Werk & Studie alle pijlers

Wordt ik 'oud' voor afstuderen?

30-08-2016 19:31 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoe erg het is voor de arbeidsmarkt als ik pas op mijn 26e voor mijn 1e studie slaag?



Ik ben na de havo netjes aan het hbo begonnen maar door omstandigheden in mijn 3e jaar geswitched naar een compleet andere opleiding. Op deze studie heb ik misschien een half jaar tot een jaar vertraging.



Is het voor de "grote mensen banen" net als met de bijbaantjes? Hoe jonger hoe beter (eventueel ivm met salaris vs ervaring).
Een jaar meer of minder maakt echt niet uit, en daar lijkt het je nu om te gaan. Het is veel belangrijker wat je uitstraalt, wat je houding is en wat je naast je studie nog hebt gedaan danwel meegemaakt. Drie jaar geleden is bij ons een trainee aangenomen die 35 was. Ze had vrij weinig werkervaring en geen ervaring 'op niveau', maar net een mooi diploma gehaald en ze kwam stabiel, hardwerkend en vrolijk over. Het is de meest succesvolle trainee sinds 10 jaar.



Dus als dat jaar extra ervoor zorgt dat jij het mentaal redt, moet je dat doen.
quote:Nessa9340 schreef op 30 augustus 2016 @ 21:36:

[...]



Ik sta voor de keuze op dit moment of ik doorga zoals t gaat of niet.



Ik kan er nu voor kiezen om mijn verlies te nemen (gezien mijn persoonlijke situatie), aan 1 vak nu bewust niet te beginnen (en dus minimaal 6 maanden vertraging op te lopen wegens dit vak alleen). Ik kan ook nog als een gek proberen een bedrijf te vinden om deze cursus bij uit te voeren (het gaat niet om een stage) en vervolgens veel moeite doen om voor het volgende semester af te ronden).



Dus... ja. Daar komt het wel enigzins op neer. Ik vind mijn algemene kansen op de arbeidsmarkt nogal belangrijk om te besluiten wat ik zelf wil.

Als ik geen bedrijf kan vinden, is de keuze uiteraard voor me gemaakt. Maar ik moet wel beslissen of ik het wil.Helder. Dan zou ik me er niet te druk om maken. Een half jaar maakt geen serieus verschil op je cv
Alle reacties Link kopieren
De werkgevers van deze tijd zijn vrij makkelijk:

afgeronde wo opleiding, uiteraard cum laude, niet ouder dan 23 en werken voor een habbekrats.



Ik denk dat je net te oud bent.



Sorrie!
Alle reacties Link kopieren
Hoe jonger hoe beter.



Echt, hoe verzin je het. Als er iets moeilijk is om mee te werken is het wel de jongere generatie die denkt dat de wereld zich aan hen aanpast in plaats van dat zij zich aan de wereld aan passen.



Dus;
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nessa9340 schreef op 30 augustus 2016 @ 19:34:

[...]



Ah dank je voor je handige antwoord! Gelukkig maak jij nooit een eerlijke spel- of grammaticafout



Van een HBO-er mag je nu eenmaal verwachten dat hij of zij foutloos kan schrijven.



Maar on topic: ik ben op mijn 26ste pas afgestudeerd en heb direct een baan gevonden. Wel heb ik op mijn cv aangegeven dat ik er een tijd "uit" ben geweest in verband met mijn herstel van aandoening x.
hamer wijzigde dit bericht op 03-09-2016 08:04
Reden: Nog inhoudelijk reageren
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een groot internationaal bedrijf dat alleen maar high potentials zegt aan te nemen (op master niveau in ieder geval) en daar heb ik ern aantal collega's die zeker geen 4 of 5 jaar over hun studie hebben gedaan, maar bijna 2 keer zo lang. Dus ook echt 'oud' waren toen ze afstudeerden en zeker niet al die extra tijd in allerlei nevenactiviteiten gestopt hadden. Maar ze zijn gewoon aangenomen, dus ik zou me er geen zorgen over maken.
Alle reacties Link kopieren
Als beide keuzes verder geen invloed hebben op je kansen op de arbeidsmarkt, wat zou je dan willen doen? Wil je dan graag de lange of de korte weg? Persoonlijk geloof ik echt niet dat die paar maanden echt een groot verschil maken.



Het is idd ook al genoemd, je kansen zijn ook een beetje afhankelijk van de rest van je cv. Als je tot nu toe nooit een dag in je leven gewerkt hebt, zal dat ook je kansen verkleinen. Plus, is het een zogenaamde pret-studie waar je mee bezig bent, of een echte serieuze studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:zelus73 schreef op 01 september 2016 @ 04:19:

De werkgevers van deze tijd zijn vrij makkelijk:

afgeronde wo opleiding, uiteraard cum laude, niet ouder dan 23 en werken voor een habbekrats.



Ik denk dat je net te oud bent.



Sorrie!Je vergeet met 10 jaar relevante werkervaring!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hamer schreef op 03 september 2016 @ 08:00:

[...]





Van een HBO-er mag je nu eenmaal verwachten dat hij of zij foutloos kan schrijven.



Dat is echt al jaren niet meer zo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Tiswa schreef op 03 september 2016 @ 08:17:

[...]





Je vergeet met 10 jaar relevante werkervaring!



Precies! Ik ben op mijn 22ste met 2 cum laude studies ook overal afgewezen. Vanwege een gebrek aan werkervaring bij de leuke banen, en omdat ik te oud was bij de saaie banen.



TO: volgens mij ligt het aan de sector en geluk/ netwerk en niet aan je leeftijd. Ik begon mijn huidige baan toen ik 26 was. Men vond het raar dat ik een paar jaar iets anders had gedaan (wat moest ik dan?) maar heeft nooit iets over mijn leeftijd gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven