Vriend met ADD en negatief zelfbeeld

03-08-2016 11:53 64 berichten
Mijn vriend is ongeveer 8 maanden geleden gediagnosticeerd met ADD. Er waren flink wat problemen, veel stress op werk en spanningen tussen ons. Hij is begonnen met groeps behandelingen en tijdelijk Ritalin toen ging het even goed maar daarna heeft hij alles laten varen en is weer doorgegaan. Met een nieuwe baan, dat redelijk goed gaat, maar altijd nog veel te veel los gaan in het weekend. Het een tijdje beter maar nu is de bom weer gebarsten. Veel drinken in het weekend, doorslaan en niet thuiskomen en altijd een vol hoofd en veel stress en negatieve gedachten. Nadat hij niet thuis was gekomen en mij niets heeft laten horen heb ik hem naar zn ouders gestuurd en gezegd dat ik niet meer zo verder wilde. Hij wil zelf ook niet meer op deze manier verder met zichzelf. Verder hebben we een hele fijne relatie maar gaat het fout als hij veel drinkt. Door zijn ADD ben ik wel vaak de planner maar qua huishouden etc doen we netjes alles samen. Ook doen we altijd veel leuke dingen samen en hebben we allebei leuke vrienden, ook afzonderlijk van elkaar.



Hij is nu resoluut gestopt met drinken en gaat morgen voor de tweede keer naar therapie. Hij heeft de hele week zijn gedachten en depressieve momenten moeten opschrijven. Hij heeft dus ADD maar misschien dus ook depressie. En hij heeft een laag zelfbeeld. Dit is voor mij nooit heel duidelijk geweest maar wat hij nu allemaal verteld en het wat er naar boven kwam bij de eerste sessie bij de pyscholoog maakt veel duidelijk. Het wordt dus aankijken de komende tijd hoe de therapie werkt en of er misschien een betere diagnose wordt gesteld.



Hij is ook weer begonnen met Ritalin en dit gaat wisselend. Ik vind het allemaal heel lastig. Wil er voor hem zijn maar ook mezelf niet verliezen. Hij vindt het ook allemaal heel naar en wil heel graag dat hij zich goed voelt zodat hij er ook helemaal voor mij kan zijn. Zijn er mensen in soortgelijke situaties? En tips?
Alle reacties Link kopieren
Allie Wat zeg je dat goed. Je beschrijft precies wat ik ook heb meegemaakt.



Glitter ik wens jullie alle sterkte. Goed blijven praten en steun geven aan elkaar.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Apatura schreef op 04 augustus 2016 @ 12:20:

Allie Wat zeg je dat goed. Je beschrijft precies wat ik ook heb meegemaakt.



Glitter ik wens jullie alle sterkte. Goed blijven praten en steun geven aan elkaar. Dank je wel!
Gisteren was het en goede dag sinds alle heisa..



Ik kwam thuis en vriend stond een heerlijk maal te koken en was erg vrolijk. Lekker gegeten samen en daarna naar een voorstelling geweest die hij had geregeld. Daarna nog even gepraat over zijn hersenspinsels en de dag fijn afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn glitter28! Positieve dagen zijn belangrijk om de rotdagen/momenten te kunnen doorkomen. Blijf vooral ook genieten van de leuke dingen, het is echt geen schande om het ook leuk te hebben samen terwijl er veel speelt en elkaar pijn is gedaan. Doe en denk vooral aan jezelf, en niet aan wat je omgeving daar misschien van vindt!
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Franka76 schreef op 04 augustus 2016 @ 16:51:

Dat is fijn glitter28! Positieve dagen zijn belangrijk om de rotdagen/momenten te kunnen doorkomen. Blijf vooral ook genieten van de leuke dingen, het is echt geen schande om het ook leuk te hebben samen terwijl er veel speelt en elkaar pijn is gedaan. Doe en denk vooral aan jezelf, en niet aan wat je omgeving daar misschien van vindt!Dank je wel. Ja het is lastig inderdaad ook met vrienden, wat er gebeurd is. Iedereen heeft natuurlijk een mening en willen mij ook beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Hé glitter,

Mooi om te lezen hoe jij je inzet voor je vriend en relatie.



Ik heb zelf de diagnose combinatie adhd/add gekregen...

Ook ik kan niet na 2 glazen wijn stoppen en als het gezellig is wil ik niet dat er een einde aan komt. Omdat je je dan op dat moment echt goed voelt

Nu met ritalin drink ik niet meer. En ben overigens al wat ouder dus vroeger was het nog veel erger.



Zelf ook via eerdere depressies en burn out Nu dus gelukkig gevonden wat er nou echt aan de hand is...

Hoe zit het met zijn medicatie? Heeft hij de langwerkende? Kan het nog opgehoogd worden?



Wat mij helpt us dat mijn partner echt naar me luistert, dus echt.

Dat doe jij denk ik al dus dat is top



Succes! Dat red jij
quote:petra12345 schreef op 05 augustus 2016 @ 13:49:

Hé glitter,

Mooi om te lezen hoe jij je inzet voor je vriend en relatie.



Ik heb zelf de diagnose combinatie adhd/add gekregen...

Ook ik kan niet na 2 glazen wijn stoppen en als het gezellig is wil ik niet dat er een einde aan komt. Omdat je je dan op dat moment echt goed voelt

Nu met ritalin drink ik niet meer. En ben overigens al wat ouder dus vroeger was het nog veel erger.



Zelf ook via eerdere depressies en burn out Nu dus gelukkig gevonden wat er nou echt aan de hand is...

Hoe zit het met zijn medicatie? Heeft hij de langwerkende? Kan het nog opgehoogd worden?



Wat mij helpt us dat mijn partner echt naar me luistert, dus echt.

Dat doe jij denk ik al dus dat is top



Succes! Dat red jij



Dank je! Het is nu het derde weekend dat hij helemaal niets heeft gedronken en dat gaat goed. Wel lastig omdat ik en vrienden wel drinken maar niet erg veel zoals hij deed. Het is inderdaad erg lastig zeker omdat we nog vrij jong zijn en groot sociaal leven hebben. Maar je moet dit er voor over hebben. Fijn om ook inzichten van jullie te krijgen of over hoe hij echt denkt en het echt goed voelen met veel drank. Ik zal proberen echt goed naar hem te luisteren en hem te laten zijn.



De psycholoog wil dat hij nog 3 weken meer constant met ritalin doorgaat en zijn gevoelens elke dag op papier zet. Hij had het inderdaad ook over een medicijn dat 24u werkt en je elke ochtend moet nemen. Miss dat dat beter helpt. Welke medicatie heb jij? En drink je nu helemaal niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig.

Misschien zou jij dan ook niks kunnen drinken wel zo netjes naar je vriend toe.. Maar dat moet je zelf bepalen natuurlijk.



Ik heb de langwerkende Methylfenidaat



Nee ik drink niet want dat kan bij deze medicijnen niet, misschien ook wel maar vind het wel prima zo
quote:petra12345 schreef op 08 augustus 2016 @ 11:34:

Goed bezig.

Misschien zou jij dan ook niks kunnen drinken wel zo netjes naar je vriend toe.. Maar dat moet je zelf bepalen natuurlijk.



Ik heb de langwerkende Methylfenidaat



Nee ik drink niet want dat kan bij deze medicijnen niet, misschien ook wel maar vind het wel prima zo



Hi Petra,



Ik drink niet veel maar af en toe een wijntje vind ik erg lekker. En ik pas me al erg veel aan hem aan en vind dat ik dit wel heb verdient.



Heb je bij de langwerkende Methylfenidaat een meer stabiel gevoel de gehele dag?



Dank je.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem09082016 schreef op 03 augustus 2016 @ 15:56:

[...]





Klopt, vreemdgaan is gewoon kut en klote, Hij had het al weggestopt maar nu kwam het toch naar boven. Hij wilde het echt niet vertellen zo bang om mij kwijt te raken. Maar ik ben daar wel erg boos over en heb nog mijn woede uitbarstingen. Dat is dus lastig want helpt ook niet echt bij zijn negatieve beeld doordat alles weer terugkomt maar dat is even jammer voor hem momenteel. Morgen hebben we samen een tweede sessie bij de psycholoog.



Dank voor je antwoord! Heel fijn om dit allemaal te lezen. Zeker omdat jullie er verstand van hebben. Mijn vrienden zijn niet allemaal even begripvol en weten niet de achterliggende problemen. Dat vind ik erg moeilijk.



Hij had het al weg gestopt (1,5 jaar lang) maar nu kwam het toch maar naar boven?

Jouw vrienden hebben hem toch onder druk gezet om het vreemdgaan op te biechten?
Alle reacties Link kopieren
quote:jasse schreef op 03 augustus 2016 @ 16:22:

[...]



Dit vond ik heel lastig met mijn ex met ADD. Hij zei altijd dat hij zich nooit begrepen en geaccepteerd en inderdaad een enorme teleurstelling had gevoeld en dat was uiteraard erg moeilijk geweest. En ik vond hem de allermooiste persoon die ik ooit had ontmoet en ik dacht van ja dat is ook niet niets. Ik ga hem lekker helemaal accepteren! En (onder andere) als gevolg daarvan liep hij uiteindelijk finaal over me heen. Haha :(



Wij hebben het niet gered. Ik vond het te moeilijk om voor mezelf op te komen en ruimte voor mezelf en mijn wensen te creëren in de relatie terwijl ik zijn onmacht voelde, en hij vond het te moeilijk om überhaupt zelfs maar op basaal niveau rekening te houden met iemand anders op momenten dat zijn hoofd erg vol zat. En dat was het grootste deel van de tijd.



Zo jammer, het lukte gewoon niet maar ik mis hem nog altijd.



@glitter28 sterkte, jullie zitten in een turbulente periode zo te horen, hoop dat jullie eruit komen en dat therapie je vriend kan gaan helpen.



wauw, alsof je mij en mijn ex, de vader van mijn kinderen beschrijft.



Ik heb geen tips helaas, het lukte mij maar niet om er mee om te gaan en er zo veel in te stoppen en zo weinig voor terug te krijgen.

Ik stelde normale eisen die voor hem te hoog waren,zoals gezellig doen en koken en minder computeren. Nu woont hij weer bij zijn moeder waar die mag doen en laten wat hij wil.

Hij is wel gegroeid als vader en persoon door therapie, maar ik verwacht niet dat hij ooit een vrolijk en actief persoon wordt die ook wat voor anderen over heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf hier ook mijn verhaal over ADD en mijn ex in de hoop wat advies/herkenning te vinden. Mijn inmiddels ex heeft nu ook officieel de diagnose ADD. Ik was degene die voelde dat er iets niet klopte en kwam op ADD en zo is hij naar de huisarts gegaan. Hij is mij hier eeuwig dankbaar voor, want voor het eerst begrijpt hij iets meer over zichzelf. Ook heeft hij de wens uitgesproken ooit weer samen te komen, maar dat dat voor nu nog erg moeilijk is. Onze relatie ging vier jaar geleden heel goed van start met aan beide kanten het gevoel de liefde van ons leven te hebben gevonden (we zijn overigens ergens eind 30). Maar zoals in zoveel AD(H)D relaties gaat het mis als de meest heftige verliefdheid minder wordt (=verlies aan dopamine). De interesse van de ADD-partner voor de ander wordt minder en moeilijker op te brengen met de chaos in zijn hoofd (hij heeft ook nog eens een druk bestaan door zijn baan). Daarbij leek het ook of hij minder inlevingsvermogen of empathie had.



Ik heb hele moeilijke periodes gekend, die bijna als geestelijke mishandeling voelden. Veel verdriet gekend, maar toch weer 2 keer bij elkaar teruggekomen omdat we ook zo van elkaar houden. Maar het werkt uiteindelijk niet, hij kan geen stabiele vriend zijn die er voor mij is. Hij keert te vaak in zichzelf terug en laat mij daarbij links liggen. Ook al wil hij wel een goede partner zijn, het lukt hem gewoonweg niet. Dit doet natuurlijk pijn bij mij en ik weet niet meer wat ik moet doen. Omdat het mijn grote liefde is, ben ik in eerste instantie van plan er alles voor over te hebben. Maar is het niet te veel gevraagd, ga ik er niet aan onderdoor? Zo moeilijk dit! Ik weet ook niet goed hoe ik los van hem moet komen, want er lijkt een onzichtbaar draadje tussen ons te bestaan wat ons altijd weer naar elkaar brengt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn je stukje te lezen Daffodilly, zo herkenbaar ook weer.

Mijn ex en ik zijn ook nog niet los van elkaar, we zijn zulke goede vrienden en er is zeker nog liefde.

Ik kies voorlopig voor mezelf, maar hoop nog steeds dat we ooit weer samen kunnen komen.

Maar ik weet niet of dat wel een goed idee is. Ik weet niet wat de ADD is of gewoon te weinig van mij houden.

Ik ben iemand die meer voor anderen zorgt dan voor mezelf en hij zorgt dan niet voor mij. Geen leuke combinatie.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
03-08-2016 12:15
ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADD
Ik ben heel benieuwd hoe je deze stellige opmerking gaat beargumenteren?
Naar mijn idee klopt er namelijk helemaal niks van en krijg ik sterk de indruk dat je geen echte kennis hebt van ADD!

Als dat namelijk wel zo was dan had je geweten dat ADD-ers o.a. een tekort hebben aan D2 (evenals 7 & 4) receptoren.
En laat dit nu juist een negatieve invloed hebben op de verslavingsgevoeligheid, dus..........!
Kenneth Blum kan je er alles over vertellen;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven