Samenwonen met vriend met dochter?

29-08-2016 12:02 543 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het onderwerp dat ik ga aansnijden gevoelig kan liggen. Het is niet mijn bedoeling om mensen tegen de schenen te schoppen oid. Ik ben vooral benieuwd naar 'ervaringsdeskundigen' en hoe jullie de dingen hebben aangepakt. Ik ben onwetend hierin :-) dus daarom misschien soms wat kort door de bocht... Excuses daar alvast voor!



Mijn vriend en ik zijn ongeveer 1 jaar samen en we wonen zo'n 80 km bij elkaar uit de buurt. Uit een eerdere relatie heeft hij een dochtertje van 6 over wie hij co-ouderschap heeft. Met zijn ex, met wie de relatie ongeveer 2 jaar geleden is geëindigd, heeft hij gelukkig goed contact dus dat loopt allemaal soepel. Z'n dochter is een blij meisje.



Mijn vriend wil erg graag samenwonen. Hoeft nog niet perse nu maar het is wel een doel waar hij binnen een paar jaar naar toe wil werken. Ik wil dat ook graag. Het punt is alleen dat ik weinig affectie voel voor zijn dochter. Ik heb zelf geen kinderen en heb ook geen nichtjes of neefjes dus ben er niet erg mee bekend in de zin van dagelijkse omgang zeg maar. 'Onbekend maakt onbemind'. Zoiets. Ik vind het meisje lief maar ik vóel niks voor haar.



Mijn vriend wil graag dat ik een band met zijn dochter opbouw door met z'n 3-en leuke dingen te doen of in ieder geval tijd met elkaar door te brengen. In de weekenden en op de dagen dat hij z'n dochter heeft, doe ik meestal m'n eigen ding. In het weekend slaap ik wel bij hem, en door de weeks soms ook, maar ga dan na het ontbijt bijvoorbeeld weer naar m'n eigen huis. Prima wat mij betreft. Op z'n tijd vind ik het prima om dingen met z'n 3-en te doen maar ik voel er (nu nog) weinig voor om iedere keer als hij zijn dochter heeft dan automatisch het hele weekend bij hem te zijn. Als ik dat aankaart, reageert mijn vriend een beetje gepikeerd met de opmerking dat we dan nooit een band met z'n 3-en opbouwen. Heeft hij op zich een punt. Moet ik nu dingen voor mijn gevoel 'forceren'? En me over die drempel heen zetten en toch veel tijd met z'n 3-en doorbrengen?



Is het raar dat ik hier een soort van rem ervaar? Op zich heeft m'n vriend een punt als hij aangeeft dat we tijd met z'n 3-en door moeten brengen om een band op te bouwen maar is dat wel goed als ik daar, even heel zwart/wit gezegd, eigenlijk geen zin in heb? Dat merkt z'n dochter natuurlijk onbewust ook; kinderen voelen dat aan.



Ik ben erg benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt, en of mijn gevoel abnormaal is. En of het gewoon tijd nodig heeft om een band op te bouwen zonder dat dit voor mijn gevoel wordt geforceerd. Ik hoor graag jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat legio stelletjes samenwonen terwijl ze het kind van de ander niet (zo) leuk vinden, lees de statistieken die Roeiboot aandraagt er maar eens op na. Veel samengestelde 'gezinnen' zijn in feite een soort gedoogconstructies denk ik, zowel van de kant van het kind als van de kant van de stiefouder. Alleen de bio-ouder is écht happy met "iedereen bij elkaar", behalve op de momenten dat het schipperen is. Zowel schoon- als stief- worden, uitzonderingen daargelaten, meestal niet écht in het hart gesloten, maar in plaats daarvan nu eenmaal geaccepteerd als onderdeel van het all-inclusive pakket. Ik denk dat je verder komt wanneer je daarin ook gewoon realistisch bent, wat overigens iets héél anders is dan gemeen, onverschillig of bot.
Alle reacties Link kopieren
quote:appels-peren schreef op 31 augustus 2016 @ 21:19:

[...]





Het kan wel zijn dat zij verliefd op hem is geworden en dat ze helemaal dol is op hem. Maar als je wilt gaan samenwonen is de realiteit wel zo dat je met zijn allen gaat samenwonen, samen in 1 huis. Zoals jij dat ook stelt.

Je gaat toch niet samenwonen als je het kind niet leuk vindt? Dat is vragen om problemen... is het niet voor jezelf dan voor het kind. Dat mag toch nimmer je uitgangspunt zijn lijkt me...als ik het maar leuk heb met de man, het kind heeft zich aan te passen.

"samenwonend met thuiswonende kinderen" klinkt heel anders dan inwonende kinderen. Het kind woont niet bij hen in, dat kind woont gewoon thuis.





De realiteit is gewoon dat je misschien wel met zijn allen gaat samenwonen, maar dat het kind maar maar de helft van de tijd "thuis" bij pa aanwezig is en de stiefouder de hele tijd. Daardoor alleen al heeft het kind minder invloed op de gang van zaken in haar eigen "thuis" bij pa, dan zijn nieuwe partner, die wel aanwezig is, dus zal het kind zich vaker moeten aanpassen.



Dat is niet raar want dat hoort bij kind zijn. Je hebt als ouder immers een heel andere relatie met je partner dan met je kind. Je partner is een medevolwassene waarmee je samen beslissingen neemt, zakelijke kwesties bespreekt en verantwoordelijkheid deelt. Met je kind niet. Uiteraard houd je rekening met het belang van je kind, maar het kind, zeker een kind van 6, beslist niet mee, want draagt ook niet de verantwoordelijkheid voor de beslissingen. Ook daarom heeft het kind zich aan te passen. Dat is bij gescheiden ouders met een nieuwe partner niet anders dan bij ouders die nog samen zijn.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dank voor het compliment Libra1990 en Falathiel! Kan ik echt wat mee

Gelukkig zijn er ook ervaringsdeskundigen waar ik wel echt wat mee kan... En waaruit ook blijkt dat mijn gevoel helemaal niet abnormaal is of eng of verschrikkelijk. Opbouwende kritiek is prima. Maar hou dit soort beledigende opmerkingen voor je, doe ik ook niet.
quote:Dutchfly schreef op 01 september 2016 @ 09:46:

Dank voor het compliment Libra1990 en Falathiel! Kan ik echt wat mee

Gelukkig zijn er ook ervaringsdeskundigen waar ik wel echt wat mee kan... En waaruit ook blijkt dat mijn gevoel helemaal niet abnormaal is of eng of verschrikkelijk. Opbouwende kritiek is prima. Maar hou dit soort beledigende opmerkingen voor je, doe ik ook niet.



Ik vind die opmerkingen ook niet okay, TO. Ik ben wel van mening dat je hier soms wel klinkt (we doen het met wat je schrijft) alsof je vriend en jij het uitgangspunt zijn, en het kind komt erbij. Maar misschien bedoel je dat niet zo. Je schrijfstijl geeft mij echter wel een beetje dat idee. Natuurlijk zijn wij hier een kei in het leggen van zout op alle slakken, maar lees nou eens terug en kijk of er iets inzit: je lijkt je toch niet echt te realiseren wat het betekent om een samengesteld gezin te zijn. Het gaat niet om macht, maar het gaat erom dat je wel degelijk het belang van de dochter voorop plaatst, of in ieder geval naast het belang van jou en je vriend. In jouw posts lijkt het soms alsof je haar belang op de tweede plaats zet. En dat is een verkeerd startpunt, in mijn ogen.



Edit: ik mis koffie - is het nou 'zout leggen' of 'zout strooien' op slakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 01 september 2016 @ 10:18:

[...]





Ik vind die opmerkingen ook niet okay, TO. Ik ben wel van mening dat je hier soms wel klinkt (we doen het met wat je schrijft) alsof je vriend en jij het uitgangspunt zijn, en het kind komt erbij. Maar misschien bedoel je dat niet zo. Je schrijfstijl geeft mij echter wel een beetje dat idee. Natuurlijk zijn wij hier een kei in het leggen van zout op alle slakken, maar lees nou eens terug en kijk of er iets inzit: je lijkt je toch niet echt te realiseren wat het betekent om een samengesteld gezin te zijn. Het gaat niet om macht, maar het gaat erom dat je wel degelijk het belang van de dochter voorop plaatst, of in ieder geval naast het belang van jou en je vriend. In jouw posts lijkt het soms alsof je haar belang op de tweede plaats zet. En dat is een verkeerd startpunt, in mijn ogen.



Edit: ik mis koffie - is het nou 'zout leggen' of 'zout strooien' op slakken? Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 01 september 2016 @ 10:18:

[...]





Ik vind die opmerkingen ook niet okay, TO. Ik ben wel van mening dat je hier soms wel klinkt (we doen het met wat je schrijft) alsof je vriend en jij het uitgangspunt zijn, en het kind komt erbij. Maar misschien bedoel je dat niet zo. Je schrijfstijl geeft mij echter wel een beetje dat idee. Natuurlijk zijn wij hier een kei in het leggen van zout op alle slakken, maar lees nou eens terug en kijk of er iets inzit: je lijkt je toch niet echt te realiseren wat het betekent om een samengesteld gezin te zijn. Het gaat niet om macht, maar het gaat erom dat je wel degelijk het belang van de dochter voorop plaatst, of in ieder geval naast het belang van jou en je vriend. In jouw posts lijkt het soms alsof je haar belang op de tweede plaats zet. En dat is een verkeerd startpunt, in mijn ogen.



Edit: ik mis koffie - is het nou 'zout leggen' of 'zout strooien' op slakken?



Eens. Waar de meeste mensen het hier hebben over 'rekening houden met dochter' en 'aanpassen aan dochter', heeft TO het over 'macht' en 'gelukkig voedt vriend zijn dochter wel zo op, dat we gewoon gaan doen wat hij gepland heeft zoals het bos'. Dochter heeft zich te schikken, want hee.. TO wil misschien wel haar best doen.



Dutchfly, dochter heeft die 'macht' al gekregen, doordat je vriend ooit voor een kind koos. En haar 'macht' behoort boven jouw 'macht' te gaan, als het gaat om bepaalde dingen in de relatie en in huis. Gewoon, omdat zij het kind is en haar ouders onvoorwaardelijk nodig heeft. Je kunt haar jeugd maar 1x verpesten.



En het is 'op alle slakken zout leggen' volgens mij
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 01 september 2016 @ 10:18:

[...]





Ik vind die opmerkingen ook niet okay, TO. Ik ben wel van mening dat je hier soms wel klinkt (we doen het met wat je schrijft) alsof je vriend en jij het uitgangspunt zijn, en het kind komt erbij. Maar misschien bedoel je dat niet zo. Je schrijfstijl geeft mij echter wel een beetje dat idee. Natuurlijk zijn wij hier een kei in het leggen van zout op alle slakken, maar lees nou eens terug en kijk of er iets inzit: je lijkt je toch niet echt te realiseren wat het betekent om een samengesteld gezin te zijn. Het gaat niet om macht, maar het gaat erom dat je wel degelijk het belang van de dochter voorop plaatst, of in ieder geval naast het belang van jou en je vriend. In jouw posts lijkt het soms alsof je haar belang op de tweede plaats zet. En dat is een verkeerd startpunt, in mijn ogen.



Of de vader van het meisje is een ander type vader, dan de gemiddelde vader??
Een kind dat macht heeft?! Serieus? Een kind is volkomen afhankelijk van het doen en laten van haar ouders. Haar ouders zijn, als het goed is, in staat om op volwassen niveau met verantwoordelijkheden om te gaan. Dat houdt ook opoffering in en dat lees ik niet bij jou.

Het kind moet alles voor zoete koek slikken en zo niet, dan is het kind lastig, want het staat het geluk van de ouders in de weg. Omgekeerde wereld, het kind heeft nergens voor gekozen.
quote:lilalinda schreef op 01 september 2016 @ 10:36:

[...]



Of de vader van het meisje is een ander type vader, dan de gemiddelde vader??Nou, des te meer reden om hem niet te willen. Ik kan nog zo verliefd zijn op iemand, maar als die zijn prioriteiten niet op orde heeft (kind komt eerst), dan ben ik evengoed weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 september 2016 @ 10:36:

[...]



Of de vader van het meisje is een ander type vader, dan de gemiddelde vader??

Die mogelijkheid had ik ook al stiekem geopperd... hoewel gemiddeld... ik denk dat er heel veel vaders zijn die zichzelf en hun eventuele nieuwe relatie voorrang geven op de kinderen.



To zegt zelf al ergens dat ze zeker twee keer een week samen zonder kind op vakantie gaan. Nu weet ik dat de gemiddelde Nederlanders slechts 25 vakantie dagen heeft. Dan blijven er dus maar 15 over voor het kind... en dat is erg weinig tov alle vakantiedagen dat het kind zelf heeft.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ik heb geen idee hoe het is om in een samengesteld gezin te leven. Ik heb er geen ervaring mee, niet eens met kleine kinderen in m'n eigen omgeving (in de vorm van neefjes/nichtjes) dus ben hierin idd erg onwetend.



Ik baseer me met name op met wat vriend zegt en hij gaat er altijd prat op niemand voor te trekken en dat we met z'n 3-en zijn. Dus kind wordt ook niet voorgetrokken als er moet worden bepaald wat of hoe we dingen gaan doen. We moeten het met z'n 3-en doen en dat betekent dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden en dat ook moeten accepteren. Ook kind, ook al is ze pas 6. Vriend geeft aan dat dat wel iets is wat ze moet leren, als dat nu nog niet natuurlijk gaat. Nogmaals, zijn zijn woorden, niet de mijne.



Wat Hunniebunnie zegt het gaat niet om macht maar vooral om hoe we het met elkaar zo leuk en gezellig mogelijk hebben. Als dat lukt, hebt je ook helemaal geen macht nodig lijkt me en wordt ieders belang op een natuurlijke manier evenredig gerespecteert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dutchfly schreef op 01 september 2016 @ 10:45:

Klopt, ik heb geen idee hoe het is om in een samengesteld gezin te leven. Ik heb er geen ervaring mee, niet eens met kleine kinderen in m'n eigen omgeving (in de vorm van neefjes/nichtjes) dus ben hierin idd erg onwetend.



Ik baseer me met name op met wat vriend zegt en hij gaat er altijd prat op niemand voor te trekken en dat we met z'n 3-en zijn. Dus kind wordt ook niet voorgetrokken als er moet worden bepaald wat of hoe we dingen gaan doen. We moeten het met z'n 3-en doen en dat betekent dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden en dat ook moeten accepteren. Ook kind, ook al is ze pas 6. Vriend geeft aan dat dat wel iets is wat ze moet leren, als dat nu nog niet natuurlijk gaat. Nogmaals, zijn zijn woorden, niet de mijne.



Wat Hunniebunnie zegt het gaat niet om macht maar vooral om hoe we het met elkaar zo leuk en gezellig mogelijk hebben. Als dat lukt, hebt je ook helemaal geen macht nodig lijkt me en wordt ieders belang op een natuurlijke manier evenredig gerespecteert.Dan zal ik je heel erg snel uit de droom helpen, een kind van 6 houdt geen rekening met gevoelens en andere mensen... en dat gaat ze de komende paar jaar niet doen ook. Leuk dat je vriend vindt dat ze dat moet leren, maar zo werken kinderen niet.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: het gaat niet om 'macht' of 'voortrekken' (echt, het kind voortrekken boven jou of jou voortrekken boven kind?) het gaat om rekening houden met en kind op 1 zetten.



Voortrekken Dat zeg je over kinderen onderling. Volgens mij heeft die vader ook nog wat te leren en ziet hij het ook (te) positief in, puur om jou over de streep te trekken. Als ik het zo lees hoef je volgens hem alleen maar een beetje te investeren en het wordt allemaal hartstikke gezellig. Dat is wat hij wil, uiteraard. Hij heeft daar belang bij, dat jij dat gelooft.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 01 september 2016 @ 10:50:

[...]



Dan zal ik je heel erg snel uit de droom helpen, een kind van 6 houdt geen rekening met gevoelens en anderen... en dat gaat ze de komende paar jaar niet doen ook. Leuk dat je vriend vindt dat ze dat moet leren, maar zo werken kinderen niet.



Maar pubers staan natuurlijk wel enorm bekend om hun inlevingsvermogen



Je moet volgens mij ook voor oppassen dat kind zich niet teveel inleeft en rekening met jullie houdt, waarmee ze zichzelf wegcijfert, om papa maar blij te maken. Ziet eruit als ideaalplaatje, maar is het voor het kind ook niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2016 @ 10:52:

[...]





Maar pubers staan natuurlijk wel enorm bekend om hun inlevingsvermogen



Je moet volgens mij ook oppassen dat kind zich niet teveel inleeft en rekening met jullie houdt, waarmee ze zichzelf wegcijfert, om papa maar blij te maken. Ziet eruit als ideaalplaatje, maar is het voor het kind ook niet.

Precies.. kinderen, pubers en tieners en begin twintigers hebben maar 1 belang... en dat zijn ze zelf.

Alles wat ze moeten, of wat ze niet mogen is per definitie jouw schuld en enorm oneerlijk.
Alle reacties Link kopieren
In de praktijk hou je als ouders wel (veel) meer rekening met je kinderen dan andersom. Dat wil niet zeggen dat zij altijd hun zin krijgen, dat het altijd het pretpark wordt en niet het bos, dat zij mogen kiezen wat er gegeten wordt en dat ze de baas zijn, maar dus wel dat jij meer aan hun belangen denkt dan andersom, dat is normaal. Het is niet iets wat je evenredig deelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 01 september 2016 @ 10:51:

Nogmaals: het gaat niet om 'macht' of 'voortrekken' (echt, het kind voortrekken boven jou of jou voortrekken boven kind?) het gaat om rekening houden met en kind op 1 zetten.



Voortrekken Dat zeg je over kinderen onderling. Volgens mij heeft die vader ook nog wat te leren en ziet hij het ook (te) positief in, puur om jou over de streep te trekken. Als ik het zo lees hoef je volgens hem alleen maar een beetje te investeren en het wordt allemaal hartstikke gezellig. Dat is wat hij wil, uiteraard. Hij heeft daar belang bij, dat jij dat gelooft.Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 01 september 2016 @ 10:50:

[...]



Dan zal ik je heel erg snel uit de droom helpen, een kind van 6 houdt geen rekening met gevoelens en anderen... en dat gaat ze de komende paar jaar niet doen ook. Leuk dat je vriend vindt dat ze dat moet leren, maar zo werken kinderen niet.



Inderdaad. Ik hoor het mijn dochter al zeggen in de vakantie. 'Mam, jij hebt vast geen zin om weer in het zwembad te gaan zitten, laten we vandaag maar een stadje bezoeken, want dat vind jij zo leuk.'



Ze is een kind, kom op zeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dutchfly schreef op 01 september 2016 @ 10:45:



Wat Hunniebunnie zegt het gaat niet om macht maar vooral om hoe we het met elkaar zo leuk en gezellig mogelijk hebben. Als dat lukt, hebt je ook helemaal geen macht nodig lijkt me en wordt ieders belang op een natuurlijke manier evenredig gerespecteert.Jij bent zelf degene die het woord Macht ging gebruiken
Alle reacties Link kopieren
quote:Dutchfly schreef op 01 september 2016 @ 10:45:



Ik baseer me met name op met wat vriend zegt en hij gaat er altijd prat op niemand voor te trekken en dat we met z'n 3-en zijn. Dus kind wordt ook niet voorgetrokken als er moet worden bepaald wat of hoe we dingen gaan doen. We moeten het met z'n 3-en doen en dat betekent dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden en dat ook moeten accepteren. Ook kind, ook al is ze pas 6. Vriend geeft aan dat dat wel iets is wat ze moet leren, als dat nu nog niet natuurlijk gaat. Nogmaals, zijn zijn woorden, niet de mijne.



Of je vriend heeft een vreemde verhouding tot zijn kind, of hij is naar jou toe erg rooskleurig.



Mijn kind staat boven mijn man. Ik houd meer rekening met kinderen dan met man. Man redt zich wel, kinderen hebben mijn hulp en steun nodig. En mijn kinderen zijn flink ouder dan jouw aanstaande stiefdochter
Ik vind de houding van je vriend ten opzichte van zijn dochter eerlijk gezegd raar. Jij zegt dat het zijn woorden zijn. Da's best wel maf, om je kind niet overduidelijk voorop te plaatsen. Echt, maf.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 september 2016 @ 11:01:

[...]



Of je vriend heeft een vreemde verhouding tot zijn kind, of hij is naar jou toe erg rooskleurig.



Mijn kind staat boven mijn man. Ik houd meer rekening met kinderen dan met man. Man redt zich wel, kinderen hebben mijn hulp en steun nodig. En mijn kinderen zijn flink ouder dan jouw aanstaande stiefdochterDat is bij ons thuis ook... belang van de kinderen gaat altijd voor. Op een regenachtige zondag willen wij bijv ook uitslapen of de hele dag voor de tv hangen, maar vaak slepen we ons met "tegenzin" naar het zwembad, want dat vinden ze echt te gek. Of eten we regelmatig niet al te ingewikkeld, omdat ze dat zo lekker vinden. Of passen we onze vakanties aan, omdat de kinderen dat nu eenmaal leuker vinden. Of gaan we vroeg naar huis van een bezoek/verjaardag, omdat de kinderen het stom vinden of moe zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 01 september 2016 @ 10:55:

In de praktijk hou je als ouders wel (veel) meer rekening met je kinderen dan andersom. Dat wil niet zeggen dat zij altijd hun zin krijgen, dat het altijd het pretpark wordt en niet het bos, dat zij mogen kiezen wat er gegeten wordt en dat ze de baas zijn, maar dus wel dat jij meer aan hun belangen denkt dan andersom, dat is normaal. Het is niet iets wat je evenredig deelt.Mee eens.
Appels kun je eten, peren wel
Een kind is niet voor niets kind en is niet in staat om zelfstandig goede keuzes te maken, daarvoor is het volkomen afhankelijk van haar ouders.

Als vader besluit het heel gezellig te vinden om met zijn nieuwe vriendin te gaan samenwonen, dan staat het kind erbij en kijkt er naar.

Het moet gezellig meedoen om niet het prille geluk van pa en zijn nieuwe geliefde te verstoren.

Een kind doet het niet expres: er zijn. Dat houdt dus ondermeer in dat je afhankelijk bent van de schoolvakanties, het dure hoogseizoen. Dat er vriendjes over de vloer komen, dat er zwemles is, gesprekken op school, een kind hebben is niet niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 01 september 2016 @ 11:04:

[...]



Dat is bij ons thuis ook... belang van de kinderen gaat altijd voor. Op een regenachtige zondag willen wij bijv ook uitslapen of de hele dag voor de tv hangen, maar vaak slepen we ons met "tegenzin" naar het zwembad, want dat vinden ze echt te gek. Of eten we regelmatig niet al te ingewikkeld, omdat ze dat zo lekker vinden. Of passen we onze vakanties aan, omdat de kinderen dat nu eenmaal leuker vinden. Of gaan we vroeg naar huis van een bezoek/verjaardag, omdat de kinderen het stom vinden of moe zijn.Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven