Vooroordeel en schamen

27-08-2016 19:48 96 berichten
Ik merk dat ik er behoorlijk mee zit en ben benieuwd of het terecht is of niet en of er meer mensen met vergelijkbare problemen kampen.



Ik ging net boodschappen doen op de fiets. Voor de supermarkt zat een jongen op een scooter en die sprak mij aan met:

"Sorry, kan je mij helpen? Ik sta hier stil met de scooter en moet nog helemaal naar ........ rijden. Mijn pas deed het niet.

Ik: Oh, dat is vervelend. Maar hoe ben je hier gekomen dan?

"Ik ben komen lopen van het tankstation (is ongeveer 10 min lopen)"

Ik: Oké. *pakt briefje van €5,- en geeft aan de jongen* Dit is denk ik wel genoeg. Succes ermee.



Ben de supermarkt ingelopen en op een gegeven moment komt er toch een niet pluis gevoel. Was dit wel echt? Misschien was dit gewoon een "slimme" bedelactie. Gaat ie nu dan weer terug lopen met de scooter aan de hand om te gaan tanken.

Ik heb het idee dat ik misschien te goedgelovig ben geweest.



Dat is niet eens het ergste. Ik geloof in naastenliefde en dat je goed moet zijn voor je medemens. Die €5,- is goed besteedt. Waar ik mij voor schaam zijn mijn eigen gedachtes en vooroordelen. De jongen die op de scooter zat, is namelijk (is natuurlijk geschat) van Marokkaanse afkomst. Dat is dus de redelijk dat ik twijfel of ik misschien in de maling ben genomen. Ik schrik heel erg van mijn eigen gedachtes en vooroordeel. Was het een meisje geweest of een blank iemand, dan had ik dit niet gedacht met een bepaalde negativiteit.



Dit is in het klein, maar als meer mensen op een dergelijke schaal denken, dan is discriminatie van de Marokkanen als bevolkingsgroep in NL best serieus. Ik ben geen heilige, maar als lid van een duidelijk niet-blanke etnische bevolkingsgroep weet ik hoe het is om andere behandeld te worden op basis van je uiterlijk/afkomst. Dit maakt dat ik het mij extra aantrek dat ik zulke gedachtes had.



Praktisch: ik heb het wel gemeld bij de supermarkt voor het geval dat. Mocht het vaker voorkomen, dan zijn ze van deze voorval op de hoogte
quote:Paekzwart schreef op 27 augustus 2016 @ 23:44:

[...]

...

Echter komt criminaliteit daadwerkelijk in percentages meer voor onder Marokkanen dan onder autochtone jongeren. Dat feit alleen moet je niet zomaar onder de tafel willen schofferen als zijnde een soort van haatpolitiek.

Mwahhhhh. Cijfers?
quote:Flashy schreef op 27 augustus 2016 @ 23:52:

[...]

Ik ken mensen die inderdaad niemand zouden kunnen bellen.Toen ik wat jonger was, viel ik hier ook onder
quote:Geronimo2 schreef op 28 augustus 2016 @ 08:52:

Als je het geld hebt waarom dan die angst opgelicht te worden en iemand niet het voordeel van de twijfel geven? Als hij al slechte bedoelingen had gehad licht het verlies bij hem en niet bij de gever.Het was niet bij voorbaat, pas achteraf.
quote:ThunderassMan schreef op 28 augustus 2016 @ 10:14:

Goed gedaan TO. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gehad/gedaan. Eerst helpen en daarna (zeer kort) twijfelen.

Ach ja, het was maar 5 euro.



Schiet mij opeens te binnen, ik geef vaker aan de krantjeverkoper bij de supermarkt €5,- Af en toe zomaar, maar als hij er is, die man die zachtaardig uit zijn ogen kijkt, dan geef ik met mijn verjaardag en kerst. Kan ie hopelijk zichzelf mee verwennen



Ik hoop dat die jongen lekker op zijn scooter kan crossen
Alle reacties Link kopieren
Moet toch even nog vertellen dat er laatst n jongen met autopech in dit gevall zonder benzine bij ons op de hoek van de straat stond.

Wij gingen n paar boodschappen doen .toevallig hebben wij n jerrycan benzine in de auto staan .en mijn man heeft er voor ongeveer geschat 10€ ingegooid. Ons adres gegeven .en gezegd gooi die 10€ maar door de brievenbus .mochten wij niet thuis zijn .

Het was n Afrikaanse jongen doet niks ter zake eigenlijk. Maar bij thuiskomst n paar uur later lag de 10 € al in de bus .



Ik had er geen vertrouwen in . Mijn man wel. Hij is zo wie zo veel aardiger in dat opzicht.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
quote:Lovestar schreef op 28 augustus 2016 @ 12:35:

[...]





Het was niet bij voorbaat, pas achteraf.Ik bedoel het niet voor jou maar in zijn algemeenheid. Jij doet het precies andersom, je geeft en vraagt je het daarna, ik zou willen dat iedereen zo kon kijken, het individu zien en niet de publiciteit rond bepaalde groepen. Als men altijd bang is om opgelicht te worden dan stel je je meteen ook minder open voor andere mensen, dat is wat ik bedoelde, je sluit je af voor een grote groep wiens leven je of wiens moment je enorm kan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 28 augustus 2016 @ 12:47:

[...]





Ik bedoel het niet voor jou maar in zijn algemeenheid. Jij doet het precies andersom, je geeft en vraagt je het daarna, ik zou willen dat iedereen zo kon kijken, het individu zien en niet de publiciteit rond bepaalde groepen. Als men altijd bang is om opgelicht te worden dan stel je je meteen ook minder open voor andere mensen, dat is wat ik bedoelde, je sluit je af voor een grote groep wiens leven je of wiens moment je enorm kan veranderen.Goed gezegd!
quote:Lovestar schreef op 28 augustus 2016 @ 12:30:

[...]

Mwahhhhh. Cijfers?http://www.ministrando.or ... ieken_over_criminali.html



CRIMINALITEIT, MIGRATIE EN ETNICITEIT



themanummer TIJDSCHRIFT VOOR CRIMINOLOGIE, Criminaliteit, migratie en etniciteit, 2010, (52)2



In Nederland is de helft van de Marokkaanse jongens op zijn tweeëntwintigste met de politie in aanraking gekomen voor een misdrijf. Eén op de drie in deze groep is een veelpleger met meer dan vijf feiten op zijn kerfstok. Ook Marokkaanse meisjes plegen drie keer zo veel criminele feiten als Nederlandse dames. ... Uit een ander onderzoek in hetzelfde nummer van TVC blijkt dan weer dat asielmigranten meer criminele feiten plegen dat autochtonen of gewone migranten.

...

In een onderzoek in de stad Rotterdam werd aangetoond dat in 2007 meer dan de helft van de Marokkaanse Rotterdammers tussen 18 en 24 jaar minstens één keer met de politie in aanraking kwam voor een misdrijf. De recidive lag in deze groep zelfs rond de 90%.

...

14% van de jongeren geboren in 1984 kwam minstens één keer met de politie in contact. Bij Nederlandse mannen gaat het om 20%, bij Marokkaanse mannen om 54%.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 13:12:

[...]





http://www.ministrando.or ... ieken_over_criminali.html



CRIMINALITEIT, MIGRATIE EN ETNICITEIT



themanummer TIJDSCHRIFT VOOR CRIMINOLOGIE, Criminaliteit, migratie en etniciteit, 2010, (52)2



In Nederland is de helft van de Marokkaanse jongens op zijn tweeëntwintigste met de politie in aanraking gekomen voor een misdrijf. Eén op de drie in deze groep is een veelpleger met meer dan vijf feiten op zijn kerfstok. Ook Marokkaanse meisjes plegen drie keer zo veel criminele feiten als Nederlandse dames. ... Uit een ander onderzoek in hetzelfde nummer van TVC blijkt dan weer dat asielmigranten meer criminele feiten plegen dat autochtonen of gewone migranten.

...

In een onderzoek in de stad Rotterdam werd aangetoond dat in 2007 meer dan de helft van de Marokkaanse Rotterdammers tussen 18 en 24 jaar minstens één keer met de politie in aanraking kwam voor een misdrijf. De recidive lag in deze groep zelfs rond de 90%.

...

14% van de jongeren geboren in 1984 kwam minstens één keer met de politie in contact. Bij Nederlandse mannen gaat het om 20%, bij Marokkaanse mannen om 54%.En nu de cijfers toespitsen op Nederlandse Tokkies vs Marokkaanse Tokkies. Men vergeet in dit soort studies vaak onderscheidt te maken tussen milieu verschillen. Als je dat onderscheidt ook meeneemt krijg je een eerlijker plaatje. En dan bekijken wat het percentage Tokkies onder de Marokkanen is. Daar moet je je namelijk op richten. Niet op iedere Marokkaan. Net zomin je je op iedere Nederlander richt omdat er Tokkies onder de Nederlanders zijn die asociaal en crimineel zijn.
quote:Geronimo2 schreef op 28 augustus 2016 @ 12:47:

[...]





Ik bedoel het niet voor jou maar in zijn algemeenheid. Jij doet het precies andersom, je geeft en vraagt je het daarna, ik zou willen dat iedereen zo kon kijken, het individu zien en niet de publiciteit rond bepaalde groepen. Als men altijd bang is om opgelicht te worden dan stel je je meteen ook minder open voor andere mensen, dat is wat ik bedoelde, je sluit je af voor een grote groep wiens leven je of wiens moment je enorm kan veranderen.



Oh please stop Ik ga naast mijn schoenen lopen van dit topic



Merk wel dat ik het wisselend lastig vond om te dealen met gevoelens dat ik mijzelf moet verdedigen en ook tevreden moet zijn. Ik kies er zelf voor om tevreden te zijn, dat even gezegd hebbende. Er is een groep die mij naïef vind, wat wel klopt. Maar ook een groep die het een mooi gebaar vind en het in het midden laat hoe het in elkaar steekt.



Wat ik wil zeggen: sommige vinden het oké, vanzelfsprekend dat je (negatieve) vooroordelen heb, sommige zijn bewust van deze vooroordelen, maar proberen hun leven in te richten dat ze zich niet door deze laten leiden.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 13:12:

[...]





http://www.ministrando.or ... ieken_over_criminali.html



CRIMINALITEIT, MIGRATIE EN ETNICITEIT



themanummer TIJDSCHRIFT VOOR CRIMINOLOGIE, Criminaliteit, migratie en etniciteit, 2010, (52)2



In Nederland is de helft van de Marokkaanse jongens op zijn tweeëntwintigste met de politie in aanraking gekomen voor een misdrijf. Eén op de drie in deze groep is een veelpleger met meer dan vijf feiten op zijn kerfstok. Ook Marokkaanse meisjes plegen drie keer zo veel criminele feiten als Nederlandse dames. ... Uit een ander onderzoek in hetzelfde nummer van TVC blijkt dan weer dat asielmigranten meer criminele feiten plegen dat autochtonen of gewone migranten.

...

In een onderzoek in de stad Rotterdam werd aangetoond dat in 2007 meer dan de helft van de Marokkaanse Rotterdammers tussen 18 en 24 jaar minstens één keer met de politie in aanraking kwam voor een misdrijf. De recidive lag in deze groep zelfs rond de 90%.

...

14% van de jongeren geboren in 1984 kwam minstens één keer met de politie in contact. Bij Nederlandse mannen gaat het om 20%, bij Marokkaanse mannen om 54%.



Wow, ik ben verbaasd dat je met een bron komt, omdat het vaak ergens van de Telegraaf komt oid. Ik moet zelf even zoeken, maar de literatuur die ik erover gelezen heb, komt van de wetenschappelijke databanken en dus niet zomaar toegankelijk.



Er zit een kern van waarheid in, dat denk ik wel. Ik vind het alleen lastig om het totaalplaatje te zien, omdat er zoveel meer is dan alleen dit. Ik noem even zomaar wat dingen.



Kennis van het rechtssysteem: Marokkanen worden sneller opgepakt én veroordeeld, door gebrekkige kennis over het rechtssysteem in NL.

Benadeeld door het rechtssysteem: ik denk te menen dat rechters ed hogere en lagere straffen oplegden op delictplegers met een niet-westers achtergrond. Politie lijkt ook meer hierop te letten. Waarheid krijg je natuurlijk nooit.

Verschil in soorten delicten: een keer een artikel gelezen dat Marokkanen in vergelijking met autochtonen meer eigendomsdelicten plegen (diefstal, inbraak etc) dan bv zedendelicten en persoonlijke aangelegenheden. Het is de vraag wat de samenleving meer geld kost en de emotionele schade is: een inbraak of misbruik van een meisje.
Maar dan denk ik weer, dan heeft ie dus bij een onbemand tankstation getankt om er achter te komen dat zijn pas niet werkte. Want als hij eerst had getankt en dan pas er achter kwam dat zijn pas niet werkte had ie ook niet hoeven lopen. Hoe wil ie dat dan doen met een briefje van 5? Bij onbemand kan je alleen pinnen.

Ik had sowieso niet geholpen want ik heb nooit contant geld bij mij, heb wel eens voor iemand gepind bij een onbemand tankstation waarvan zijn pas het niet deed en diegene gaf mij direct contant geld er voor.
quote:Flashy schreef op 27 augustus 2016 @ 23:52:

[...]

Ik ken mensen die inderdaad niemand zouden kunnen bellen.Er zijn ook mensen die (liever) niet willen bellen, omdat ze niet lastig willen zijn. Zo iemand ben ik.
Ik ben liever te goed van vertrouwen, dan dat ik zo'n cynische negatieveling wordt, die je nu zo vaak ziet. Ik help regelmatig mensen. Als zij misbruik maken van mijn goede wil, dan is dat maar zo. Dat is hun verlies, niet die van mij. Ik kies ervoor om zo in het leven te blijven staan. Wie en of ik help, dat hangt af van mijn stemming die dag en het gevoel dat ik bij iemand heb. Ik zal er best wel eens naast zitten, maar dat vind ik dus minder belangrijk.
quote:tampontouwtje schreef op 28 augustus 2016 @ 14:20:

[...]

En nu de cijfers toespitsen op Nederlandse Tokkies vs Marokkaanse Tokkies. Men vergeet in dit soort studies vaak onderscheidt te maken tussen milieu verschillen. Als je dat onderscheidt ook meeneemt krijg je een eerlijker plaatje. En dan bekijken wat het percentage Tokkies onder de Marokkanen is. Daar moet je je namelijk op richten. Niet op iedere Marokkaan. Net zomin je je op iedere Nederlander richt omdat er Tokkies onder de Nederlanders zijn die asociaal en crimineel zijn.



Oh, maar dat staat ook allemaal in de link waarnaar ik verwijs. Er wordt gekeken welke factoren het kunnen verklaren en of het dan nog evenredig is. Onderzoeken gaan verder altijd over percentages, niet over 1 specifiek individu. Dat moet je in het oog blijven houden. Maar dat neemt niet weg dat je ook moet blijven kijken hoe de situatie zit en dat maakt dat je dan kan kijken waardoor het komt.



Verder vind ik zelf zogenaamde witte boorden criminaliteit waarbij erg grote bedragen zijn gemoeid en de mannen in pak rondlopen, ook best erg.



Maar er werd gevraagd om cijfers en het is niet zo dat in bepaalde groepsvormingen het niet zo is dat het allemaal rozengeur en maneschijn is.



Neemt verder nog steeds ook niet weg dat je niet in het algemeen moet oppassen vanwege de situatie meer zoals geld vragen en juist ook weer bij veel zaken dit ook weer moet vergeten, zoals in het voorbeeld van TO.
quote:Lovestar schreef op 28 augustus 2016 @ 14:41:

[...]





Wow, ik ben verbaasd dat je met een bron komt, omdat het vaak ergens van de Telegraaf komt oid. Ik moet zelf even zoeken, maar de literatuur die ik erover gelezen heb, komt van de wetenschappelijke databanken en dus niet zomaar toegankelijk.



Er zit een kern van waarheid in, dat denk ik wel. Ik vind het alleen lastig om het totaalplaatje te zien, omdat er zoveel meer is dan alleen dit. Ik noem even zomaar wat dingen.



Kennis van het rechtssysteem: Marokkanen worden sneller opgepakt én veroordeeld, door gebrekkige kennis over het rechtssysteem in NL.

Benadeeld door het rechtssysteem: ik denk te menen dat rechters ed hogere en lagere straffen oplegden op delictplegers met een niet-westers achtergrond. Politie lijkt ook meer hierop te letten. Waarheid krijg je natuurlijk nooit.

Verschil in soorten delicten: een keer een artikel gelezen dat Marokkanen in vergelijking met autochtonen meer eigendomsdelicten plegen (diefstal, inbraak etc) dan bv zedendelicten en persoonlijke aangelegenheden. Het is de vraag wat de samenleving meer geld kost en de emotionele schade is: een inbraak of misbruik van een meisje.



Er staat ook veel in het artikel van de link over dat er ook gekeken wordt naar evenredigheid in vergelijkbare omstandigheden. Overigens zijn zedendelicten dan weer juist op het gebied van loverboys erg groot in aantal bij de Marokkanen. Om in cijfers te blijven 54% van de loverboys is Marokkaans of Turks, daarna 37% Antillianen en Surinamers en 9% is autochtoon.



*Edit: aan het zoeken geweest naar de laatste onderzoeken. De loverboy is aan verandering onderhevig, inmiddels zijn de cijfers in samenstelling vanuit afkomst wel veranderd alsmede de werkwijzen waarbij de mannen vaker tot een grotere georganiseerde groep behoren. Ik kwam nog geen goed overzicht tegen. Voorgaande onderzoek was van Dijk en Terpstra.
Al zou 95% van een bepaalde groep, bepaald negatief gedrag vertonen, dan nog zou ik voor die 5% neutraal willen blijven in mijn oordeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 27 augustus 2016 @ 20:11:

Het grappige van vooroordelen is, dat ze vaak kloppen. Anders zouden de vooroordelen er niet zijn immers.Dit!!!!!
Ik liep eens 's avonds in de stad met een vriend. Wij passeerden een man op straat en ik kreeg het gevoel dat hij niet te vertrouwen was. Bij mezelf dacht ik 'Jeetje, wat een vooroordelen heb ik! Ook onaardig, iemand zo op het eerste gezicht beoordelen.' Een paar seconden erna pakte die man die we gepasseerd hadden mij van achteren en hield een mes tegen mijn keel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 27 augustus 2016 @ 22:08:

[...]





Ging je in aanvalspositie omdat het jongens waren of Marokkaanse jongens?



Weet je wat het is, ik ken weinig algemeen (zeer) negatieve generaliserende vooroordelen over andere bevolkingsgroepen dan Marokkanen in NL. Please enlighten me als ik het mis heb. Tuurlijk, vooroordelen over nationaliteiten/bevolkingsgroepen heb je altijd. In mijn beleving valt het met de Marokkanen en alle slechte dingen wel mee, zeker als je allerlei factoren meeneemt in discussies. Daarom vind ik het rot dat ik nu dus wel slecht denk, terwijl ik dit vooroordeel niet over andere groepen heb.



Ik heb dat ook bij Belgische mannen, maar ik had sowieso ook vooroordelen toen ze op me afstapten gelinkt aan hun Marokkaanse identiteit. Marokkanen hebben zelf een heleboel vooroordelen over ons, dat merk ik af en toe als ik met Marokkaanse vriendinnen op stap ben. Onze hersenen geven de voorkeur aan binair denken omdat dat eenvoudiger is, wij-zij dus. Vooroordelen zijn dan een logische volgende stap, zeker als je de invloed van de media in acht neemt.



Andere groepen zorgen voor minder overlast in onze maatschappij lijkt me. Je moet maar eens in een gevangenis gaan kijken naar welke nationaliteiten er zitten. Tjah, dat zijn nu eenmaal heel veel Marokkaantjes. Deels veroorzaken ze hun shit zelf, maar het is gewoon belangrijk dat je inziet dat je niet mag generaliseren. Mensen die je zeggen dat je nooit vooroordelen mag hebben over een bepaalde bevolkingsgroep zijn meestal overly politiek correcte sukkels met oogkleppen op.
quote:tinypotato schreef op 29 augustus 2016 @ 17:24:

Ik liep eens 's avonds in de stad met een vriend. Wij passeerden een man op straat en ik kreeg het gevoel dat hij niet te vertrouwen was. Bij mezelf dacht ik 'Jeetje, wat een vooroordelen heb ik! Ook onaardig, iemand zo op het eerste gezicht beoordelen.' Een paar seconden erna pakte die man die we gepasseerd hadden mij van achteren en hield een mes tegen mijn keel.





Wat heftig en verschrikkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven