Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2016 @ 17:22:

[...]



In de DSM-IV wordt (vaak) ook een score gegeven voor de mate waarin iemand last heeft van zijn/haar stoornis. Of in hoeverre de stoornis iemand belemmert.

Ofzo.

Die score kan wisselen per moment.



Dat is de GAF score (Global Assessment of functioning). Dat gaat over hoe je psychisch, sociaal en beroepsmatig functioneert. 'Gezonde, normale' mensen hebben tussen de 80-100.

De score wordt vastgesteld aan het begin, tijdens en aan het eind van een behandeling bijvoorbeeld, maar kan inderdaad per moment verschillen. Het is onderdeel van het diagnosestellen binnen de DSM-classificatie. En dat geldt dan ongeacht welke diagnose je al dan niet hebt.



91-100: Uitstekend functioneren bij een groot aantal activiteiten, de problemen in het leven lopen nooit uit de hand, persoon wordt op prijs gesteld door anderen door veel goede kwaliteiten. Geen symptomen.

81-90: Geen of minimale symptomen, goed functioneren op alle gebieden, geïnteresseerd en betrokken bij een groot aantal activiteiten, sociaal effectief, doorgaans tevreden met het leven, alleen alledaagse problemen en zorgen.

71-80: Als er symptomen optreden, zijn deze van voorbijgaande aard, te verwachten reacties op psychosociale stress, slechts beperkte hinder in sociale omgang, op het werk of op school.

61-70 Enige lichte symptomen OF enige problemen in sociaal functioneren, op het werk of op school, maar functioneert over het algemeen behoorlijk goed, heeft goede inter-persoonlijke contacten.

51-60 Matige symptomen OF matige problemen in sociaal functioneren, op het werk of op school.

41-50 Ernstige symptomen OF ernstige beperkingen in sociaal functioneren, op het werk of op school.

31-40 Enige vermindering in realiteitsbesef of communicatie OF sterke vermindering op verschillende terreinen, zoals werk of school, gezins- of familierelaties, beoordelingsvermogen, denkvermogen of stemming.

21-30 Gedrag wordt beïnvloed door wanen of hallucinaties OF ernstige beperkingen van communicatie of beoordeling OF onvermogen op alle terreinen te functioneren.

11-20 Enig gevaar om zichzelf of anderen te verwonden OF af en toe verwaarlozing van de persoonlijke hygiëne OF zeer ernstige vermindering van communicatie.

1-10 Blijvend gevaar zichzelf of anderen te verwonden OF blijvend onvermogen de persoonlijke hygiëne te onderhouden OF ernstig suïcidaal gedrag met duidelijke doodsverwachting.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valdemar_II schreef op 30 augustus 2016 @ 21:27:

[...]





Ben jij niet diegene die gisterennamiddag, na het werk, nog eens foto's ging nemen van een activiteit in het park? Of een ganse dag op stap ging met een vriendin?



Ja.



Autofan: Ik weet niet waar ik anders naar toe kan. Als ik ooit toch gedetacheerd word en dat hoop ik ook (iets doen wat echt bij me past), moet ik dat altijd via de SW doen. Als het dan toch niet gaat, kan ik terug naar de SW. Niet zomaar zelf opstappen, dan raak ik mijn WSW-indicatie en misschien mijn Wajong kwijt. Nu heb ik extra zakcentje met dat werk erbij. En hier kan ik halve dagen werken. Er zijn maar weinig reguliere banen waar dat kan. Nu heb ik geen jobcoach meer omdat de vorige 2 niks voor me konden vinden. Ben gestart met zoeken in 2007. Nu ben ik onder de mensen en heb een dagritme.
Bedoel maar dat je dan moeilijk kunt zeggen dat je weinig kunt. Na mijn werk plan ik liever geen activiteiten buitenshuis, zelfs al zou het maar een halve dag zijn. Ons daguitstapje naar de dierentuin tijdens het verlof duurde welgeteld 5.5 uur (inclusief de drie uur fietsen), omdat aldaar ik het tempo de hoogte in joeg daar de hoeveelheid mensen en de indrukken me al snel te veel werden. Als ik dan lees dat u vrijwillig naar het park gaat om u onder de mensen te begeven, dan ben ik toch een tikkeltje jaloers.



@ Solomio: doorgaans zie ik slechts drie à vier personen per week (huisgenoot inclusief), dus ik verplicht mezelf om eens in de twee weken onder de mensen te komen. Als ik dit niet doe laat ik ze na een tijd compleet links liggen en wordt het contact moeilijker.
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2016 @ 16:24:

[...]



Volgens mij is dat ook wel iets dat bij autisme hoort: ik zie vaak niet wat er moet gebeuren en in de meeste banen is dat nou juist een eigenschap die wel verwacht wordt.



Heel herkenbaar. Ik ben niet zwakbegaafd of zo, maar ik heb instrukties nodig die goed uitgewerkt zijn en die heb ik langere tijd nodig, het zit er niet na één keer in. Dat wordt door niemand begrepen. Leg het maar eens uit als je overkomt als een intelligente vrouw die haar woordje goed weet te doen.



Ik heb kinderen die ook ASS hebben en één van hen heeft dat aspect ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vanaf deel 1 al wel meeschrijven, maar ik ken mezelf... Na een tijdje lukt het me gewoon niet meer om netjes op iedereen te reageren -> schuldgevoel -> wegblijven etc.

Alleen meelezen voelt ook niet goed, dus ik laat toch even van me horen :-)



Ik heb de diagnose ASS (Klassiek Autisme, dat was wel even een shock) gekregen toen ik begin 30 was, nu bijna 5 jaar geleden. Vastgesteld bij het Leo Kannerhuis.

Ik heb een baan van 32 uur. Werk als zelfstandige. Heb een man, een kind en een kat. Sport graag. Wisselende hobby's (waarin ik me dan weer een periode helemaal kan vastbijten tot ik een nieuwe hobby oppik). Heb altijd muziek op staan als afleiding en lees graag (bij gebrek aan een boek speel ik non-stop computerspelletjes).



Momenteel zit ik door mijn drukke hoofd een beetje in een dipje, van daar dat ik de tijd vond om dit topic door te lezen.



Tot nu toe veel herkenning in wat jullie schrijven....
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 31 augustus 2016 @ 09:29:

[...]





Heel herkenbaar. Ik ben niet zwakbegaafd of zo, maar ik heb instrukties nodig die goed uitgewerkt zijn en die heb ik langere tijd nodig, het zit er niet na één keer in. Dat wordt door niemand begrepen. Leg het maar eens uit als je overkomt als een intelligente vrouw die haar woordje goed weet te doen.



Ik heb kinderen die ook ASS hebben en één van hen heeft dat aspect ook.



Dat is ook precies de reden dat mijn stages niet goed gingen,en ik geen baantje kon behouden.

En dat was in de tijd voor mijn diagnose,ontzettend frustrerend vond ik het,omdat ik het zelf ook niet snapte en niet kon uitleggen.

En als er geen verklaring voor is dan word het al snel luiheid genoemd helaas.
Welkom Biebeltje!



Ik zit in dubio. Ik werk zowel op een gesloten afdeling als in de zaal van de bewoners die geen dementie hebben. Nu heb ik al heel wat jaren gewerkt met dementerenden en dat heb ik altijd heel leuk gevonden. Echter, merk ik nu dat ik het minder leuk vind dan het andere werk. Het liefst ging ik op die dag ook in de zaal werken. Maar ik wil mijn collega niet teleurstellen en het voelt als falen van mijn kant. Mijn andere collega vroeg waarom ik de lat zo hoog leg en moet kiezen waar ik me goed bij voel. Ik vind het heel moeilijk en weet niet wat ik nu moet doen.
quote:duende12 schreef op 31 augustus 2016 @ 16:15:

Welkom Biebeltje!



Ik zit in dubio. Ik werk zowel op een gesloten afdeling als in de zaal van de bewoners die geen dementie hebben. Nu heb ik al heel wat jaren gewerkt met dementerenden en dat heb ik altijd heel leuk gevonden. Echter, merk ik nu dat ik het minder leuk vind dan het andere werk. Het liefst ging ik op die dag ook in de zaal werken. Maar ik wil mijn collega niet teleurstellen en het voelt als falen van mijn kant. Mijn andere collega vroeg waarom ik de lat zo hoog leg en moet kiezen waar ik me goed bij voel. Ik vind het heel moeilijk en weet niet wat ik nu moet doen.

Het lijkt mij erg zwaar om met dementerenden te werken, misschien ben je op dit moment een beetje uitgeput op dat gebied en is het tijd voor verandering. Natuurlijk is het geen falen om iets te kiezen wat op dit moment beter bij je past.

Ik zou op die andere zaal gaan werken als ik jou was, je gevoel is heel duidelijk, waarom zou je het niet volgen?
Alle reacties Link kopieren
@Duende, is er iets gebeurd waardoor je nu anders voelt over werken met de dementerende mensen? Veel dingen hebben een leuke en een minder leuke kant. Dat kan zelfs wisselen naargelang je eigen gemoedstoestand. En soms raak je gewoon ergens op uitgekeken of gaat het je tegen staan.

Is het een mogelijkheid om dit te bespreken? Nu bestaat de kans dat je dingen gaat invullen voor je collega's. Misschien vinden ze het helemaal niet erg om jou (een tijdje) meer dat te laten doen waar je interesse momenteel meer naar uit gaat.

Denk je dat het een tijdelijk dipje is, of staat het je echt heel erg tegen?
quote:moonpoppy schreef op 31 augustus 2016 @ 16:09:

[...]





Dat is ook precies de reden dat mijn stages niet goed gingen,en ik geen baantje kon behouden.

En dat was in de tijd voor mijn diagnose,ontzettend frustrerend vond ik het,omdat ik het zelf ook niet snapte en niet kon uitleggen.

En als er geen verklaring voor is dan word het al snel luiheid genoemd helaas.Klopt.
Dank voor de reacties, Shisha en Biebeltje. Mijn ene collega van de zaal vind dat ik moet doen waar ik moet goed bij voel en de lat voor mezelf niet zo hoog moet leggen. Collega van de gesloten afdeling zal het niet leuk vinden, maar hopelijk wel begrijpen. Zij is nog op vakantie.



Voorheen deed ik ander werk met dementerenden. Toen bestonden mijn werkzaamheden voornamelijk uit ze helpen met eten en drinken geven. Ik vond dat fijn en leuk om te doen. Waar ik nu werk help ik mee met een activiteit en zijn de mensen iets zelfstandiger.



Er zijn veel veranderingen geweest de afgelopen jaren en daar kan ik niet goed tegen. Met mijn gezondheid gaat het ook wat minder en mijn collega snapt NLD niet helemaal.
Ik had eergisteren een gesprek met de psycholoog. (eigenlijk dacht ik dat ik een gesprek met mijn begeleidster zou hebben, ik was vergeten dat dit keer de psycholoog er ook bij zou zijn.)



Ik vertelde naar mijn idee een redelijk duidelijk verhaal, maar de psycholoog zei dat hij er niets van begreep en dat ik te snel praatte en van de hak op de tak ging.

Ik wilde het opnieuw vertellen, beter, rustiger en duidelijker, maar daar kreeg ik niet de kans voor.

Het enige wat hij zei was dat hij vond dat het van de hak op de tak ging, maar hij hielp mij niet met het structureren van mijn verhaal. Het leek er vooral op dat hij een lijstje wilde komen oplezen in 15 minuten en dat hij het gewoon lastig vond dat ik zelf begon te praten.

Toen werd ik een beetje boos.

Ik zei: hoe kun je mij helpen als je niet probeert te luisteren naar wat zich binnen in mij afspeelt?

Ik vind het zo ontzettend moeilijk om mij goed uit te drukken als ik die psycholoog voor mijn neus heb.

Ik voel mij nu niet gehoord en een beetje dom en eigenlijk voel ik mij er behoorlijk rot over.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Biebeltje.

Voor zover ik het hier meegemaakt heb neemt niemand het je kwalijk als je niet overal op reageert, of niet zo vaak meeschrijft.



Wat je drukke hoofd betreft zag ik vandaag dit plaatje:



De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Shisha, wat vervelend zo'n psycholoog.

Kun je dit (na)bespreken met je begeleidster?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:shisha schreef op 31 augustus 2016 @ 17:12:

Ik had eergisteren een gesprek met de psycholoog. (eigenlijk dacht ik dat ik een gesprek met mijn begeleidster zou hebben, ik was vergeten dat dit keer de psycholoog er ook bij zou zijn.)



Ik vertelde naar mijn idee een redelijk duidelijk verhaal, maar de psycholoog zei dat hij er niets van begreep en dat ik te snel praatte en van de hak op de tak ging.

Ik wilde het opnieuw vertellen, beter, rustiger en duidelijker, maar daar kreeg ik niet de kans voor.

Het enige wat hij zei was dat hij vond dat het van de hak op de tak ging, maar hij hielp mij niet met het structureren van mijn verhaal. Het leek er vooral op dat hij een lijstje wilde komen oplezen in 15 minuten en dat hij het gewoon lastig vond dat ik zelf begon te praten.

Toen werd ik een beetje boos.

Ik zei: hoe kun je mij helpen als je niet probeert te luisteren naar wat zich binnen in mij afspeelt?

Ik vind het zo ontzettend moeilijk om mij goed uit te drukken als ik die psycholoog voor mijn neus heb.

Ik voel mij nu niet gehoord en een beetje dom en eigenlijk voel ik mij er behoorlijk rot over.



Je bent in ieder geval duidelijk voor jezelf opgekomen!



Ik heb zo'n psychiater gehad. Die ouwehoerde alleen maar monologen en concludeerde vervolgens dat ik geen ASS/autisme kon hebben omdat ik creatief was en een intelligente indruk maakte.



Had beter een ander vak kunnen kiezen.
Shisha, de enige die ik in jouw verhaal dom vind is de psycholoog. Van een psycholoog zou ik nota bene meer empathie en herkenning verwacht hebben.
quote:cumulus schreef op 31 augustus 2016 @ 17:16:

[...]





Je bent in ieder geval duidelijk voor jezelf opgekomen!



Ik heb zo'n psychiater gehad. Die ouwehoerde alleen maar monologen en concludeerde vervolgens dat ik geen ASS/autisme kon hebben omdat ik creatief was en een intelligente indruk maakte.



Had beter een ander vak kunnen kiezen.



Dat zegt hij dus ook tegen mij, dat ik niet overkom als iemand met autisme omdat ik te goed ben met taal, dat ik te veel fantasie heb en dat er te weinig informatie is over mijn jeugd.

Dat het zo lastig is om mij een diagnose te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:shisha schreef op 31 augustus 2016 @ 17:24:

[...]





Dat zegt hij dus ook tegen mij, dat ik niet overkom als iemand met autisme omdat ik te goed ben met taal, dat ik te veel fantasie heb en dat er te weinig informatie is over mijn jeugd.

Dat het zo lastig is om mij een diagnose te geven.

Doet me denken aan de gyn tijdens mijn bevalling, die zei dat ik niet overkwam als iemand die aan het bevallen was.

Pas toen het kind er bijna uitkwam had de gyn het ook door.



Ik zou op zoek naar iemand met (meer) verstand van autisme en de diversiteit in verschijningsvormen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:shisha schreef op 31 augustus 2016 @ 17:24:

[...]





Dat zegt hij dus ook tegen mij, dat ik niet overkom als iemand met autisme omdat ik te goed ben met taal, dat ik te veel fantasie heb en dat er te weinig informatie is over mijn jeugd.

Dat het zo lastig is om mij een diagnose te geven.Deze persoon heeft niet veel verstand van autisme,veel mensen met de diagnose Asperger zijn verbaal heel sterk,en kunnen ook ( teveel) fantasie hebben.Zou je om een andere hulpverlener kunnen vragen?
quote:moonpoppy schreef op 31 augustus 2016 @ 17:35:

[...]





Deze persoon heeft niet veel verstand van autisme,veel mensen met de diagnose Asperger zijn verbaal heel sterk,en kunnen ook ( teveel) fantasie hebben.Zou je om een andere hulpverlener kunnen vragen?Net als NLD
Alle reacties Link kopieren
O Solomio zegt het ook al,ik was even op de grond met mijn baby aan het spelen voor ik reageerde
Alle reacties Link kopieren
quote:duende12 schreef op 31 augustus 2016 @ 17:36:

[...]



Net als NLD



Als ik over NLD lees denk ik soms dat het eigenlijk hetzelfde als Asperger is,ik snap nooit waar het verschil in zit.

Weet jij dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 31 augustus 2016 @ 17:37:

[...]





Als ik over NLD lees denk ik soms dat het eigenlijk hetzelfde als Asperger is,ik snap nooit waar het verschil in zit.

Weet jij dat?

Ik bemoei me er even mee: de diagnose hangt vaak ook af van de achtergrond van de onderzoeker. Veel van die diagnoses hebben behoorlijke overlap.

Het verschil tussen bijv Asperger en pdd-nos is ook helemaal niet eenduidig. Dat verschil gaat gelukkig verdwijnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat ik begreep is dat mensen met Asperger over het algemeen slimmer zijn dan mensen met NLD.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 31 augustus 2016 @ 17:41:

[...]



Ik bemoei me er even mee: de diagnose hangt vaak ook af van de achtergrond van de onderzoeker. Veel van die diagnoses hebben behoorlijke overlap.

Het verschil tussen bijv Asperger en pdd-nos is ook helemaal niet eenduidig. Dat verschil gaat gelukkig verdwijnen.Als het verschil gaat verdwijnen hoe gaan "we"dan allemaal heten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven