vraag: van te voren klaar te maken hapjes/tapas?

14-12-2008 15:09 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met de feestdagen wordt er een tapasbuffet verzorgd door de gehele familie, waarbij iedereen wat mee neemt. Nu ben ik al niet zo'n kookwonder, maar heb ik daarnaast het probleem dat ik tijdens de feestdagen dus van hot naar her reis. Tweede kerstdag is het tapasbuffet, maar ik ga er heen vanuit mijn ouderlijk huis en ben de dag ervoor ook al bij familie te vinden. Heel veel reizen dus, dus zit even met mijn handen in het haar want wat is dan makkelijk/snel/lekker/goed van te voren klaar te maken?



Ik had zelf al bedacht om wraphapjes te maken. Is dit goed van te voren klaar te maken met roomkaas, zalm en sla bijvoorbeeld? En past dit wel bij een tapasbuffet...? Iemand andere ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met belangstelling mee!!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Gehaktballetjes kan ook prima van te voren gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
:-) dat wilde ik gelijk voorstellen; wraphapjes. In no time klaar en past zeker bij een tapasbuffet. En van te voren maken kan prima.



Wat dacht je verder van gehakballetjes, zowel warm als koud lekker en kun je ook ruim van te voren maken. Of maak een tapenade om op stukjes stokbrood te doen. Allerlei variaties zijn hier mogelijk.



In de Allerhande van deze maand en het blad Boodschappen van coop en golff stonden ook allerlei hapjes. Wellicht kun je daar ook nog inspiratie uit halen.



Succes in ieder geval en eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
En je kunt natuurlijk heel veel doen met bladerdeeg. Allerhande vullingen zijn lekker.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even bij de Appie langs. Daar hebben ze heerlijk gehaktballetjes, wraps en tijdens de kerst nog al die exclusieve dingen gewoon kant en klaar en nog lekker ook, dan een beetje van jezelf extra toevoegen en klaar is kees. Makkelijk mee te nemen, je hoeft alleen elke keer een ijskast te hebben.



Of is dat vals spelen?



(ik wil mijn fam nl. ook niet mijn geheel eigen kookkunsten aandoen )
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Neem een lekker stokbroodje mee (ter plekke af te bakken) en maak aioli erbij: pot olijvonaise met een paar tenen knoflook erin uitgeknepen en klaar!



Wat ik ook wel eens maak bij een stokbroodje en goed van te voren te maken: tomatenprutje. Tomaten (10 ofzo) ontpitten en al het nat eruit en ik hele kleine blokjes snijden (het vlees dus), beetje olijfolie erbij, knoflook (best veel hoor, teentje of 4?) en bieslook erin geknipt. Heerlijk op een stokbroodje!
Alle reacties Link kopieren
Of idd bladerdeeg hapjes. Kan heel makkelijk zijn. Bladerdeegplakje in 4en snijden en dan vullen. Je kan er een mini knakworstje in doen, maar bv ook blauwe kaas + spinazie en sesamzaadjes erop. Of geitenkaas en pijnboompitjes erin met een beetje honing. Of een beetje pittig gekruid geruld gehakt. Is koud ook allemaal erg lekker en goed een dag van te voren te maken!
Alle reacties Link kopieren
Cherise, maak je die bladerdeegflapjes klaar en bak je ze de dag zelf af? Of bak je ze al, en warm je ze de dag zelf alleen nog even op?

En wordt de bodem niet papperig door de vulling?



(Vraagt een nerd op kookgebied..)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen bladerdeeghapjes maken, juist om de bedenkingen die Himalaya ook al opsomt.



Gehaktballetjes in tomatensaus vindt iedereen lekker en je kunt het lang van tevoren maken. Pannetje opwarmen, klaar.



Aïoli en een stokbrood kun je ook goed vooraf maken. De manier om aïoli te maken zoals Cherisse schrijft, is een beetje smokkelen...



Echte aïoli maak je met een paar tenen knoflook, neutrale olie (geen olijfolie nemen), eieren, zout, citroensap.



Knijp de tenen knoflook uit boven een schaal, doe er wat zout en twee eidooiers bij. Zet de mixer erin en klop tot het ei wat lichter van kleur wordt. Giet er een dun straaltje olie bij. Blijf kloppen tot de olie is opgenomen door het eimengsel. Zo giet je beetje bij beetje de olie erbij, totdat je aïoli eruit ziet als een stevige mayonaise. Meestal kun je er ongeveer anderhalve deciliter olie in kwijt. Breng de aïoli op smaak met citroensap en eventueel nog wat zout.



In een jampot stoppen, in de koelkast bewaren. Blijft zeker een week goed. Niet geschikt voor zwangere vrouwen, want er zit eigeel in. Het geeft een stevige knoflookgeur af, dus neem ook een zakje pepermuntjes mee voor de gasten .
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gevulde artisjokken maken. Alles wat je nodig hebt, kun je goed verpakt meenemen, namelijk een blik artisjokkenharten (niet bodems), een bakje zachte geitenkaas (die vierkante doosjes zijn erg handig), strooibusje tijm, eventueel rauwe ham.



Op het moment surprème draai je je blik artisjokken open, even uit laten lekken. Ondertussen roer je wat tijm door de zachte geitenkaas. Wrik de artisjokken een beetje open en vul de bovenkant met de zachte geitenkaas. Met een theelepel kun je het erin prutsen. Als er geen vegetariërs aanschuiven, kun je daarna een strookje rauwe ham om de artisjok wikkelen, op zo'n manier dat de bovenkant openblijft (als een strik om een taart, zeg maar). Vastzetten met een prikkertje.

Alle artisjokken in een ovenschaaltje zetten, tien minuten in een hete oven totdat de geitenkaas begint te verkleuren, klaar!



Alles wat je nodig hebt kun je meenemen in blik of pak, het is simpel om te maken en het is weer eens wat anders.
Alle reacties Link kopieren
* gevulde champignons: grote champignons even 10 minuten in de bouillon koken. Steeltje eruit trekken, gat opvullen met gorgonzola/ magor/ danisch blue whatever. In een ovenschaal met folie erover zeker een paar dagen houdbaar. Voor het opdienen even op 160 graden 5 minuten in de oven. Warm serveren.



* ansjovisje om een olijf wikkelen. Per 2 op een prikkertje prikken.



* lekkere -rauwe- ham/ salami/ worst leuk parkeren op een schaal.



* grote garnalen in aïoli (los meenemen)



* kipvleugeltjes (gekruid en wel te koop), flinke scheut olie erover, bestrooien met sesamzaadjes. Ter plekke in de oven en warm serveren.



* grote pepperoni's vullen met roomkaas.



Ik ben een sucker voor tapa's!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Wij maken ook tapas 2e kerstdag en ik heb een lekker receptje voor je: gehaktballetjes in honingsaus. Recept uit een cambodjaans kookboek en echt enorm lekker!! Ook makkelijk te maken en later weer op te warmen.



gehaktballetjes in honingsaus:

4-6 porties

1 ui

4 eetlepels olijfolie

600 gram gehakt

100 gram paneermeel

1 eetlepel ketchup

1 ei

4 teentjes knoflook

1 eetlepel mosterd

2 eetlepels worcestersauce

zout en peper

lente uitjes gesneden



Voor de saus:

125ml honing

6 teentjes knoflook

1 eetlepel soja saus

250ml bbq saus (= 1 flesje calvésaus)

2 eetlepels ketchup



Bereiding:

bak de ui in 2 eetlepels olie tot ze glazig zien. Zet ze appart om af te koelen. Meng de overige gehaktbal ingredienten door elkaar. Maak hier kleine balletjes van.

Verwarm de rest van de olie in een pan voeg de gehaktballen toe en bak op een middel vuur in 2-3 minuten aan iedere kant. Laat uitlekken op keukenpapier.



Voor de saus, meng alle ingredienten samen in dezelfde pan als voor de gehakt balletjes en laat pruttelen 2 minuten voeg de gehaktballetjes toe en laat nog 1-2 minuten door pruttelen (waarschijnlijk ietsje langer laten pruttelen, gewoon even checken of de balletjes gaar zijn). Serveer gegarneerd met lente uitjes.



Succes en smakelijk eten (wat het ook wordt)
Alle reacties Link kopieren
Wat moet er met die gefruite afgekoelde ui gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sipje83 schreef op 16 december 2008 @ 19:20:

Serveer gegarneerd met lente uitjes.



Alle reacties Link kopieren
door het gehakt mengen, staat er inderdaad niet duidelijk bij. De lente uitjes zijn voor de garnering, maar niet per sé noodzakelijk hoor.....
Alle reacties Link kopieren
Allemaal heel vriendelijk bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten dan toch maar de wraphapjes te maken. Is goed te doen en familie keurde het goed haha. Mocht iemand nog tips hebben voor wat op de wraps te doen, dan hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf als hapje voor bij het kado's uitpakken 2 soorten gevulde wraps. Op de een doe ik philadelphia light met bieslook en gerookte zalm, op de ander rode pesto van gegrilde paprika (grand italia) en geitensmeerkaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak een wraphapje met roompate en rucola,roompate mengen met 1 dl kookroom en 4 lepels rode port de wraps besmeren met een laagje pate en er wat rucola over verdelen en oprollen.serveren op een bedje van rucola en beetje olijfolie en peper erop.

Ze serveerden dit vorige week in de plusmarkt en het was erg lekker.

En ik maak er ook 1 met ijsbergsla,roomkaas,bieslook en ham (of kip)
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=14 ... rap+radijs

Wrap met gerookte ham en cranberryroom



Ook een superlekker recept voor wraps, volgens mij ook prima van tevoren klaar te maken, ik heb ze al meerdere keren gegeten. Echt jammie!!
anoniem_51701 wijzigde dit bericht op 21-12-2008 23:11
Reden: ham ipv kam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even meegelezen en ik maak de wraphapjes ook Nu is het ook lekker om komkommer wraps te maken, ipv tortillavellen neem je een komkommer, in plakken snijden met kaasschaaf, paturain opsmeren, zalm erop, oprollen en smullen maar!
Alle reacties Link kopieren
Worstjes o.i.d. met bladerdeeg zijn lekkerder met deeg van minicroissants uit de koeling mmmmm.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven