Voordelen IPhone Apple t.o.v. Android

20-08-2016 16:44 98 berichten
Beste forummers,



Kunnen jullie mij helpen? Ik wil een los toestel gaan kopen (met daarbij een voordelig SIM only abonnement). Ik twijfel momenteel heel erg of ik de IPhone eens wil proberen. Ik heb een mooi, compact en volgens recensies kwalitatief goed en niet al te duur toestel op het oog. De Apple iPhone SE 16GB. Hiervoor heb ik de Samsung Galaxy S3 mini gehad en daarna de Sony Xperia Z3 Compact. Ik ben tevreden over het besturingssysteem en ook over beide toestellen. Toch denk ik er dus over na om "over te stappen".



Wat vinden jullie de voor- en nadelen van de IPhone en iOS (in vergelijking met Android)?
quote:deja schreef op 23 augustus 2016 @ 18:18:

[...]

Het gaat niet over fantastische dingen, maar over gewone controle over bijvoorbeeld welke App welk bestand opent. Het gewoon kunnen kopiëren van muziek of boeken naar mijn device zonder vreemde software op mijn pc. Het kunnen installeren van de software die ik wil. Heel normale dingen die met een Apple nou juist wat lastiger zijn. Apple werkt goed met Apple en niet met andere smaken. Dat is soms lastig.



Apple maakt prima producten, maar het is een beetje achterhaald om te denken dat een goede Android slechter is dan een Apple phone. Dat is simpelweg niet meer het geval. Maar vergelijk geen device van 150 euro met eentje van 700.



Wellicht ligt het aan mij, maar ik moet de eerste zaak die ik met mijn iphone wil doen, maar die ik niet kan doen, nog tegenkomen. Maar goed, die problematiek had ik ook niet bij Windows, OSX, Linux of weet ik veel welke andere besturingsystemen.



Op het einde van de rit is de voorkeur voor iOS versus Android weinig meer dan persoonlijke smaak over hoe alles er ietwat uitziet en functioneert. Het ultieme argument voor Android is altijd de "aanpasbaarheid", maar de botte realiteit is dat 99,9% van de gebruikers geen flauw benul hebben van wat concreet te doen met die aanpasbaarheid, en dat het in evenveel gevallen zich in zelden meer vertaalt dan aanpassingen die op elke phone mogelijk zijn en aanpassingen via widgets die meer overtolligheid en last aanrichten dan wat anders.



Werk een aantal dagen met beiden (quasi iedereen heeft wel één of andere phone op overschot), voel aan welke stijl je het beste ligt/van welk systeem je het minst de kriebels krijgt, en ga op basis daarvan verder. Easy as that
quote:deja schreef op 25 augustus 2016 @ 20:25:

[...]



Ik val je aan omdat je onzin verteld. Prima dat jij een slechte ervaring en/of niet kunt omgaan met Android, maar wat je zegt is gewoon poep. Er zijn momenteel geen kwalitatieve verschillen tussen Android en iOS. Er is een andere benadering van de markt. Apple is in essentie niet veiliger (en ook niet onveiliger) dan Android. Bij Android heb je als gebruiker wat meer mogelijkheden om het zelf onveilig te maken, dat klopt.



Qua gebruikersgemak is het een kwestie van smaak. Ik gebruik beide en vind persoonlijk Android iets gebruikersvriendelijker. De geslotenheid van de Ipad is voor mij regelmatig een bron van irritatie, gebruik je vooral of alleen Apple producten, dan heb je daar geen last van.



Bottomline zijn beide platformen prima en zijn er binnen beide platformen prima devices te vinden.

Hoppa, gaan we weer.

Je kunt er echt niet tegen dat mensen te kennen geven niets voor Android te voelen he? Het is gewoon een feit dat Apple veiliger is and Android. Ik heb over kwaliteit an zich niets geschreven. Ik heb ook geen 'slechte ervaring' met Android, ik vind het allemaal gewoon nét niet vergeleken met het strakke Apple design en de strakke Apple filosofie. Verder is het gewoon een kwestie van smaak, zoals je wonderwel zelf zegt.quote:Crique schreef op 24 augustus 2016 @ 15:22:

[...]





Omdat sommige mensen het niet wenselijk vinden dat hun duurbetaalde muziek wordt gegijzeld door systeemeigen software, of dat een fabrikant voor ze beslist met welke programma's en apparaten ze hun muziek (waar die ook is gekocht of gedownload) kunnen afluisteren. Ik vind iTunes persoonlijk een gruwel.

Bovendien heeft Apple nauwelijks nog iets nieuws bedacht sinds de dood van Jobs. Componenten upgraden doen alle fabrikanten, dus dat telt niet mee.



Android is een prachtig open source systeem dat in de loop van de jaren steeds verder wordt geperfectioneerd voor en door gebruikers.

Met iOs is ook niet veel mis, je moet er alleen wel tegen kunnen dat je fabrikant voor je beslist wat goed voor je is, welke functionaliteit je nodig hebt en wat je wel en niet mag met je apparaat.

Ik maak dat liever zelf uit.

Er wordt hier een beetje gedaan alsof je met de iPhone in een soort Apple-cocon terecht komt waar je niets anders kan dan wat wijlen Steve Jobs wil. Dat is gewoon niet zo.



-als je muziek online koopt dan zul je altijd enigszins gebonden zijn aan het downloadplatform. Als iTunes van Apple je niet zint, dan download je de muziek toch gewoon elders?

-je kunt iTunes muziek prima overzetten op je andere apparaten, Apple or not. Je muziek wordt helemaal niet 'gegijzeld'. Al mijn iTune downloads draaien prima op mijn Android machine.. Niet dat ik die Samsung ooit nog gebruik

-mij interesseert het niet zo wat Apple wel of niet innoveert sinds de dood van de heer Jobs. Als Apple niet meer voldoet dan stap ik wel over naar wat anders. Ik ben echt geen Apple-fanaat (zie als bewijs dat ik een Samsung heb gekocht, puur uit nieuwsgierigheid!). Maar ik ben wel gillend terug gegaan naar Apple.

-hoeveel ben je nu echt kwijt als je overstapt? Wat kosten die Apps nou voor de doorsnee burger? De essentiële Apps zijn nagenoeg gratis. De rest kost hooguit 3 of 4 euro... Ik ben niet meer dan twintig euro kwijt geweest toen ik overstapte op Android.
Het is maar een telefoon hè, geen godsdienst. Waar de knopjes ook zitten en hoe het buitenkantje er ook uitziet.

Dat is iets dat de Apple-fanboys wel vaker vergeten.
-je kunt iTunes muziek prima overzetten op je andere apparaten, Apple or not. Je muziek wordt helemaal niet 'gegijzeld'. Al mijn iTune downloads draaien prima op mijn Android machine.. Niet dat ik die Samsung ooit nog gebruik

O ja iTunes een heel fijn programma maar niet heus, vooral als je moet synchroniseren, hoppa alle muziek weg fijn hoor.
Wat mensen vaak in het begin niet doorhebben is dat een iPhone geen gegevensdrager is. Ze bewaren originelen op hun telefoon. Dan kan het inderdaad gebeuren dat je muziek 'kwijtraakt' op het moment dat je van account wisselt. Irritant inderdaad, maar die fout maak je maar één keer.



Ik vind het nu juist heel overzichtelijk: alles zit centraal op iTunes. Ook mijn oude cd's etc. Vanuit één centraal punt (mijn PC) kan ik naar lievelust synchroniseren met al mijn iPhones/iPads/iPods etc.
quote:Crique schreef op 24 augustus 2016 @ 15:22:

[...]

Omdat sommige mensen het niet wenselijk vinden dat hun duurbetaalde muziek wordt gegijzeld door systeemeigen software, of dat een fabrikant voor ze beslist met welke programma's en apparaten ze hun muziek (waar die ook is gekocht of gedownload) kunnen afluisteren. Ik vind iTunes persoonlijk een gruwel.



iTunes is inderdaad geen zegen, maar je hangt niet vast aan iTunes.

Letterlijk geen enkele track in onze collectie is binnen gehaald via iTunes, noch hebben we iTunes nodig om de muziek op de phone te zetten (niet dat we dat doen maar bon), noch hebben we iTunes nodig om die thuis, al dan niet via de domotica af te spelen (zelf al zitten we met een aantal airplay-speakers).



En nee, daar heb je geen jailbreak voor nodig .



quote:

Bovendien heeft Apple nauwelijks nog iets nieuws bedacht sinds de dood van Jobs. Componenten upgraden doen alle fabrikanten, dus dat telt niet mee.



Android is een prachtig open source systeem dat in de loop van de jaren steeds verder wordt geperfectioneerd voor en door gebruikers.

Met iOs is ook niet veel mis, je moet er alleen wel tegen kunnen dat je fabrikant voor je beslist wat goed voor je is, welke functionaliteit je nodig hebt en wat je wel en niet mag met je apparaat.

Ik maak dat liever zelf uit.



'k Vraagt me nog steeds af wat de doorsnee gebruiker met zijn iPhone zou willen doen, dat hij niet kan en mag van diezelfde iPhone.

Of, idem dito, welke functionaliteit de iPhone gebruiker opgedrongen wordt, die hem niet "opgedrongen" wordt bij Android.



quote:Crique schreef op 24 augustus 2016 @ 16:34:

[...]



Dat is ook een van de dingen waarom ik geen Apple wil. Zowel de apparaten als het besturingssysteem zijn in handen van één fabrikant die daardoor oppermachtig is. De tijden dat je geen Linux/Windows of whatever kon installeren op een Mac, zijn zo onderhand wel al enkele decennia geleden hoor. Toen ik een jaartje terug mijn eerste Macbook pro kocht, duurde het welgeteld een uur om een dual boot met win7 er op te zetten.
quote:Sinjoren schreef op 29 augustus 2016 @ 14:13:

[...]





'k Vraagt me nog steeds af wat de doorsnee gebruiker met zijn iPhone zou willen doen, dat hij niet kan en mag van diezelfde iPhone.

Of, idem dito, welke functionaliteit de iPhone gebruiker opgedrongen wordt, die hem niet "opgedrongen" wordt bij Android.





Zoiets simpels als het geluidje wijzigen van Wordfeud. En bij meerdere apps kun je het geluidje niet wijzigen waardoor veel meldingen hetzelfde klinken.



Wijzigen welke browser als standaard wordt gebruikt. Als ik een link aanklik in een e-mail wordt Safari geopend terwijl ik wil dat Chrome geopend wordt.



Datzelfde geldt trouwens voor Kaarten. Als ik een adres aantik, wil ik dat Google Maps wordt geopend, niet Kaarten.



Op dit moment wordt er een alias van Hotmail gebruikt in het e-mailprogramma. Ik kan op geen enkele manier mijn juiste Hotmail-adres selecteren. Ik denk trouwens dat dit een fout is van Apple.



En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Ik heb trouwens een iPhone en ik ben er prima tevreden over. Als je iets meer zelf kan instellen (zoals ik van Android gewend ben) zou het wel nog beter zijn.
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:32
0.00% gewijzigd
quote:Caledoniaxx schreef op 29 augustus 2016 @ 15:30:

[...]



Maar waarom zou je windows op je macbook willen hebben? Dan kun je net zo goed een windows laptop kopen, ben je nog goedkoper uit ook...

Neem aan dat je een macbook koopt omdat je het systeem fijn vind.

Ik heb een macbook omdat ik windows niet fijn vind.



Opties genoeg waarom je dat zou willen doen hoor. Betere hardware, leuker design, compatibiliteit met specifieke software, nood aan windows in de werkomgeving voor mixed use laptops, gaming of zelfs domweg hipster-neigingen . Take your pick (of neem ze allemaal, uiteraard).

Apple maakt Boot camp niet voor niets een standaard programma, readily accessible en gebruiksvriendelijker dan welke windows variant dan ook. Ze weten goed genoeg dat een massa mensen hun hardware weten te appreciëren, maar tegelijk welk noden hebben die ze niet (willen) afdekken met OSX.
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:32
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Android of iOS, het maakt qua functionaliteit niet zo heel veel uit, de meeste apps draaien op beide, als je nu een fav. app hebt loont het om op te zoeken of die voor zowel iOS als Android te krijgen is.



Android is iets "opener" (wat 'm misschien ook iets kwetsbaarder maakt voor malware), maar dat is alleen voor 'tweakers' een voordeel.

De bediening is misschien net even anders, maar die verschillen zijn eigenlijk ook heel klein.



Het grootste nadeel van Apple vind ik dat deze geen SD-geheugenkaarten ondersteunt, dus als je een 16GB versie neemt dan is dat het ook.

bij de meeste android toestellen kan je er gewoon een kaartje van 32 of 64 GB bij zetten, maar dat is meer van belang als je (heel) veel films / muziek / video's op je telefoon wil hebben staan.



/dbm
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool. [R. Feynman]
Alle reacties Link kopieren
quote:Caledoniaxx schreef op 30 augustus 2016 @ 11:42:

[...]

..Kijk, ik heb geld voor een dure macbook! Maar kan er eigenlijk niet mee omgaan dus heb er maar windows opgezet. :')





Of je hebt mooie applicaties of games waar MacOS 'eigenlijk niet mee om kan gaan', maar je wil wel mooie (doch prijzige) hardware.

'Bootcamp' werd al genoemd, daarmee kan je zowel MacOS als Windows op je Macbook draaien, alleen niet tegelijkertijd.

Dat kan wel met 'vmware fusion' maar dan kan de windows install de hardware niet direct benaderen.
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool. [R. Feynman]
quote:Caledoniaxx schreef op 30 augustus 2016 @ 11:42:

[...]

Ben er toch van overtuigt dat als je dan perse een windows computer wil, je die gewoon moet kopen, en geen mac moet kopen.

Komt op mij een beetje over als: Kijk, ik heb geld voor een dure macbook! Maar kan er eigenlijk niet mee omgaan dus heb er maar windows opgezet. :')

Moeten mensen zelf weten natuurlijk, als je veel geld wilt uitgeven aan een dure macbook en er vervolgens windows op gaat zetten, moet je dan vooral doen.



Dat is dan ook de clue eh . Er bestaan geen windows computers, er bestaan geen linux computers en er bestaan geen mac computers. Die tijden zijn intussen voorbij. De componenten en hardware die je in de ene vindt, zijn identiek aan de componenten die je in de andere vindt. Je koopt hardware en je koopt software en daarmee ga je naar hartelust combineren en aan de slag zoals je dat zelf wil.



Waarom deze of gene dan voor een specifiek merk gaat, doet er verder weinig toe. Maybe it's a choice, misschien is het enkel om de rijke hipster uit te hangen, wie weet is het zelfs omdat ik inderdaad geen barst van PC's weet, lekker boeiend. Dat type discussie is very much nineties; been there, done that, got the t-shirt .
Ahh Sinjoren, toe!



Waarom kies jij voor de Mac?
quote:Libra1990 schreef op 30 augustus 2016 @ 13:58:

Ahh Sinjoren, toe!



Waarom kies jij voor de Mac? I didn't choose the mac, the mac chose me!
quote:Sinjoren schreef op 30 augustus 2016 @ 14:14:

[...]





I didn't choose the mac, the mac chose me!
quote:Caledoniaxx schreef op 30 augustus 2016 @ 11:42:

[...]



Ben er toch van overtuigt dat als je dan perse een windows computer wil, je die gewoon moet kopen, en geen mac moet kopen.

Komt op mij een beetje over als: Kijk, ik heb geld voor een dure macbook! Maar kan er eigenlijk niet mee omgaan dus heb er maar windows opgezet. :')

Moeten mensen zelf weten natuurlijk, als je veel geld wilt uitgeven aan een dure macbook en er vervolgens windows op gaat zetten, moet je dan vooral doen.Ik heb ook Windows op mijn Mac. Dat is niet om te pochen met mijn dure MacBook en ook niet omdat ik daar stiekem niet mee kan omgaan. Er zijn zat legitieme redenen om Windows op je Mac te draaien.
quote:Caledoniaxx schreef op 29 augustus 2016 @ 15:30:

[...]



Maar waarom zou je windows op je macbook willen hebben? Dan kun je net zo goed een windows laptop kopen, ben je nog goedkoper uit ook...

Neem aan dat je een macbook koopt omdat je het systeem fijn vind.

Ik heb een macbook omdat ik windows niet fijn vind.aannames, altijd lastig als je echt interesse hebt, maar ideaal als je eigenlijk alleen interesse hebt in je eigen mening
Alle reacties Link kopieren
Gemak/Geen gedoe/Betere beveiliging/Duur: iPhone.

Meer vrijheid/meer instellingen/meer (hardware) keuze/Goedkoper: Android.
quote:Sinjoren schreef op 29 augustus 2016 @ 14:13:

'k Vraagt me nog steeds af wat de doorsnee gebruiker met zijn iPhone zou willen doen, dat hij niet kan en mag van diezelfde iPhone.

Of, idem dito, welke functionaliteit de iPhone gebruiker opgedrongen wordt, die hem niet "opgedrongen" wordt bij Android.





Ja, ik, ik!



Wat ik graag op de iPhone zou willen kunnen dat ik ook vroeger op mij Android toestel kon:



Ik wil graag de volume van mijn whatsapp/sms berichtentoon apart van mijn belvolume willen kunnen regelen.

En ik wil in de iOS g-mail app de afstand tussen de tijdsinheden kunnen aanpassen.

En ik zou een widget voor mijn agenda willen zoals op mijn Android zodat ik de afspraken voor die dag gelijk op mijn home screen kan zien en daardoor verjaardagen niet meer vergeet.

En ik wil dat als ik de telefoonfunctie open ik gewoon kan beginnen met typen en dat hij gelijk alles laat zien wat overeenkomt (zowel nummers als de lettercombinaties) zodat ik snel een contact kan kiezen.



Nouja dat was het voor nu zo'n beetje.
quote:nerdopviva schreef op 29 augustus 2016 @ 14:23:

[...]

Wijzigen welke browser als standaard wordt gebruikt. Als ik een link aanklik in een e-mail wordt Safari geopend terwijl ik wil dat Chrome geopend wordt.



Datzelfde geldt trouwens voor Kaarten. Als ik een adres aantik, wil ik dat Google Maps wordt geopend, niet Kaarten.



Ik heb trouwens een iPhone en ik ben er prima tevreden over. Als je iets meer zelf kan instellen (zoals ik van Android gewend ben) zou het wel nog beter zijn.En dit
quote:Gelukspopje schreef op 24 augustus 2016 @ 16:12:

6 jaar geleden vond ik de keuze makkelijk. Er was niet zoveel keus en Android was toen echt minder goed.

Maar als ik de prijsverschillen zie weet ik niet of ik nog een Iphone wil. Helaas heb ik wel een paar apps gekocht die ik dan niet meer kan overzetten... Dus ik ga dan denk ik toch voor Apple.Misschien is iPhone 5s wat voor je. Die kan prima nog wat jaren mee en kost rond de €300,-
quote:MinkeDeWit schreef op 20 augustus 2016 @ 17:47:

Zijn er androids die langer dan drie jaar probleemloos werken? Ik denk het niet. Of die sneller zijn dan een iPhone? Ik weet wel zeker van niet.

Het lijkt me dat alleen de prijs gunstiger is want iPhones zijn wel vreselijk duur.

Ja hoor. Ik heb er eentje. Ik tweak hem wel zelf. Dat is voor mij het grootste voordeel tov Apple. Ik heb mijn telefoon rooted en heb een custom ROM er op.



Er zijn ontzettend veel developers die custom ROMS schrijven voor Android. Voor iPhone kan dat niet, want niet open source.



Het ligt er dus aan. Wil je zelf investeren in je telefoon, of wil je dat een ander dat voor je doet en ben je bereid er veel geld voor te betalen. Ik niet iig, en ik vind het leuk om verschillende ROMs uit te proberen. Ik zal nooit zo veel geld neer tellen voor een telefoon, simpel weg om dat ik het prima vind zelf een en ander aan te passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven