Binnenkatten vechten opeens

25-09-2016 10:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee katten die van kleins af aan binnen zijn geweest. Het is een broer en zus en ze konden tot nu toe (2 jaar oud) altijd goed met elkaar opschieten, lagen altijd te knuffelen.



Sinds 2 dagen vechten ze 'S ochtends met elkaar. Het heeft al een gewond pootje opgeleverd van kat 1 en kat 2 heeft vanmorgen tijdens de ruzie onder zich uit geplast. Hele kamer lag vol.



Dit is nog nooit eerder gebeurd, ze stoeien hoogstens maar dan gaat het er altijd vriendelijk aan toe dus ik ben best geschrokken. Daarbij wil ik dit natuurlijk niet!



Ze reageren al een tijdje heftig op een kat die buiten loopt, ze flippen dan allebei en waarschijnlijk komen ze elkaar tegen in hun gekte en vallen dan elkaar aan. Dat is tenminste mijn theorie..



Hebben jullie enig idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar jullie heen verhuizen, maar het zou fijn zijn als jullie daar je tuin dermate konden afrasteren dat andere katten niet meer in jullie tuin kunnen komen, maar jullie katten wel naar buiten kunnen gaan maar niet uit de tuin. Ik denk dat ze dat wel goed zou doen. Ik ben er ook niet voor dat katten overal maar rond kunnen sjouwen, maar het lijkt me toch wel beter als de eigen tuin tot de mogelijkheden behoort.
Volgens mijn vriendin die dierenarts is hebben binnenkatten een grotere kans op gedragsproblemen. Die zouden dan ontstaan doordat zo'n kat zijn natuurlijke gedrag (jagen, territorium afbakenen) niet kan vertonen. Dat lijkt mij best logisch, ik kan me voorstellen dat in jullie geval de aanwezigheid van die buurkat iets bij ze triggert.
Feliway haalt de symptomen weg, niet de oorzaak. Vind ik niet de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
De buitenkat is de tijger. Koop een feliwaystekker. Jullie gaan al verhuizen dus hoop dat het daar weer ok is.
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:42:

Buiten een ietwat angstig, op hun hoede zijnde gedrag, merk ik niks anders aan hun gedrag. Ze gaan beide gewoon op de kattenbak, plassen normaal altijd gewoon normaal in de kattenbak.

Die vechtpartijen kwamen beide 'uit het niets', maar beide keren was die buitenkat voor het raam.Katten kunnen onderling ruzie krijgen door associatie. Dat betekent dat er iets gebeurd is terwijl ze met elkaar net toevallig in contact waren.
quote:PowerCube schreef op 25 september 2016 @ 11:25:

Volgens mijn vriendin die dierenarts is hebben binnenkatten een grotere kans op gedragsproblemen. Die zouden dan ontstaan doordat zo'n kat zijn natuurlijke gedrag (jagen, territorium afbakenen) niet kan vertonen. Dat lijkt mij best logisch, ik kan me voorstellen dat in jullie geval de aanwezigheid van die buurkat iets bij ze triggert.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 25 september 2016 @ 12:29:

Feliway haalt de symptomen weg, niet de oorzaak. Vind ik niet de oplossing.Klopt. Maar nu in deze situatie met de komende verhuizing wel even goed om de situatie draaglijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 25 september 2016 @ 11:08:

Ik weet niet waar jullie heen verhuizen, maar het zou fijn zijn als jullie daar je tuin dermate konden afrasteren dat andere katten niet meer in jullie tuin kunnen komen, maar jullie katten wel naar buiten kunnen gaan maar niet uit de tuin. Ik denk dat ze dat wel goed zou doen. Ik ben er ook niet voor dat katten overal maar rond kunnen sjouwen, maar het lijkt me toch wel beter als de eigen tuin tot de mogelijkheden behoort.Dat gaan we inderdaad proberen! Op dit moment gaan ze vaak met een riempje de tuin in, aangezien onze huidige tuin moeilijk af te zetten was.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je deze lastige periode nog even doorbijten vrees ik, misschien met behulp van feliway. En jaag die kat weg op de vensterbank, zodat hij bij jou binnen de boel niet zo aan het schijten maakt. Smijt maar iets tegen het raam op de hoogte waar hij zit of zo zodat hij zich een ongeluk schrikt.



Hou er rekening mee dat je op een aantal lagen stroomdraden moet aanbrengen bij je omheining zodat je katten er niet overheen gaan klimmen. Anders hou je ze niet binnen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact opgenomen met de dierenarts? Ben benieuwd wat die te vertellen heeft.



Verder helpt gedroogde valeriaanwortel hier goed. Te koop bij een natuurwinkel (bij de theeafdeling). Ik bied het aan op een schoteltje. Bij stress eten de katten het.



Probeer ze veel af te leiden door met ze te spelen, dat kan het stressniveau helpen verlagen.



Succes/sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dierenarts gebeld vanochtend. Geeft inderdaad ook de stress van de aankomende verhuizing aan als mogelijke oorzaak van hun angstige en boze gedrag waarbij hun angst of territoriumdrift getriggerd wordt door de buurkat. Daarbij ook de associatie benoemd, dat er iets is gebeurd toen ze die andere kat zagen en dat nu associeren met elkaar. Met andere woorden: dat ze dan angstig gedrag naar elkaar gaan vertonen.



Hij stelde ook voor om Feliway te gebruiken, zicht zoveel mogelijk te ontnemen en af te leiden. En ze de ruimte geven om elkaar te kunnen ontwijken.. Iets dat snachts/sochtends moeilijk voor ze is aangezien ze dan beide in de woonkamer slapen.



Vooralsnog gaat het er hier rustig aan toe, vanmorgen hebben ze niks geks gedaan.. Kwam net thuis van m'n werk en ik kan niks ontdekken dus ik ga ervan uit dat ze vandaag gewoon lief tegen elkaar zijn geweest.



Heel erg bedankt voor jullie hulp en meedenken

Wij gaan hier hopelijk rustige laatste weken tegemoet.
Alle reacties Link kopieren
Fijn van de terugkoppeling en tips van de dierenarts Abarth en dat het nu weer wat rustiger is. Hopelijk blijven ze nu weer gewoon vriendjes

En natuurlijk succes met de verhuizing!
...
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!



Haha ja sorry ben gewoon echt gek op die twee en af en toe een beetje onzeker. Wil gewoon dat ze het goed hebben. Mijn verwende monsters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven