afsluiten gas en licht

15-04-2007 00:08 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin van 2 volwassenen en een dochter van 13.

Wij zijn een periode afgesloten geweest van gas en licht door achterstallige betalingen wat dus niet bewust is gebeurt. Ja, want wie doet nu zoiets maar als je niet anders kunt door omstandigheden komt het op je pad.

Die periode heeft ruim 3 weken geduurt. Van 7 maart t/m 29 maart.

Wij hebben heel goed beseft dat dat er aan ging komen en hebben voor ons gevoel op tijd schuldhulpsanering aangevraagd in onze gemeente.

Laat ik even vooropstellen dat de afsluitdatum eerst op 26 februari zou zijn.

Die dag gebeurde er dus niets en we dachten dat alles geregeld was totdat ze op 7 maart alsnog voor onze deur stonden en de meterkast hermetisch afsloten voor alles wat van levensbelang is.........

Niet douchen, geen wasmachine, geen verwarming, niet koken.............Nu kun je wel zeggen kijk eens naar de arme landen waar ze helemaal niets hebben, waar de kindjes sterven van de honger maar wij, ons, jullie, we zijn dat niet gewend en weten er niet mee om te gaan omdat we het zo vanzelfsprekend vinden dat alles werkt als we een knopje omdraaien........die mensen daar weten niet soms niet eens wat een knopje is......................



Mijn dochter van 13 heb ik gelukkig de laatste week onder kunnen brengen bij een familielid maar toen ze eindelijk weer thuis kon komen was het kind letterlijk doodziek van de buikpijn en diarree.

De hele inhoud van de vriezer en koelkast weg kunnen gooien en die krijg je dan vrijwillig van de voedselbank. Hadden ze beter aan andere mensen kunnen geven.

Sommige momenten heb ik asielzoekers vervloekt omdat ze het nog beter hebben dan de geboren Nederlanders, toen ik het koud had en dat ik mijn kind geen warm eten kon geven.

Ik weet dat we verkeerde keuzes hebben gemaakt waardoor we in deze situatie zijn gekomen maar we vechten ervoor samen met mijn maatschappelijk werkster en de financiele hulpverlening.

We komen er wel.

En voor de vooroordelers,.............nee we hebben geen auto, wij doen alles op de fiets en internet is een cadeautje van een goede vriend van ons omdat de dochter het nodig heeft voor school.

Maar o o o, stel dat haar fiets kapot gaat??? Ze moet toch elke dag 7 km heen en 7km terug naar school??



Ik wou dit gewoon even kwijt en wil graag weten hoe andere mensen denken over die lange afsluiting van gas en licht want er komen veel meer problemen bij kijken dan alleen geen licht en warmte.

Heb mijn huis nog nooit zo zwart  en smerig gehad na al die kaarsen die ik gebrand. Ook niet goed voor je gezondheid, mijn man heeft in het verleden een klaplong gehad en daar nog steeds last van maar in die die 3 weken lag hij bijna plat, zo benauwd soms!

Stel dat je een jong stel bent met net een baby geboren???

Ik vroeg er nog naar toen die mannen hier aan de deur kwamen om af te sluiten maar ze kijken dus echt niet naar de gezinssituatie, ze trekken dus gewoon de stekker eruit, ook al ligt je moeder boven op sterven bij wijze van spreken.



Ik weet wel, toen de hele situatie weer opgelost was dat ik een heel uur onder de warme douche heb gestaan met de gedachte dat ik geen miljoen euro op mijn bank wil hebben maar dat ik wel iets in onze maatschappij wil gaan doen omdat ik dit normale gezinnen niet mee wil laten maken.

Er moet een andere oplossing komen om achterstallige betalingen bij energieleveranciers op te lossen.

Ze beseffen niet wat het voor een impact heeft op een gezin. Meestal zijn het al gezinnen met problemen en dit grote probleem maakt het alleen maar erger.

Graag jullie mening en wie weet


Ik wil hier toch even op reageren, hoewel ik nog niet alle reacties heb gelezen. Ik vind dat jullie Cobia wel heel makkelijk de schuld er van geven. Ik begrijp ook dat je je rekeningen moet betalen, en ik begrijp aan één kant ook niet zo goed waarom ze niet eerder aan de bel heeft getrokken. Maar aan de andere kant, beseffen jullie wel echt hoe ernstig het gesteld is met de armoede in Nederland?? Ik heb net op de site van het Centraal Bureau voor de Statistiek gezien dat in 2006 bijna 15.000 (!!!!) mensen in de schuldsanering zijn gegaan. Zouden deze mensen allemaal hun geld op de verkeerde manier hebben uitgegeven? Ik vind dat wel heel kortzichtig. Er zijn echt mensen in Nederland, die alleenstaand met 3 kinderen moeten rondkomen van 800 euro in de maand, waarvan ze alles moeten betalen. Als je dan moet kiezen tussen je kind eten geven en je rekening betalen....tja, wat kies je dan?? Ik zou het wel weten, mijn kind zou voor gaan! Daar komt nog bij, het is idd een hele grote stap om al je financiën uit handen te geven ( stel je maar eens voor), en tussen je aanmelding bij de sanering en het moment dat je er werkelijk "in zit", kan wel 3 maanden zitten. Ik kan me heel goed de reactie van Cobia voor stellen, dat ze zegt dat "' het betere deel"van nederland er niets van weet, want dat is wel echt zo. En dat Cobia haar rekeningen niet heeft betaald, is struisvogel politiek. Maar de mensen die hier idd niets van af weten, en iedereen in de schuldsanering maar afschrijft als eigen schuld, dikke bult, die steken hun kop nog veel dieper in het zand!

Cobia, ik vind het erg dapper dat je er zo ronduit voor uit durft te komen, dat je problemen hebt. En ik vind dat de rest hier ook wel wat meer begrip voor je mag opbrengen, want ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is allemaal af en toe. En ik begrijp ook best dat je niet expres zo ver hebt laten komen!

Als je een keer geen eten hebt, ben je bij mij meer dan welkom!!







Nou Hilde, je zegt het zelf al, je hebt niet alle reacties gelezen, en dat snap ik wel met 10 pagina's, maar je hebt daardoor ook wel wat belangrijke info gemist, ook van cobia's kant. Ik vind je reactie daarom een beetje kort door de bocht. Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van pinksterbloempje.

15.000 mensen in de schulden vind ik trouwens niet eens zoveel hoor, als je weet dat er 16/17 miljoen mensen in nl. wonen. (sorry, ik weet het echt niet meer precies).  Het lullige is alleen dat het er waarschijnlijk nog veel meer zijn dan die 15.000...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven