Landmark Education

01-02-2007 21:46 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Muzieknootje, wat Houvanjezelf zegt, is inderdaad hoe het in theorie werkt. Veel Landmarkers blijven dan hangen in "dat is jouw waarheid", zonder het van de andere kant te (willen) bezien.

Ik kom er later nog wel op terug, heb nu weinig tijd.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me altijd dat mensen liever stad en land aflopen naar allerlei dubieuze sektes en vage alternatieve bachbloesem therapieen, dan dat ze naar een therapeut gaan, want dan ben je namelijk gek.



Liever iemand die je intimideert en je in drie dagen totaal afbreekt dan iemand die ervoor getraind is met oprechte aandacht goed naar je te luisteren en op vriendelijke wijze verder te helpen.



Liever een groep mensen die op je inpraat dat je een minkukel en niets waard bent, dan een persoon die je op een positieve wijze een handvat aanreikt hoe je een concreet probleem op een andere, effectievere manier zou kunnen aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Nou hier heb ik ook wel wat over te zeggen!! Mijn moeder heeft namelijk bij landmark en scientology gezeten (dat is van dezelfde organisatie, ze komen ook altijd voor elkaar op en alles). Mijn moeder heeft mij er altijd voor gewaarschuwd en is jaren in therapie geweest om alles wat ze daar heeft meegemaakt te kunnen verwerken. Het is WEL een sekte. Je mag NIET zomaar weg. Scientology gaat daar verder in dan Landmark, maar beiden hebben een lange adem en proberen op je in te praten dat je toch maar blijft. Mijn moeder is zelfs bedreigd door meerdere personen. Ze is superonzeker gemaakt, heeft zichzelf totaal overwerkt, was diep ongelukkig en durfde amper nog zelf beslissingen te nemen, haar huwelijk destijds (nog niet met mijn vader) is er aan kapot gegaan omdat zij gewoon niet meer normaal konden communiceren (exman wilde er niets mee te maken hebben).



Ik raad het iedereen aan om op google video en youtube te zoeken naar filmpjes van exleden. Ook de site van Karin Spaink bevat veel informatie (google haar maar). Je mag nooit zeggen dat Landmark en Scientology bij elkaar horen maar dat is wel gewoon zo. Je kunt zelf de verbanden ontdekken door dingen naast elkaar te leggen maar tegen mijn moeder is het toen ook gewoon toegegeven.



1 van de trucs is schermen met bekende mensen die lid zijn, liefst succesvolle mensen. Daarom benadrukt dinges boven hier ook dat ze VWO deed en nu geneeskunde, en dat Paul de Leeuw en Leonardo di caprio ook van de partij waren. Dat moet je wantrouwen wegnemen en je interesse wekken (succesvolle grote mensen, bazen en managers, acteurs, zangers die doen het allemaaaal dus). Net als scientology doet met Tom en Kate en anderen. Typisch he?



Van anderen weet ik het niet, maar mijn moeder heeft geen enkele reden om dingen anders neer te zetten dan ze zijn tenzij uit bezorgdheid voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het filmpje gezien en ze gebruiken dus zelfs dezelfde terminologie. Lekker slim als je wil doen of je niet bij elkaar hoort. Lol. Ik vind het een vaag zooitje. Als je je wilt laten vernederen doe dan gewoon een SM sessie, stuk goedkoper en misschien heb je nog lol ook.
Alle reacties Link kopieren
Zo, even dit topic 'uppen' en even een reactie op Floor nog van een tijdje geleden.

Floor, jij schreef dat je moeder bedreigd werd en dat Scientology en Landmark altijd voor elkaar opkomen. Ik weet natuurlijk niet wat de ervaring van je moeder is en ik wil daar ook geen afbreuk aan doen. Ik heb het echter niet bij Landmark zien gebeuren dat mensen bedreigd werden, heb dat zelf ook niet aan den lijve ondervonden.

Wel heb ik begrepen dat hoe hoger je in de organisatie zit, je tegenwoordig steeds meer geconfronteerd wordt met geheimhoudingsverklaringen - en dat aan de hand daarvan geprobeerd wordt je mond te snoeren. Legal action dus.



Landmark en Scientology komen niet voor elkaar op maar liggen al decennia met elkaar in de clinch, ook juridisch. Zoiets schreef je al in je tweede posting; waarom gebruiken ze dezelfde terminologie als ze niet met elkaar geassocieerd willen worden?

Na lezen van diverse (buitenlandse) fora, ben ik tot de conclusie gekomen dat ze termen gebruiken die in elk geval op elkaar lijken (afgeleiden), maar die niet helemaal in dezelfde context gebruiken.

De oprichter van Landmark Education, is voorafgaand aan de oprichting van LE betrokken geweest bij Scientology. Het zou mij niet verbazen als hij (een deel van) het jargon heeft meegenomen naar Est (voorganger LE). Dit verklaart ook direct de juridische procedures die deze organisaties al decennia tegen elkaar voeren, in elk geval Scientology tegen Landmark (andersom weet ik het niet precies).
Alle reacties Link kopieren


Landmark is typisch weer iets voor mensen die zich niet neer kunnen leggen bij het het feit dat het leven uitzichtsloos en zinloos is.



En het klopt, meestal l(ij)den zij een volstrekt nutteloos bestaan. De wereld zou heel makkelijk zonder kunnnen.
En zonder Landmark....
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Graag wil mijn ervaring over Landmark kwijt.



Ik werkte voor een bedrijf, en mijn baas was erg enthousiast over Landmark.

Hij had diverse collega's gestrikt voor een 3 daagse cursus.

Het resultaat; een grote verdeeldheid over de kwaliteit (sommige collega's waren daadwerkelijk enthousiast) en, voor ons beiden, enkele honderden eurootjes armer.



Ik en mijn partner zijn toen naar amsterdam gekomen. (volgens mij toen rond 1999 of het jaar 2000....het is al wat langer geleden moet ik eerlijk bekennen...).



Uren:

vrijdag van 9.00 uur tot 1.00 uur 's nachts.

zaterdag van 9.00 uur tot (na) 1.00 uur 's nachts

zondag zou dat het zelfde liedje zijn als de andere dagen. Die zondag hebben wij niet meer meegemaakt.



Waarom wij bleven zitten (tot zaterdag halverwege de middag)?

- men bleef maar hameren op het feit dat 'de grote oplossing zou komen'. (dus dan blijf je wel zitten, als een soort kind op Sinterklaas wachten).

- inderdaad.......wat eerder is genoemd....ik heb nog nooit zo'n dure alternatieve cursus gedaan, dus slecht uitgelegde theorieen over NLP bleven wij maar aanhoren...in de hoop dat er eindelijk wat kwam wat wij nog niet zouden weten.

- wat je dus precies zou leren, konden we van te voren niet terug vinden, en werd ook maar niet verteld.

- de doelgroep was voor ons van te voren 'duidelijk'; je hebt het al voor elkaar en je wilt wat extra's . Nou....de tranentrekkers op het podium hadden aardig wat psychiatrie-gehalte in gedrag.



Let wel; ik ben van origine hulpverlener, en alle theorien die werden verteld, zeiden mij al jaren wat. Dus inderdaad, oude wijn in een nieuw jasje....hoe je het ook mag noemen.



Cursussen met betrekking tot gevoel had ik ook gedaan, dus mijn tenen trokken zich krom toen de forumleider een soort 'hypnose' ging doen in de massale groep.....................ik dacht toen "je had mij wel in dienst kunnen nemen....kan ik 100 keer beter dan jij ". 



Een appart geval was het begin!!

Na de inleiding vroeg de forumleider wie er wat wilde vertellen: en automatisch kwam er een vrouw naar voren met een triest, maar intriest verhaal. Zoals in het franse filmpje ging het hier in die zin het zelfde, dat de vrouw tot haar verantwoordelijkheid werd gewezen.( In het franse filmpje daadwerkelijk hard, en keihard...bij deze 3 daagse ging het ietsjes milder.).



Wij voelden ons toen al genaaid.

Want we vonden het wel heeeeel toevallig dat er gelijk een kandidaat uit het publiek kwam, om eens publiekelijk zichzelf te gaan tentoonstellen. Een echte tranentrekker hoor. Het ging ons iets te vlotjes.



Het MEEST ENGE MOMENT WAS, TOEN WIJ WILDEN VERTREKKEN; dit was halverwege de cursus...we hadden geen nieuwe dingen gehoord, en we pakten onze biezen: ZE WILDEN ONS NIET LATEN GAAN.......

Dit was heel vervelend; ze bleven ons tegen houden (bijna fysiek); we hebben ze zeeer bars en boos moeten aankijken met de mededeling dat we geen commentaar hadden en dat we NU EN WELNU GINGEN VERTREKKEN. Eerst psychologisch dreigen van hun kant uit, en toen, dat we te laat waren om te vertrekken ("meneer/mevrouw; we kunnen u niet laten gaan"). Dit was wel een beetje angstaanjagend voor mij, en mijn partner laat zich toevallig door geen olifant tegenhouden, dus die heeft deze mensen even kort doch dreigend toegesproken.



We zijn uiteindelijk maar de amsterdamse wallen gaan bewonderen, en even af gaan kicken met een lekker borreltje op een amsterdams terras. Met veel tevredenheid weer vertrokken naar ons eigen huisje in onze woonplaats.

Ze hebben me gebeld tot 3 keer toe erna, maar ik heb het kort maar krachtig gehouden; geen zin en geen gezeik van hen. Toen is het contact ook gestopt...nooit meer last gehad van Landmark.

En we  vonden dit de meest mislukte cursus allertijden (ZELF NU ANNO 2007).



Daarom wilde ik graag eenmalig reageren op dit topic.



Overigens; het tekenen van de papieren (voor de cursus) klopte voor mijn idee wel; lekker bezig in je leven, maar toch iets bij willen leren, en dus geen psychiatriegeval zijn, of drugs gebruiken. Komt wel voor bij meerdere psychologische cursusjes. Dat wil niet zeggen dat ik weet of dit juridisch onderlegd is of niet.



Als je niets hebt met het 'doorhebben' van jezelf of van mensenlijk gedrag in je omgeving; dan zou LM wel iets kunnen zijn. Dus sta je op met werk en ga je ermee slapen, en ben je een robot; vooral LM doen.

Heb je iets met mensen, dan zou ik toch iets goedkopers willen aanraden, en met name een cursus die niet allerlei verwachtingen schept, zodat je maar blijft zitten, in afwachting van het fantastische moment. Een goede cursus psychologie is vanaf begin af aan duidelijk in wat je kunt leren.

Maar ik ben toch wat te 'gevorderd' voor ze....en mijn partner ook.



Groetjes, louise65 (die allang weg is van die baas die zo graag alle medewerkers op Landmark wilde plaatsen).
Alle reacties Link kopieren
Toch nog een (laatste....allerlaatse) reactie; ik heb mij wel eens afgevraagd wat de provisie is van mensen (zoals mijn baas) die anderen werven voor een Landmarkcursus..............



Hartelijke groet, louise65
Alle reacties Link kopieren
Een aloude economische wet is: niets is voor niets. Zo kreeg ik via een vriendin een uitnodiging om een dergelijke GRATIS cursus mee te maken.



Leef lekker is de naam. Ik had al mijn bedenkingen bij het gratis aanbieden van een dag lang een cursus in relatief dure hotellocatie, want die centjes om dat allemaal te bekostigen moesten toch ergens vandaan komen nietwaar.



Maar nee, ik was weer te kritisch en ik moest die dag maar gewoon over me heen laten komen. En ach...het leek me wel interessant om te zien hoe de nieuwe Jezus zijn eigen evangelie zou uitdragen.



En ook daar de "truc" van een spontane actie. Iemand uit het publiek rende "opeens" geheel spontaan naar voren en greep daar zijn kans om GRATIS een boek van de trainer te bemachtigen.



En wat leerde ons dat....dat wij onze kans niet grepen als die er was.



Ja hoor....dat de spontane man uit het publiek mij influisterde dat dit al zijn derde keer was en dat zijn moeder notabene ook bij de apostolenen hoorde en hij ook, tsja...ik kon er niets aan doen, maar voorgekookt was het woord wat in mij opkwam.



Tel daarbij op dat in het publiek "spontaan" om de 5 minuten de handen omhoog gingen van mensen die ook al drie keer eerder waren geweest en men niet Halleluja, maar "JAAAAAA" riep, dan kan de kritische lezer begrijpen dat ik nog even kritisch bleef.



Aan het eind van de dag kwam de aap uit de mouw.



Wilden wij de echte verlichting ontvangen, dan moesten wij ons opgeven voor een echte training. Die kost normaal zo'n 10.000 euro. Maar nu.....voor ons...speciale aanbieding: maar 1900 euro!!!!



En wacht....nog specialerer aanbieding, alleen vandaag geldig.....1400 euro!!! Boek nu. Boek nu....



Mijn oude verkopershartje ging sneller kloppen. Aha.....een rasechte verkoper. De aloude Tell-sell truc.



Alleen dan zult u de Waarheid te weten komen hoe je Lekkerder kan Leven.



Van de 100 mensen in de zaal gaf minstens 10% zich op. 10 x 1400 = 14.000 euro. Niet slecht verdiend toch??



En uiteraard stond er een tafel met boeken van De Meester. En CD's.

Uiteraard kosten die ook een aardig bedrag. Wat ook weer heel veel mensen gingen aanschaffen.



Hoezo gratis??????



Ik vond het groepsgedrag vooral stuitend. Hoezo moet ik keihard "JAAAAAA" gaan roepen?? Omdat de hele meute dat doet?? Omdat De Meester dat zegt?? Niet omdat ik dat voel. En zeker niet nadat ik constateer dat er een aantal voorgeprogrammeerde acteurs in de zaal zitten.



Mijn vriendin en ik hebben enorm genoten.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Het MEEST ENGE MOMENT WAS, TOEN WIJ WILDEN VERTREKKEN; dit was halverwege de cursus...we hadden geen nieuwe dingen gehoord, en we pakten onze biezen: ZE WILDEN ONS NIET LATEN GAAN.......

Dit was heel vervelend; ze bleven ons tegen houden (bijna fysiek); we hebben ze zeeer bars en boos moeten aankijken met de mededeling dat we geen commentaar hadden en dat we NU EN WELNU GINGEN VERTREKKEN. Eerst psychologisch dreigen van hun kant uit, en toen, dat we te laat waren om te vertrekken ("meneer/mevrouw; we kunnen u niet laten gaan"). Dit was wel een beetje angstaanjagend voor mij, en mijn partner laat zich toevallig door geen olifant tegenhouden, dus die heeft deze mensen even kort doch dreigend toegesproken.



Goed gedaan. Volgens mij behoren jij en je man tot de 1% van de mensen die na twee dagen geestelijke en fysieke pressie nog een eigen wil heeft en durft weg te lopen.



Over die commissies die mensen krijgen. Die bestaan niet. Volgens mij werkt 99% van de organisatie 'vrijwillig' (Ze staan onder invloed van Landmark en moeten/willen dientengevolge dingen zonder betaling doen, wat eigenlijk raar is, want het is een commerciele organisatie, geen ideele of religieuze) . Dus die (ex)baas van jou moest gewoon werven en daar stond niets tegenover. Misschien een wit voetje bij de trainer.  



Jan
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, geen commissie, 'gewoon' vrijwilligerswerk.

Degene die je heeft geprobeerd tegen te houden is waarschijnlijk ook vrijwilliger die er op wordt afgerekend of hij/zij een goed 'coachingsgesprek' kan doen om jou erin te houden. Lukt het niet, wordt ie er op aangekeken, lukt het wel, is ie de held. Het lijkt onbegrijpelijk, maar zo simpel is het.



Dat er iemand al zo snel wilde 'sharen' is geen vooropgezet iets. Waarschijnlijk gewoon iemand die erg 'eager' (zeg maar hongerig) is naar resultaat en zich er van het begin af aan er in stort.



Overigens ben ik altijd bereid om op dit topic vragen te beantwoorden. Ik ben zelf als vrijwilliger betrokken geweest bij Landmark, en heb er een nogal kritische kijk op. Dus mocht iemand meer willen weten, vragen staat vrij.
Alle reacties Link kopieren
Hi DigiPinda

Ik heb zelf goede ervaringen met trainingen van Landmark. Veel van geleerd zowel prive als op mijn werk. En de band met mijn ouders is enorm positief veranderd. Ik kan het aanbevelen. Via mij hebben ook een aantal vrienden een cursus gedaan (Landmark Forum). Daar kreeg ik geen geld voor, wel voldoening, zeker als blijkt dat een ander er ook iets aan heeft. Net zo als ik ooit zelf via mond-op-mond reklame op Landmark werd gewezen. Ook ik heb geassisteerd (of vrijwilligerswerk gedaan) bij diverse trainingen. Absoluut leerzaam. Ik hoop dat er iets aan hebt aan dit bericht. Of ga eens naar een introductie om te kijken of je het wat leukt. Groet!
Alle reacties Link kopieren


Hi DigiPinda

Ik heb zelf goede ervaringen met trainingen van Landmark. Veel van geleerd zowel prive als op mijn werk. En de band met mijn ouders is enorm positief veranderd. Ik kan het aanbevelen. Via mij hebben ook een aantal vrienden een cursus gedaan (Landmark Forum). Daar kreeg ik geen geld voor, wel voldoening, zeker als blijkt dat een ander er ook iets aan heeft. Net zo als ik ooit zelf via mond-op-mond reklame op Landmark werd gewezen. Ook ik heb geassisteerd (of vrijwilligerswerk gedaan) bij diverse trainingen. Absoluut leerzaam. Ik hoop dat er iets aan hebt aan dit bericht. Of ga eens naar een introductie om te kijken of je het wat leukt. Groet!
Ha Gonja,



behalve dat je reactie bijna een kopie is van het Landmark wervingsfoldertje (het is goed, je leert zo veel, je band met je ouders of vrienden wordt beter, etc)  wat heb je precies geleerd in de cursus en tijdens het assisteren? En hoe ging dat ook al weer in zijn werk?  Zijn er ook mensen in je omgeving die je bent kwijtgeraakt door de cursus? En waarom?



Ook relevante dingen om je af te vragen voordat je aan zo'n cursus mee doet.



Groeten Jan
Alle reacties Link kopieren
Even uppen.
Alle reacties Link kopieren
Naar die leef lekker dag ben ik ook bijna geweest...dus hetzelfde laken een pak als LM?
Alle reacties Link kopieren
Die dag ken ik niet. Wat is dat voor iets?
Alle reacties Link kopieren
Die dag ken ik niet. Wat is dat voor iets?




Hey,



Kijk maar even op leeflekker.nl. Ben benieuwd wat jij er van vindt, aangezien je Landmark en CSA ook kent van dichtbij.



gr KK
Alle reacties Link kopieren




quote: Paradox2 reageerde



Die dag ken ik niet. Wat is dat voor iets?

Hey,



Kijk maar even op leeflekker.nl. Ben benieuwd wat jij er van vindt, aangezien je Landmark en CSA ook kent van dichtbij.



gr KK





Wil ook wel even reageren. Ben via dit onderwerp namelijk op het forum beland. Lekker Leven lijkt in sommige aspecten veel op die twee clubjes. Het feit dat de cursusgelden duur zijn en er alleen wordt gesproken over wat je er uit kunt halen, niet hoe die resultaten bereikt worden. De terminologie lijkt soms wel gecopieerd van Landmark, b.v. het gaat om het bereiken van doorbraken. De overmatige focus op de succesverhalen, de overmatige legitimatie van het programma door de -zogenaamde- mening van experts. Het gratis een cursis/event geven - als lekkermakertje- waarna de tweede cursus peperduur is.



Maar ik ken dit clubje niet en ken geen mensen die er (negatieve) ervaring mee hebben. En al deze dingen die ik opnoem kunnen ook gewoon 'agressieve' marketing zijn. Lastig te zeggen. Pas in ieder geval op, en loop vooral weg als je ook maar enigszins een naar gevoel hebt bij wat er langs komt zeilen. Zelfs als je je in een -dure- cursus hebt laten luizen. Geloof me, die paar duizend euro's zijn het echt niet waard wat er je zoal kan overkomen als je verstrikt raakt in een fout clubje, a la Landmark, a la Csa.
Alle reacties Link kopieren
Karatekitty, ik sluit me aan bij hetgeen AntiJan zegt (heb even snel naar de website gekeken, kon zo gauw geen prijzen ontdekken). Ik ken ze verder niet, maar vooral de succesverhalen klinken als...



Overigens ben ik gepokt en gemazeld in Landmark, CSA ken ik niet zo goed - alleen van wat ik op internet en fora erover heb gelezen. Ze lijken in bepaalde opzichten erg op elkaar is wat ik hieruit heb kunnen concluderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven