Geld & Recht alle pijlers

vakantie woning kopen Fr

28-08-2016 15:06 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag een huisje kopen in FR.

Wij huren in Nederland.



Heb je dan ook recht op hypotheekrente aftrek?
Frankrijk, Friesland?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt alleen recht op HRA als je je in het land waar je koopt vestigt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Nee
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 28 augustus 2016 @ 15:10:

Je hebt alleen recht op HRA als je je in het land waar je koopt vestigt.O ja? Frankrijk kent geen hypotheekrenteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
quote:fisbel schreef op 28 augustus 2016 @ 15:15:

[...]



O ja? Frankrijk kent geen hypotheekrenteaftrek.Het zal wel, maar hadden ze het wel kom je er niet voor in aanmerking.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:fisbel schreef op 28 augustus 2016 @ 15:15:

[...]



O ja? Frankrijk kent geen hypotheekrenteaftrek.Als je er voor kiest in NL belastingplichtig te zijn. Kun je wonende in frankrijk wel hra krijgen voor je franse woning.
Nee je krijgt geen aftrek, want het is niet voor hoofdbewoning.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 28 augustus 2016 @ 15:18:

[...]



Als je er voor kiest in NL belastingplichtig te zijn. Kun je wonende in frankrijk wel hra krijgen voor je franse woning.



Niet dus





Hypotheekrente aftrekken?

Volgens de belastingwet 2011 is het voor Nederlandse belastingplichtigen fiscaal niet mogelijk de hypotheekrente voor een tweede huis af te trekken van de Nederlandse belasting. Wie in Frankrijk leeft, is daar ook belastingplichtig. De Nederlandse belastingdienst kent uitzonderingen op deze regel voor gepensioneerden die een staatspensioen ontvangen en geen belasting plicht hebben in Frankrijk.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een eerste woning maar dan in Frankrijk. Omdat wij over ons spaargeld belasting moeten betalen en de spaarrente zodanig laag is...

Mijn partner is in NL belastingplichtig. Voor mij als freelancer weet ik het zo niet.
quote:xReb05cax schreef op 28 augustus 2016 @ 15:33:

Het gaat om een eerste woning maar dan in Frankrijk. Omdat wij over ons spaargeld belasting moeten betalen en de spaarrente zodanig laag is...

Mijn partner is in NL belastingplichtig. Voor mij als freelancer weet ik het zo niet.



Je weet toch waar je belasting betaalt?



En het is voor jullie wel een eerste koopwoning, maar voor hypotheekrenteaftrek moet je ook in die woning wonen. Maar goed, je wil in Frankrijk kopen, dan is die hele hypotheekrenteaftrek niet van toepassing.



Je moet onderzoeken of je überhaupt een Nederlandse hypotheek krijgt voor een vakantiehuis in Frankrijk. Je kunt niet gebruik maken van overwaarde, dus het enige onderpand voor de bank is het huis in Frankrijk. Ik denk niet dat banken daar zo happig op zijn.
quote:Eindeloos schreef op 28 augustus 2016 @ 15:21:

[...]





Niet dus





Hypotheekrente aftrekken?

Volgens de belastingwet 2011 is het voor Nederlandse belastingplichtigen fiscaal niet mogelijk de hypotheekrente voor een tweede huis af te trekken van de Nederlandse belasting. Wie in Frankrijk leeft, is daar ook belastingplichtig. De Nederlandse belastingdienst kent uitzonderingen op deze regel voor gepensioneerden die een staatspensioen ontvangen en geen belasting plicht hebben in Frankrijk.Ik heb het ook niet over een 2e woning. Ik schrijf toch dat ze in FR moet gaan wonen.
Als je denkt dat Viva de juiste plek is voor je vragen, zou ik er nog eens heel goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:xReb05cax schreef op 28 augustus 2016 @ 15:33:

Het gaat om een eerste woning maar dan in Frankrijk. Omdat wij over ons spaargeld belasting moeten betalen en de spaarrente zodanig laag is...

Mijn partner is in NL belastingplichtig. Voor mij als freelancer weet ik het zo niet.



Jullie "eerste woning" (tevens hoofdverblijf) blijft toch het huurhuis in Nederland?

Ik neem aan dat jullie hier in NL ingeschreven blijven staan in de Gemeentelijke Basis Administratie e.d.

HRA geldt alleen voor de "eerste" woning in de zin van hoofdverblijf; het gaat er dus niet om of je ooit eerder (of nu) nóg een (eeerste, tweede of derde) hypotheek (koophuis) hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 28 augustus 2016 @ 16:11:

[...]



Ik heb het ook niet over een 2e woning. Ik schrijf toch dat ze in FR moet gaan wonen.Ze hebben hier toch een huurhuis hun hoofdverblijf ???
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 28 augustus 2016 @ 16:23:

Als je denkt dat Viva de juiste plek is voor je vragen, zou ik er nog eens heel goed over nadenken.
quote:xReb05cax schreef op 28 augustus 2016 @ 15:33:

Het gaat om een eerste woning maar dan in Frankrijk. Omdat wij over ons spaargeld belasting moeten betalen en de spaarrente zodanig laag is...

Mijn partner is in NL belastingplichtig. Voor mij als freelancer weet ik het zo niet.Oftewel je gaat daar dan ook het grootste gedeelte van het jaar wonen incl inschijving bij de gemeente daar?
quote:Eindeloos schreef op 28 augustus 2016 @ 16:37:

[...]





Ze hebben hier toch een huurhuis hun hoofdverblijf ???Ja maar ik schrijf toch dat ze i FR moet gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 28 augustus 2016 @ 17:15:

[...]



Ja maar ik schrijf toch dat ze i FR moet gaan wonen.Moet dat ?? van jou??
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 28 augustus 2016 @ 17:17:

[...]





Moet dat ?? van jou??

Ja.

En ik bepaal ook dat jij naar siberie moet
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk heb je wel hypotheekrenteaftrek. Dat wordt van je belasting afgetrokken die je in Frankrijk betaald. Je moet dus wel belatingplichtig zijn in FR. Hypotheekrenteaftrek kan hier alleen maar voor je 1e huis, dus niet voor een vakantiewoning. Je kan hier ook 0% rentes (prêt à taux zero/PTZ) krijgen onder bepaalde voorwaardes.

Ik woon in FR en ben eigenaar, vandaar. Maar als je in NL belasting betaalt, weet ik niet hoe dat werkt. Ik zou me goed laten voorlichten iig. Ben je van plan om in FR te gaan wonen of is het enkel een vakantiewoning ?

En volgend jaar (2017) zijn er hier presidentsverkiezingen, grote kans dat de wetten dan weer gaan veranderen. Ik heb mijn woning 6 jaar geleden gekocht, en de wetten zijn nu allemaal weer anders.

succes, het is allemaal erg ingewikkeld iig.
Alle reacties Link kopieren
Voor een vakantiewoning krijg je nooit Hypotheekrenteaftrek, ongeacht waar dat huis staat.
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 28 augustus 2016 @ 18:24:

[...]



Ja.

En ik bepaal ook dat jij naar siberie moetGaat 'm niet worden pech voor jou
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Goed verhaal, lekker kort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven