Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 31 augustus 2016 @ 18:39:

[...]



Even from the top of my mind. Niet culinair maar wel snel en redelijk gezond:



Verse pasta (ravioli oid) is in 4 min gekookt. Ondertussen in de wok teentje knoflook, spinazie, op het einde creme fraiche (had ik al verteld dat ik niet wil leven zonder creme fraiche?) en feta of geitenkaas. Pasta erbij, even roeren, evt wat pitjes of nootjes er op en in 10 min aan tafel.



Roerbakmie koken (duurt 2 min) vlees(vervanger) wokken en roerbakgroente toevoegen. Op het einde in het midden een kuiltje maken en daarin teentje knof, sambal, zoete ketjap en soyasaus. Even laten pruttelen, mengen met groente en roerbakmie.



Ze hebben bij ah een (iets duurdere) roerbakmix met kool, erwtjes, groene asperges en venkel. Roerbakken, ondertussen gnocchi koken, pitjes roosteren, potje groene pesto erbij en parmezaanse kaas erop.



Kip of quorn bakken,sla, rode ui, komkommer, tomaat snijden, zakje (jaja) ceasardressing en croutons, wraps opwarmen en vullen.



Tomaten in de blender, evt met ui, knoflook etc. Opwarmen in een pan en even laten pruttelen. In de kom nog een beetje room en basilicum. Lekker brood zoals foccaccia erbij.



Broodje hamburger met sla, tomaat, ui, augurk, kaas. Kan ook vega (gebruik ik de schnitzel van tivall voor).



Goed gevulde salade. Hier is populair linzen (blikje bonduelle), bietjes, peen julienne, komkommer, rode ui, romainesla, nootjes en dressing met yoghurt, olijfolie en citroensap. Zelfde dressing is ook lekker met kidneybonen, mais, tomaat, komkommer, rode ui, zwarte olijven. Vult ook goed.



Foccaccia in de lengte opensnijden, besmeren met tomatenpuree (niet te dik) beleggen met je favoriete pizzatoppings en even onder de grill.

Leuke suggesties!!

Vwb due foccacia: je kunt ook kant en klare naanbroden nemen hiervoor. Lekker met plakken aubergine, rode ui en geitenkaas erop
Of kant en klare biologische pizzabodems!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 31 augustus 2016 @ 19:16:

Of kant en klare biologische pizzabodems! idd, zit de rode saus zelfs al op. En als je haast hebt, zijn die eigenlijk prima!
Door dit topic kreeg ik zin in mexicaanse pasta dus dat eten we vanavond. Komt ie:



Ingredienten:



Pasta (bio schelpjes van ah bij voorkeur daar blijft de saus goed aan kleven)

Kidneybonen zonder saus

Mais

Paprika

Evt andere groenterestjes zoals courgette of champignons

Zakje fajita seasoningmix (of natuurlijk zelf een lekkere kruidenmix maken)

Rode peper(vlokken) als je meer pit wilt

Tomatenpuree

Kaas

Creme fraiche

Ijsbergsla

Optioneel nachochips



Pasta koken

Groente snijden/laten uitlekken

Kruiden bereiden

Groente in een diepe koekenpan paar min bakken in zonnebloemolie. Mais en bonen toevoegen. Seasoningmix en tomatenpuree (evt beetje verdunnen) toevoegen en paar min laten pruttelen. Dan pasta erbij. Roeren. HEEL VEEL kaas toevoegen en roeren tot gesmolten.



Op het bord toppen met een goede eetlepel creme fraiche, fijn gesneden ijsbergsla en evt wat nachochips.
quote:_Webs_ schreef op 31 augustus 2016 @ 19:19:

[...]



idd, zit de rode saus zelfs al op. En als je haast hebt, zijn die eigenlijk prima!Oh die ken ik niet. Klinkt vies
quote:houdoe schreef op 31 augustus 2016 @ 14:09:

[...]



Heb je een recept of linkje?Uit Carolines blog:

http://carolinebrouwer.bl ... seerde-knoflooktaart.html



Ingrediënten:

- 375 g roomboter bladerdeeg

- 3 middelgrote bollen knoflook, teentjes losgehaald en gepeld

- 1 el olijfolie

- 1 tl balsamicoazijn

- 2,2 dl water

- 3/4 el fijne kristalsuiker

- 1 tl fijngehakte rozemarijn

- 1 tl gehakte tijm, plus wat takjes om te garneren

- 120 g verse romige geitenkaas

- 120 g harde rijpe geitenkaas, geraspt

- 2 eieren

- 1 dl slagroom

- 1 dl crème fraîche

- zout en zwarte peper



Bereiden:

1. Vet een ondiepe taartvorm met losse bodem van 28 cm doorsnee goed in. Rol het deeg uit tot een cirkel die zo groot is dat hij de hele vorm en de rand van de taartvorm bedekt. Het deeg moet iets boven de rand uitkomen. Bekleed de vorm met het deeg, leg er een stuk bakpapier in en vul hem met een steunvulling. Zet de vorm zo 20 minuten in de koelkast.

2. Verwarm de oven voor op 180' C . Zet de vorm in de oven en bak hem 20 minuten blind. Haal dan de steunvulling eruit en bak nog 5-10 minuten.

3. Voor de gekarameliseerde knoflook: doe de teentjes in een steelpan en overgiet ze royaal met water. Breng aan de kook en blancheer de teentjes 3 minuten, giet af en laat uitlekken. Droog de pan, doe de teentjes erin en voeg de olijfolie toe. Bak de knoflook 2 min. op hoog vuur. Voeg balsamico en water toe en breng aan de kook; laat de knoflook 10 min. zachtjes pruttelen. Roer de suiker, rozemarijn, tijm en ¼ tl zout door de vloeistof. Laat het geheel nog 10 min. op halfhoog vuur staan tot de vloeistof vrijwel verdampt is en de knoflooktenen met een donkere karamelsiroop zijn bedekt. Zet opzij.

4. Breek de zachte geitenkaas in stukjes en strooi ze in de taartbodem en ook de geraspte harde geitenkaas. Schep de teentjes knoflook met de karamelsiroop gelijkmatig over de kaas. Klop in een maatbeker de eieren, beide soorten room, zout en wat versgemalen zwarte peper door elkaar. Giet dit voorzichtig over de taartvulling om de gaatjes te vullen; kaas en knoflook moeten nog zichtbaar zijn.

5. Schakel de oven terug naar 160' C en zet de taart erin. Bak hem 35-45 minuten tot de vulling stevig en de bovenkant goudbruin is. Neem de vorm uit de oven en laat de taart iets afkoelen. Haal hem uit de vorm en versier met wat takjes tijm, dien hem warm op met een knapperige salade.
quote:Lapflop schreef op 31 augustus 2016 @ 19:00:

Ik moet bijna huilen van alle suggesties ik zag het even niet gebeuren, maar ik zie het toch wel weer zitten!







Veel succes met de weekplanning maken, hopelijk zorgt dat voor wat meer overzicht en rust. Ik snap dat het allemaal te veel lijkt op een dag, het is ook veel, maar het lukt je wel! En als het een avondje niet lukt eten jullie toch lekker tosti of afhaal, kan ook geen kwaad.



Aanvulling: Mijn vriend doet veel aan mealpreppen, op zondag maakt hij echt allerlei bakjes met eten klaar (wel bijna allemaal hetzelfde), waarvan hij er drie invriest en 3 in de koelkast zet. Zo kan hij elke dag een bakje eten. Dit is vaak met ei, rijst, bonen en groenten.
Alle reacties Link kopieren
Knoflooktaart? Heb ik al gezegd dat ik liever mijn been afhak dan zonder knoflook moet leven?
quote:matroesjka_ schreef op 31 augustus 2016 @ 19:16:

Of kant en klare biologische pizzabodems!Turkse pizza's zijn ook handig. Gebruik ik vaak. Al tomaten/gehaktsaus erop, dan nog wat verse groente erop, wat kaas en 15 minuten in de oven
In het italiaanse schap van appie hebben ze trouwens ook hele lekkere wraps/flatbreads.
Alle reacties Link kopieren
Mijn go to eten als ik het echt niet meer weet:



- aardappelpuree (kant en klaar oid), rauwe andijvie en gebakken spekjes erdoor.



- capucijners met spekjes en piccalilly



- tortilla's met gehakt (met tacokruiden) kaas, sla, tomaat en salsa



- gewokte spinazie met aardappels en gekookt ei
Tjezus, wat vals
Ze hebben trouwens van aviko dacht ik, ook al hele maaltijden in diepvries zakken. Hoef je alleen maar te wokken, misschien ook een ideetje.
Ahh Lapflop!



Wat mij ook wel heeft geholpen bij drukke tijden is bedenken dat het niet altijd super hoeft. Ik hou enorm van lekker eten maar op een gegeven moment moest elke maaltijd een feestje worden. Ik koop weleens magnetronrijst nu (weet niet of dat er in NL ook is? Hier hebben ze echt alle soorten en ook couscous, freekeh en spelt enzo voor in de magnetron), met stoomgroenten die ook in de magnetron kunnen.

Dat dan samen met wat soyasaus en gewokte garnalen is echt een prima maaltijd en redelijk vers achtig.



Groenten uit de vriezer zijn ook een uitkomst want daar hoef je alleen heet water overheen te gieten en het is klaar.



Dank trouwens Lovestar voor het scones recept! Denk dat ik dit weekend het ga maken. Nu lekker aan de slag met een recept van Ottolenghi: https://www.theguardian.c ... pomegranate-walnut-recipe
Ik gooi gewoon alles in 1 persoons porties in de vriezer.

Ik ben veel weg voor werk, ook naar het buitenland, en ik kook dan op mijn vrije dag voor de hele week. Ik maak allerlei soorten stoofvlees, vis en kort(!) gestoomde groentes, curry's, bonenschotels en pastasaus

Dan hoeft mijn man het alleen maar op te warmen voor hem en zoon,een salade erbij te maken en rijst of pasta bij te koken.
Veel succes gewenst met je intensieve therapie Lapflop! Misschien is iets van Indiase curry (van Patak, jaja een potje) met naan erbij een lekkere optie, makkelijk vegetarisch te maken ook door ipv vlees gekookt ei toe te voegen. Of een couscoussalade met bv feta, pijnboompitten, roergebakken groente en wat rauwkost, liefst met zelfgemaakte knoflooksaus maar met gekochte knoflooksaus zal het ook best lukken.

En inderdaad, ga van tevoren koken. Gebruik je weekend om lekkere dingen te maken en geniet daar doordeweeks van.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie het leuk vindt om mee te komen trashen: om 21 uur begint The Great British Bake Off op BBC1!
Tjezus, wat vals
Nee ik heb zo sisterwives op mijn trashlist :D
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 31 augustus 2016 @ 13:07:

[...]







Daar is hij:



In een flinke laag olie bak ik een gesnipperde ui, een gesneden groene peper en een gesneden tomaat.

Dat even aanfruiten. Dan een grote schep salca (Turkse tomaten/paprika puree, gewone tomatenpuree kan ook wel) erbij en even ontzuren.

Dan de bulgur (pilavlik staat op de zak, dat is grove bulgur, koftelik of cig koftelik is fijne).

Even roeren, alles goed omscheppen, dan zout erbij en water of bouillon tot het ruim onderstaat en dan zachtjes laten koken.

Als het water grotendeels is opgelost is het klaar. Beetje nattig mag het wel blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 29 augustus 2016 @ 14:32:



Hier mijn licht getweakte recept voor bolognesaus. Het is een recept van Mc Nieuw-Zeeland, waar de deelnemers eerst de ingrediënten van de saus moesten raden en hem daarna na moesten maken.



• 350 gram rundergehakt

• 350 gram varkensgehakt

• 1 grote ui

• 3 teentjes knoflook

• 1 wortel

• 1 selderijstengel

• Trostomaten (origineel recept zegt 1 blik tomatenblokjes)

• 1 el tomatenpuree

• Rasp van 1 citroen

• 1 laurierblad

• 2 el verse oregano (maar gedroogd is volgens mij ook goed)

• 3 el verse basilicum

• Grote snuf nootmuskaat

• 150 ml Sauvignon Blanc (of andere witte, droge wijn. Rood kan volgens mij ook prima)

• 250ml runderfond (bouillonblokjes kan volgens mij ook prima)

• Zout en peper



1. Smelt wat boter in een grote sauspan. Fruit de uien, knoflook, selderij, wortel, citroenrasp, laurierblad en nootmuskaat voor ±15 min totdat de uien zacht zijn.



2. Voeg het gehakt toe en breek deze op in stukjes wanneer het heet wordt. Breng het aan de kook en voeg de witte wijn toe. Laat het even 30 sec koken en voeg dan de tomaten, tomatenpuree, verse kruiden en het bouillon toe.



3. Breng het aan de kook en laat het pruttelen totdat de saus dik genoeg is naar wens. Voeg eventueel naar wens groenten toe zoals paprika, champignons en courgette toe.



Dit heb ik ooit een keer geprobeerd en was gelijk hit. Vergeet de Parmazaanse kaas niet!Lekker Lovestar! Lijkt erg op hoe ik m maak, maar ik gebruik alleen rundergehakt en geen wijn. Ga het eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 31 augustus 2016 @ 20:57:

[...]





Daar is hij:



In een flinke laag olie bak ik een gesnipperde ui, een gesneden groene peper en een gesneden tomaat.

Dat even aanfruiten. Dan een grote schep salca (Turkse tomaten/paprika puree, gewone tomatenpuree kan ook wel) erbij en even ontzuren.

Dan de bulgur (pilavlik staat op de zak, dat is grove bulgur, koftelik of cig koftelik is fijne).

Even roeren, alles goed omscheppen, dan zout erbij en water of bouillon tot het ruim onderstaat en dan zachtjes laten koken.

Als het water grotendeels is opgelost is het klaar. Beetje nattig mag het wel blijven. je bent een schat!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 31 augustus 2016 @ 17:14:

Hey dames, ik heb een beetje een gekke vraag misschien. Ik ben deze week begonnen met intensieve therapie (4 dagen per week dus niet maar af en toe), maar dat betekent dat als ik thuis kom dat ik zo moe ben dat ik eigenlijk niet meer kan koken. Nu kan mijn man koken, maar echt goed smaken doet het dan nooit. dus eigenlijk ben ik op zoek naar écht makkelijke dingen om te maken. Ik zal groente etc. zoveel mogelijk voorgesneden gaan kopen. Maar nu vroeg ik me af of iemand bereid zou zijn zijn favoriete dit-is-echt-bijna-geen-werk gerecht met me wil delen? Zou je me heel blij mee maken.







Er zijn al onwijs veel goede tips gegeven, maar laatst was hier een topic met vrij makkelijke recepten waarbij je niet al te veel over houdt/hoeft weg te gooien. Daar staat vast wat voor je bij voor als je er niet meer uit komt. Zal even kijken of ik m voor je kan vinden.

Ik heb voor drukke dagen de slowcooker aangeschaft. Meteen voor een weeshuis aan eten wat je prima kunt invriezen. Als je bijv draadjesvlees maakt hoeft je man alleen nog maar aardappels en groente te koken. Ik maak ook wel eens vleescurry (geen curry met veel saus, maar meer stoofvleesachtig) en dat eten we dan de ene keer met rijst en groente en de volgende keer op een wrap of met loempiavellen met wortel, komkommer, taugé etc. Super simpel. Je hebt trouwens niet persé een slowcooker nodig hoor, je kunt het ook gewoon maken met een pan op het vuur maar dan moet je er natuurlijk wel bij blijven.
Alle reacties Link kopieren
@lapflop, dit topic bedoelde ik: snelle recepten
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 31 augustus 2016 @ 22:35:

[...]



je bent een schat!!!



Het is echt makkelijk en lekker

En zonder die tomatenpuree kan het ook, als je dat gewoon weglaat heb je gewone bulgur pilav, ook heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 28 augustus 2016 @ 12:32:

Over ansjovis gesproken, misschien kijk ik niet goed hoor. Maar ik vind in de supermarkt altijd van die inimini visjes. Alleen ik heb ooit ergens best wat grotere ansjovis gegeten, met een soort geroosterde groente op een broodje. Dat is al tien jaar geleden maar nog steeds wil ik het proberen na te maken, ik vind alleen niet de ''goede'' ansjovis. Iemand weet waar ik wel moet kijken?Ik denk dat je sardines bedoeld, die zijn gegrild echt heerlijk. Als je die op de markt wilt kopen dan moet je heel vroeg zijn anders zijn ze er niet meer. In het buitenland zie ik ze meestal ook groter. Ansjovis doe ik meestal door sauzen
@Zomerbloem, is dat duur, een slowcooker? Mij lijkt dat ook echt ideaal voor stoofgerechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven