Badkamerlamp gezocht!

28-08-2016 12:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor in mijn nieuwe badkamer wil ik heel graag een hanglamp, het liefst eentje zoals van onderstaande link (kan iemand plaatje plakken?). Maar omdat het in de badkamer is, heeft hij beveiligingsklasse IP44 nodig en degene die ik vind zijn allemaal IP20 dus niet geschikt...



http://www.lamp-expert.nl/eglo-carlton-hanglamp/224516



Wie zou mij kunnen helpen met zoeken?

Budget is 150 euro voor de lamp.
Alle reacties Link kopieren
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een lastige wordt omdat bij bovenstaande lamp de fitting gewoon open is aan lucht/vocht.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Hi PimPom, dank voor je reactie. Denk je dat het wel mogelijk is bij een andere hanglamp, die in elk geval aan de onderzijde open is?
Alle reacties Link kopieren
Maar zou een buitenlamp ook niet geschikt zijn? Die moet tenslotte tegen wel wat meer vocht kunnen dan een badkamerlamp.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje handig bent, zou je de lampenkap van de lamp eraf kunnen halen, en deze dan hangen aan een lamp die wel geschikt is voor de badkamer, deze bijvoorbeeld:



Alle reacties Link kopieren
Zeker dat IP44 nodig is?



http://www.lampenlicht.be/wat-zijn-ip-waarden
Ik heb er net een voor buiten gekocht, maar een die na de badkamer ook echt naar buiten gaat.

Dat is een goedkope en voor tijdelijk tot ik een passende heb gevonden die voldoet aan mijn wensen etc.



NU is het probleem dat ik moeilijk een lamp kan vinden in een geaarde variant zoals ook de stekker van een wasmachine.

Zo'n drie draden (plus - min - aarde) zitten in de muur, maar ik kan geen goedkope lamp vinden die dat ook heeft.

De lamp aan het plafond moet ook worden vervangen, maar eerst moet er meer licht aan de muur boven de wastafel.

Boven de wastafel is van groter belang dat er ook als beveiliging die aarde op zit.



Iemand tips voor simpele buitenlampen met aarde? Of anders binnen? De Ikea had het ook niet. Die is retour gegaan.

Kan iemand misschien uitleg geven hoe daar iets op te verzinnen? Ik heb ook zo'n aansluiting met drie draden op de zolder gekregen, maar daar heb ik een kroonsteentje tussen gezet en een bouwlamp (fitting) om licht te hebben. Boven een wastafel durf ik dat niet.



EDIT: Ik stel hier mijn vraag omdat dit met de vraag van @TO een directe relatie heeft. Pas als ik weet nog niet welke lamp ik wil, maar ook niet welke lamp er kan. Zie de foto van 3 draden. De meeste (buiten)lampen hebben 2 draden. De behuizing van de laatste buitenlamp was vochtvrij bij de lamp zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 28 augustus 2016 @ 14:09:

Zeker dat IP44 nodig is?



http://www.lampenlicht.be/wat-zijn-ip-waardenLijkt mij wel. Badkamer is in de regel een natte ruimte.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 28 augustus 2016 @ 12:46:

Als je een beetje handig bent, zou je de lampenkap van de lamp eraf kunnen halen, en deze dan hangen aan een lamp die wel geschikt is voor de badkamer, deze bijvoorbeeld:



[img]https://media.dmlights.be/medias/lucepl ... DgwZWJiZjc[/img]



Bedankt voor dit idee!



Echter wil ik graag een open kap, omdat ik een lamp heb die ook een speaker bevat (die is geschikt voor de badkamer). dus als die is afgesloten, komt het geluid er niet doorheen...
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 28 augustus 2016 @ 14:09:

Zeker dat IP44 nodig is?



http://www.lampenlicht.be/wat-zijn-ip-waardenDeze webshop heeft ook een lamp zoals ik in de eerste post had geplaatst. Daarop had ik bij hen de vraag gesteld of die geschikt was voor de badkamer en gaven ze de uitleg dat die niet geschikt is omdat badkamer minimaal IP44 moet zijn... Ik ben zelf totaal niet technisch dus weet ook niet wat er waar is?
Alle reacties Link kopieren
quote:miss011 schreef op 28 augustus 2016 @ 16:57:

[...]





Bedankt voor dit idee!



Echter wil ik graag een open kap, omdat ik een lamp heb die ook een speaker bevat (die is geschikt voor de badkamer). dus als die is afgesloten, komt het geluid er niet doorheen...

Maar dan is de lamp met speaker die je hebt toch geschikt voor de badkamer? Wat je er dan overheen hangt maakt niet uit. Al hang je er een lap stof overheen.



Toevoeging: het gaat erom dat de lichtbron en de bedrading niet te nat worden. Met losse kappen over een geschikte badkamerlamp is dat geen probleem
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig hoeft niet alles meer IP44 te zijn in de badkamer.

Het is sterk afhankelijk van de plaats in de badkamer waar de lamp (of ander elektrisch apparaat) geplaatst is en waar de douche of kraan zich bevinden.

Zo zijn, onder voorwaarde, tegenwoordig ook stopcontacten toegestaan in de badkamer.



Wat betreft aarding, vaak zit er aan de lamp zelf ergens een plaats waar de aarddraad aangesloten hoort te worden.



Een lamp sluit je niet aan middels plus en min maar midddels Fase (zwarte draad) en nul (blauwe draad)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:miss011 schreef op 28 augustus 2016 @ 16:58:

[...]





Deze webshop heeft ook een lamp zoals ik in de eerste post had geplaatst. Daarop had ik bij hen de vraag gesteld of die geschikt was voor de badkamer en gaven ze de uitleg dat die niet geschikt is omdat badkamer minimaal IP44 moet zijn... Ik ben zelf totaal niet technisch dus weet ook niet wat er waar is?Maar op de site staat toch dat dit enkel moet als het vlak boven het bad komt bv.?
quote:Bitje93 schreef op 28 augustus 2016 @ 18:01:

Tegenwoordig hoeft niet alles meer IP44 te zijn in de badkamer.

Het is sterk afhankelijk van de plaats in de badkamer waar de lamp (of ander elektrisch apparaat) geplaatst is en waar de douche of kraan zich bevinden.

Zo zijn, onder voorwaarde, tegenwoordig ook stopcontacten toegestaan in de badkamer.



Wat betreft aarding, vaak zit er aan de lamp zelf ergens een plaats waar de aarddraad aangesloten hoort te worden.



Een lamp sluit je niet aan middels plus en min maar midddels Fase (zwarte draad) en nul (blauwe draad)



Oké, fase en nul, maar hoe heet draadje nummer 3 dan?

Mijn wasmachine moest terug aan een stekker en die hadden beiden 3 draden.



Maar de lampen die ik heb geprobeerd. De lampen hebben allemaal maar 2 draden.

De moderne 3 draden passen trouwens niet in de lampen.



Waar koop ik een goedkope lamp die ook 3 draden heeft?

De meeste waterdichte lampen hebben maar ruimte voor 2 draden. Waar moet dan die 3e draad heen?
Alle reacties Link kopieren
je kunt ook googlen op hanglamp buiten of hanglamp ip44.

Ze zijn er namelijk wel

Hanglamp voor buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 28 augustus 2016 @ 22:50:

[...]





Oké, fase en nul, maar hoe heet draadje nummer 3 dan?

Mijn wasmachine moest terug aan een stekker en die hadden beiden 3 draden.



Maar de lampen die ik heb geprobeerd. De lampen hebben allemaal maar 2 draden.

De moderne 3 draden passen trouwens niet in de lampen.



Waar koop ik een goedkope lamp die ook 3 draden heeft?

De meeste waterdichte lampen hebben maar ruimte voor 2 draden. Waar moet dan die 3e draad heen?Derde draad is de aarde draad. ( geel/groen). Bij een lamp met een kunststof behuizing kun je hem afdoppen of in elk geval zorgen dat hij niet tegen een andere draad of tegen de lampvoet aankomt. Met een lamp met een metalen behuizing moet hij aam het metaal vast gezet worden. Meestal zit er dan een schroefje voor die draad.
quote:Pepermint_Patty schreef op 29 augustus 2016 @ 08:53:

[...]



Derde draad is de aarde draad. ( geel/groen). Bij een lamp met een kunststof behuizing kun je hem afdoppen of in elk geval zorgen dat hij niet tegen een andere draad of tegen de lampvoet aankomt. Met een lamp met een metalen behuizing moet hij aam het metaal vast gezet worden. Meestal zit er dan een schroefje voor die draad.

Duidelijk. Op de zolder vond ik het geen probleem, maar in een doucheruimte wordt het wat anders.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 28 augustus 2016 @ 22:50:

Maar de lampen die ik heb geprobeerd. De lampen hebben allemaal maar 2 draden.

De moderne 3 draden passen trouwens niet in de lampen.



Waar koop ik een goedkope lamp die ook 3 draden heeft?





De 3e draad is de aarde draad.

Een lamp heeft inderdaad meestal 2 draden, de zwarte en de blauwe, daar sluit je de zwarte en de blauwe draad uit het aansluitpunt op aan. (theoretisch maakt het niet uit hoe je die 2 draden aansluit)

Vervolgens zit er dan heel vaak aan een metaal deel van de lamp nog ergens een schroefje of een moertje waar je de aardedraad onder klemt. Hierbij staat een tekentje van 3 steeds kleiner wordende streepjes met een streepje daar dwars doorheen.



Over het algemeen is een lamp met 3 draden zinloos, een enkele keer gebeurd het dat de aardedraad al naar een kroonsteentje is gebracht zodat de aarde bij de andere twee draden te zien is.

Elke lamp doet het prima op 2 draden.



Ik ben wel heel benieuwd wat je bedoelt met de opmerking dat de moderne 3 draden niet in een lamp zouden passen.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven