Geld & Recht alle pijlers

Vriend koopt nieuw huis wil dat ik meebetaal

27-08-2016 22:25 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend wil huis kopen, ik heb aangegeven dat mijn werksituatie niet helemaal zeker is en dat ik hierdoor geen risico's wil aangaan. Ik heb gezegd dat hij het huis kan kopen, maar op zijn eigen naam. Ik heb aangeven uiteraard wel "huur" te betalen, om zo niet gratis in te wonen bij hem.

Nu heeft hij aangegeven dat ik, samen met hem, moet gaan sparen, zodat we daarvan nieuwe inboedel, verf etc kunnen betalen. Ik vind dat alleen een beetje gek,

Want het is in principe zijn huis en ik ga daar

Kosten voor maken. Hij vindt mijn gedachte niet kunnen want juist door niet samen te kopen, heeft hij het idee dat hij dit in zijn eentje doet en Heeft niet het gevoel dat dit iets van ons samen is. Hij heeft ook aangegeven dat het hierdoor lijkt alsof ik alleen de lusten wil

En niet de lasten. Want hij is op deze

Manier verantwoordlijk voor alles en moet ook geld over hebben om bij wijze van een kapotte dak te

Repareren. Wat vinden jullie? Hoe doen jullie dat?
Door in zijn koophuis te gaan wonen en de helft van de rente te betalen ben je waarschijnlijk al veel goedkoper uit dan dat jullie samen een vergelijkbaar huis huren. Doe niet zo gierig en draag bij aan de meubels die jullie samen gaan gebruiken. Als je dat risico te groot vindt dan moet je niet met hem samen gaan wonen.



Raar gedoe altijd.
Nou TO als je geen cent aan een likje verf en wat meubels wil uitgeven dan niet klagen als hij er een mancave van maakt met de meest bizarre kleuren he?
Alle reacties Link kopieren
quote:Xaiandra schreef op 28 augustus 2016 @ 15:17:

[...]





Het is geen echte huur. Het is samenwonen. Er is geen huurcontract, dus TO heeft ook geen huurbescherming. Het kan zomaar zijn dat ze van de ene dag op de andere moet of wil vertrekken. Dat is dus een andere situatie dan een huurhuis, waar je niet zomaar uit kunt worden gezet en dus zelf kunt bepalen voor welke periode je wilt investeren in vloerbedekking of gordijnen.



Het is ook niet echt samenwonen. Want helemaal niks is dan straks van haarzelf, ze logeert gewoon bij haar vriend. Tegen een deel van de rente, dus dat is een andere situatie dan een huurhuis, waar je gewoon een marktcomforme prijs moet betalen voor je woning.



Maar goed, ik zou TO eigenlijk aanraden die hele relatie op te doeken. Meest liefdeloze OP die ik in tijden las en aan alle andere topics te zien is het eigenlijk nooit leuk geweest.
Alle reacties Link kopieren
Off topic helaas, maar kan iemand mij het linkje van het vorige topic van TO sturen? Als ik op haar naam klik herkent mijn mob het niet als pull down menu, maar als nummer... (bij alle andere posters lukt het wel)
Het gaat niet om 'het vorige' topic, er gaat al veel langer van alles niet goed in deze relatie:

Relatietwijfels

is zo vaak je schoonfamilie zien normaal?

Is dit liegen? Overdrijf ik?

vriend geen foto van ons op FB, raar?

Vriend "laat mij alleen achter" op feest

Hoe verdelen jullie geld voor uitjes?

vriend heeft FB opeens gedeactiveerd
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 augustus 2016 @ 08:01:

Het gaat niet om 'het vorige' topic, er gaat al veel langer van alles niet goed in deze relatie:

Relatietwijfels

is zo vaak je schoonfamilie zien normaal?

Is dit liegen? Overdrijf ik?

vriend geen foto van ons op FB, raar?

Vriend "laat mij alleen achter" op feest

Hoe verdelen jullie geld voor uitjes?

vriend heeft FB opeens gedeactiveerdAh... Ok dat plaatst voor mij jullie reacties in perspectief. Bedankt Tr0tter!
Ze is al 2 jaar met deze jongen?
Volgens mij wil je eigenlijk niet samenwonen. Als je samen gaat wonen ga je er toch vanuit dat de relatie gaat lukken, en investeer je toch samen in de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
Eh lekker niet gaan hokken. Raar dat je je vriend als verhuurder ziet. Misschien kan je vriend de huur flink verhogen aangezien het een gemeubileerd huis betreft.
Alle reacties Link kopieren
Kansloos
Alle reacties Link kopieren
En TO, weet je al wat je gaat doen?
quote:Tr0tter schreef op 29 augustus 2016 @ 08:01:

Het gaat niet om 'het vorige' topic, er gaat al veel langer van alles niet goed in deze relatie:

Relatietwijfels

is zo vaak je schoonfamilie zien normaal?

Is dit liegen? Overdrijf ik?

vriend geen foto van ons op FB, raar?

Vriend "laat mij alleen achter" op feest

Hoe verdelen jullie geld voor uitjes?

vriend heeft FB opeens gedeactiveerdAlleen de openingsposts gelezen. Wat een gezeur zeg. Reageert TO in die topics nog wel?
Alle reacties Link kopieren
ik ging mooi op zoek naar een andere vriend. want je hebt hem gewaarschuwd. hij wil het toch. want als jij zonder werk komt dan loopt het misschien toch in het 100. en dan nu al beginnen te bedelen voor meubels en verf belachelijk gewoon. dit is geen goede basis dit gaat misschien heel veel stress opleveren ik zou nog maar eens goed na denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ria49 schreef op 02 september 2016 @ 09:06:

ik ging mooi op zoek naar een andere vriend. want je hebt hem gewaarschuwd. hij wil het toch. want als jij zonder werk komt dan loopt het misschien toch in het 100. en dan nu al beginnen te bedelen voor meubels en verf belachelijk gewoon. dit is geen goede basis dit gaat misschien heel veel stress opleveren ik zou nog maar eens goed na denken.



Ja, écht beláchelijk, dat degene met wie je in liefde gaat samenwonen, als het goed is voor de rest van je leven, vraagt om geld voor verf en meubels, godbetert. Het moet niet gekker worden. Dat je gewoon mee moet betalen aan gezamenlijke inrichting.



Bedelen

Gewoon meebetalen aan het gezamenlijke huis, zoals volwassenen dat doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 31 augustus 2016 @ 07:11:

[...]



Alleen de openingsposts gelezen. Wat een gezeur zeg. Reageert TO in die topics nog wel?

Nee, hooguit een paar keer en daarna schittert TO in afwezigheid. Ik geloof dat dit nog het topic is waarin ze nog het meest gereageerd heeft .

Maar er komt vast nog wel een nieuw topic .
quote:ria49 schreef op 02 september 2016 @ 09:06:

en dan nu al beginnen te bedelen voor meubels en verf belachelijk gewoonBedelen? Als je gaat samenwonen is het toch niet meer dan normaal dat je samen je huis leefbaar maakt en gezellig aankleedt? Ik vind het dan weer belachelijk dat er vrouwen zijn zoals jij die vinden dat ze nooit ergens aan hoeven meebetalen. Verwende, egoïstische prinsesjes, bah.
Alle reacties Link kopieren
Het is logisch dat je niet meebetaalt aan de aflossing en ook niet aan echt ingrijpende verbouwingen, maar dingen als verf, behang, laminaat, meubels, accessoires, et cetera zou je ook nodig hebben gehad als je een huis zou huren. Slaat dus nergens op om daar niet aan mee te willen betalen omdat het zijn huis is. Het is op papier zijn huis, maar je wil er wel gaan wonen, dus dan betaal je ook gewoon mee aan dat soort dingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet moet gaan samen wonen. Als je er al zo bang voor bent straks gaat het uit en daarom niet wilt meebetalen. Denk dat je relatie dan ook niet helemaal goed is. Verder jullie gaan samen in de dat huis wonen. Er samen leven. Dan kan ik me voorstellen dat jij ook mee gaat betalen. En alleen huur betalen. Ja wij huren zelf een huis maar ik heb veel meer kosten dan alleen de kosten van de huur. Daarnaast ook gas, water, electrisiteit, eten, verzekeringen, meubels die wel is stuk gaan, dingen die wel is vervangen worden. Dan ben je er niet alleen ben je een beetje huur hoor.... Daarnaast als je toch al een eigen huis hebt dan heb je toch al veel meubels. Hou er wel rekening mee dat als het huis op zijn naam staat jij totaal geen rechten hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 02 september 2016 @ 13:21:



Is het wel logisch om mee te betalen aan de

Hoe zit het volgens jou als je huurt - want die vergelijking trek je wel voor de inboedel.

Als je huurt is het huis op papier ook van iemand anders. Wil je dan weten of je huisbaas een hypotheek heeft, hoeveel hij betaalt, en betaal je dan wel of niet mee aan de aflossing?Als het zijn koophuis is vind ik het wel normaal dat hij meer bijdraagt aan de hypotheek dan zij. Bij de meeste hypotheken heb je tegenwoordig een (meestal best groot) aflossingsvrij gedeelte en je betaalt sowieso hypotheekrente, ik kan me voorstellen dat je dat deel door twee deelt en dat ze die helft dan betaalt, het deel dat wel echt voor de aflossing is komt dan op hem neer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:gelderka schreef op 02 september 2016 @ 13:21:

Als je huurt is het huis op papier ook van iemand anders. Wil je dan weten of je huisbaas een hypotheek heeft, hoeveel hij betaalt, en betaal je dan wel of niet mee aan de aflossing?Als je samenwoont in een huis dat eigendom is van de een, betaal je samen de netto hypotheekrente. De aflossing is alleen voor de eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je samen gaat wonen, kun je het natuurlijk ook zien als een gezámenlijke investering in een gezámenlijke toekomst, waarin je de financiële kwestie op papier zet voor het geval je er over een langere tijd achterkomt dat je toch uit elkaar wilt, maar TO durft kennelijk niet verder dan een maand ofzo vooruit te kijken in deze relatie, waarin ze denkt over samenwonen.



Als je er zo instaat dat je niet eens een stoel of een blik verf wilt betalen, voor gezámenlijke inrichting van jullie huis, lijkt het me slim om eerst je relatie eens onder de loep te nemen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
zou je niet liever een andere vent zoeken.want dit gaat echt niet goed. je hebt hem gewaarschuwd en uitgelegd wat jou zorgen zijn, maar daar wil het heerschap niks van weten. stel je komt wel zonder baan en dan? loop je misschien alsnog het risico dat je een ander onderdak mag gaan zoeken. het moet niet gekker worden dan is hij straks gesetteld en heb jij het nakijken blijf verstandig want dan voorkom je waarschijnlijk een hoop stress sterkte!????
Alle reacties Link kopieren
Vriend wordt bezitter en eigenaar van de woning. TO betaalt mee aan de hypotheekrente terwijl vriend de gehele hypotheekrente op zijn belastingaangifte in rekening mag brengen. Hoeveel profijt wenst hij nog meer te hebben?



Over de aankleding van het huis is al voldoende gezegd. Als je niet bereid bent om een paar centen (aankleding kan best goedkoop gedaan worden) te investeren in je toekomstige woning, waarom ga je dan niet latten? Jullie zitten duidelijk niet op één lijn, er is de nodige wrevel over en weer, het ziet er naar uit dat je een relatie hebt die gedoemd is tot mislukken. Huur zelf een woning, de kosten die je dan voor je vriend zou maken heb je nu zelf en blijf je baas over je eigen portefeuille. Mocht je relatie dan op de klippen lopen dan heb je alvast onderdak.



En op deze pagina al eerder aangegeven, op welke slak ga je volgende keer zout leggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven