Vriend uitgehuwelijkt

22-09-2016 17:39 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,



Even een account aangemaakt om van mijzelf af te schrijven hier op het Viva forum. Ik weet op dit moment zelf niet wat ik voel en erger nog, wat ik moet voelen en dat frustreert nogal.



Inmiddels ben ik ruim een half jaar enorm gelukkig met mijn vriend. Leuke schoonfamilie en hele fijne relatie. Dat dacht ik tenminste.



Afgelopen week ben ik voor het eerst zonder hem weggeweest, 6 dagen studiereis. In deze 6 dagen heeft zijn familie van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn vriend aan een Turkse uit te huwelijken. Natuurlijk heeft mijn vriend zijn mond opengetrokken en gezegd dat hij met mij is. Mijn vriend is inmiddels niet meer bij zijn familie omdat dit voor ontzettend veel problemen gezorgd heeft.



Nu is het zo dat ik totaal geen idee heb van wat ik moet voelen of wat ik voel. Enerzijds zo dolgelukkig dat mijn vriend voor ons gekozen heeft, maar anderzijds ben ik nu wel indirect de oorzaak van het feit dat hij zijn familie teleurgesteld heeft. Daarnaast voel ik me door mijn schoonfamilie ook ontzettend genaaid, hoe konden ze?



Mijn vriend heeft er voor gekozen om niks te vertellen omdat ik op studiereis was. Aan de ene kant heel lief maar aan de andere kant steekt dit ook weer.



Kortom, ik weet het even niet.



Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om dit te lezen.



Ter info: mijn vriend is 31 en van Turkse komaf en ik ben 24 en van Nederlandse komaf.
quote:draaakje schreef op 24 september 2016 @ 00:59:

De vrouwen doen hier niet aan mee om stoer over te komen of om te protesteren tegen uithuwelijken. Wat een dikke onzin.

Ze hebben geen genoeg mannen, daarom doen de vrouwen hier aan mee.



Een hele goede vriendin van mij heeft mij dit haarfijn verteld. Een deel van haar familie zit er namelijk tussen.



Uithuwelijken gebeurt in Turkije 9 van de 10 keer in het oosten van het land. Nogmaals, vaak bij Koerden. Netals dat daar veel en veel vaker eerwraak etc voorkomt.

In het westerse gedeelte zijn ze moderner.

1+1=2. Dit weet heel de wereld.

Turkse vrouwen wonen alleen, niet meer bij ouders. Studeren, werken, en ga zo maar door..



Precies. Aangetrouwde familie komt uit het oosten van Turkije (maar geen Koerden) en zelfs daar is uithuwelijken al hopeloos ouderwets. Het lijkt wel of veel Turken en trouwens ook veel Marokkanen in Nederland hopeloos achterlopen bij hun ex-landgenoten in Turkije en Marokko.



Een volwassen kerel van in de 30 die zich anno 2016 nog laat uithuwelijken, is in mijn ogen een dweil. Het is niet meer dan normaal dat de vriend van TO daar dus niet in mee gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 24 september 2016 @ 10:47:

[...]

Precies. Aangetrouwde familie komt uit het oosten van Turkije (maar geen Koerden) en zelfs daar is uithuwelijken al hopeloos ouderwets. Het lijkt wel of veel Turken en trouwens ook veel Marokkanen in Nederland hopeloos achterlopen bij hun ex-landgenoten in Turkije en Marokko.



Een volwassen kerel van in de 30 die zich anno 2016 nog laat uithuwelijken, is in mijn ogen een dweil. Het is niet meer dan normaal dat de vriend van TO daar dus niet in mee gaat.Eens. In Istanbul zie je bv heel weinig vrouwen met een hoofddoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 24 september 2016 @ 10:49:

[...]



Eens. In Istanbul zie je bv heel weinig vrouwen met een hoofddoek.

Inderdaad, valt me ook altijd op.

In marokko dragen ook lang niet alle vrouwen een hoofddoek.

Mijn schoonzusjes trouwen ook niet hoor maar goed zij roken ook, gaan uit en hebben vriendjes. Ouders weten dat ook gewoon hoor.

De schande
.
quote:GateKeeper schreef op 24 september 2016 @ 10:49:

[...]



Eens. In Istanbul zie je bv heel weinig vrouwen met een hoofddoek.Maar weer veel meer dan bv 10-15 jaar terug .
Alle reacties Link kopieren
To, hoe is het afgelopen bij dat meisje ?



Denk dat zijn ouders zien dat hij echt verliefd op je is en daar een stokje voor willen steken.
Alle reacties Link kopieren
Hij is bij zijn standpunt gebleven en inmiddels bij mij. Meisje in kwestie blijft zelf ook continu bellen, maar daar reageren we niet op. Zij speelt ook een grote rol in het verhaal. Ze vindt mijn vriend nogal interessant ook en zou het dus niet erg vinden om gearrangeerd met hem te trouwen.



Mijn vriend en ik hebben samen afgesproken om er samen door heen te gaan en hij blijft voorlopig ook even bij mij. Uiteindelijk willen we wel de stap zetten beide weer goed contact te maken met schoonouders. Meisje in kwestie ligt voortaan links, met haar en haar familie hoeven we geen contact meer.
Klinkt eerder alsof er al vrij concrete plannen waren en je vriend zich nu heeft teruggetrokken. Natuurlijk gaat ze dan aan hem trekken. Zij dacht waarschijnlijk oprecht met hem te gaan trouwen. En hij heeft het mogelijk laten gaan om zijn ouders ter wile te zijn.



Mooi dat je vriend zijn eigen plan trekt, maar ik zou de volledige waarheid van hem willen horen. Dit plan komt echt niet uit de lucht vallen.
Zolang je zelf niet getrouwd bent met je vriend zullen zijn ouders hoop houden om hem uit te kunnen huwelijken.
Ik vind het toch ook wel een beetje verdacht klinken, misschien dat hij zijn opties open heeft gehouden al die tijd en er inderdaad sprake was van plannen met zijn instemming?
Alle reacties Link kopieren
quote:issiee321 schreef op 25 september 2016 @ 12:11:

Ik vind het toch ook wel een beetje verdacht klinken, misschien dat hij zijn opties open heeft gehouden al die tijd en er inderdaad sprake was van plannen met zijn instemming?

Dat idee heb ik ook.

Wel dat ze elkaar misschien al eerder ontmoet hebben en er misschien een keer over gehad hebben maar hij zich nu heeft bedacht. TO en hij zijn pas een half jaar samen dus misschien waren er wel plannen of was er eerder een gesprek geweest
.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop oprecht dat jullie het redden samen.



Het word niet makkelijk....





Ik zou eisen dat je vriend alleen Nederlands spreekt en dat hij zijn telefoon gewoon opneemt.



Ik denk dat er meer speelt dan jij weet.

En als alles in het Turks word gecommuniceerd heb jij geen flauw benul wat hij in jouw bijzijn bespreekt.



Er vanuit gaande dat jij geen Turks spreekt ...
Alle reacties Link kopieren
Is jouw vriend dan wel duidelijk geweest tegen haar? Want waarom blijft ze anders heel de tijd bellen? En waarom is jouw vriend meegegaan naar die familie, ik vind dat eerlijk gezegd heel vreemd. Het was het beste geweest als hij er vanaf het begin niet was in meegegaan. Hij moet gewoon voor zichzelf opkomen, zijn ouders zullen het er in het begin wel moeilijk mee hebben maar als ze zien dat hij gelukkig is met jou, dan is de kans dat ze bijdraaien wel groot denk ik. ik heb dat in mijn omgeving wel zien gebeuren. uiteindelijk willen zij toch ook dat hij gelukkig is? Daarnaast is er (helaas) voor zonen veel meer mogelijk dan voor dochters. Uit welke plaats uit Turkije komt hij?



Uithuwelijken gebeurt zeker nog binnen de Turkse gemeenschap. Binnen mijn eigen familie ook, maar dat is zeker niet altijd onder dwang. Streng gelovige moslims willen vaak geen relatie omdat dit haram is. Ze vragen hun ouders daarom om iemand te zoeken, deze hebben vaak ook veel sociale contacten binnen de gemeenschap, dus het is veel makkelijker via deze weg. Dus het is niet altijd iets slechts. Mijn ouders zijn op deze manier getrouwd en na al die jaren nog altijd gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanavond nogmaals aan de tand voelen. Meisje heeft inmiddels zelfs contact gezocht met zijn vrienden en dit gaat mij echt te ver. Mijn vriend komt trouwens uit het noorden van Turkije, een van de grotere steden daar.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie zeg, misschien moet jij de volgende keer opnemen als ze belt, dan zal het wel snel klaar zijn. Ze komt wel wanhopig over, maar goed je weet natuurlijk ook niet precies wat haar verteld is door zijn en haar familie.
Alle reacties Link kopieren
Idd wat anoniempje1987 zegt, zelf zijn telefoon opnemen!!



En vragen waarom ze dit doet?!

Wellicht word je dan een hele hoop duidelijk.



Wie weet is zij niet op de hoogte van jou, ook al beweerd je vriend van wel.



Ze gaat wel heel ver....
Alle reacties Link kopieren
Dus zij kent ook zijn vrienden?
.
Hoi Killer Body, wat een vervelende situatie. Maar zoals ik al eerder zei, heeft zij blijkbaar een oogje op hem. Voor haar zal het waarschijnlijk hoog tijd worden om te trouwen en als mensen in haar omgeving nog erg gevoelig zijn voor het gearrangeerde huwelijk leek dit haar haar buitenkans. Een serieuze man die goed genoeg is voor haar, wellicht zijn er niet veel gegadigden die in aanmerking komen. Zijn mams werd er bij betrokken en blijkbaar kent zij hen ook al langer.



Laat je er niet door uit het veld slaan. Hij heeft duidelijk gemaakt dit niet te willen, al gewoon reeds een relatie te hebben en is nu zelfs bij jou, ondanks dat het meisje blijft bellen.



Geef haar verder geen macht, ook al zoekt zij contact met zijn vrienden. Als zij haar zin wil en anderen gaan er in mee, in het kader van uithuwelijken binnen de groep, is dat aan hen. Je vriend gaat er niet in mee. Dat telt.



Anders nummer blokkeren en van zijn kant voorlopig nog lang niet terug naar zijn eigen huis. Het lijkt mij een groot integriteitsprobleem als mensen dit zo opzetten.



Hij zag het dus niet aankomen? In principe is het, lees ook bijvoorbeeld de eerdere vernoemde onderzoeken, erg lastig direct tegen de ouders in te blijven gaan. Er zit een heel grote sturing en druk achter. Des te bewonderenswaardiger als iemand daar toch tegenin gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af of hij niet een iets grotere rol bij dit arrangement heeft gehad - bijvoorbeeld door een suggestie niet meteen de grond in te boren - dan hij voordoet. Kennelijk was er binnen de familie en bij dat meisje een bepaalde verwachting gewekt dat een en ander wel snor zat.



Ik zou trouwens ook zijn telefoon opnemen en haar vriendelijk doch duidelijk zeggen dat hij al bezet is. Desnoods zeg je dat jullie verloofd zijn.
En hoe is het gesprek gegaan gisteren ?
Vaak speelt er voor de moeder van de zoon, zoals de artikelen ook aangeven, erg grote belangen mee dat er een huwelijk plaats zal gaan vinden binnen de eigen gemeenschap. Om de banden aan te halen, zelf ergens een plek te hebben om later ook nog bij te horen, eventueel vaak in land van herkomst, maar wellicht ook hier. Ook erg dus vanwege de gezamenlijke achtergrond. Dus als ze willen stoken en hun eigen zin doordrijven, vind ik dat als een man zo duidelijk aangeeft echt voor zijn eigen vriendin te kiezen, inclusief nee gaan zeggen, niet meer thuis komen en de belletjes nu reageren het een goede zaak.



Maar goed het kan natuurlijk altijd dat hij ooit met haar het bed in is geweest. Een half jaar, langer geleden. Maar hier in Nederland zou ook dát geen goede reden zijn meer om met haar te trouwen. Zelfs niet als ze zwanger zou zijn geraakt...
Alle reacties Link kopieren
Gesprek verliep helaas niet erg goed. Vriend wordt er gek van dat ik telkens het onderwerp open en reageert hierdoor erg geirriteerd. Verdacht, dat weet ik. Hij geeft als argument: ik heb toch voor jou gekozen, wat zeur je nou? Heb je zelfs boven mijn familie verkozen dus het zou fijn zijn als je me gewoon gelooft.



Het is helaas geindigt in knallende ruzie :( Daardoor weet ik op dit moment even helemaal niet meer wat ik er mee aan moet. Erg vervelend allemaal..
Het lijkt mij eerder logisch. Hij geeft zijn familie op voor jou notabene zo goed als, zegt nee tegen het meisje ondanks dat de gehele goegemeente op zijn kop staat. Hij gaat tegen allerlei tradities in en cervolgens ga jij het hem moeilijk maken ipv hem te ondersteunen als dit de waarheid is.



Heb je de pdf links van mij doorgelezen hoe groot de druk kan zijn van familie uit? Wellicht kun je dan beter voor jezelf op een rijtje zetten wat wel of niet waarheid kan zijn. Hoe dit soort situaties verlopen.
Kijk. Het kan zijn dat hij er over liegt. Maar ik lees ook veel onbegrip over de situatie die vanuit zijn cultuur erg normaal zo werken. Ouders die er altijd op aansturen maar de zoon eerst vrijlaten en daarmee niet duidelijk zijn. Een vriendin die een dochter heeft die nodig moet trouwen en een oogje op hem heeft. Moeder die ook voor haar gevoel in een positie zit waarbij ze vindt dat ze er op in moet/wil gaan vanwege allerlei bijkomende redenen. En het wellicht ook al eerder beloofd heeft. De gevolgen voor de zoon als hij er tegenin gaat.



Het zijn weliswaar lange onderzoeken maar je krijgt zo wel een erg duidelijk beeld van deze andere manier van denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven