Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 28 augustus 2016 @ 12:59:

[...]





Waar komen die eieren er dan bij kijken? Doe je die erin of erbij? Erbij klinkt gewoon als huzarensalade



Ik ga die Turkse aardappelsalade een keer proberen



Ei gaat er ook in.



Gekookte aardappels eten we nooit als los component zeg maar.

Ik maak wel gerechten waar aardappels in gaan maar zo droog gekookt echt nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 28 augustus 2016 @ 12:53:

[...]





Ik ben een beginner hoor, heb het net ontdekt. Dus stomen in thee etc gaat zeker nog komen!



Ik smeer de vis (bijvoorbeeld zalmfilet) in met olijf- of kokosolie, wat peper en zout en fijngehakte zongedroogde tomaatjes en kappertjes.



Of ik maak een mengsel van olie, knoflook, citroen, dille, peper en zout.



Ik ben nog aan het stoeien met stoomtijden. Maar de vis is veel zachter dan wanneer ik het bak (of ik bak te lang, dat kan natuurlijk ook).En heb je een stoompan en raad je die ook aan? Ik wil er misschien ook 1 als ik je zo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten vooral dingen als nasi goreng en curries. Soms gebakken aardappelen met vlees maar dat is minder dan een keer in per week.

En ook wel regelmatig een keer pasta en couscous salade.

En soep
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 28 augustus 2016 @ 12:56:





[afbeelding]Gatver!
Alle reacties Link kopieren
Zijn er bij jullie ook dingen waarbij het leuk bedacht is dat je die zelf kunt maken, maar die je toch echt liever kant en klaar koopt?



Bij mij staat op één chips. Leuk hoor, zelf chips maken. Maar ik vind chips uit zo'n zak toch stiekem echt wel lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen we veel posten dat die gore plaatjes verdwijnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 28 augustus 2016 @ 13:07:

Zijn er bij jullie ook dingen waarbij het leuk bedacht is dat je die zelf kunt maken, maar die je toch echt liever kant en klaar koopt?



Bij mij staat op één chips. Leuk hoor, zelf chips maken. Maar ik vind chips uit zo'n zak toch stiekem echt wel lekkerder. Ja chips.
Hier heel soms wel gekookte aardappels. Met pompoen, en een flinke klont roomboter er op. Lekker!
Lovestar foei! Ik ga effe over me nek door je vieze plaatjes!!
in de winter eet ik meer gekookte aardappelen. Lekkere stamppot of stoofschotel, jummie.



Kaas vind ik ook heerlijk, oude kaas (met zoutkorrels erin), geitenkaas, zachte kazen, kaas met kruiden (chilikaas bij de lidl weg bv), alles heerlijk! En dan bij de oude kaas lekkere zelfgemaakte uienchutney
quote:MevrouwJack schreef op 28 augustus 2016 @ 13:02:

[...]



Limoncello cupcakes. Ben alleen niet helemaal tevreden over de limoncellosmaak. Meer alcohol = beter



De watermeloensalade is watermeloen, rode ui, feta, munt, bieslook, zwarte peper en balsamico.Darling meer alcohol is altijd beter!
quote:Lapflop schreef op 28 augustus 2016 @ 13:04:

[...]



En heb je een stoompan en raad je die ook aan? Ik wil er misschien ook 1 als ik je zo hoor.



Wij hebben een simpele, zo'n torentje van 3 hoog (kan geen plaatjes plakken). Van een onbekend merk. Ik was enorm sceptisch, daarom een goedkope van €25 ofzo.

Maar ik gebruik hem nu best regelmatig. Aangeschaft om vaker gezond te eten.

Ik stoom (zoete) aardappelen, groenten en vis dus.

Maar zoals ik al zei ben ik nog een beginner.



Wat ik nog harder aanraad is de Airfryer!!! Hierin maak ik zelfgemaakte zoete aardappel frietjes! Veel makkelijker/sneller dan uit de oven. En geen vet nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 28 augustus 2016 @ 12:45:

[...]



Het is al lang geleden hoor, maar het stond als ansjovis op de kaart. Ik heb ze daarna in Italie nog een keer gegeten. Ze lijken inderdaad op iets tussen een sardine en een ansjovis in. Het is alsof de geconcentreerde smaak van 1 visje in wat meer en zacht file verdeeld is. Heerlijk. Inderdaad een beetje alsof je zo'n mini ansjovisje hebt laten paren met een sardientje.



Ik zie ze vers ook nergens. Ken wel de grotere ansjovis die je o.a. in spanje in blik kunt kopen, die hebben voor.mijn gevoel meer smaak dan die kleintjes hier.
Alle reacties Link kopieren
We eten allebei trouwens geen gekookte aardappels, dus agv is hier met aardappelpuree, stampot of gebakken aardappeltjes. Lekker voor soms.



Eigenlijk is er niets dat ik echt niet eet (in een restaurant of bij een ander), maar zelf zal ik nooit gebakken lever en mosselen klaarmaken. Alle andere zeevruchten vind ik heerlijk en alle bewerkte vormen van lever ook,maar dit vind ik allebei echt niet zo lekker.
In de loop der tijd ben ik steeds eenvoudiger gaan koken.

Vind de te gebruiken producten wel heel belangrijk.

Dus echt goede rijst, groente, aardappels, brood.

Idd een goeie bouillon maken.

Ik heb er wel aardigheid in.

Lever hou ik ook niet van.

Jammer, want supergezond.
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 28 augustus 2016 @ 12:38:

[...]





Gamba's/garnalen

Een aantal keer geprobeerd, maar ik vind die sponzige structuur echt niet te doen.



En ik eet geen vlees. Wel vis.Ook kleine noord zee garnaaltjes niet? Die bijna smelten in je mond
Gamba's vind ik wel lekker, kippenlevertjes eet ik ook wel, maar niet zo vaak. Verder ben ik niet zo'n visliefhebber. Eet wel eens een stukje vis, maar niet vaak
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week een air fryer gekocht! Dus daar ben ik ook druk mee bezig. Tot nu toe bevielen de viskoekjes het beste. Iemand nog tips voor goede airfryer recepten?

Elf jou frietjes klinkt als een goed idee?
Waar ik ook niet zo van hou, als je ergens eet, is van fruitsalade.

Ik eet liever een banaan uit de schil dan dat anderen hem in stukjes hebben gesneden en zo ook met ander fruit.

Allemaal teveel met de handen aan gepield, denk ik dan
Alle reacties Link kopieren
Over kant en klaar gesproken ik gebruik altijd bouillonblokjes ipv zelf maken. Om de een of andere reden krijg ik dat zelf gewoon nooit echt lekker. Het blijft te flauw en smakeloos.

Dus als iemand daar een perfect recept voor heeft?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Wat betreft opbergen van kruiden gebruik ik de pannenla onder het fornuis. Ik heb kleine stickers op goedkope glazen potjes geplakt waardoor alles snel te herkennen is. Bovendien sta je toch al bij het fornuis als je je kruiden nodig hebt. La eronder staan alle oliën, azijn, sauzen etc.
Om een bouillon goed smaak te geven zonder bouillonblokjes doe ik er, naast het gebruikelijke worteltje, uitje, ook een flinke hand gedroogde soepgroenten door, plus tenen knof, stuk gember, Spaans pepertje, peterseliestelen, bos tijm, laurier en soms vind ik nog wat in de groentela dat er bij kan.

Die groente/kruiden laat ik alleen de laatste twee of 1 uur meetrekken.

En altijd een mergpijpje erbij!
Leuk topic! Ik schrijf even gezellig mee.



Onze kruiden hangen sinds de verhuizing (2 maanden geleden) in grote rekken aan de muur. Anders had ik er echt geen ruimte meer voor.



Gerookt paprikapoeder hebben ze idd ook bij mijn AH sinds kort, maar daarvoor kocht ik het bij Dille & Kamille. Of bij obscure kruidenwinkeltjes, daar heb je vaak ook allerlei interessante dingen.



Ik kook en bak heel graag, enerzijds omdat ik het heerlijk vind om met m'n handen iets te maken (mijn werk is met mijn hoofd, dus in het weekend doe ik graag iets heel anders) en anderzijds omdat ik graag lekker eet. Ik werk fulltime dus koken en bakken doe ik vooral in de weekenden. Doordeweeks kookt m'n lief (en dat doet ie erg goed).



Heb net m'n lunch op en dochter doet haar middagslaapje, ik ga nu gehaktballen braden naar recept van Jonnie Boer van de Librije. Niets heel bijzonders, maar wel een echt lekkere Hollandsche gehaktbal naar mijn mening. We eten namelijk een echte AGV vanavond . Wel met geroosterde aardappelen uit de oven, niet gekookt want daar ben ik niet zo van.
Ik hou ook van simpel koken. Gisteren bbq gehad met een groep vrienden en iedereen wilde weten welke dressing ik in de salade had gedaan. Ze waren heel verbaasd dat het niet meer was dan yoghurt, olijfolie, citroensap en zout. Ik merk dat ik vaak gerechten met minder ingrediënten lekkerder vind dan de gerechten met een hele waslijst aan ingrediënten. M.u.v. aziatische curries dan



Volgende etentje doen we het tegenovergestelde van een bbq: vegan! Dat vind ik wel een leuke uitdaging want ik eet geen vlees of vis maar toch best veel zuivel.
Voor de kruiden heb ik 2 ingebouwde plankjes boven de afzuigkap waar precies mijn potjes onder passen. En ik heb verder nog zo'n indiase kruidenbox staan



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven