'gezonde' friet maken

25-09-2016 17:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik ben flink aan het proberen gezondere alternatieven te bedenken voor geliefde gerechten.

Heb een paar keer geprobeerd gezonde friet te maken (pastinaak en zoete aardappel) maar het lukt niet om deze 'friet' er ook als echte frieten uit te laten zien.



Wie heeft de gouden tip voor het snijden van pastinaak en zoete aardappel zodat ze nochtans een beetje op friet lijken...
Alle reacties Link kopieren
Probeer dan gewoon de airfryer eens.



Persoonlijk mis ik dan de ´vette´ hap, maar als het je gaat om het vet is het wel een prima alternatief.



En wij eten geen groente bij patat. We eten 1x per twee weken gewoon ongezond patat met rotzooi. Uit de frituur. Lekker
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als wij friet eten dan geef ik mijn dochter om een uur of 5 een schaaltje tomaat/komkommer.



En bij de friet zelfgemaakte appelmoes en een gegrild kippenpootje. Een dag per week of per 2 weken kan dat best.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 25 september 2016 @ 18:27:

Als je variatie wil aanbrengen snap ik dat je iets anders kiest. Als je een gezondere keuze wil maken, snap ik het niet. Aardappel is niet ongezond. Het is een knol, net als een pastinaak. Het frituren maakt het ongezond, het maakt niet uit of het aardappel of groente is.+ 10
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:Goede-Fee schreef op 25 september 2016 @ 18:21:

[...]





Niet elke soort vet is een vereiste hoor. Frituurvet is zeker niet iets dat je nodig hebt. Niks gezonds aan, en totaal niet nodig voor een lichaam. Dat is echt onzin.



Maar is echt wel lekkerder.

Ik heb frituurolie wat bestaat uit zonnebloem, palm, en raapolie.

Normaal gesproken bak ik in zonnebloemolie of olijfolie.

Ik zie niet zoveel verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 25 september 2016 @ 18:31:

Probeer dan gewoon de airfryer eens.



Persoonlijk mis ik dan de ´vette´ hap, maar als het je gaat om het vet is het wel een prima alternatief.



En wij eten geen groente bij patat. We eten 1x per twee weken gewoon ongezond patat met rotzooi. Uit de frituur. Lekker



Juist, dagelijks eet je gezond en af en toe lekker ongezond.

Dat dat kind patat wil en pastinaak niet goed genoeg vindt heeft ie vast door ervaring geleerd. Maar als je 13 dagen of 29 dagen per maand gezond eet, en 1 dag ongezond (patat mét saus én frikandel of kaassoufle, zonder groenten) dan kan dat geen ramp zijn. Als je dan ook nog eens verlangd dat kind eerst groenten op eet, dan snap ik niet dat TO nu moeilijk doet over een zelf gecreëerd probleem.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Vet is niet verkeerd, teveel vet is verkeerd.

En groentefriet is alleen interessant als je op je koolhydraten wilt letten.

Eet smakelijk allemaal!
Alleen kalmte kan ons redden.
Ik koop altijd de zoete aardappel frites van Aviko. Diepvries bij AH.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak af en toe 'frites' van knolselderij. Frieten snijden, 10 minuten koken. Laten afkoelen. Husselen met een beetje olie. Op een bakplaat in de oven, 200 graden, 20 minuutjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemediema schreef op 25 september 2016 @ 18:55:

Vet is niet verkeerd, teveel vet is verkeerd.

En groentefriet is alleen interessant als je op je koolhydraten wilt letten.

Eet smakelijk allemaal! Dan is het verschil nog verwaarloosbaar, want knollen en wortels bevatten ook koolhydraten en je eet geen kilo friet weg.
.
Alle reacties Link kopieren
Friet is best gezond alleen bevat het teveel calorieën en teveel aan bepaalde stoffen die zich door het verhitten ontwikkelen, zoals acrylamiden, PAK's en AGEs.



Als je een of twee keer per week frites eet dan kan dat echt geen kwaad. Vermoedelijk ga je ook niet dood van zeven keer per week frites maar dan moet je je voor de rest van je maaltijden wel beperken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hysterisch gedoe om friet zeg.

Eet gewoon een keer in de week friet. Niks aan de hand hoor. En ook niet ongezond.



Weet je wat ongezond is? Meelopen met al die idiote voedselhypes.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 25 september 2016 @ 17:59:

Denk je nou echt dat het wat uitmaakt of je een zoete aardappel of een gewone aardappel gebruikt?

Voor de supermarkt wel ja. Die vaart er wel bij.



Angst is duur hoor. Maar als je pegels genoeg hebt dan hoef je niet zelf na te denken en kan je rustig kopen wat anderen je wijsmaken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Yam. Dat is iets droger dan gewone aardappel en neemt iets minder vet op. Vind ik. Tis wel harder dus wel langer frituren. Tja veel verschil maakt het niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dank iedereen voor de reacties.

Ga verschillende tips proberen
quote:impala schreef op 25 september 2016 @ 22:44:

[...]





Dan is het verschil nog verwaarloosbaar, want knollen en wortels bevatten ook koolhydraten en je eet geen kilo friet weg.



Het verschil is helemaal niet verwaarloosbaar als je KHD arm eet, het scheelt de helft.

Een portie GF is ongeveer 20gr langzame KHD, een portie AF 40gr snelle KHD.



Dat maakt nogal uit als je rond de 60gr. khd per dag wil blijven zitten, ook bevat het 3 keer meer vezels en 2 keer meer eiwitten dan aardappelfrieten. Geen perspraatje hoor, haha, ik vind het niet te vreten
http://uitpaulineskeuken. ... oete-aardappel-friet.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 26 september 2016 @ 13:07:

[...]





Het verschil is helemaal niet verwaarloosbaar als je KHD arm eet, het scheelt de helft.

Een portie GF is ongeveer 20gr langzame KHD, een portie AF 40gr snelle KHD.



Dat maakt nogal uit als je rond de 60gr. khd per dag wil blijven zitten, ook bevat het 3 keer meer vezels en 2 keer meer eiwitten dan aardappelfrieten. Geen perspraatje hoor, haha, ik vind het niet te vreten Ik zie bij aardappel 17 gr koolhydraten per 100 gr. Zoete aardappel 20 gram. En groentefriet (bij AH, diepvries) 19,8 gram. Ik vind de naam Groentefriet ook misleidend. Het bestaat uit wortel, mais en bonen. Nepperij.
.
http://www.groentefriet.n ... ijk-met-gewone-friet.html



Ik zie bereide gf 22.5 en bereide af 38.3.

Algemene voedingswaarde tabel zegt 40gr per 100 gram bereide aardappel friet.



En langzame vs snelle, ook nog.

Zoete aardappel maakt geen bal uit nee.
Grotendeels bonen inderdaad. Maar peulvruchtenfriet klinkt toch een stuk minder
Alle reacties Link kopieren
Stelt de de site van Groentefriet het wat mooier voor? Hoe kan aardappel 17 gr khd bevatten en friet 40 gram? Er komt alleen vet bij?
.
Volgens de voedingswaarde tabel van het Voedingscentrum maken ze het in ieder geval niet mooier dan het is, die geven hetzelfde aan.

Maar dan zullen ze ongetwijfeld uitgaan van supermarkt frieten, ik heb geen idee wat ze daar nog meer doorheen knallen. Ik eet het niet.
Alle reacties Link kopieren
AH Basic diepvriesfrites: 21 gram

AJ Verse Vlaamse frites: 23 gram



Ik vraag me af hoe men aan die 40 gram komt.
.
Hier ook weer 40

https://www.google.nl/sea ... id=chrome-mobile&ie=UTF-8



We gaan er niet uit komen geloof ik. Wat een mysterie
Alle reacties Link kopieren
http://www.koolhydratentabel.nl/?page=4&koolhydraten=F



Hier een tabel met uiteenlopende waarden voor 'frites'. Meeste friet in de 20 maar Patat Frites opeens 40? Bizar zeg.
.
Maak zelf falafel! Erg lekker, en weet je kind veel dat er kikkererwten in zitten?

Ik zag kort geleden ook een recept met falafel van tuinbonen.

Wel een lekker sausje erbij doen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven