Ass, wat irriteert jou het meest aan het stempeltje.

30-08-2016 12:26 26 berichten
Ik heb er eigenlijk nooit over na gedacht deze frustraties te delen, omdat het allemaal niet zo herkenbaar is voor andere, maar op zo'n groot forum moet het vast wel lukken

Dit topic gaat niet over de frustraties die je hebt over jezelf, maar de frustraties door het onbegrip en vooroordelen die mensen hebben zodra ze weten dat jij het stempeltje autisme draagt.



Welke uitspraken over ass irriteren jullie mateloos? Heb jij weleens gedacht dat je anders behandeld werd of dat mensen je vragen stelde waarvan jij je echt afvroeg of ze dat ook aan andere zouden vragen? Wat vind jij echt de grootste misvatting over ass? Wat vind je in het algemeen van de deskundige die jij in je leven bent tegengekomen?



Ik zou graag jullie ervaring en meningen horen ;)
Het woord stempeltje irriteert me voornamelijk.
quote:Star schreef op 30 augustus 2016 @ 12:27:

Het woord stempeltje irriteert me voornamelijk.Mij ook.
Het ergert me dat je 'irriteert me' schrijft in plaats van 'ergert me'.
quote:geluksolifantje schreef op 30 augustus 2016 @ 12:35:

Het ergert me dat je 'irriteert me' schrijft in plaats van 'ergert me'.Ik erger me aan stempeltje en het irriteert me ook nog eens
quote:geluksolifantje schreef op 30 augustus 2016 @ 12:35:

Het ergert me dat je 'irriteert me' schrijft in plaats van 'ergert me'.



Je ergert je aan iets en iets irriteert je.



http://taaladvies.net/taa ... ag/431/irriteren_ergeren/
Waarom noem je het een stempeltje? Het is een diagnose
Is dat slang voor 'een irriterend brandmerk op je kont'?



Irritant stigma?

Stigmatiserend?



Assistent kort je af met een puntje. ASS is de diagnose.
Alle reacties Link kopieren
TO start hè, dus: wat vind je er zelf vervelend/irritant aan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Er zijn vast interessantere dingen om je aandacht op te vestigen dan de vooroordelen van anderen.

Daarbij beschik jij natuurlijk over veel meer info aangaande ASS dan de meeste mensen. Hoe minder kennis van iets, hoe meer vooroordelen erover bestaan.



Relativeren helpt wellicht bij jouw 'jeuk'.
quote:Star schreef op 30 augustus 2016 @ 12:27:

Het woord stempeltje irriteert me voornamelijk.



Idem.



Maar ik zal het de ass-er hier eens vragen, of ze zich ergens aan ergert mbt tot het onderwerp.
Ik heb zelf geen autisme, maar vrienden hebben zoon die autistisch is.

Ik hoor andere mensen nog wel eens tegen mijn vrienden zeggen: "Breng hem maar een

weekje bij mij, dan heeft hij die kuren zo afgeleerd".

Daar erger ik me kapot aan. Alsof je autistisch gedrag zomaar af kan leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 30 augustus 2016 @ 13:17:

Ik heb zelf geen autisme, maar vrienden hebben zoon die autistisch is.

Ik hoor andere mensen nog wel eens tegen mijn vrienden zeggen: "Breng hem maar een

weekje bij mij, dan heeft hij die kuren zo afgeleerd".

Daar erger ik me kapot aan. Alsof je autistisch gedrag zomaar af kan leren.



Dit inderdaad, ik heb twee dochters met autisme. Of je krijgt van een wildvreemde een betoog over dat tegenwoordig iedereen wel iets heeft.. Lekker bagatelliserend. Alsof ik voor mijn lol thuisblijfmoeder ben omdat werken met de intensieve zorg onmogelijk is..alsof ik voor mijn lol alles wat ik wil zeggen eerst SMART moet maken, elke keer dat we de deur uitgaan moet voorbereiden.. Nee daar beleef ik echt plezier aan



Maar ik krijg er (cliché!) ook veel voor terug. Mijn oudste is ook hoogbegaafd en leest wetenschappelijke tijdschriften voor haar plezier (ze is 8) mijn jongste leert viool spelen en lijkt echt aanleg te hebben



Daarnaast houden ze net als man en mij van reizen, de hele wereld over! Alleen vraagt het dus veel voorbereiding van mij.
Trap af:



Deskundige die denken dat je op een bepaalde manier moet communiceren, alles stap voor stap uitleggen, vaak vragen of je het wel snapt, steeds in herhaling vallen. Ongelofelijk irritant vind ik dat, geeft mij altijd een beetje het gevoel alsof ze denken dat ik geestelijk nog een klein kind ben. Zal vast met alle goede bedoelingen zijn hoor



De meest vreemde vraag kreeg ik niet eens zo lang geleden, dat een familielid van mijn vriend vroeg: woont jou zusje ook in een beschermde woning? En dat ik haar toen moest uitleggen dat ik zelfstandig woon in een appartement. Boos werd ik overigens niet, ik denk dat het de schuld is van google.



Ouders van kinderen met ass die hun kinderen bijzonder noemen en ze de hemel in prijzen, door de voordelen te benoemen die normale kinderen niet zouden hebben. Niet zo overcompenseren alsjeblieft.



Al die zogenaamde deskundige die menen te weten wat ass is en wat iemand met ass nodig heeft en dat jij je dan afvraagt of ze dat ooit weleens gevraagd hebben aan iemand met ass.



Mensen die ass proberen te omschrijven en dat jij je afvraagt of ze wel bij de A van ass hebben gekeken, ipv OCD of narcistische persoonlijkheids-stoornis, ik vind het dan weer niet zo erg als mensen denken dat wij allemaal Albert Einsteins zijn.



De vervelendste vooroordelen:

-Denken dat mensen met ass bij voorbaat antisociaal zijn en geen empathie kunnen voelen.

-Denken dat mensen met ass altijd geniaal zijn of zwakbegaafd, zonder tussenweg.

-Denken dat mensen met ass altijd niet in staat zijn zelfstandig te leven.

-Denken dat mensen met ass geen realistisch beeld hebben van hunzelf of hun omgeving.

-Denken dat alles wat mensen met ass doen, terug is te leiden naar autistisch gedrag.



Laat ik het hier maar bij houden
Alle reacties Link kopieren
Heb je even?



- Als ze het hebben over die autist of over dat autistische kind (hij heeft autisme, hij is het niet)

- "Wat, heeft hij ASS???? Hoe kan dat nou het is zo'n heerlijk jong" Euhhhhh ja heb ik ooit iets anders beweerd dan?

- "Goh ze plakken tegenwoordig ook op elk kind een stempel"

- "Breng hem maar eens hier, die boze buien hebben we hem zo afgeleerd"



En zo zijn er nog wel meer opmerkingen die je regelmatig te horen krijgt
quote:Star schreef op 30 augustus 2016 @ 12:38:

[...]





Je ergert je aan iets en iets irriteert je.



http://taaladvies.net/taa ... ag/431/irriteren_ergeren/Weer wat geleerd, ik zal er op letten, gebruik eigenlijk nooit het woord "ergeren".
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even lekker afreageren hier.



- vooroordelen

- mensen zien je vaak als sociaal gestoord

- ik vind haar helemaal geen type voor ASS! Goh, heb je daar speciale types voor dan

- mensen die je kinderlijk gaan behandelen terwijl mijn IQ ver boven gemiddeld ligt.

- en misschien wel het allerergste: medelijden. Ik ben niét zielig, alleen een iets andere gebruiksaanwijzing. Ik ben nog vrij makkelijk in de omgang hoor.
Wish you were beer
quote:Ma-de-lief-ke schreef op 30 augustus 2016 @ 13:27:

Heb je even?



- Als ze het hebben over die autist of over dat autistische kind (hij heeft autisme, hij is het niet)

- "Wat, heeft hij ASS???? Hoe kan dat nou het is zo'n heerlijk jong" Euhhhhh ja heb ik ooit iets anders beweerd dan?

- "Goh ze plakken tegenwoordig ook op elk kind een stempel"

- "Breng hem maar eens hier, die boze buien hebben we hem zo afgeleerd"



En zo zijn er nog wel meer opmerkingen die je regelmatig te horen krijgtLijkt mij ook erg vervelend voor een ouder, je zal weleens een opmerking krijgen dat het aan de opvoeding ligt, gelukkig zijn we dan wel weer een aantal jaar verder. Vroeger dachten ze dat kinderen autisme kregen omdat hun moeder te weinig liefde gaf....
Alle reacties Link kopieren
het is geen stempel, het is een diagnose, dat irriteert mij al. En verder dat sommige mensen dan ook direct denken dat mijn kinderen verstandelijk beperkt zijn.. En nee.. dat zijn ze niet, in tegendeel. Verder het commentaar "geef ze maar een week hier" of "aanpakken, dan is het zo over" Inmiddels sta ik er heeeel ver boven en haal ik mijn schouders op.
Alle reacties Link kopieren
To, die voordelen noemen waarom niet? Ass kan ook voordelen hebben! En ja dat benoem ik ook, niks mis mee ;)
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen (met name op het werk) weten niet dat ik een ASS diagnose heb. De mensen aan wie ik het wel vertel reageren vaak heel neutraal met een "oh, daar heb ik helemaal niets van gemerkt" of reageren eigenlijk helemaal niet. In ieder geval geen reacties waar ik me aan erger (of ik heb het gewoon niet door, dat kan natuurlijk ook ).



Waar ik me wel aan kan ergeren:

- Collega die nogal de draak steekt met 'mensen die autistisch zijn' (klittenband schoenen, wereldvreemd, kunnen eindeloos geestdodend werk doen etc.)

- Mensen die zeggen dat iedereen wel autistische trekken heeft, of zeggen dat ze daar ook wel eens last van hebben (wanneer je probeert uit te leggen waar je zoal tegenaan loopt) en daarmee in mijn optiek zeggen 'stel je niet aan'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ASS. Ik word soms moe van mensen en 'professionals'die het beter denken te weten. Zoals:



-mensen met ASS zijn op zichzelf en hebben geen behoefte aan andere contacten.

-als iets moeilijk gaat dan ligt het altijd aan haar, want zij kan zich niet aanpassen.

-vooroordeel dat ze dan wel 'dom' zal zijn.

-zich niet kan inleven en gevoelloos is. Ze is bijzonder gevoelig.



Ach zo kan ik nog een hele waslijst aanvullen. Het is altijd knokken tegen de rest van de wereld. Als ouder en als kind met ASS.
Dat sommigen je behandelen als een savant.

De bagatellisering, een gewoonte maakt je niet autistisch.
Alle reacties Link kopieren
- Dat mensen met ASS geen contact willen met andere mensen.

- Dat ze gauw boos en agressief worden.

- Dat conflicten altijd aan de Autist liggen.

- Dat het door de opvoeding komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf pas de diagnose vorig jaar gekregen, dus ik gaf het door aan het uitzendbureau waar ik stond ingeschreven, waar ik als opmerking kreeg:

"Ja, maar we hebben allemaal een beetje autisme in ons"

Uhm .... NEE! :-x

M'n moeder vind m'n gedrag af en toe zwaar irritant en snapt het gewoon helemaal niet. Maar ja, als je als 76 jarige te horen krijgt dat je kind deze ingewikkelde diagnose heeft gekregen. Ze vraagt wel aan me of ik geen pil kan slikken of dat ze bij de GGZ mijn gedrag kunnen veranderen.

Sorry mam, nee dus.

Oh, ook al te horen gekregen dat ik er niet autistisch uit zie.

En bedankt. :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven