets over tot ze vroeg: 'Lekker hè?' Tja, wat moet je dan zeggen?Smaken verschillen, ik bak de macaroni uit de diepvries een beetje op, dat vind ik lekkerder dan die glibberige elleboogjes
Hier gaat het vaak mee naar 't werk de volgende middag.



Rijst en aardappelen gaan meestal weg. Pasta ook als het niet meegenomen is.

Vlees of sla blijft soms 2 à 3 dagen in de koelkast staan.



Soep gaat de diepvries in en echt "halve maaltijden" ook.

Wat meestal alsnog resulteert in dat het er een half jaar later nog in steekt (omdat ik 9 van de 10 niet meer weet wat het is of dat het toch niet genoeg is voor een volwaardige 2-persoonsmaaltijd) ...
quote:Fame schreef op 28 augustus 2016 @ 10:29:

Ideaal om bijna alle kliekjes te verwerken zijn eimuffins. Lekker bij ontbijt en lunch. Kunnen warm en koud en opgewarmd worden gegeten. En zijn minstens 4 dagen houdbaar in de koelkast.



Eten weggooien is pure verspilling en onnodig.In grotere versie ook wel frittata. Lekker, en er kan alles in wat je wil gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:stokske schreef op 28 augustus 2016 @ 11:31:

Ik hanteer 2 dagen, omdat ze dat ook in restaurants doen. Een collega van mij eet het kliekje na een week nog op. Toen ik zei dat het officieel 2 dagen is schrok ze Ich rot







In restaurants hebben ze geen kliekjes, het kan wel zijn dat er genoeg van iets gemaakt wordt (bijv aardappelpuree, om maar iets te noemen) dat ze er meerdere dagen mee kunnen doen. Het is volkomen afhankelijk van het product hoe lang je daarmee doet, en in elk restaurant waar ik gewerkt hebt werd gewoon aan het begin van de dag even goed gekeken/geroken hoe iets eraan toe was alvorens te bedenken hoeveel nieuw er dan gemaakt moest worden. Dressings bijvoorbeeld worden vaak in grote batches gemaakt, daar kun je makkelijk een week mee doen, gebeurt niks mee. Een emmer k&k mayonaise blijft ook makkelijk een week open staan. Rauwkost snij je zo laat mogelijk en daar maak je liever tijdens de avond nog van bij dan dat je over houdt. Etcetc. Volkomen afhankelijk van het product. Jammer dat je je collega zo hebt laten schrikken met je 'officieel'.



Zelf eet ik kliekjes zo lang ik denk dat ze goed zijn. Soms is dat wel ns een week later ja.
Ben geen fan van boterhammen, dus ik lunch altijd 'warm' (tussen aanhalingstekens, want ik heb zelden tijd/zin om mijn bakje ook daadwerkelijk op te warmen ). Als ik een drukke week voor de boeg heb, kook ik op zondagavond al mijn lunches en zet die in tupperware in de koelkast. Bij mij zit er op vrijdag dus 5 dagen tussen koken en eten en ik ben er nog nooit ziek van geworden, smaakt gewoon nog prima!



Moet er wel bij zeggen dat ik veganistisch lunch, dus de wat meer bederfelijke producten als vlees en zuivel zitten dus niet in die maaltijden. Ik denk dat je daar wel wat voorzichtiger moet zijn met de houdbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Meestal gooi ik eten wat over is weg want het is nooit genoeg voor weer 4 personen. Gekookte aardappelen die over zijn bak ik vaak de andere dag op voor mijn dochters die niet zo van gekookte aardappelen houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 28 augustus 2016 @ 11:10:

[...]



Maar doe jij dat? Of mik je ze gewoon weg?Ik mik ze weg. Behalve die waar ik mijn bolletje Saks of open pakje vleeswaren in de koelkast in bewaar want die worden niet "vies". Die kunnen wel een paar "productrondes" mee.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Met dit weer? Alleen de volgende dag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik bewaar het maximaal een week

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven