Voor het eerst in m'n eentje op vakantie

30-08-2016 13:20 28 berichten
Hi,



Ik vind het een stom van mezelf maar ik ben erachter gekomen dat ik het best wel een beetje eng vind om in mijn eentje op vakantie te gaan. Ik wilde graag naar een bepaalde bestemming en niemand wilde mee, en aangezien ik dit jaar wat extra centjes verdiend had gunde ik het mezelf wel om er gewoon voor te gaan..



Ik heb verder geen problemen met dingen in mijn eentje doen en heb niet continu mensen om me heen nodig dus dat is het probleem niet. Ben gewoon bang dat ik iets fout doe, problemen veroorzaak, een stomme keuze maak.. Of dat er iets gebeurt waar ik dan geen raad mee weet.. Verder ben ik beschermd opgevoed en zien mijn ouders gevaar zien in bijna alles.. ze vinden het land onveilig, vinden het een eng idee dat ik in mijn eentje in een hostel slaap, zijn een beetje bang voor terrorisme, en dat ik op straat lastig gevallen word omdat ik een "mooie meid" ben en geen vriend bij me heb ("we vertrouwen jou wel, maar we vertrouwen de andere mensen niet" )



Mijn ouders vinden het dan ook maar niks dat ik in m'n eentje ga maar zij snappen gelukkig wel dat er weinig is dat ze eraan kunnen doen, en ze gunnen mij uiteraard ook een leuke tijd aangezien ik hele lieve ouders heb die niet alleen maar aan zichzelf denken Ik heb hen dan ook al zo vaak gezegd dat er in Nederland ook zat enge mensen rondlopen, maar ook veel leuke of neutrale mensen, die er echt niet op uit zijn vrouwen lastig te vallen. Ik denk dat het dus allemaal wel meevalt zeker aangezien ik niet naief ben en prima voor mezelf op kan komen.. maar als je super beschermd opgevoed bent ben je denk ik toch nooit zo zorgeloos als iemand die dat niet is



Heb verder wel voldoende ervaring met op reis gaan, de eerste keer zonder ouders was ik 17, inmiddels al wel weer zo'n 10 keer op reis geweest met mijn vriend of met een vriendin alleen en dan was ik vaak degene die het meeste regelde. Ik vind het vliegen altijd een beetje eng maar het heeft me nooit tegengehouden gewoon met het vliegtuig te gaan.



En toch begin ik naarmate de reisdatum nadert steeds slechter te slapen.. en te twijfelen aan vanalles.. ik keek er eerst zo naar uit en nu denk ik er met steeds minder plezier aan..

Hoe denken jullie hierover? Als iemand nog concrete tips heeft oid dan hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
O dat had ik ook iedere keer als ik alleen ging, hoe dichter het bij kwam, hoe enger het werd. Nooit iets geks gebeurd trouwens, en eenmaal in het vliegtuig ging het wel over
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan. Je zalmmoot echt alleen reizen. Als solo reizigers maak je heel makkelijk contact, en vaak tref je leuke mensen om een stukje samen te reizen.



De meeste rare dingen gebeuren trouwensmet bekenden of familieleden. Dus ik reis liever alleen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik lees even mee

Ik wil volgend jaar voor het eerst alleen op vakantie gaan. Dit jaar een stedentrip naar Praag gedaan (busreis, met familie) en beviel heel erg goed
Alle reacties Link kopieren
Ik zit mij van te voren ook altijd een beetje zorgen te maken, zelfs wel eens overwogen om toch maar niet te gaan, maar zodra ik er ben en de eerste dag door ben vind ik het hartstikke leuk! Maar ik herken het gevoel. Zo kansloos.

En ouders zullen altijd bezorgd zijn. Ik doe op reis geen gekke dingen, ga niet met vreemde mannen mee enz. enz. Maar nog steeds, nu ik met mijn vriend op reis ga, spreken ze hem van te voren altijd (stiekem) ernstig toe, dat hij maar goed op mij moet passen. Ik vind het overdreven maar wel lief.



Het enige wat je kunt doen, is jezelf afleiden, anders blijf je er toch aan denken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in mijn eentje op vakantie gaan echt heerlijk!

Je ontmoet nieuwe mensen, je hoeft geen rekening met andere te houden.

Zorg ervoor dat je goed genoeg voorbereid bent (noodtelefoonnummers op een briefje in je tas enzo.) en gewoon geen gekke dingen doen op vakantie.



Waar ga je naar toe?
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:hamerhaai schreef op 30 augustus 2016 @ 13:38:

Gewoon gaan. Je zalmmoot echt alleen reizen. Als solo reizigers maak je heel makkelijk .Huh?
quote:gizzmo-returns schreef op 30 augustus 2016 @ 14:30:

[...]



Huh?Ik gok dat het 'zal nooit' moet zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd alleen op vakantie. Heerlijk, ik zou niet anders willen. Ik vind dat je gewoon moet gaan. Als je eenmaal op reis bent, vind je het ongetwijfeld leuk en vallen je angsten vanzelf weg. En als je een beetje gezond verstand hebt, kom je ook niet zo gauw in de problemen, hoewel je natuurlijk nooit alles in de hand hebt. Ik heb als vrouw alleen in moslimlanden gereisd (ok, voor 9/11) en nooit problemen gehad, ik heb ik NY na middernacht met de metro gereisd, ook niks gebeurd.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal dat je het spannend vindt als je iets voor het eerst gaat doen. Het hoort er gewoon bij. Het zou zelfs raar zijn als je het helemaal niet had. Het is toch een ingebouwd oergevoel dat ook heel nuttig is voor je veiligheid, het maakt je alerter en waakzamer.



Ik heb dat nog steeds voor elke vakantie. Afhankelijk van de bestemming, de ene keer wat meer dan de andere keer.



Maar zodra ik er ben, en voor het eerst overdag rondloop in de nieuwe bestemming, gaat het over.

Als je het land of die stad spannend vindt, pin dan geld op het vliegveld, neem dan een taxi naar je hostel en ga daarna eerst wat rondlopen met alleen maar een klein beetje cash bij je en verder niks van waarde. Gewoon even de vibe aanvoelen en kijken hoe onveilig het nou echt is. Daarna kan je altijd nog eens met camera en meer spullen de straat op als dat oké voelt.



Denk ook maar terug aan reizen met je vriend en anderen... Had je dan van tevoren niet ook wat zenuwen? Die vanzelf verdwenen na aankomst?



Verder: ga er maar vanuit dat er vast wel dingen 'mis' zullen gaan. Maar die neem je dan gewoon zoals ze komen en daar vind je ook wel weer een oplossing op. Vraag eventueel hulp aan lokale vrouwen of oude mensen. Die gaan jou heus niet beroven of verkrachten.



Vaak gebeuren juist de leukste dingen doordat er iets mis ging. Ontmoet je juist daardoor leuke mensen, of kom je opeens op plekken waar je anders nooit aan gedacht had of nooit zou komen.



Dus laat de twijfels en zenuwen maar gewoon over je heen komen, accepteer het gewoon dat het er is en dat het erbij hoort, als een soort regenbui, probeer niet de regen uit te zetten maar bedenk dat het vanzelf ophoudt en je er niet dood aan gaat

En dat je daarna weer extra waarderig hebt voor de zon / alle leuke dingen van je reis!



En geniet van de ultieme vrijheid en flexibiliteit die solo reizen biedt! Heerlijk, precies doen waar je zelf zin in hebt, wanneer je wilt, hoe vaak je wilt.



Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en je zegt niet waar je heen gaat maar vanuit de meeste bestemmingen kun je tegenwoordig prima en goedkoop contact houden met het thuisfront. Dan kun jij ze gerust stellen, en andersom vind je het misschien ook fijn om wat ervaringen (en foto's?) te delen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd waar je heen gaat. Als je naar Guatemala ofzo gaat kan ik me wel een beetje voorstellen dat je ouders het eng vinden, maar dat zal wel niet het geval zijn



Ik heb veel in m'n eentje gereisd, en afgelopen maand ging ik een weekje naar Schotland. Nou niet echt een heel spectaculair enge bestemming maar toch heb ik me nog wel een beetje druk gemaakt, over links rijden in mijn eentje en over de midges en of ik mezelf niet eerst even een wen-dagje had moeten gunnen voordat ik naar een afgelegen plek in de bergen ging rijden. Zodra ik in die auto zat viel echt alles van me af en ik heb het waanzinnig gehad. Dus ja, heel normaal, en echt, het komt wel goed
@nlies, hamerhaai, dianaf, fayanna: bedankt voor jullie reacties, ben blij te lezen dat ik niet de enige ben ;)



@Kwebbeltje91: leuk!! Heb je al een idee waar je heen wilt Ik ben ook naar Praag geweest trouwens, wat een leuke stad he?



@Whatifyoufly: dank je wel, ik ga naar Roemenië!



@patsy--stone: wow bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ben je posts hier vaker tegengekomen bij Reizen en je geeft altijd zoveel informatie, echt top. Ik had inderdaad ook altijd wel wat zenuwen als ik met anderen reisde, maar wel veel minder dan nu.. Het feit dat er mensen meegingen gaf me altijd wel een fijn gevoel, en ik voelde me vrijer op vakantie om te doen wat ik wilde omdat er anderen bij waren. Bijv 's nachts op pad gaan ging dan makkelijker, maar in mijn eentje durf ik dat niet tenzij het écht moet. Wat betreft het contact met het thuisfront: mijn ouders willen graag dat ik elke dag een bericht stuur dus dat doe ik dan ook. En ik zal waarschijnlijk ook wel eens een fotootje door appen naar een vriendin maar ik wil dat wel zo min mogelijk doen omdat ik niet continu met m'n telefoon bezig wil zijn ;)



@Moosey: ik ga naar Roemenië! Dus geen Guatemala hehe. Cool dat je naar Schotland bent gegaan in je eentje, trouwens. Toen ik daarheen ging (met mijn familie) namen we alleen georganiseerde tours.. wel stoer dat je in je eentje rondgereden hebt daar
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk. Ik was een paar weken terug in Roemenië op vakantie. Prachtig land. Mocht je nog tips willen ;)
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
^ Wat toevallig zeg! Waar ben je geweest? Ik heb me al vrij goed ingelezen, en mijn ex was Roemeens. Is wel een tijd geleden hoor, en dat is ook niet de reden dat ik de reis maak, maar ik heb door hem veel geleerd over het land en ik vond het zo mooi, en aangezien het binnen een halfjaar al uit was heb ik nooit de kans gekregen het land te bezoeken. Nu kan het eindelijk (heb geen contact meer met die jongen en heb daar ook geen behoefte aan). Als je nog specifieke tips hebt hoor ik het graag (een restaurant dat slecht bleek te zijn, lifehacks wat betreft openbaar vervoer, dingen die je meegevallen zijn of juist tegenvielen). En voelde jij je veilig daar?
Alle reacties Link kopieren
quote:RoyalGala schreef op 30 augustus 2016 @ 22:48:

^ Wat toevallig zeg! Waar ben je geweest? Ik heb me al vrij goed ingelezen, en mijn ex was Roemeens. Is wel een tijd geleden hoor, en dat is ook niet de reden dat ik de reis maak, maar ik heb door hem veel geleerd over het land en ik vond het zo mooi, en aangezien het binnen een halfjaar al uit was heb ik nooit de kans gekregen het land te bezoeken. Nu kan het eindelijk (heb geen contact meer met die jongen en heb daar ook geen behoefte aan). Als je nog specifieke tips hebt hoor ik het graag (een restaurant dat slecht bleek te zijn, lifehacks wat betreft openbaar vervoer, dingen die je meegevallen zijn of juist tegenvielen). En voelde jij je veilig daar?





Ohja ik voelde me heel veilig. Ik heb geairbnbed in Roemenië. Hele mooie airbnbs met hele lieve hosts.

Meeste mensen zijn heel vriendelijk, spreken goed engels vond ik en praten graag over hun land en de geschiedenis.



Het openbaar vervoer was prima geregeld. Pas op met de trein qua prijzen. Een "duurder" ticket was het wel waard. Trein stopt dan niet elke 3 minuten en heeft airco.

Ook als je een taxi neemt, op de buitenkant staan de prijzen per km. 1,49 is volgens mij het goedkoopste tarief wat je kan krijgen. Pas op dat je een taxi neemt met een meter erin. En dat die meter ook aan gaat. Anders word het misschien veel duurder.



Ik kom nog even terug op leuke restaurantjes. Moet ik even opzoeken. Welke steden wil je bezoeken?
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Ben net terug van 3 weken alleen..

No problem..gewoon gaan
Fijne vakantie gewenst! Hou een dagboek bij, dat is zo leuk om later nog eens door te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk roemenie. Zag het zondag op televisie voorbij komen, zag er mooi uit daar.

Spanning hoord er echt bij. De eerste keer dat ik alleen op reis ging was naar Vietnam. Ik had geen reiservaring en was ontzettend zenuwachtig. Ik heb echt zitten huilen vooraf omdat ik niet wilde. Toen ik ook nog moest overstappen en het allemaal niet kon vinden, dacht ik alleen nog maar ik wil naar huis. Eenmaal in Vietnam vond ik het geweldig. En daarna ieder jaar alleen op reis. Het is echt heerlijk. Ik heb veel geleerd van het alleen reizen en voel me ook wel trots dat ik dat allemaal alleen kan en dat ik het leuk heb met mezelf heb op reis. Bij verre reizen of bepaalde landen voel ik ook nog wel spanning hoor vooraf alleen weet ik nu dat het over is als ik er ben.

Dus ga er van genieten, als je er eenmaal bent is de spanning weg. Dan heb je zoveel nieuwe indrukken waardoor je vergeet dat je het spannend vond.
Alle reacties Link kopieren
Roemenië, zou ik ook wel spannend vinden! Terwijl ik toch wel wat gewend ben.



Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Iedereen bedankt weer!



@Whatifyoufly: Wat fijn dat je je zo veilig voelde. Ik wist niet dat de mensen zo goed Engels spraken. Die indruk kreeg ik in ieder geval niet. Dus dat valt dan al weer mee ;) Ik kan wel een beetje Italiaans en de talen schijnen op elkaar te lijken dus misschien heb ik daar nog wat aan. Die trein tip is echt heel goed, ik kies normaal altijd het goedkoopste kaartje omdat ik er vanuit ga dat het toch niet uit maakt. Overnachten doe ik trouwens in hostels en hotels en ik heb wel gecheckt op booking.com of de rating hoger is dan 7,5 dus dan zit het hopelijk wel goed. Ik verblijf in Boekarest en Brasov. Tussendoor wil ik met het ov ook andere plaatsen bezoeken maar dat heb ik nog niet helemaal gepland omdat ik niet téveel wil plannen en eerst wil kijken hoeveel tijd ik in de twee steden door wil brengen (en dat zie je pas als je er bent).



@Beter.Laat: dankje Ik heb al een klein boekje klaarliggen waar mijn ervaringen in komen maar het is inderdaad een goeie tip!



@lmc: wow Vietnam is wel even wat anders dan Roemenië dus ik snap wel dat je vooraf ineens niet wilde maar ik vind het echt stoer dat je het uiteindelijk wel gedaan hebt! En wat leuk dat het beviel en dat je daar lekker kon ontspannen ook al had je het niet verwacht.



@patsy--stone: ja?? Waarom zou je Roemenië spannend vinden? Jij hebt zoveel ervaring dat ik dacht dat alles wel gesneden koek zou zijn voor jou haha ;-D Lijkt het je een onveilig land? Ik weet niet echt wat ik kan verwachten qua veiligheid; ben op veel plekken in Europa geweest maar nooit in landen die echt te vergelijken zijn met Roemenië... in landen die mijn familie dan onveilig vonden (Hongarije Bosnie Servie Litouwen Letland) voelde ik mij gewoon prima toen ik daar was met mijn vriendin. Moet daar wel bij zeggen dat we niet uitgegaan zijn. In andere landen voelde ik me ook niet onveilig alleen vond ik het in Turkije niet prettig dat jongens steeds naar ons riepen, en dat gebeurde ook in de grote steden van Italië en soms in Spanje (misschien kwam het ook wel omdat mijn vriendin blond is). Uiteindelijk niks ergs gebeurd maar in sommige wijken wilden we wel snel weg. En ik ben ook wel eens bestolen in Italië maar gelukkig was het niet mijn portemonnee of telefoon dus dat kan overal gebeuren



Oja en ik zie er zelf vrij donker uit, ik neem aan dat dat in Roemenië een voordeel is? Want hopelijk denken ze dan dat ik een local ben en hebben de mannen minder interesse omdat ik voor hen dan niet erg exotisch ben ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:RoyalGala schreef op 31 augustus 2016 @ 14:18:

Iedereen bedankt weer!



@Whatifyoufly: Wat fijn dat je je zo veilig voelde. Ik wist niet dat de mensen zo goed Engels spraken. Die indruk kreeg ik in ieder geval niet. Dus dat valt dan al weer mee ;) Ik kan wel een beetje Italiaans en de talen schijnen op elkaar te lijken dus misschien heb ik daar nog wat aan. Die trein tip is echt heel goed, ik kies normaal altijd het goedkoopste kaartje omdat ik er vanuit ga dat het toch niet uit maakt. Overnachten doe ik trouwens in hostels en hotels en ik heb wel gecheckt op booking.com of de rating hoger is dan 7,5 dus dan zit het hopelijk wel goed. Ik verblijf in Boekarest en Brasov. Tussendoor wil ik met het ov ook andere plaatsen bezoeken maar dat heb ik nog niet helemaal gepland omdat ik niet téveel wil plannen en eerst wil kijken hoeveel tijd ik in de twee steden door wil brengen (en dat zie je pas als je er bent).



Ik ben ook inderdaad in Boekarest en Brasov geweest. In deze airbnb geslapen in Boekerest:

https://www.airbnb.ie/rooms/11118634?sug=50

Die was erg leuk!



In Brasov is het erg leuk om het kabelbaantje omhoog te nemen de berg op. Ook is de Bear-sactuary erg interesant. En het Bran kasteel ook. Niet het echte dracula kasteel trouwens.



Caru' cu Bere in Boekarest is erg leuk om te eten trouwens!



Trouwens, de vrouwen in Roemenie zijn allemaal bloedje mooi! Haha, de mannen daar zijn dus wel een hoop gewend en zullen je niet zo snel lastig vallen denk ik. Ook niet als je blond bent.

Ik ben zelf ook donker en heb nergens last van gehad.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:Whatifyoufly schreef op 31 augustus 2016 @ 14:37:

[...]





Ik ben ook inderdaad in Boekarest en Brasov geweest. In deze airbnb geslapen in Boekerest:

https://www.airbnb.ie/rooms/11118634?sug=50

Die was erg leuk!



In Brasov is het erg leuk om het kabelbaantje omhoog te nemen de berg op. Ook is de Bear-sactuary erg interesant. En het Bran kasteel ook. Niet het echte dracula kasteel trouwens.



Caru' cu Bere in Boekarest is erg leuk om te eten trouwens!



Trouwens, de vrouwen in Roemenie zijn allemaal bloedje mooi! Haha, de mannen daar zijn dus wel een hoop gewend en zullen je niet zo snel lastig vallen denk ik. Ook niet als je blond bent.

Ik ben zelf ook donker en heb nergens last van gehad.

Oooh die Airbnb ziet er goed uit! Misschien dat ik toch mijn hostel (deels) omboek, hehe ;-D Ik ga er nog even over nadenken want dit ziet er wel betrouwbaar en aantrekkelijk uit



Dank je wel voor de fijne tips en het is in dit geval wel fijn dat de vrouwen daar zo mooi zijn! Dan heb ik minder last van ongewenste aandacht ;) En ik was sowieso al niet van plan om daar rond te gaan lopen met naaldhakken en een minirokje dus hopelijk word ik niet gecatcalled
Alle reacties Link kopieren
Nee niet speciaal onveilig, meer spannend in de zin van, het is toch wel heel anders dan Nederland en ik heb amper een idee wat ik daar zou moeten verwachten, hoe mensen met elkaar omgaan (met name met vrouwen), hoe het OV werkt, of de wegen wel goed zijn en er wel genoeg te doen is, etc. Maar dat komt ook doordat die regio mij persoonlijk niet zo trekt en ik me er nooit in verdiept heb.

Jij hebt vast al een beter beeld daarbij en ook meer gelezen over dat land.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Alleen reizen is heerlijk! Ik ben afgelopen zomer ook voor het eerst op alleen gegaan, dus die kriebels herken ik al te goed.

Het enige wat ik extra had meegenomen was een oude telefoon, voor het geval dat ik beroofd zou worden, ik het thuisfront gewoon kon sms'en en/of bellen. Uiteindelijk niet nodig gehad .



Vooral genieten! Met alleen reizen maak je veel sneller contact en je krijgt een sterkere indruk van de omgeving.



Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven