Uitgerekend begin december 2016

26-03-2016 12:48 614 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tabel zit VOL!

Meeschrijven mag natuurlijk altijd.





NaamLeeftijd/lft partnerUitgerekende datumhoeveelste kindjegeslachtKeet8432/4402-12-2016 2e kindjejongenJomi31/37geboren 5-11-20162e kindjejongenTess9026/3301-12-20161e kindjeMeisjesdl8629/2901-12-20162e kindjeVerrassingmbwh28/3010-12-20161e kindjeVerrassingpurple-pillow23/2412-12-20161e kindjemeisjeishetwaar26/2605-12-20161e kindjeJongenS1724/2507-12-20161e kindjeMeisje
Alle reacties Link kopieren
Jomi, bedankt voor het bijwerken van de tabel! Zin in m'n verlof vanwege een combinatie van beide. Per september gaan bij mij wel de avonddiensten eraf, dan draai ik enkel nog maar dagdiensten.



Zo lekker s17, bofkont! Ik werk ook in de ouderenzorg en krijg gewoon de standaard 16 weken.



Heftig purple-pillow, hoop dat het een beetje met je gaat, beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Het is alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. Momenteel zitten wij lekker in Portugal voor weekjes. Na de vakantie ga ik alles weer even bijlezen ;)



Vandaag ben ik 23 weken en de baby is flink druk in mn buik. Het is te zien en te voelen
Alle reacties Link kopieren
Joni bedankt voor het bijwerken van de tabel. Zo is het weer up to date en ook wel zo overzichtelijk.



Wat lekker Sdl dat je in Portugal bent. Onze vakantie voelt alweer een eeuwigheid geleden. Geniet er lekker van.



Wat vervelend purple - pillow, hopelijk verloopt de rest van de zwangerschap wat rustiger. Zelf heb ik ook heel snel last van harde buiken als ik een iets drukkere dag heb gehad. Gelukkig zit ik nu in een gunstige periode op het werk en werk ik deze maand bijna alleen maar halve dagen. Volgende maand nog een maandje iets drukker en dan lekker met verlof.

Het klopt dat ik in de eerste verlof dagen nog wat administratie moet doen. Maar volgens mij ben ik aardig bij, dus zal het niet zo veel meer zijn.



Hoe staat het bij jullie met de kinderkamer? bij ons wil het nog niet zo vlotten. Ik wil steeds beginnen, maar uiteindelijk gebeurt er weinig :-/.
Alle reacties Link kopieren
@purple-pillow: mijn excuses, ik had een ] teveel verwijderd en daardoor kwam je blijkbaar helemaal niet meer in de tabel. Je bent weer terug in beeld nu :-) wat vervelend van die nierstuwing! Hoe gaat t nu?



@keet: ja dat herken ik. Ik heb al twee keer behangboeken gehaald, maar we kunnen het niet echt vinden en maken dus geen haast.. Terwijl ik bij de eerste wel echt wilde opschieten. En nu dus halve dagen, dat is geen straf als het lekker weer is!



@sdl: fijne vakantie! Heerlijk, even lekker genieten!



@tess: waar werk jij dan? Ik in een academisch ziekenhuis. Ik doe geen nachtdiensten meer maar wel avonddiensten tot aan mn verlof.



@s17: zo.. Dat is lang verlof! Kom jij uit belgie? Is het verlof daar anders geregeld? Want in Nederland heb je standaard 16 weken, ongeacht wat voor werk je doet. Tenzij je er ouderschapsverlof achteraan opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel plezier in Portugal sdl!!



Kinderkamer staat al klaar! Was eigenlijk gewoon meubeltjes kiezen en laten leveren! Wij hebben wonen nog niet lang in onze nieuwbouw en houden de muren gewoon wit..



Ik kom idd uit België! En krijg dan een uitkering voor "ziekte"

Standaard is moederschapsrust in België 15 weken (max 6 voor de bevalling, en dan 9 erna)

Ouderschapsverlof neem ik op zodat ik vanaf ik terug ga werken 4/5 werk ipv fulltime! Zodat ik een dagje extra bij de baby ben en onze dochter dus een dag minder naar de crèche zal moeten!



Zijn jullie al aan het denken geboortekaartjes?
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het aanpassen van de tabel Jomi. Mooi overzichtelijk nu!



Ik vind het echt heel fijn dat het kindje zoveel beweegt, vaak een hele geruststelling. Vriend voelt de baby ook steeds beter, en dat vindt ie ook echt super leuk en bijzonder. M'n buik wordt elke avond flink ingesmeerd en er wordt tegen gepraat, haha.



Leuk he, om te zien hoe je buik groeit! Maken jullie ook regelmatig een foto? Vraag me inderdaad ook af in wat voor tempo het vanaf nu gaat want ondanks dat ikzelf best veel ben afgevallen is m'n buik heel zichtbaar aanwezig.



Geboortekaartje; Toevallig afgelopen weekend een proefpakketje (papiersoort etc) binnengekregen voor het kaartje. In principe waren we er al best snel uit maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen...



Fijne vakantie voor degenen die op vakantie zijn of nog vakantie hebben!
Alle reacties Link kopieren
Nu is het hier toch echt heeeel stilletjes!

Hoe gaat het nog met jullie? Ik begin terug heel snel moe te zijn!

Maar geniet ooh zo hard van het gefrummel in m'n buik

Ik maak elke week een fototje om de verandering te zien!



Ik had vandaag de glucose challenge! Doen ze die in Nederland ook altijd?

Lekker is dat drankje nu ook weer niet! Nu wachten op de resultaten maar verwacht niet dat er iets uit zal komen..



Volgende dagen nog wat genieten van het mooie weer!
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Stilletjes is het hier zeker.

Met mij gaat het goed. Ik ben alleen ook heel erg snel moe. En dat is best lastig met zo'n kleintje die hier ook nog rondloopt. Gelukkig heb ik deze week nog vakantie en is het volgende week nog erg rustig op het werk. Dus ik kan mijn tempo aanpassen. En met het lekkere week van de komende dagen zal er wel vooral veel geluierd worden.

De kleine in mijn buik is ook zeer bewegelijk. Het blijft een bijzonder gevoel. En het herinnert me er af en toe ook aan dat ik zwanger ben. Ik moet toegeven dat ik merk dat ik er tijdens deze zwangerschap veel minder bij stil sta dan bij de eerste zwangerschap.

Een glucose challenge wordt hier volgens mij niet standaard gedaan. Ik heb het in vedergeval nog niet gehad.

Waar is dat precies voor?

Hopelijk gaat het goed met iedereen en kunnen jullie de komende dagen ook van het zonnetje genieten.
Alle reacties Link kopieren
Vermoeidheid is hier ook t grootste probleem. Als ik vrij ben lig ik vaak 's middags op bed voor een dutje haha. Vriend begint langzaam aan ook steeds meer naar ons toe te groeien, wat rustiger aan te doen. We hebben t even moeilijk gehad, maar het lijkt erop dat onze neuzen langzaamaan steeds meer dezelfde kant op gaan staan. Ik voel me daardoor zoveel beter en heb nauwelijks harde buiken meer gelukkig.



Die glucose challenge is voor suikerziekte neem ik aan? Ik ken het ook niet.



We zijn al bijna bij het derde trimester. Vind het toch wel snel gaan ineens!
Alle reacties Link kopieren
Geniet nog van je vrije dagen en het zalige weer keet84!

Alhoewel ik dit weer niet meer zo zalig vind.. Iets te warm voor mij! Maar de verkoelende baden zijn dan weer wel helemaal mijn ding ;)



Glucose challenge is inderdaad om zwangerschapsdiabetes vast te stellen.. Bij ons moet niet iedereen het doen is een beetje afhankelijk van de gynaecologe denk ik!



Fijn dat het alsmaar beter gaat ishetwaar!



Het gaat inderdaad snel! Langs de ene kant kan ik niet wachten om ons dochtertje te ontmoeten maar aan de andere kant denk ik dat ik haar enorm in m'n buik ga missen!

(Al zal ik daar binnenkort mss wel anders over praten)
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
He dames!

Ja dit weer Is mij ook een tikkeltje te heet, gelukkig kon ik ook af en toe binnen 'schuilen' met zoon.



@S17: Ja de 'glucosechallenge' heb ik ook gehad, gelukkig Was het helemaal prima :-) dat drankje Is idd niet lekker, maar je doet het voor een goed doel denk ik altijd maar.



@ishetwaar: fijn dat her zoveel beter gaat tussen jullie, hopelijk houden jullie dit fijne gevoel vast!



@keet: fijn dat je rustig kan opstarten! Was jij het nu, die al bijna met verlof ging? Druk hè, met zo'n rondrennende peuter! Wel heel anders dan een eerste zwangerschap



#geboortekaartjes: ik heb er nog niet naar gekeken. Eerst maar eens beginnen aan de babykamer!

Zijn jullie allemaal al begonnen /klaar met de babykamer?



Ik heb vandaag een briefje van de post in de brievenbus liggen, dat ze hebben geprobeerd mn kraampakket te bezorgen. Dus dat heb ik volgende week ook in huis :-) zo word het plaatje steeds meer compleet.
Alle reacties Link kopieren
@Ishetwaar, Wat fijn beter gaat tussen jullie. Ik kan me voorstellen dat dit veel meer rust geeft en je ook meer van je zwangerschap kunt genieten.



@Jomi ik moet nog 1 maandje werken en krijg begin oktober verlof. Heb er nu al zin in, om even niks te moeten en de tijd te hebben om dingen te doen die ik veel te lang heb laten liggen.



@kinderkamer, De baby kamer gaan we niet heel veel aan doen, maar voor we daar aan kunnen beginnen moet onze dochter een nieuwe kamer krijgen. Met het mooie weer van de afgelopen tijd is daar nog niet veel van gekomen. We wonen nog niet zo lang in dit huis en op zich hebben we de boven verdieping toen al geschilderd. Maar er is 1 kamer waar het minste is gebeurt omdat we daar toen niet bij konden. En laat dat nu de kamer zijn waar onze dochter heen verhuist. Dus moeten we ook alle plinten schilderen, plak plinten bevestigen, het dakraam renoveren en er ook nog een gezellige kamer van maken. Dus al met al is dat nog wel wat werk. Maar we hebben nog alle tijd. over 3 maanden is het vast wel af. Ik ben begonnen met de plinten, dus het begin is.



@de geboorte kaartjes zijn we ook nog niet mee bezig. Eigenlijk het enige waar we regelmatig over bezig zijn is de naam. We zijn er nog helemaal niet uit.

Zijn jullie het al eens over de namen?



Oh ja het kraampakket, die zal hier komende week ook wel bezorgt worden. Dat is idd zo'n dingetje waardoor ik me altijd weer even besef dat het echt begint op te schieten.



Weten jullie al of jullie in het ziekenhuis of thuis willen bevallen?
Alle reacties Link kopieren
@ Jomi: ik ben diegene die bijna met verlof gaat! Nog 2 dagen werken om precies te zijn! En dan kan ik ons huis beginnen poetsen! Heb zin om aan een grote schoonmaak te beginnen: kasten uitkuisen, de ramen poetsen! Dingen die ik al even uitstel..



Naam: daar waren we het al over eens van voor de zwangerschap voor zowel een jongen als een meisje! Dus dat is allemaal achter de rug!



Kraampakket: wat is dat precies? Heeft het te maken met thuisbevallingen?

Bij ons hoor je nauwelijks iets over thuisbevallingen! Iedereen bevalt in het ziekenhuis.. Ook de opvolgingen van de zwangerschap gebeuren steeds in het ziekenhuis!



Wel leuk om de verschillen België en Nederland te kunnen vergelijken!!



Doen er onder jullie een professionele shoot bij een fotograaf van jullie bolle buik? Ik ben deze momenteel aan het plannen samen met een newbornshoot de eerste 14 dagen na de geboorte: prachtige herinneringen lijkt me!!
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Alweer een tijdje geleden maar ik hoop dat degene die op vakantie geweest zijn een fijne tijd gehad hebben. Portugal was bij ons weer super maar wel even wennen met een dikke buik en een kindje van net 1 ;)



Wij zijn het ook net eens over de namen en de proefkaartjes zijn besteld. Kamertje moeten we nog wel compleet aanpakken en ik werk t/m de eerste week van november. (4 weken van te voren).



Ik ga (waarschijnlijk) bevallen in het kraamcentrum (ligt naast het ziekenhuis). Mocht alles goed gaan dan. Vorige keer uiteindelijk 2x een ruggenprik gehad omdat het te lang duurde en naderhand een flinke nabloeding dus in de buurt van een ziekenhuis zou wel fijn zijn . Zien jullie op tegen de bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ligt de baby bij jullie trouwens? Bij mij namelijk best vervelend. Erg laag aan het trappen maar juist ook weer tegen mn maag (dus lijkt wel verticaal). Niet echt heel prettig op het moment zeg maar ;)
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat je dit vandaag post!

Hier net hetzelfde gevoel heel lage schopjes (dicht bij het schaambeen) en hoog aan mijn ribbenboog een drukkend gevoel..



Vandaag laatste dag gewerkt! Zal raar doen!! Mooi afscheid gekregen van de collega's..

Nu kan ik rustig aan alles hier thuis een beetje opkuisen!
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Fijn zeg dat je nu al verlof hebt! Ik moet nog 8 weekjes werken, maar ik moet zeggen dat ik het niet erg vind, ik ben nog niet toe aan verlof ;)



Ja af en toe zitten ze niet echt lekker hè. Ik had ook niet het idee dat ik dit de vorige keer ook zo snel had. Misschien als de baby straks gaat draaien en horizontaal gaat liggen dat het minder is hè.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n baby die bijna altijd laag schopt. Hij schopt soms ook in mn vagina, au! Hij ligt meestal in stuit of dwars. Ik kan me ook niet herinneren van de vorige keer dat ik dat vaak Had. Maar dit keer ligt mn placenta aan mijn buikkant dus voel ik andere dingen (eerste zwangerschap lag de placenta aan mijn rugkant).



Heerlijk dat je al verlof hebt S17! Geniet van deze tijd, dit komt nooit meer terug. Lekker overal de tijd voor kunnen nemen en naar de wc zonder gezelschap :-)



@sdl: moet jij niet in het ziekenhuis bevallen dan, met die nabloeding? Hopelijk gebeurd dat dit keer niet! En wat gek hè, zo'n vakantie met een kleintje! En die dikke buik vergt ook de nodige energie.

En dus al uit de namen, wat goed!



Professionele fotoshoot: Ja ga ik ook doen. Zowel een zwangerschapsshoot als een newbornshoot. Bij zoon Had ik alleen de newbornshoot gedaan, maar wil toch wel graag mn dikke buik op een mooie manier laten vastleggen, dit Is waarschijnlijk ons laatste kindje.



Wij zijn nog helemaal niet uit de naam, word er soms nerveus van.

Ook moeten We nog steeds beginnen aan de babykamer en ik ben bijna 28 weken!

Ik moet op advies van de arts minder gaan werken, Had wat klachten en mn bloeddruk loopt op. Merk nu ook opeens hoe moe ik ben. Blijkbaar vind mijn lijf zwanger zijn erg zwaar..
Alle reacties Link kopieren
Ik merk nu na enkele dagen thuis te zijn dat ik ook nog niet toe was aan verlof!

Van fulltime werken naar niet meer werken is het heel ingrijpend.. Had liever gwn een beetje afgebouwd! Maar dat gebeurt bij ons jammer genoeg niet!

Volgende week heeft m'n vriend zijn zomer verlof en gaat het voor mij ook beter zijn! We hebben best wel al veel gepland (administratie die nog inorde moet gebracht worden)

En een weekje centerparks! Genieten.. Daar kijk ik wel naar uit!



Wel merk ik dat ik iets minder last heb van harde buiken en das wel een voordeel.. Heb ze nog altijd maar een stuk minder gelukkig! Momenteel voelen ze echt niet meer aangenaam!



Jomi: leuk dat je dan een fotoshoot laat doen.. Kan je binnenkort met heimwee terug kijken naar je babybuik!

Is het lijstje met namen nog erg lang? Of ben je al aan het inkorten?

Hopelijk kan je snel aan de babykamer beginnen! Zal toch een beetje rust brengen als dit inorde is!
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
@Jomi, hoeveel uur in de week ga je nu werken? Vervelend hoor dat je klachten hebt he. Mijn man is nu ook weer 2 weken weg dus ik ga het ook weer even pittig krijgen. Ons dochtertje slaapt opeens niet meer door snachts, zal je altijd zien hè.



@s17, ik kan me voorstellen dat het een overgang is hoor. Had ik vorig jaar ook. Geniet lekker van jullie vakantie hè.



Ik zit op het randje wat betreft bloedverlies dus vandaar dat ik mag kiezen. Nu kies ik vooralsnog voor het kraamcentrum, daar kan ik gebruik maken van tense. Vorige keer had ik heftige rugweeen en ik hoop dat het deze keer beter te handelen is door dat apparaatje. Mocht het niet te doen zijn of idd. Een nabloeding krijgen ben ik al bij het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het kraampakket ook vorige week bezorgt. Hier zitten inderdaad dingen in voor als je thuis gaat bevallen, maar ook producten voor na de bevalling.



Wij gaan geen professionele fotoshoot doen voor de bevalling. De vorige keer heb ik dat ook niet gedaan. Ik vind het wel altijd hele mooie foto's die dan gemaakt worden, maar mijn man is niet zo van het geposeerde. Laatst hebben we nog een foto shoot laten doen met onze dochter en dat was wel heel erg leuk. Ik denk dat we straks als de kleine er is wel weer een shoot doen van de kleine en het gezin. Maar we hebben tot nu toe nog niks vast liggen.



Vind je het vervelend dat je minder bent gaan werken Jomi of is het ook wel lekker? Ik merk ook dat het maar goed is dat is niet meer zo veel hoef te werken. Ik heb sinds een paar dagen flink last van mijn buik en rug. Ik heb er de hele dag last van en kan geen houding meer vinden. En dan moet ik nog 3 maanden. Ik zag gisteren dat ik ook al 10 kilo ben aangekomen en allemaal op mijn buik. Ik ben vrij smal van mezelf en heb nu echt een toeter van voren zitten. Ik merk dat het voor mijn lichaam wel zwaar is.

Ook wij zijn nog helemaal niet uit de naam Jomi, ik word er ook nerveus van. En de kamer schiet ook niet erg op.
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten ook alles nog aan de babykamer doen Jomi.

Naam zijn we wel uit. Vervelend dat je klachten hebt, rust doet vast een hoop.



Mijn buik zit ook lekker naar voren Kate. Ik zit ook al op de 9 kg alleen op m'n buik. Net alsof je een voetbal hebt ingeslikt:)



Heb vandaag een afspraak gemaakt op de hoge school voor een 'studenten echo'. Even een uurtje met mijn moeder turen naar m'n meisje terwijl de studenten verloskunde kunnen oefenen.. ik zeg win win

Ook intake gesprek met de kraamzorg gepland.



S17 ik kan me ook voorstellen dat het wennen is, maar het zal ook gauw wennen denk. Zeker als je er even lekker een weekje tussen uit bent geweest. Ik tel ook de weken af, gaat gelukkig wel snel, maar ik merk wel dat werken aan het bed zwaarder wordt. Heb gelukkig geen last van harde buiken o.i.d..



Nu even lekker onderuit op de bank gtst kijken
Alle reacties Link kopieren
Hoe was de extra echo bij de hoge school Tess90?



Hoe gaat het met je verlof S17? Ik moet nog 3 weken. Daarna heb ik nog wel wat afspraken ingepland dus voor mij stopt het niet meteen dan, maar kan ik het rustig aan afbouwen. Ik merk wel dat ik er naar uit kijk. Ik heb de afgelopen 1.5 week zo'n last van mijn buik. Op de slechte dagen kan ik me niet voorstellen dat ik dit nog bijna 12 weken moet volhouden. Maar gelukkig zitten er ook nog wel beter dagen tussen en gaan de dagen met dit lekkere weer best snel.

Het nadeel is wel dat ik niks meer heb kunnen doen aan de kinderkamers door de buikpijn. Ik kan het wel door andere laten doen, maar ik wil het eigenlijk graag zelf doen. Dus maar even kijken of dat er nog van gaat komen.



Hebben jullie een fijn weekend gehad?
Alle reacties Link kopieren
Super! Vooral nu m'n vriend ook verlof heeft! Kunnen we wat dingen regelen (erkenning baby, geboortelijst, geboortekaartjes bekijken, geboortesuiker,...)

Maar ik had ook liever afgebouwd dan zo plots te stoppen!

Voelde mij de eerste dagen extreem nutteloos! Vooral ook omdat ik me goed voel, en geen extreem grote buik heb!



Zo jammer dat het niet goed gaat keet! Dan snap ik idd dat je naar rust uit kijkt!! Maak je je zorgen over de buikpijn? Ik hoop alvast dat het snel weer beter gaat! Anders is 12 weken idd nog lang!



Tellen jullie al af? Veel mensen vragen me op dit moment of ik al sterk aan het aftellen ben.. Maar eigenlijk tel ik nog niet af.. Denk dat ik die bewegingen in m'n buik veel te hard ga missen!



Tess: zal idd aan bed wel zwaar worden! Houden je collega's voldoende rekening met jou? Hoelang moet je nog?
What's meant to be will always find its way. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Hier ook het kraampakket binnen! We hebben er wel een beetje om moeten giechelen, met die pakken vol met kraamverband. (Vriend: heb je dit straks allemaal nodig..?)



@Keet: Wij zijn het nog niet eens over de naam. Wordt nog een hele opgave om uiteindelijk de knoop door te hakken. Wij willen in het ziekenhuis bevallen. We wonen zeker 20 minuten van het ziekenhuis vandaan en ik durf het risico niet te nemen om thuis te bevallen met die afstand. Wat wil jij zelf graag het liefst?



@sdl: Ik weet niet precies hoe de baby ligt. Soms kriebelt hij al wel tegen mijn ribben maar of dat nou zijn voetjes of zijn handjes zijn.. Geen idee! Trappen in je maag lijken me erg irritant. Ik werk ook t/m de eerste week van november dus we gaan tegelijk met verlof. Ik vind het wel ineens hard gaan wat dat betreft, nog maar een week of 8. Heb wel mijn laatste vliegreis erop zitten voor mijn werk en dat is wel een opluchting. Ik ga alleen over anderhalve week 2 weken naar Duitsland voor mijn werk, maar dat vind ik niet zo eng omdat het maar drie uurtjes rijden is en de zorg in Duitsland uitstekend is, mocht er wat gebeuren. Wat vond je eigenlijk van de ruggenprik? Heb je de weken erna daar nog last van gehad?

Komt je vriend alweer bijna thuis? Heeft je dochtertje ook last van de warmte?



@jomi: Wat vind je er van dat je minder moet werken? Helpt dat inmiddels al wat? Je bloeddruk zal hopelijk weer een beetje zijn gestabiliseerd!



@s17: Kan me zo voorstellen dat het zo abrupt voelt als je ineens helemaal niet meer werkt. Ik zou nu ook nog niet willen stoppen en zou me kapot vervelen denk ik. Wel heerlijk zeg dat je nog even naar Center Parks gaat! Heb je nog leuke dingen gepland of gaan jullie lekker rustig aan doen? Mijn vriend had het over een weekendje Parijs, maar ik moet nog maar zien of dat er echt van gaat komen..



@Tess: Hier ook bijna 9 kg. Echt bizar toch om dat soort cijfers in beeld te zien? Haha.



Met mij gaat het verder goed. Kom net van de controle. Mijn buik groeit heel netjes, hartje klinkt heel sterk en mijn bloeddruk is heel goed. Behalve het ongemakkelijke slapen heb ik verder geen klachten. Denk dat ik daarom ook nog niet echt aan het aftellen ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven