Zoenen als groet?

25-09-2016 01:53 89 berichten
Zoenen jullie vrienden als groet? Ik doe dat niet, wel weet ik dat sommige vrienden dat wel doen en ik zoen mee. Maar ik merk dat er steeds meer mensen, familieleden bijvoorbeeld dat ook doen, opeens.



In Nederland is het niet gebruikelijk, zover ik weet? Graag zou ik wat tips ontvangen, en ook over de hoeveelheid, 2 of 3 zoenen??
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vol op de bek
Dus dat...
Alle reacties Link kopieren
Veel van mijn familie en vrienden doen het wel. Ik vind het niet nodig. Ik zoen wel mee maar neem niet het initiatief.

Wel bij mn ouders, broers en zussen trouwens.



Het zorgt ook vaak voor ongemakkelijke situaties, dan is er iemand die ik 1x eerder heb gezien bijvoorbeeld en wil diegene zoenen. Nou ik liever niet dus. Maarja, hoe laat je dat subtiel merken..
Ik neem dat initiatief ook niet, maar misschien zou ik dat eens moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat volkomen gebruikelijk bij familie en vrienden. We hebben het toch over wangzoenen neem ik aan?
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Vind het zo kil alleen hoi zeggen
Hoe wil je mensen dan begroeten? Met een hele formele handdruk? Een knuffel? Een zwaaiende hand en hoi?



Volgens mij is het hier heel normaal mensen met drie zoenen te begroeten. Ook diegene die je relatief kort kent.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er helemaal aan bij wie en wat voor relatie ik met die persoon heb. Heb van huis dit niet mee gekregen. En ook de familie vroeger werd niet gedaan. Sowieso is is de fam van mij vaderskant vrij koel en niet heel hecht. Ik heb wel sommige collaga's van mijn werk die ik altijd knuffel. Dat moet sowieso veel meer worden gedaan. Knuffelen. Maakt de wereld net wat vriendelijker
Het is juist wel gebruikelijk om te zoenen en juist ook lekker veel ..3x. Is echt een uitzondering in vergelijking met de rest van de wereld.

Vraag me af hoe je erbij komt dat niet gebruikelijk is.



Zelfs mannen zoenen bij ons ook mannen. En je ouders zoen je ook nog best vaak op de mond.
Ik zoen alleen bij speciale gelegenheden en verjaardagen. Bij gewoon visite niet. Niet meegekregen uit mijn opvoeding en ik vind een hartelijke groet ook prima.

Mijn schoonfamilie is wél van het zoenen en het friemelen, op aangetrouwde zwager na, hij geeft een hand. Ik voelde me bij het zoenen ook erg ongemakkelijk en heb dat gewoon gezegd. Dat ik dat liever niet meer wilde en dat het niets persoonlijk is. (Dat mijn schoonmoeder vervolgens compleet van de leg was en de dag er na mijn man belde laat ik maar buiten beschouwing )
Nee ik vind het vreselijk! Ik steek direct mijn hand uit voor een vriendelijke handdruk maar geen gesmak. Ik vind het gewoon niet fijn.
Moet wel zeggen dat ik raar word aangekeken dan, want ik steek eigenlijk resoluut mijn arm uit voor een handdruk. zo is meteen te zien dat ik alleen de handdruk wil geven. Ik ben verder een heel zacht en vriendelijk persoon hoor Maar te dicht in mijn space komen hou ik gewoon niet van. Dat mogen alleen personen zijn waar ik echt een intieme band mee heb.
Bij mijn familie en sommige vrienden zoen ik wel als groet. Bij en door schoonfamilie niet, alleen op verjaardagen. Mss scheelt het dat we die vaak zien, ik weet het niet. Bij hen is het niet gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook regiogebonden is. In het Brabantse dorp waar ik woon doet niemand het. In de stad waar ik studeerde werd iedereen die je tegenkwam gekust. Zelfs als ik mijn huisgenoot in de AH tegenkwam zoende ze. Zelf voelde (en voel) ik me hier niet prettig bij. Ik denk omdat ik hier niet mee opgegroeid ben.
Wangzoenen? Dat is toch normaal?

Nou ja, in het Oosten waar ik oorspronkelijk vandaan kom is het niet gebruikelijk, maar hier in de Randstad wel en ben het nu zo gewend dat ik dat in het Oosten ook bij iedereen doe
Alle reacties Link kopieren
Wangzoenen? Ja is hier normaal. 3 zoenen , bij vrienden en familie. Soms doe ik er ook gewoon 1 op de wang
.
Alle reacties Link kopieren
quote:BassGroove schreef op 25 september 2016 @ 07:36:

Moet wel zeggen dat ik raar word aangekeken dan, want ik steek eigenlijk resoluut mijn arm uit voor een handdruk. zo is meteen te zien dat ik alleen de handdruk wil geven. Ik ben verder een heel zacht en vriendelijk persoon hoor Maar te dicht in mijn space komen hou ik gewoon niet van. Dat mogen alleen personen zijn waar ik echt een intieme band mee heb.





Dit doe ik ook. Vind iedereen raar, maar dat maakt me echt niet uit.

Veel mensen weten het inmiddels ook, en maken grapjes en zo. Ik grap lekker mee hoor, en zoenen hoef ik niet .



Dit is overigens mijn schoonfamilie, in mijn eigen familie is het gelukkig niet gebruikelijk.
Ik houd niet van dat kleffe gedoe. En op de mond zoenen, ieuw. Dat is alleen bestemd voor mijn partner.
quote:BassGroove schreef op 25 september 2016 @ 07:36:

Moet wel zeggen dat ik raar word aangekeken dan, want ik steek eigenlijk resoluut mijn arm uit voor een handdruk. zo is meteen te zien dat ik alleen de handdruk wil geven. Ik ben verder een heel zacht en vriendelijk persoon hoor Maar te dicht in mijn space komen hou ik gewoon niet van. Dat mogen alleen personen zijn waar ik echt een intieme band mee heb.En je hebt geen intieme band met je familie en je vrienden?
Drie zoenen. Ook regelmatig een knuffel erbij.

Bij vrienden en familie nooit een hand erbij. Vind ik zo afstandelijk.
Ik begroet familie en vrienden wel met drie zoenen.



Ik heb wel een hekel aan al dat gekus met collega's en zo als je jarig bent of met een nieuwjaarsborrel. Bah, dat hoeft voor mij dus echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een hekel aan. Nieuwjaarsgroet en verjaardag stond altijd garant voor geïrriteerde rode wangen (dank u ongeschoren heer met aftershave) en handen die stonken naar parfum (dank u dames die zich sochtends onderdompelen in hun eau de toilette.



Ik heb vrienden die niet 3 maar 4! Keer kussen. Waarom kan het niet bij hand of hoi blijven.



Het is dus duidelijk dat ik overgevoelig ben voor geurtjes. Ook mijn pennen op kantoor bewaakt ik met mijn leven want zodra er een geparfumeerde hand aan heeft gezeten ruik ik het de hele dag overal!



Met familie kussen wij alleen op verjaardagen en nieuwjaarsdag. In mijn gezin wordt overigens wel heel veel gekust en geknuffeld alhoewel jongste kind niet meer in openbaar, want dat is niet cool mam!
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zoenen opzich prima, het is voor mij meer het ongemak van wanneer wel/niet en bij wie wel/niet. Zo kom ik wel eens op feestjes ofzo en dan begin ik mensen te begroeten. Soms geven de eerste drie een hand en nummer vier begint te zoenen. Misschien denk ik te ver na hoor, maar dan vind ik het wat ongemakkelijk omdat die eerste drie een hand hebben gehad. Net alsof ik de Zoener (die het dus min of meer opeiste door zich naar me toe te trekken) aardiger vind terwijl dat totaal niet zo hoeft te zijn.



Bij familie vind ik het eigenlijk wel gebruikelijk en bij sommigen geef ik ook een kus op de mond. Goede vrienden meestal een knuffel, dat voelt voor mij weer intiemer dan die drie wangkusjes.
quote:Goede-Fee schreef op 25 september 2016 @ 06:30:

Het is juist wel gebruikelijk om te zoenen en juist ook lekker veel ..3x. Is echt een uitzondering in vergelijking met de rest van de wereld.

Vraag me af hoe je erbij komt dat niet gebruikelijk is.



Zelfs mannen zoenen bij ons ook mannen. En je ouders zoen je ook nog best vaak op de mond.



Ik vind het ook helemaal niet gebruikelijk hoor, dus het zal wel regiogebonden zijn denk ik. Mannen die elkaar zoenen heb ik nog nooit gezien en no way dat ik mijn ouders op de mond zoen. Yuk.



Vrienden en familie die ik niet vaak zie begroet ik wel met 3 zoenen, maar als je elkaar regelmatig ziet is het gewoon 'hoi'. Al dat gezoen hoeft van mij ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik begroet alleen onbekenden met een handdruk, en professionele relaties uiteraard. Vrienden en familie drie zoenen en een knuffel. Engelse vrienden 2 zoenen en een knuffel. En dan is het in de UK ook nog eens heel normaal vrienden van vrienden, als je aan elkaar voorgesteld wordt, te zoenen. Daar moest ik eerst wel even aan wennen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven