Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
sterkte dan maarHats.....



Doffe ellende wee. 1 uurtje tuinwerk gedaan en een pijn in de benen niet normaal.

Dinsdag ook maar navragen

Heb inmiddels een behoorlijke lijst wat ik allemaal wil vragen
Alle reacties Link kopieren
Oeh vervelend is dat. Ik had dat, ooit, toen ik nog stage liep voor lerares. Was aan de pil, had geen erge menstruaties, maar terwijl ik wat aan 't uitleggen was wist ik ineens niet meer waar ik het over had

Gaan je voorbereidingen. Gelukkig ving ik het goed op, volgens mijn begeleider.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heel naar Hatsetats, sterkte!



En kramp is ook erg vervelend Kattija. Misschien moet je maandag voor de zekerheid even naar de assistente bellen om te vragen of het mogelijk is dat je een dubbele afspraak krijgt dinsdag? Bij mijn huisarts staat standaard 10 minuten voor een consult wat soms gewoon echt te kort is..Juist omdat je nogal veel dingen te bespreken hebt lijkt het me fijn voor je wat langer de tijd te hebben.
...
Topic doorgelezen en bij sommige dingen ook herkenning. Vooral de menstruatieperikelen. Sinds 2 weken niet meer ongesteld, maar hiervoor 12 (!) weken bloedverlies gehad, en ook gewoon zwaar bloedverlies, bloedproppen (ieuw) enz. Bij HA geweest, eerste keer na langere periode van menstruatie pillen gekregen (primalut) maar dit hielp niets. Nu zou ik spiraaltje krijgen, maar deze viel er na 1,5 week weer uit. Deze week naar gynaecoloog geweest, na inwendige echo heeft ze toch het idee, dat er een kleine vleesboom zit. Deze wordt er eind sept weggehaald en meteen een spiraaltje geplaatst. Hopelijk is het dan klaar.



Andere klachten herken ik toch ook wel wat, alhoewel ik er nog niet aan wil dat ik in de overgang zit . Maar slechter slapen doe ik ook wel een tijdje, en het emotionele is er ook wel even geweest. Maar wijt sommige dingen ook aan het feit dat ik tegen een burnout aan zat, moeder die ziek is.



Nou ja, maar afwachten hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Clue om mijn cyclus bij te houden. Was gratis en je kunt gegevens invullen over de zwaarte van de bloeding, je gemoedstoestand, aantal uren slaap, sexdrive, etc. Je kunt de gegevens die je wilt laten analyseren en hij voorspelt ook pms en de start van de nieuwe cyclus (voor zover daar een peil op te trekken is).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wat is het nut van zo'n app? Is het niet juist zo dat als je in de overgang bent dit allemaal niet meer kunt voorspellen?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij niet om het voorspellen op zich, maar om te zien wat en of er regelmatig is. Daar gebruikte ik vroeger al mentruatiekalenders voor, de app was een uitkomst. Ook op die van mij kun je alles bijhouden wat in die van DG kan. Ik heb dat een tijdje gedaan, maar heb er de discipline niet voor.
Later is nu
O, op die manier.

Ik schrijf het altijd op in mijn agenda, en zet er een 1tje of een 2tje bij als ik heb overgeslagen.

Zo heb ik al meerdere keren 4x overgeslagen, de laatste keer zelfs 5x maar uiteindelijk toch weer ongesteld geworden dus

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel last van heb, maar wel van een voortdurend "niet lekker" voelen. Je kunt nog gewoon je dagelijkse dingen doen, maar je voelt je gewoon niet goed!

Twee jaar geleden heb ik al de heftige menstruaties gehad, maar dat duurde niet zolang. daarna kwamen de opvliegers en grote stops.
Alle reacties Link kopieren
O maaaaan wat voel ik me naar. Buikpijn, zielig, misselijk. Etentje hier afgezegd. Man gaat weg, spel doen bij neef, ik hang op bed.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me zeer gezegend zonder baarmoeder.

Sinds maart 2008 is dat kreng weg. Wat een ongemakken had ik ervan.

Ik was een ander mens toen ik dat ding nog had.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Dit is lekker yoga for crams and pms

Relaxed. Yoga met kussens.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Sterkte Tats... Ben je een beetje lief voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 26 augustus 2016 @ 10:22:

[...]





Hoi Daisymadelief. Ik heb 2 familieleden met borstkanker die hormoontherapie hebben gehad en allebei kwamen na het stoppen met de hormonen (na die 5 jaar) wéér in de overgang, maar deze keer op de natuurlijke manier. Hou daar rekening mee. Heel veel sterkte de komende tijd!Ik moet langer dan 5 jaar hormonen gaan slikken, ik had een tumor die extreem gevoelig was voor hormonen. De oncoloog had het al over 10 jaar. Dan ben ik 56, dus zou het inderdaad nog goed kunnen. ( Dat heb ik er wel voor over, want dan heb ik die leeftijd in ieder geval al weer gehaald!)
Alle reacties Link kopieren
Hatsetats
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

OOh . ik heb zo een kramp in mijn benen....



wat doem jullie daartegen?



O daar heb ik steeds ook zo'n last van. In mijn onderbenen, maar soms ook in mijn voeten. Stond ik laatst bij de Action, kreeg ik ineens ontzettende kramp in mijn tenen. Gelukkig trok het na een minuut of 5 weer weg, ik kon geen stap verzetten. In het begin had ik het alleen 's nachts, nu ook regelmatig overdag.



Ik moet zelf heel goed opletten om niet aan te komen, ik las dat veel vrouwen die een hormoonbehandeling krijgen al gauw 10 kilo aankomen. Mijn gewicht schommelt steeds en ik moet er echt heel hard voor werken om op gewicht te blijven. Baal daar goed van, maar ik weet ook dat in mijn geval overgewicht (lees veel vetweefsel) de kans groter maakt dat de borstkanker terugkeert.



Heb helaas een man die de hele dag loopt te snaaien, vraag hem regelmatig om er rekening mee te houden. Ik vind het namelijk heel moeilijk om ook niet te gaan snoepen/snaaien. Maar dat rekening houden duurt maar kort. En vooral de afgelopen vakantie. Hoe is dat bij jullie, krijgen jullie veel support van je partner . En dan bedoel ik niet allleen wat eten en zo betreft, maar gewoon alle kwalen die bij de overgang komen kijken?
Alle reacties Link kopieren
Die van mij sprong bijna een gat in de lucht, toen ik zei dat ik dacht dat ik aan het begin van de overgang stond. Puur eigen belang want ik vind het dan onzin dat hij dan naar het ziekenhuis gaat voor een sterilisatie (heet dat bij mannen ook zo?)
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je meteen zijn ballen weg laten Crep, dan het heet castratie



Man hier is de liefste. Die zag vanochtend al aankomen dat het etentje niet door zou gaan. Geeft precies de juiste antwoorden en is superbehulpzaam.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Daisymadelief: Magnesium schijnt tegen kramp te helpen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
De app heb ik geinstaleerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 28 augustus 2016 @ 19:57:

Tenzij je meteen zijn ballen weg laten Crep, dan het heet castratie



Man hier is de liefste. Die zag vanochtend al aankomen dat het etentje niet door zou gaan. Geeft precies de juiste antwoorden en is superbehulpzaam.

Da's wel enorm drastisch

Wellicht geen snipsnip dus

Maar goed, eerst zekerheid. Ik wacht nog even af en ik kan altijd nog bloed laten prikken voor zekerheid
Alle reacties Link kopieren
Welk maandverband gebruiken jullie? Man had een tijd terug heel lief een enorme voorraad Libresse night (oid) meegenomen, want in de reclame. Echt enorm dikke dingen, vreselijk. Gebruikte ze eigenlijk alleen 's nachts, maar ben bang dat ik er ook weer overdag aan moet. Bijna op nu thnk god, dus tijd voor nieuwe.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
ik allways night en een super tampon erin.

Heb de magnecium calcium tabletten gekocht voor de kramp.

fingers crossed.



welke app is dat om bij te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik word wel een beetje gek van al die supplementen en weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet. Heb een maand of vier hoge dosering ijzer geslikt vanwege de bloedarmoede veroorzaakt door mijn menstruatie, plus vitamine D. Volgens mij zit dat nu wel goed, maar zal weer eens bloed laten prikken. Ik slik wel een multivitamine voor vrouwen en als ik ongesteld ben slik ik voor de zekerheid ijzer.

Ik heb een tijd teunisbloemolie tegen pijnlijke borsten geslikt. En laatst voelden ze weer vervelend, waardoor ik denk dat ik daar misschien weer eens wat mee moet. Maar ik heb ook nog magnesium calcium zinc staan...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 28 augustus 2016 @ 23:20:

ik allways night en een super tampon erin.





In die heel erge jaren een super plus tampon met een groot always verband in een tenabroekje. Alleen met zo'n broekje durfde ik buiten komen of gaan slapen.



Maar zo sluit je jezelf hermetisch af, ik werd gek van de jeuk dan.



Nu nog steeds een tampon plus en een verband. Die paranoia blijft. Hoe vaak ik niet naar toilet loop ervan overtuigd dat ik doorlek en dan is er geen druppel bloed te zien. Ik ben bang dat die angst nooit echt weg gaat...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 28 augustus 2016 @ 23:05:

Welk maandverband gebruiken jullie? Man had een tijd terug heel lief een enorme voorraad Libresse night (oid) meegenomen, want in de reclame. Echt enorm dikke dingen, vreselijk. Gebruikte ze eigenlijk alleen 's nachts, maar ben bang dat ik er ook weer overdag aan moet. Bijna op nu thnk god, dus tijd voor nieuwe.Ik heb laatst ook de verkeerde libresse night meegenomen. Je hebt ze in dik en dun Raar genoeg had ik het idee dat de dunne ook nog beter opnam. Mijn lief neemt ook op verzoek wel maandverband mee, maar ik haal het liever zelf. Vind het al ingewikkeld genoeg om uit te zoeken, laat staan te beschrijven
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven