Het grote mensenleven of toch op reis

31-08-2016 14:56 80 berichten
Hallo iedereen!



Ik ben 29 en mijn vriend is 30. We staan op een punt in ons leven dat we keuzes moeten maken. (dertigersdilemma?)

We zijn al een tijdje op zoek naar een koophuis, maar een echt wow gevoel hebben we nog niet gehad.

We weten ook niet goed wat we zoeken, we veranderen steeds van gedachten. (wel duur, niet duur, landelijk of in de stad)

Ook begint er toch wel een kinderwens op te spelen en ik wil daar niet nog jaren mee wachten.



Nu kwam mijn vriend met het idee om toch nog voor een half jaar op reis te gaan, "want nu kan het nog".

En dat is ook zo.. het is altijd een grote wens van mij geweest, maar had er nooit het geld voor. Wel een paar mooie korte reizen gemaakt.



Super veel spaargeld hebben wij niet, maar wel bijna 10 duizend. Het plan was om dat te besteden aan een koophuis.



Ik zit dus met een dilemma.. Of we gaan voor het "volwassen" leven of we gaan nog 1 keer echt op reis.

We kunnen maar 1 keer dit spaargeld uitgeven, nu is wel de juiste tijd om een huis te kopen, ik heb wel doorgroeimogelijkheden op mijn huidige werk, met kinderen kun je ook heus wel op reis. Ik zou dan mijn baan (uitzendkracht) op moeten zeggen. Vriend kan misschien onbetaald verlof nemen. En wat te doen met ons huurhuis?



Dat zijn de gedachten die mij tegenhouden...



Iemand een mening, advies of ervaring?? Ik hoor het graag!!
Hoe kun je maar 10 duizend spaargeld hebben als je met zijn tweeën werkt, geen kinderen hebt, en een huurhuis? Lijkt me een minimale buffer die je niet aan reizen wilt uitgeven. Dus ik zou lekker gaan sparen voor een mooie reis en misschien ooit nog eens een koophuis. Al zou ik mooi gaan huren als ik alles over mocht doen
Sinds wanneer is 10K weinig geld? Ik ken bijna niemand in mijn omgeving van mijn leeftijd die veel meer spaargeld heeft.. zal wel aan mij liggen.



Wij gaan verder sparen en rustig kijken voor een huis. Eventueel nog op een korte reis maar geen half jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 31 augustus 2016 @ 15:51:

Hoe kun je maar 10 duizend spaargeld hebben als je met zijn tweeën werkt, geen kinderen hebt, en een huurhuis?)Vreemde opmerking, aangezien je niet weet hoe hoog hun huur is, wat hun inkomsten zijn en sinds wanneer deze inkomsten er zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat Minke zegt (en ik ook al eens); op jullie leeftijd, met beiden een baan en nog geen kinderen en dan maar tienduizend gespaard hebben vind ik persoonlijk erg minimaal. En al helemaal als je twijfelt tussen wel duur, niet duur.



Laat ik het anders zeggen. Als je landelijk gaat wonen, heb je een auto nodig. Die van mij was vorige week kapot. Maken heeft 1400 euro gekost. Woon je in de stad, kun je het misschien zonder auto doen, ik was laatst in Amsterdam, daar is het OV zo goed geregeld dat ik eerder een OV-jaarkaart zou kopen dan een auto. Maar daar betaal je dan wel weer meer voor een huis.



Stap je in een nieuwbouwproject, heb je voor weinig geld een huis. Maar je hebt dan wel letterlijk een huis. Geen oprit. Geen terras. Geen tuin. Wil je iets anders dan op de tekening? Houd maar een zak met geld klaar.

Koop je iets ouders, dan wil je de boel toch een beetje opfrissen. Dat hoeft geen tienduizend euro te kosten, maar mijn ervaring is dat je met een koophuis afleert om in briefjes van honderd te praten, het is altijd allemaal zoveel-duizend euro. En je kunt dan weinig waarde hechten aan materiele zaken, je wilt wel iets voor je ramen. En je wilt ook graag verwarming, internet, verzekeringen. Je betaalt gemeentelijke belastingen (onze rekening ligt rond de 1000 euro op jaarbasis).



En ja, genoeg mensen die geen tienduizend euro spaargeld hebben. Hebben wij ook niet momenteel. Maar dat zijn doorgaans mensen die hun geld ergens anders aan uitgeven. En dat is helemaal prima, als jij wilt reizen en dat belangrijk vindt, dan zal dat huis je niet boeien. Dan maakt het ook niet uit als het behang van de muren krult en er koud water uit de kraan komt. Persoonlijk houd ik van een beetje luxe in mijn eigen huis en daar geven wij ons geld aan uit. Kwestie van kiezen.



Maar ja, laat daar nou net jouw probleem ontstaan .



En die keuze kan niemand voor jou maken, dat zul je zelf moeten doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 31 augustus 2016 @ 15:24:

[...]





Dan zit een koophuis er ook niet in. Ik wil je niet ontmoedigen, maar liefje, het leven met een huis is duur. Als de ketel het laat afweten, moet je eventueel 2500 euro hebben klaar liggen voor een nieuwe. Als het dak lekt, moet je minimaal 2000 hebben liggen voor reparatie. Nieuwe matrassen nodig? Neem maar 500 euro mee naar de winkel, en dan heb je nog ´maar´ matrassen van de ikea. Kozijnen moeten af en toe geverfd en dat moet je echt met fatsoenlijke verf doen, je komt dan niet weg met een pot van een tientje van de action. Lekt de kraan? Een nieuwe kost al gauw 150 euro. En dan zijn er nog wat dingen die je met een huurhuis niet hoeft te betalen (bepaalde belastingen, opstalverzekering) die met een koophuis dus wel erbij komen. En als er straks een kind komt?? Dan zet je een stapje terug op het werk, hebt minder inkomen maar meteen ook veel meer uitgaven. En ja, je kunt een hoop via marktplaats kopen, maar luiers, voeding, kleren, schoentjes, speentje en later de kapper, schoolkosten, zwemlessen.... De lijst met rekeningen is eindeloos, echt waar.



Ik zou die 10.000 maar stevig vasthouden als ik jou was.Je schetst wel een heel somber beeld. Ik heb al elf jaar een koophuis van meer dan een eeuw oud maar als ik er in die elf jaar 2000 euro aan heb besteed is het veel. Toevallig laatst ook nog een nieuwe kraan gekocht: 30 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 31 augustus 2016 @ 16:26:

[...]



Je schetst wel een heel somber beeld. Ik heb al elf jaar een koophuis van meer dan een eeuw oud maar als ik er in die elf jaar 2000 euro aan heb besteed is het veel. Toevallig laatst ook nog een nieuwe kraan gekocht: 30 euro.



Dan heb je geluk gehad, of de vorige bewoners hebben al heel veel gedaan. Vrienden van ons hebben ook zo´n huis, maar toen ze de oude keuken eruit haalden bleek er achter die keuken geen muur te zijn. En de tegels in de woonkamer lagen los, toen die eruit gingen lag daar nog een laag tegels onder, en daaronder, verrassing, geen fundament maar alleen zand. Compleet uit elkaar gevallen na al die jaren.



Je kunt heel veel geluk hebben. Ik had met mijn vorige auto onvoorstelbaar veel mazzel, die heeft in tien jaar tijd minder gekost dan mijn huidige in een jaar. Maar als blijkt dat je wat minder mazzel hebt, dan is tienduizend echt zo op.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bedankt voor de budgettering tips ;) maar ik weet wat het kost om te leven.

Wij hebben niet meer gespaard omdat wij hier niet altijd de mogelijkheid voor hebben gehad, wij daarna dure korte reizen hebben gemaakt en ook ruim hebben geleefd en hebben genoten.
Reizen! Weet jij veel waar jullie dat gaat brengen?! Kopen of huren kan altijd nog en wie weet blijf je wel ergens hangen. Hoe dan ook: gáán!
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ga lekker reizen! Al is het maar een 3 of 4 maanden. Heb je voor de rest van je leven (ws) prachtige herinneringen. Zodra je een (koop)huis hebt en een vaste baan zit je 'vast' in de dagelijkse sleur. Met een kind zal je vast kunnen reizen maar ik kan me voorstellen dat je het minder snel doet dan dat je samen bent. Het zal ook wezenlijk anders zijn. Dat de omstandigheden gunstig zijn om nu een huis te kopen klopt maar deze zijn vast over een aantal maanden nog gunstig, bv de hypotheekrente zal vast niet extreem stijgen in die paar maanden... Al het burgerlijke kan je over een aantal maanden ook nog doen, zodra je eigendom hebt, dan wel een kind, zal het reizen er ws bij in schieten.



Groetjes Griet1983 (schrijvend vanachter mijn bureau bij mijn vaste baan om zo naar mijn koophuis te gaan maar veel liever ga reizen en mooiere herinneringen zou maken )
Alle reacties Link kopieren
Fantastische 'brainfart' van je vriend! Zeker gaan reizen. Je plaatst je dilemma toch ook niet voor niets onder dit topic? :D Geen kinderen, geen hypotheek, allebei nog jong zat, uitzendbaan, ik zou het wel weten hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 16:37:

Bedankt voor de budgettering tips ;) maar ik weet wat het kost om te leven.

Wij hebben niet meer gespaard omdat wij hier niet altijd de mogelijkheid voor hebben gehad, wij daarna dure korte reizen hebben gemaakt en ook ruim hebben geleefd en hebben genoten.



Maar dan heb je toch een prima leven? Je kunt niet én kapitalen sparen én regelmatig dure reizen maken, voor de meesten is het toch of of.



Ik zou in elk geval dat huurhuis niet te snel opgeven, want in de meeste plaatsen zijn de wachtlijsten niet bepaald om te lachen. Wat dat betreft is het waarschijnlijk slimmer om een lange reis van bijvoorbeeld twee maanden te maken. En dat kan heus ook wel met een kindje erbij hoor. Zo´n hummeltje kost niet veel extra en is pas leerplichtig met vijf. Bovendien ben je nog niet zwanger, dus jullie hebben nog wel even de tijd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
REIS!
Alle reacties Link kopieren
6 maanden met z'n tweeën reizen voor 10.000 wordt wel heel erg budget met weinig tot geen mogelijkheden voor een uitspatting.



Verder sluit ik me aan bij een aantal eerdere schrijfsters: je wilt reizen, sparen, een koophuis, niet 'te oud' moeder worden.

Tja, het leven bestaat uit keuzes maken en je kunt niet altijd alles hebben.
Bedankt allemaal!



En ja wij hebben ook een prima leven we gaan uit eten wanneer we willen en gaan 2 keer per jaar op vakantie. We hebben lekker ruim geleefd maar nu zijn we dus toch aan het sparen gegaan voor eventueel een koophuis.



We huren nu en opzich woont het prima al is het wel wat klein 75m3, 2 slaapkamers en allemaal wat oud en smoezelig. We wonen niet in de randstad hoor, dus de prijzen vallen hier mee. Ik voel mij alleen zo ontzettend opgejaagd om een huis te kopen! Lage hypotheek rente en de prijzen stijgen weer. Maar goed.. opzich zou een kindje hier natuurlijk ook geboren kunnen worden. Eerlijk gezegd denk ik dat ik dat het liefste zou willen.. een kindje.. Aarghhh dat is nu voor het eerst dat ik dit zo zeg!



En je leven is niet voorbij met een kind toch?

Ik wil echt nog meer van de wereld zien. Het liefst met kind! Maar de meeste mensen zeggen dat je leven over is met kind en dat je dan helemaal niets meer kan. Dus geniet er nu maar van! Enz. Enz. Of ze zeggen: je moet wel flink veel geld gespaard hebben want je houdt geen cent meer over met een kind.



Kortom ik voel mij opgejaagd..



Ik moet denk ik maar gewoon geduld hebben en even voelen wat ik nou echt wil..
Alle reacties Link kopieren
Opgejaagd... op je 29e. Maak het jezelf niet zo moeilijk, je hebt nog zeeën van tijd. Het hoeft toch niet allemaal morgen gerealiseerd te zijn? Trouwens, een kind maken en uitbroeden duurt ook even he (ervan uitgaande dat het überhaupt lukt), tot die tijd zeker niet je leven on hold zetten.
quote:girasole3 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:40:

6 maanden met z'n tweeën reizen voor 10.000 wordt wel heel erg budget met weinig tot geen mogelijkheden voor een uitspatting.



Verder sluit ik me aan bij een aantal eerdere schrijfsters: je wilt reizen, sparen, een koophuis, niet 'te oud' moeder worden.

Tja, het leven bestaat uit keuzes maken en je kunt niet altijd alles hebben.



Ja dat wordt budget maar een idee was dan ook om onderweg ook te werken.



Ik weet dat ik niet alles kan hebben en dat ik keuzes moet maken.. daar helpt dit topic mij een beetje bij ;)
quote:ingel schreef op 31 augustus 2016 @ 18:06:

Opgejaagd... op je 29e. Maak het jezelf niet zo moeilijk, je hebt nog zeeën van tijd. Het hoeft toch niet allemaal morgen gerealiseerd te zijn? Trouwens, een kind maken en uitbroeden duurt ook even he (ervan uitgaande dat het überhaupt lukt), tot die tijd zeker niet je leven on hold zetten.



Nee dat is ook zo. Maar voel mij opgejaagd o.a. door de huizenmarkt. "Nu is HET moment om te kopen!"

En ik voel mij opgejaagd om al mijn dromen nog uit te laten komen voordat ik een kind zou krijgen. (Omdat je leven dan schijnbaar ophoudt met leuk zijn)



Dus... echt een dertigersdilemma. Moet mij denk ik niet aanstellen en gewoon even relaxed doen
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan je reizen met kinderen. Wij zijn met die van ons naar Bali geweest afgelopen jaar. Ze waren toen 1.5 en 3. Het was geweldig, maar een stuk duurder dan met z'n tweeën. En dan was de jongste nog gratis in het vliegtuig. En verder was het vooral anders, flink hiken zat er niet in en je zit toch savonds sneller bij het huisje/hostel /whatever, ipv uitgebreid eten in een leuk tentje en dan nog een drankje doen. Ik ben enorm blij dat we dit hebben gedaan, maar het echte backpacken is wel anders met zulke jonge kids. En inmiddels zitten we vast aan het hoogseizoen....



Maar, ik lees ook dat je hart ligt bij je leven hier, en toewerken naar meer vastigheid. Dan is het prima om mooie vakanties te boeken en daarnaast geld over te houden voor een huis/kind/etc toch. Tis inderdaad maar net wat je wil.
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 17:49:



En je leven is niet voorbij met een kind toch?

Ik wil echt nog meer van de wereld zien. Het liefst met kind! Maar de meeste mensen zeggen dat je leven over is met kind en dat je dan helemaal niets meer kan. Dus geniet er nu maar van! Enz. Enz. Of ze zeggen: je moet wel flink veel geld gespaard hebben want je houdt geen cent meer over met een kind.

Dat laatste hangt natuurlijk ook af van je inkomen.



Nee, je leven is niet voorbij met kind maar voor mij veranderde er wel het een en ander. Ik had bijvoorbeeld (in deze context wel het vermelden waard) helemaal geen zin in reizen toen mijn kinderen nog echt klein waren. Ik ging wel op vakantie met ze maar dat waren geen spectaculaire reizen. Dat had ik anders verwacht aangezien ik altijd veel reisde en ook in het buitenland heb gewoond. Ze zijn nu 6 en 8 en we reizen pas twee jaar met ze. En dan ben je gebonden aan de schoolvakanties en kun je dus niet lang weg en is het veelal duur. Maar ik ken ook mensen die met kinderen onder de vier lange reizen maken dus het kan ook anders uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 18:14:

[...]





Nee dat is ook zo. Maar voel mij opgejaagd o.a. door de huizenmarkt. "Nu is HET moment om te kopen!"

En ik voel mij opgejaagd om al mijn dromen nog uit te laten komen voordat ik een kind zou krijgen. (Omdat je leven dan schijnbaar ophoudt met leuk zijn)



Dus... echt een dertigersdilemma. Moet mij denk ik niet aanstellen en gewoon even relaxed doen



Nou... Ik vind mijn leven nog net zo leuk, het is alleen anders. Als je nu weg wilt, stap je in je auto, start de motor en bent weg. Heb je een baby, dan moet je eerst nagaan of je alles bij je hebt. Met als kanttekening dat, hoe meer spullen er bestaan, hoe meer je nodig lijkt te hebben. Maar de basis is eigenlijk niet veel meer dan je borsten en een paar luiers. En akkoord, een paar billendoekjes kunnen erg handig zijn.



Maar later, met een peutertje, ontdek je dingen die je zelf zo snel niet meer ziet, omdat je kind op een andere hoogte leeft en dus andere dingen ziet dan jij. En geen flauw benul heeft van tijd. En graag wil dat jij ziet wat hij ziet. Dus sta je stil bij dat hele mooie steentje, die tak die op een konijnenpootje lijkt, dat hondje dat zo leuk blaft.



Tegen vier jaar hebben ze nog steeds een totaal andere kijk op de wereld en ook nog steeds geen besef van tijd. Maar gaan wel steeds meer interesse tonen in wat jij ziet. En doet. En dat wil hij ook.

Ik had vaak het gevoel in een andere dimensie te leven. Te leven naast het leven van de rest van de wereld, ik kan het niet goed uitleggen. En natuurlijk, een kind huilt, vraagt aandacht, wil dingen van je, kost geld. En ´je krijgt er zoveel voor terug´, nou..... je leeft wel een ander soort leven en je vakanties veranderen van kabelbaan in speeltuin en van wildwaterbaan in peuterbadje. Van luxe vier-sterrenhotel in een appartementje en van vier-sterren-restaurant in de Mac (bij wijze van spreken dan). Maar Thailand is Thailand. Mexico blijft Mexico. Griekenland wordt niet ineens Drenthe.



En dat huis? Dat staat er volgend jaar ook nog wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou voor een reis van een maand gaan.

Makkelijker in te plannen werktechnisch, je moet je huis niet onderverhuren en alle bijkomende zaken, ... en je spaart ook nog es een smak geld uit.

Intussen kan je ook uitkijken naar een huis en naar andere dromen.



Als je ooit exact een bestemming weet waar je een half jaar naartoe wil, kan je als de kinderen 18 zijn nog altijd gaan.

(Of je gaat 6 weken en neemt je kinderen als tieners gewoon mee.)
Als je nu het liefst een kind wilt zou ik lekker twee weken op vakantie gaan en dan de anticonceptie de deur uit doen. Na je 30e neemt je vruchtbaarheid snel af, en aan alle randvoorwaarden (woning, inkomen, man) is voldaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 31 augustus 2016 @ 15:24:

[...]





Dan zit een koophuis er ook niet in. Ik wil je niet ontmoedigen, maar liefje, het leven met een huis is duur. Als de ketel het laat afweten, moet je eventueel 2500 euro hebben klaar liggen voor een nieuwe. Als het dak lekt, moet je minimaal 2000 hebben liggen voor reparatie. Nieuwe matrassen nodig? Neem maar 500 euro mee naar de winkel, en dan heb je nog ´maar´ matrassen van de ikea. Kozijnen moeten af en toe geverfd en dat moet je echt met fatsoenlijke verf doen, je komt dan niet weg met een pot van een tientje van de action. Lekt de kraan? Een nieuwe kost al gauw 150 euro. En dan zijn er nog wat dingen die je met een huurhuis niet hoeft te betalen (bepaalde belastingen, opstalverzekering) die met een koophuis dus wel erbij komen. En als er straks een kind komt?? Dan zet je een stapje terug op het werk, hebt minder inkomen maar meteen ook veel meer uitgaven. En ja, je kunt een hoop via marktplaats kopen, maar luiers, voeding, kleren, schoentjes, speentje en later de kapper, schoolkosten, zwemlessen.... De lijst met rekeningen is eindeloos, echt waar.



Ik zou die 10.000 maar stevig vasthouden als ik jou was.



Nou nou nou.... wat een dramatische beschrijving van een koophuis 'hebben' (lenen van de bank). Wat een kommer en kwel maak jij ervan!



Ik woon in Amsterdam dus ik betaal de hoofdprijs. Toch heb ik lagere maandlasten dan menig vriend(in) die iets soortgelijks huurt. Ja ook al gaat er héél soms iets kapot zoals een wasmachine of matras.



En dat kapotte dak en die kozijnen en al die dingen, dat wordt gewoon betaald uit de spaarpot van de Vereniging van Eigenaren, dus dat valt ook onder mijn vaste lasten (servicekosten) die ik dus meerekende in dat 'goedkoper uit zijn dan huren'.



Bovendien gaat een huurprijs elk jaar een paar procent omhoog (ik geloof 3,5%? da's echt veel en is dus ook elk jaar méér in euro's! tweede jaar al 3,5% extra over 103,5%, enzovoorts).

Mijn hypotheeklasten zijn 10 jaar lang hetzelfde bedrag in harde euro's, met inflatie 'voelt' het dus elk jaar als minder.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:jasminn schreef op 31 augustus 2016 @ 15:35:

[...]





Persoonlijk vind ik dat 9 van de 10 keer geld als excuus gebruikt wordt om niet te gaan reizen. Ik kan jouw financiele situatie niet beoordelen, maar wat je dan vaak ziet is dat diezelfde mensen wel dure meubels, kleding etc etc kopen. Is geen probleem maar denk dat je dan beter niet kan gaan en je geld investeren in een huis. Een halfjaar is best lang als het niet je passie is. Ik heb zelf een paar jaar geleefd als een student om een tijd te gaan reizen en had echt geen wereldsalaris,een normaal startsalaris. Reizen is nu eenmaal een erg dure hobby, misschien in sommige opzichten zelfs een levensstijl.



Daarbij vergeten mensen ook vaak dat ze in de tijd dat ze op reis zijn, ook een heleboel kosten in Nederland NIET (hoeven te) maken. Het is niet zo dat een reis er BOVENOP komt.



Het eten in een ander land is vaak veel goedkoper; je bespaart dus geld op eten. Als je je huurhuis opzegt of verhuurt, bespaar je nog meer. Als je abonnementen op sport, tijdschriften en kranten, tv opzegt, bespaar je ook geld.



In Zuidoost Azië kun je voor zo'n €1200 per persoon per maand als koningen leven (of zelfs minder, ik denk dat je voor €1000 p/p/p/d ook een heel eind komt), met privé hotelkamers, snorkel- en kayaktripjes, watervallen kijken, olifanten wassen, tempels en markten bezoeken, massages nemen, elke dag 2-3x uit eten...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Griet1983 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:12:

Hi,



Ga lekker reizen!



[...]



Groetjes Griet1983 (schrijvend vanachter mijn bureau bij mijn vaste baan om zo naar mijn koophuis te gaan maar veel liever ga reizen en mooiere herinneringen zou maken )Huh? Waarom ga je zelf dan niet reizen?
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven