Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:fifty schreef op 30 augustus 2016 @ 21:45:

Kwam ik jou trouwens niet tegen in een ander topic Makreel? Over die vreselijk negatiece vrouw die misschien wilde scheiden maar elke positieve gedachte acuut weer verwierp?



Ja klopt! Wat een topic was dat he?

Ik hoop dat die TO weer een beetje zon ziet schijnen - maar ik ben bang van niet...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Je mag met recht trots zijn Oudblond. Ik wens je een goede nachtrust



Goed dat er over gesproken is Kattija, wees lief voor jezelf en luister goed naar je lijf en geest.



Morgen hoef ik gelukkig niet te werken en ik ga het een dagje heel rustig aan doen. Ben zo vreselijk moe en heb het gevoel dat ik elk moment in janken uit kan barsten
...
Ik ben experimenteel begonnen met progesteroncrème ( de natuurlijke variant) en tot nu lijk ik stabieler. Ik heb wel een enorme dikke pens( ik hoef niet uit te leggen wat er in aantocht is toch?) maar dat zou dan 2 weken te vroeg zijn en ik stel mijn menstruatie daarmee tot nu toe uit. Ook nog geen migraine aanval gehad terwijl ik daar enorme last van heb. Een beetje spannend vind ik het wel want zoveel voordelen als je er over leest, zoveel nadelen ook. Het alternatief is om de haverklap ongesteld, migraine, constipatie, duizelig, moe, pijnlijke gewrichten, droge doos, nachtzweten (nu ik het schrijf besef ik me dat dat al een maand is uitgebleven) en ander menopauzaal jolijt.



Ik heb ook reviews gelezen van vrouwen die dan ineens jubelend en energiek door het leven gaan maar dat heb ik niet, nou maakt dat niet uit, ik ben al blij als ik mentaal en fysiek stabieler ben. Enfin, dit is maand 2 dus ik hou jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 30 augustus 2016 @ 19:21:

Lekker een weekje weg met mijn vriend. Heerlijk. Wie wordt er ongesteld op weg naar Rome? Ja fijn, ik lig dus nu in bed in een hele dure hotelkamer. In bed liggen had ik me wel voorgesteld toen we dit uitje planden, maar dan niet met een enorm maandverband, een handje ibuprofen en een kopje thee. BAAAAALLLLLLLL!



Kut!



Sterkte. Ook voor je vriend. Wat balen zeg!
Later is nu
Ik meld me hier ook! Ben 50, de 51 komt zelfs in zicht, en nadat ik een paar jaar terug al af en toe een opvlieger had gekregen, gingen begin vorig jaar de sluizen open. Letterlijk. Nog nooit zoiets meegemaakt, echt verschrikkelijk zware menstruatie die bijna een maand duurde met allerlei onsmakelijke stukken weefsel erbij. Naar de huisarts, doorverwezen naar de gyn, problemen omdat de inwendige echo eigenlijk buiten je menstruatie om gemaakt moeten worden (ja dat was nou juist de klacht), maar uiteindelijk kwam eruit dat ik een vleesboom heb. Hij zit er nog, want tijdens de wachttijd voor de ingreep normaliseerde de boel zich en gezien de risico's die de gyn had genoemd, had ik er geen zin in om het weg te laten halen als het niet echt nodig is. Daar was hij het mee eens.



Sindsdien is mijn menstruatie erg onregelmatig. Meestal sla ik een maand over, maar twee keer in een maand is ook al voorgekomen. Momenteel ben ik volgens mijn appje 58 dagen overtijd, maar ik weet niet of ik twee weken terug mee moet tellen: zware menstruatiekrampen zonder bloeding. Ook dat schijnt allemaal te kunnen gebeuren.



Ik ben iets emotioneler en iets prikkelbaarder, maar verder blijven psychische verschijnselen me bespaard. Wel opvliegers en nachtzweten. Dat was onlangs zo erg, dat ik ben begonnen met voedingssupplementen (soja, rode klaver, lijnzaad). Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen of het helpt of niet.



Wat mij betreft is dit een K-periode, laat de menstruatie maar definitief weg blijven, het heeft lang genoeg geduurd. Ik heb overigens geen kinderen en heb ook nooit een kinderwens gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb ik toch n moppie van n huisarts! Geen 'leer er masr mee leven' maar lekker meedenken.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Is het heel gek dat ik naar de koelte van de herfst verlang?

Man riep gelijk, jij hebt opvliegers je moet naar de huisarts en bloed laten prikken



Ik steek gewoon nog even mijn kop in het zand hoor. Heb het gewoon heul warm
Alle reacties Link kopieren
Fijn, een meedenkende huisarts Hatseflats

Ik ben heel tevreden met mijn huisarts maar na mijn laatste keer bloedprikken bleken zowel mijn cholesterol en bloeddruk iets te hoog. Ik let erg op cholesterol maar het advies om iets af te vallen lukt echt nog niet.

Overdag gaat het prima, maar 's avonds....
Alle reacties Link kopieren
quote:CrepeDeFromage schreef op 31 augustus 2016 @ 18:54:

Is het heel gek dat ik naar de koelte van de herfst verlang?

Man riep gelijk, jij hebt opvliegers je moet naar de huisarts en bloed laten prikken



Ik steek gewoon nog even mijn kop in het zand hoor. Heb het gewoon heul warmDie gaan niet weg door de koelte van de herfst jammer genoeg. Opvliegers heb ik niet echt, maar nat herfstweer is heel vervelend voor mijn reuma. Dus ik hoop op nog wat langer droge warmte (hoeft niet heet).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
In de winter heb je dezelfde opvliegers, hoor
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is vooral dat ik niet zo goed meer tegen de warmte kan sinds deze zomer

Op vakantie onderuit gegaan in een restaurant en thuis een keer 's nachts wakker geworden omdat het voelde dat ik ging flauw vallen. Oh en nog een keer vlak voor het slapen gaan.

En de laatste 2 keer was man 's nachts aan het werk dus zat ik met mijn mobiel in de badkamer te hopen dat ik niet knock-out zou gaan want 2 kinderen in hun bed



Vandaar dat ik naar koelte verlang



Kan me heel goed voorstellen dat je met reuma daar totaal niet op zit te wachten
Alle reacties Link kopieren
Oh valt het op dat ik het nog altijd niet op opvliegers gooi
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in de ontkenning hoor
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heel erg heb het laatste jaar, is het loslaten van mijn dochters.

En die zijn 25 en 19.

Met name de jongste.

Ik heb dat altijd wel gehad, maar nu is het best erg.

Soms ook bang ze te verliezen.

Ik laat het niet zo merken, maar van binnen...oef.

Ik kan het er met ze over hebben, en soms doe ik dat.

Wij verblijven deels in het buitenland ivm mijn gezondheid en werk, en de meiden wonen in nederland.

En dat vind ik soms best moeilijk.

Ik zie ze wel elke 6 weken, en in wintertijd zijn we 2 mnd in nederland



Of beslissingen moeten nemen die ik niet kan maken.

Nachtzweten ligt toch aan het beddegoed?
Alle reacties Link kopieren
quote:CrepeDeFromage schreef op 31 augustus 2016 @ 19:10:

Oh valt het op dat ik het nog altijd niet op opvliegers gooi Heeft met het weer/temperatuur niets te maken, welkom bij de club
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
De jeukaanvallen vind ik ook zo vervelend. Over mijn hele lichaam. Komt omdat je hud droger wordt en ik smeer me wild maar de jeukaanvallen blijven.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:jilzz schreef op 31 augustus 2016 @ 19:40:

Wat ik heel erg heb het laatste jaar, is het loslaten van mijn dochters.

En die zijn 25 en 19.

Met name de jongste.

Ik heb dat altijd wel gehad, maar nu is het best erg.

Soms ook bang ze te verliezen.

Ik laat het niet zo merken, maar van binnen...oef.

Ik kan het er met ze over hebben, en soms doe ik dat.

Wij verblijven deels in het buitenland ivm mijn gezondheid en werk, en de meiden wonen in nederland.

En dat vind ik soms best moeilijk.

Ik zie ze wel elke 6 weken, en in wintertijd zijn we 2 mnd in nederland



Of beslissingen moeten nemen die ik niet kan maken.

Nachtzweten ligt toch aan het beddegoed?Ach lieverd. Dat is al een moeilijke moeder-situatie. En deze fase helpt echt niet Dat banger zijn lees ik hier veel. Ik heb dat enkel in mijn dromen. Maar jouw situatie is heel anders. *Het feit dat ik je bericht drie keer las en vol schoot... *
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 31 augustus 2016 @ 19:49:

[...]



Heeft met het weer/temperatuur niets te maken, welkom bij de club

dank je wel

Ondertussen stel ik het huisartsbezoek voor zekerheid nog eventjes uit

Eerst enorm mijn best doen om 's avonds niet zo te snaaien en een beetje afvallen. Ja als ik opnieuw bloed laat prikken dan zou het gek zijn als de ha niet gelijk opnieuw checkt op cholesterol en bloeddruk nakijkt.

Wil ik op zijn minst een compliment krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 31 augustus 2016 @ 19:52:

De jeukaanvallen vind ik ook zo vervelend. Over mijn hele lichaam. Komt omdat je hud droger wordt en ik smeer me wild maar de jeukaanvallen blijven.

Verrek, dit heb ik ook.



IK begrijp mezelf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Thanx oudblond, lief bericht van je.

Dat volschieten heb ik nu ik er zo over nadenk ook best snel..

En betreft die meiden van me, die hebben nergens last van natuurlijk, leven hun leven, gelukkig maar.

Jongste woont bij hun pa, die geweldig is voor ze.

Oudste is al jaren de deur uit.

Ze zijn hier net 6 weken geweest, en ik ga over 2 weken voor 10 dagen naar nederland, en over 6 weken zijn ze weer een week hier.

Zal maar niet zaniken he.



Toch schiet ik hier regelmatig in de lach hoor bij het lezen van al dit gezeur.

Eigenlijk ook ondersteunend.



Maarre oudblond, wordt het niet tijd om je naam te veranderen in nieuwgrijs ofzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 31 augustus 2016 @ 19:52:

De jeukaanvallen vind ik ook zo vervelend. Over mijn hele lichaam. Komt omdat je hud droger wordt en ik smeer me wild maar de jeukaanvallen blijven.Is dat van de overgang???
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 31 augustus 2016 @ 20:42:

[...]



Is dat van de overgang??? Ja.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik laat maar een nette fooi achter voor het kamermeisje. Vannacht om 2 uur stond ik de lakens van het bed te trekken want het was een rotzooi. Zo gênant!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Goeie hemel, ik klik dit topic aan, wilde wel eens lezen wat me over een poos te wachten staat (ik ben 45).

Ik schrik er echt van, het is blijkbaar nog zo'n taboe, dat ik hier niks van weet....

Opvliegers en nachtzweten wel van gehoord, maar die bloedbaden....

Ik zit zelf in de fase: zal ik stoppen met de pil en lekker alles natuurlijk zijn gang laten gaan? Doe ik sterilisatie of mijn man?

Man kwam net thuis en ik zei tegen hem: ik lees hier net een topic over de overgang! Ik blijf nog wel 10 jaar aan de pil!!



Ik vind het eigenlijk heel oneerlijk, dat het zo moet.... Zitten we al zo'n 35 jaar met die ellendige menstruatie en krijg je dit nog eens als dank toe..

Ik vind jullie kanjers dat jullie je er zo manvrouwmoedig doorheen slaan!
quote:miepje1971 schreef op 31 augustus 2016 @ 20:57:

Goeie hemel, ik klik dit topic aan, wilde wel eens lezen wat me over een poos te wachten staat (ik ben 45).

Ik schrik er echt van, het is blijkbaar nog zo'n taboe, dat ik hier niks van weet....

Opvliegers en nachtzweten wel van gehoord, maar die bloedbaden....

Ik zit zelf in de fase: zal ik stoppen met de pil en lekker alles natuurlijk zijn gang laten gaan? Doe ik sterilisatie of mijn man?

Man kwam net thuis en ik zei tegen hem: ik lees hier net een topic over de overgang! Ik blijf nog wel 10 jaar aan de pil!!



Ik vind het eigenlijk heel oneerlijk, dat het zo moet.... Zitten we al zo'n 35 jaar met die ellendige menstruatie en krijg je dit nog eens als dank toe..

Ik vind jullie kanjers dat jullie je er zo manvrouwmoedig doorheen slaan!Moet ik je toch even teleurstellen hoor, ben ook nog gewoon aan de pil, geeft dus geen ene moer. Zoals al eerder hier geschreven, ben ik 12 weken ongesteld geweest. En daarvoor ook al eens een week of 6.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven