Vies vergeeld houtwerk schoonmaken vóór het verven

23-09-2016 22:39 16 berichten
De titel zegt het al. Hoe krijgen we dat houtwerk schoon? Ammoniak is een bekend middeltje maar poeh..zijn er andere opties?
St Marc is een goed middel daarvoor
Alle reacties Link kopieren
Water met een flinke scheut ammoniak is een goede ontvetter.

Toevallig hier een schilder aan het werk die dit ook gebruikt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
..
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken met allesreiniger en ontvetten met St Marc.
Alle reacties Link kopieren
St Marc, dat maakt schoon en ontvet. Superspul.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch schuren lijkt me? Dan lijkt het me logischer om eerst te schuren en dan met st marcs afnemen
Alle reacties Link kopieren
Ontvetten (ammoniak of St Marcs) en daarna schuren, meer kun je er niet aan doen. De vergeling waar je het over hebt, zit in het hout zelf. Dat was je er niet vanaf.



Na schoonmaken en schuren een goede dekkende grondverf gebruiken. Anders kan het geel door je verf heen komen, is mijn ervaring. Als het wit moet worden en erg geel is, zou ik het zelfs twee keer gronden. Maar dat zie je zelf ook snel genoeg als de eerste laag er op zit. Als het geel er te erg doorheen komt, nog een grondlaag erop voordat je gaat aflakken.
Alle reacties Link kopieren
St marc kan je inderdaad gebruiken. Albastine heeft ook een ontvetter geloof ik.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:diedietje schreef op 23 september 2016 @ 23:07:

Je gaat toch schuren lijkt me? Dan lijkt het me logischer om eerst te schuren en dan met st marcs afnemen





Nee, andersom juist. Als je gaat schuren voor je ontvet hebt, dan schuur je het vet juist in je hout. Mede door de warmte door de wrijving van het schuren, kan het er dan goed in trekken. Daarna ontvetten heeft dan niet zo veel zin meer.



Vooraf ontvetten, dan schuren en dan het stof afnemen (liefst met een kleefdoek, of afborstelen) is de juiste volgorde.
Dank. St.Marc...stinkt dat niet zo als ammoniak?
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:minka16 schreef op 23 september 2016 @ 23:40:

Dank. St.Marc...stinkt dat niet zo als ammoniak?nee ruik je niet
St Marc. Veel prettiger dan ammoniak en stinkt niet.
Ik gebruik altijd de korrels trouwens, met het flessespul heb ik geen ervaring. Maar die korrels werken prima.
Je hebt ook een spulletje van Hg: verven zonder schuren.

Ruikt ook erg lekker, maakt echt fantastisch schoon, (ontvet ook goed) en als de laklaag die je gaat verven nog goed is, hoef je ook echt niet meer te schuren.



Het eerder genoemde spul van Alabastine werkt hetzelfde, maar heet net ff anders. Is een blauwe vloeistof iig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven