Geld & Recht alle pijlers

Testament en alleenstaand.

29-08-2016 21:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar jaar een koophuis en zoals verplicht een levensverzekering. Hierbij laat ik iets meer uitkeren dan verplicht na mijn dood. De gedachte was dat mijn huis daarmee ook bij een slechte markt snel te verkopen zou zijn.

Nu wordt de markt hier beter en beter. Kom ik morgen onder een tram is er ruim 30000 euro overwaarde.

Volgens mij zijn mijn ouders automatisch mijn erfgenamen toch? Dit wil ik in principe ook zo laten zijn. Al wil ik dat ook mijn broer een stuk erft.

Maar ook zou ik mijn beste vriend een stuk willen laten erven.



Wie van jullie heeft dit soort zaken vastgelegd in een testament. Kan je in je testament ook aangeven waarvoor geld gebruikt kan worden? Of komt dat alleen in films voor?
Alle reacties Link kopieren
Op naar de notaris!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Hier kun je al heel veel informatie vinden: https://www.notaris.nl/cms/streambin.as ... entid=8707
Die vriend moet wel behoorlijk wat erfbelasting betalen, kijk daar ook naar.
Alle reacties Link kopieren
@gizzmo-returns. Bij een snelle berekening op de site van de belastingdienst komt het op ongeveer 25% erfbelasting uit voor die vriend.

@mary57 bedankt.voor je link. Helder!
Alle reacties Link kopieren
De notaris is de kortste klap, wel even shoppen over de kosten.



Succes!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Vrijgesteld is ongeveer €2100, daarboven betaalt vriend 30%
Geen testament, maar zou ik er eentje laten opstellen, dan heb ik liever dat gelijk de volgende generatie erft ipv dat er eerst nog twee keer extra erfbelasting over geheven wordt (staat wel een iets ruimere vrijstelling tegenover dacht ik). Ouders hebben ook niet het eeuwige leven en de babyboomers hebben hun schaapjes vaak prima op het droge.



Ik zou het eens moeten regelen
Alle reacties Link kopieren
Heb he geen testament, geen kinderen en geen echtgenoot dan erven je ouders en je broer(s) en zussen mochten ze er zijn.

Als je dat anders wilt moet je een testament maken. Je kan niet bepalen wat ze met het geld moeten doen. Je kan wel laten erven onder oodracht bijv. Dat ze je hond verzorgen als je er niet meer bent
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dezelfde omstandigheid en ben er ook mee bezig; ik overweeg ook een zogeheten levenstestament te maken.

Dus ik lees even mee.

Ben ook erg benieuwd naar de kosten (als je daar op internet al iets over terug kunt vinden, betreft dat meestal alleen een aantal standaars-situaties), maar misschien is hier iemand die daar meer over kan vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat de bedragen van een levenstestament van 200 tot 1200 lopen. Ik weet dat mijn hypotheek ook bij een "budget"notaris is gepasseerd. In gewoon het zelfde kantoor en bij de zelfde "normaal"geprijsde notaris.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de notaris, die kan je precies uitleggen welke opties er zijn.
Alle reacties Link kopieren
voor de goedkoopste notaris, zie www.degoedkoopstenotaris.nl, vraag wat offertes op, maar dan moet je wel duidelijk voor ogen hebben hoe of wat je wilt regelen middels testament! Zodra notarissen moet gaan "adviseren" loopt de rekening op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuko schreef op 31 augustus 2016 @ 22:44:

voor de goedkoopste notaris, zie www.degoedkoopstenotaris.nl, vraag wat offertes op, maar dan moet je wel duidelijk voor ogen hebben hoe of wat je wilt regelen middels testament! Zodra notarissen moet gaan "adviseren" loopt de rekening op.Is dat zo? Want dat is niet mijn ervaring. Toen ik enkele officiele documenten wilde, ben ik meerdere keren langs geweest voor informatie en heb daar niet voor hoeven betalen. Ik moest alleen de vaste kosten betalen voor de documenten die ik wilde.
quote:Kuko schreef op 31 augustus 2016 @ 22:44:

Zodra notarissen moet gaan "adviseren" loopt de rekening op.Dat lijkt me sterk, dat is namelijk waarom je naar een notaris gaat. En ook niet mijn ervaring; de keren dat ik een notaris nodig had nam hij of zij uitgebreid de tijd voor me en adviseerde me over ingewikkeldere kwesties. Zonder dat ik daarvoor meer betaalde dan de vooraf afgesproken prijs.
Bij een standaard testament hoort advies, dat gaat niet op uurbasis.

Ik heb al jaren een testament, ben bezig aan versie 3. Aangezien ik op een advocaten- en notariskantoor werk, is de drempel heel laag. Ik heb geen partner, geen kinderen en ik wil niet dat m'n broer ook maar een cent krijgt, dus dan moet je wel. In jouw situatie moet je het doen vanwege de vriend die je iets wilt geven, anders was je klaar geweest op grond van de wettelijke regels.



Ik verdeel mijn nalatenschap onder twee goede doelen en m'n beste vriendin. Allemaal belastingonvriendelijk, maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grote vraag is. Wie gaat regelen dat je testament wordt uitgevoerd?

Stel dat je ouders zijn overleden. Je benoemt dan iemand tot executeur. Maar hoe weet die persoon dat je bent overleden als je heel alenig bent?

Om toegang te krijgen tot een testament dient ook een overlijdensverklaring overlegd te worden. Dat zijn vragen die momenteel bij mij vooral spelen omtrent een testament.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 04 september 2016 @ 15:51:

Mijn grote vraag is. Wie gaat regelen dat je testament wordt uitgevoerd?

Stel dat je ouders zijn overleden. Je benoemt dan iemand tot executeur. Maar hoe weet die persoon dat je bent overleden als je heel alenig bent?

Om toegang te krijgen tot een testament dient ook een overlijdensverklaring overlegd te worden. Dat zijn vragen die momenteel bij mij vooral spelen omtrent een testament.



Goede vraag. Maar ik neem aan dat dit ook bij de notaris wordt vastgelegd. En je legt die aantekening thuis ook bij je papieren neer?

Zelf vind ik het ook belangrijk dat er iemand is (als er -straks- geen directe familie meer is) die formeel bevoegd is om medische gegevens op kan vragen in het geval je bijvoorbeeld gaat dementeren.
Ik heb een vriendin tot executeur-testamentair benoemd (dat doe je in het testament). Vriendin weet dat natuurlijk en ze is ook mijn ICE.
Ik ben ook single, geen kinderen en een koophuis. Ik heb bewust een OR verzekering afgesloten, zodat mijn huis vrij van hypotheek is bij overlijden (daarnaast grotendeels afgelost inmiddels) en mijn erfgenamen niet met een koophuis opgezadeld blijven zitten waaraan ook nog kosten zijn verbonden. Heb inmiddels ook een aardige spaarrekening opgebouwd en heb ik een aantal jaar geleden een testament laten opstellen. Mijn zus zal executeur zijn (eerst haar goedkeuring gevraagd) en geld zal verdeeld worden tussen beide ouders, broer/zus en 2 petekindjes. Tevens laten vastleggen dat, mocht er in de tussentijd iemand van mijn erfgenamen overlijden, zijn/haar gedeelte zal worden verdeeld tussen beide petekindjes.



Ik heb ook een paar beste vrienden (echtpaar) en hen schenk ik nu al regelmatig een bedrag (toegestane belastingvrije bedrag per jaar), omdat het kan en zij dan niets met de belasting verder te maken krijgen. Daarnaast kunnen zij het op dit moment goed gebruiken en vind ik het leuk hen te helpen nu ik nog leef



Moet zeggen dat het mij enorm veel rust geeft dat ik alles officieel heb laten vastleggen, na overlijden is er nl al genoeg verdriet en wil ik mijn naasten niet opzadelen met nóg meer regelzaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven