Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Nee die heb ik dus niet meer

Ik zit te denken om toch eerdaags maar eens met de schoenen langs de winkel te gaan en misschien zien ze er iets aan. Ik weet ook niet of ik onder of over proneer.
Alle reacties Link kopieren
quote:tascha schreef op 30 augustus 2016 @ 12:40:

Soms denk ik zouden ze bij de hardloopzaak de schoenen wel goed hebben aangemeten, ik heb het vooral sinds ik deze schoenen heb. Daarvoor liep ik op vrij oude schoenen maar ik kan me niet herinneren dat ik toen ook al last had. Ik heb ze nu ongeveer anderhalf jaar, en in het begin dacht ik dat ik gewoon even moest wennen. Dus dan ben je zo een paar maanden verder en toen vond ik dat ik toen niet meer terug kon met de schoenen. Ze hebben in de winkel een filmpje gemaakt van hoe ik loop en dat in slowmotion afgedraaid. Zou ik daar misschien anders hebben gelopen dan in het echt?Was er niet een tijdje geleden iets bij kassa waarbij ze gekeken hebben naar het advies dat je bij een loopwinkel krijgt. Ja!! Was Radar! Site Radar met filmpje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ok! En dan denk je er goed aan te doen door naar zo'n winkel te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tascha schreef op 30 augustus 2016 @ 15:43:

Hmmm ok! En dan denk je er goed aan te doen door naar zo'n winkel te gaan.

Erg hè?

Bij het laatste advies kreeg ik te horen dat ik misschien toch geen overpronatie had, want ik land netjes of zo.

Enfin, ik heb een model dat gewoon lekker zit en de volgende keer ga ik weer voor dat model, alleen een nieuwere uitvoering. Andere schoenen zitten misschien ook lekker, maar ik heb ook geen zin op het uit te proberen. Als het niet gelijk lekker zit, wil ik ze niet. Ik geloof niet in inlopen totdat ze lekker zitten, want als ze al niet lekker zitten, is het een drama om ze in te lopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch eerst naar den fysiotherapeut gaan. Je kunt wel de schoenen de schuld geven maar totaal verkeerde schoenen dan had je dat wel gemerkt. En je hebt destijds een serieuze analyse gehad. En dan weet je feitelijk nog niets want dan is het weer proberen met mogelijk een paar andere schoenen. Ik zou dat geld in een goede fysio investeren. Daar kun je dan mogelijk de rest van je hardloop carriere wat mee.



Ben net terug van een rondje van 20,3km. Begonnen op een tempo van 5.00min/km en langzaam opgevoerd naar 4min45/km. Het was wel warm hoor. Terwijl het vanmorgen nog zo heerlijk fris was. Maar ik kon het gewoon niet opbrengen om weer om 5 uur op te staan om nog voor het werk te kunnen lopen. Maar deze maand weer een 400km op de teller. Nog 5 trainingen te gaan tot de 100km wedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de schoenen niet de schuld. Maar vind het wel apart. Ik ben al een tijdje van alles aan het nagaan waarom ik last heb. Heb ook al gekeken en gelezen op internet naar de juiste hardlooptechniek. Het is gewoon lastig om er achter te komen waar het hem in zit. En fysio ben ik idd serieus aan het overwegen. Vraag me alleen af hoe die kunnen zien waar het aan ligt?

Diana; dat is ook mooi dan. Lekker tegenstrijdig ook! Kan me voorstellen dat je nu maar gewoon kijkt welke lekker zitten. Ik vind dat onderzoek waar ze het in Radar over hebben echt wel iets zeggen ook!
Alle reacties Link kopieren
1 x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:tascha schreef op 30 augustus 2016 @ 16:11:

Ik geef de schoenen niet de schuld. Maar vind het wel apart. Ik ben al een tijdje van alles aan het nagaan waarom ik last heb. Heb ook al gekeken en gelezen op internet naar de juiste hardlooptechniek. Het is gewoon lastig om er achter te komen waar het hem in zit. En fysio ben ik idd serieus aan het overwegen. Vraag me alleen af hoe die kunnen zien waar het aan ligt?

Diana; dat is ook mooi dan. Lekker tegenstrijdig ook! Kan me voorstellen dat je nu maar gewoon kijkt welke lekker zitten. Ik vind dat onderzoek waar ze het in Radar over hebben echt wel iets zeggen ook!Ik zou investeren in een goede sportfysiotherapeut, ook al wordt het niet vergoed (weet je dat zeker??). Je hebt misschien helemaal niet zoveel behandelingen/hulp nodig, en blijft het betaalbaar. Ik geloof dat het tussen de 30 en 40 euro per keer kost als je het zelf moet betalen. Ik heb de laatste keer er echt veel aangehad en als ik het voel 'opkomen', weet ik welke oefeningen ik (meer) moet gaan doen. Lekker bewegen is toch wel fijn, en het voorkomt misschien ook erger!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Tasha de fysiotherapeut onderzoekt je toch. Die kan nagaan of er geen blokkade in je rug zit, of je bekken niet scheef trekt door onderontwikkelde spieren hier of daar, of je kuitspieren lang genoeg zijn, of je gewrichten flexibel genoeg zijn etc etc. want ja ik roep maar wat maar ik ben geen fysio. Weet wel dat de klachten vaak op een heel andere plaats hun oorsprong hebben dan de pijn zich voortdoet.

Dat is juist het voordeel van een goede fyisotherapeut. Die geeft je geen lapmiddelen om van je pijnklachten af te komen maar geeft je zo mogelijk gerichte oefeningen om het eigenlijke probleem op te lossen.

Hier kost het eerste consult 40 euro. Dat is dan een consult van meestal ruim een uur, de vervolg behandelingen kosten iets van 22 euro.
Alle reacties Link kopieren
@Tascha: Mijn broer had ook altijd last van zijn kuiten tijdens en na het hardlopen, wat hij ook probeerde. Nu is hij na jaren aanmodderen naar mijn fysio gegaan en binnen 3 behandelingen was hij eraf. Hij kan nu eindelijk langer dan 4 km hardlopen zonder last en is aan het opbouwen voor de 10 km. Dus ik zou ook zeker aanraden om naar de fysio te gaan!



Ik ben nog steeds regelmatig aan het lopen maar ik heb niet zoveel tijd om hier te schrijven helaas. Het is erg druk op m'n werk dus ik maak lange dagen. Ik lees wel met jullie mee maar schrijven/reageren is wat lastiger!

Gelukkig krijg ik het hardlopen altijd wel ergens tussen gepropt, ik probeer drie keer per week te blijven lopen. Dit weekend heb ik een duurloop van 15 km gedaan, het ging prima totdat ik gestoken werd door een hommel! Hij zat vast in m'n shorts en heeft me twee keer gestoken voordat ik hem los kreeg. Vanavond wordt het een korter loopje met wat tempoblokjes erin denk ik.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Yesaya, welkom!

Wat een snelle opbouw heb je gehad; doe je voorzichtig? Een halve marathon is een behoorlijke aanslag op je lichaam als je dat in zo'n korte tijd voor elkaar wil krijgen. Als je zonder wedstrijd niet gemotiveerd genoeg bent, kun je natuurlijk ook een leuke 10km-wedstrijd uitzoeken.

Ik wil je plezier in lopen niet temperen, en het is ook niet gegarandeerd dat je op deze manier blessures krijgt. Maar ik ben zelf wel van de langzame, voorzichtige aanpak.



Baukje, nog vijf trainingen... jeetje, het komt echt dichterbij. Spannend!



Goal, kan me voorstellen dat lopen met 30+ graden er niet van komt. De bootcamptraining met lopen door het zand klinkt zwaar!



Gioia, fijn dat je wel tijd kunt vinden om te lopen.

Ik vind hommels de schattigste insecten die er zijn, maar dan moeten ze natuurlijk niet vast zitten. Kon je wel doorlopen of deed het erg pijn?



Net nog even een rondje duinen en strand gedaan; 5,4 km in 30 minuten. Zwaar maar zo mooi en lekker. Dit was mijn kortste loopje deze maand, de langste was ruim 17 km.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oh die kosten vallen mee dan voor een fysio! Denk dat ik daar toch maar mee begin dan. Zou zo fijn zijn als ik er geen last meer van zou hebben! Dan kan ik door naar de 10 km
Vanmorgen 9,9 km gelopen. 35 min rustig 10 min vlot 5 min snel. Ging goed.
@tascha

Loop je op een weg die afwatert en daardoor niet horizontaal ligt, waardoor je spieren ongelijk belast worden?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik loop in het bos. Maar wel het grootste gedeelte verharde wegen. Maar echt recht kun je deze wegen niet noemen. Ik probeer altijd in het midden te gaan lopen omdat de paden aan beide zijden een beetje 'aflopen' zeg maar, ik denk zodat er zo min mogelijk water blijft staan. Verder is het af en toe een vals plat zoals wij dat thuis noemen. Je denkt dat de weg horizontaal blijft maar je gaat stiekem een beetje omhoog of naar beneden.
Als je het rondje altijd dezelfde kant opmaakt, kun je ook last krijgen van spierpijn door ongelijke belasting tascha.
Alle reacties Link kopieren
Tascha: Ik ben van een aantal klachten verlost door compressiesokken. Ze zijn inderdaad hartstikke duur (en lelijk ook), maar ik heb het er voor over. Ik heb eerst een 'goedkoop' paar getest voor ik het dure merk kocht.

Op mijn eerste paar gympen had ik ook geen enkele klachten, terwijl dat totaal geen loopschoenen waren! Het verschilt bij mij ook nogal per schoen. En raar genoeg, sommige sokken zijn van net zulk groot belang bij mij.

Een oefening die ik (bijna) elke ochtend doe om de kuitspieren te versterken is met de voorvoet op de trap staan en jezelf omhoog drukken (snel) en langzaam laten zakken. In sets van 10 keer tijdens het tanden poetsen. Aangeraden door mijn fysio. Ik zou je toch een bezoekje aanraden.
De oefening die Anke1211 beschreef is inderdaad een goede oefening. Ik hou alleen niet zo van oefeningen doen dus meestal doe ik het dan 1 of 2x per dag in plaats van meer soms.



Ik zat bij de fysio voor mijn knie (bijna twee jaar lang klachten gehad die varieerden van lichte klachten naar pijnlijke klachten). Wel braaf geoefend met wat ik moest doen tot zover het kon (bij lichte klachten, bij pijnlijke klachten waren oefeningen uitvoeren veel lastiger ivm de pijn). Nu sinds februari/maart dit jaar eindelijk echt pijnvrij maar ik houd het wel in de gaten. Maar de fysio is wel erg goed bij mij.



Ik vraag me alleen af wat ik moet doen als ik een keer een lichte pijnscheut in mijn knie voorbij voel komen. Direct terug naar de fysio is denk ik ook nog niet nodig, maar misschien weten jullie iets?





Ik ga vandaag eindelijk ECHT rennen. Afgelopen dagen uitgesteld... Ik had maandag een flinke afterdip na kamp waardoor ik totaal niets wilde. Dinsdag was boyfriend hier en was ik eerst van plan 's avonds te gaan toen dit veranderd werd in een afspraakje wat om 9u is afgezegd omdat vriendin knallende koppijn had. En toen vond ik het te donker waar ik wilde lopen. Dus mwuh. Nu eindelijk echt echt echt rustig back on track. Ik heb besloten gewoon te kijken wat ik kan lopen en van daaruit verder opbouwen denk ik.
pfff de bootcamp was superleuk en zwaar! welkom hebben niet meer gehaald dan 3 rondjes tussendoor, dus ruim 4,5 km terwijl het idee bijna het dubbele was..

maar het bootcamp gedeelte bevatte ook sprintoefeningen, kracht en uithoudingsvermogen dus we vonden het wel goed!



volgende week maandag weer



en ik ga vandaag of morgen nog even zelf hardlopen. ik merk wel dat ik door de warmte en dergelijke het moeilijker vind om het hele parcours vol te houden wat ik hiervoor wel kon.. ik liep prima 30/45min nu ben ik bij 20min al echt moe.. maar:moe tussen de oren en niet wat betreft benen.. dus daar moet ik maar doorheen denk ik.



@tascha, ik loop altijd met compressiesokken ivm zweepslagen in het verleden. maar het heeft mij ook geholpen van andere klachten.
Goal; superleuk dat je aan bootcamp doet. Heb ik ook ongeveer driekwart jaar gedaan. Gestopt ivm keuze voor ballet aangezien plusplus niet werkte voor mijn knie.

Nu gekozen om niet meer terug naar bootcamp te gaan voorlopig. Ben bang dat mijn knie dat nog niet echt aankan. Daarom gekozen voor zelf hardlopen haha.



Vandaag ontzettend slecht gelopen maar wel trots dat ik gegaan ben. 9min en 30 sec 1e sessie. Tweede sessie was ongeveer 8min. In de laatste minuut van de tweede sessie enorme steken gekregen. Door mn neus zitten ademhalen (door mijn mond uit). Maar hielp niet echt dus ben ik maar gestopt.



Vrijdag of zaterdag ga ik weer!



@iedereen die compressiesokken draagt: is dat niet heel warm?
@sproetjespost, nee ik ervaar het niet als veel warmer dan als ik korte sokken aan heb, maar ik draag ze dan ook al met sporten in de wedstrijden dus al ruim 2 jaar.. ben ze gewend!



en de bootcamp was door mijzelf samengesteld haha.. bij gebrek aan een trainer neem ik dat op me en het leek op papier heel leuk. (was het ook, maar ook superzwaar!)



wel weer goed dat je weer wat gedaan hebt! meestal is de basis snel weer terug!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook met compressiekousen, het helpt bij mij echt! Als ik zonder kousen loop dan voel ik m'n schenen veel eerder, met kousen gaat dat beter. En ik heb ook het idee dat ik eerder herstel, vroeger had ik wel vermoeide benen na het lopen maar inmiddels niet meer (maar misschien komt dat ook omdat ik al langer loop en meer kilometers maak tegenwoordig).

Met écht warm weer vind ik ze wel warm ja, korte sokken vind ik dan prettiger. Maar ik probeer toch zoveel mogelijk te lopen als het koeler is, dus dan is het prima. En in de winter vind ik ze juist heerlijk.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:Goal2016 schreef op 31 augustus 2016 @ 10:56:

En de bootcamp was door mijzelf samengesteld haha.. bij gebrek aan een trainer neem ik dat op me en het leek op papier heel leuk. (was het ook, maar ook superzwaar!)



wel weer goed dat je weer wat gedaan hebt! meestal is de basis snel weer terug!Dat kan natuurlijk ook! Misschien doe ik dat over een tijdje ook wel. Wel leuk voor in de afwisseling met het hardlopen. En ik hoop inderdaad echt dat de basis snel snel sneeeeel terug komt want ik heb nog maar weinig weken tot de 4 Mijl. Oeps. Nog iets van vijf weken geloof ik. Mimimi.
Mijn vriend loopt ook met compressiekousen. Hij zegt dat hij wel verschil merkt, ook al is het niet echt bewezen dat het helpt, dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Het effect van compressie kousen is wel degelijk bewezen maar dan heb ik het over het effect van het bloed wat gemakkelijker naar het hart wordt teruggepompt. Feitelijk zijn het gewoon steunkousen. En door de betere doorbloeding worden ook de afvalstoffen sneller afgevoerd. Maar ze werken natuurlijk niet preventief tegen allerlei mogelijke blessures die heel ergens anders aan ten grondslag liggen. En de vraag is in hoeverre ze bij een goede circulatie ze nog veel toevoegen.

Ik ben er nu aan gewend maar vind het wel veel fijner lopen zonder die toch best wel warme kousen. Maar ik ervaar duidelijk effect dus ik kies er toch voor om ze te dragen . En zeker bij heel warm weer heb ik ze nodig om de circulatie goed op pijl te houden en mijn bloeddruk niet al te drastisch daalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven