Vanaf nu vegetarisch eten, tips voor makkelijke en lekkere r

25-08-2016 19:08 47 berichten
Lekkere en makkelijke vegetatische recepten dus.



Na een heerlijke vakabtie waarbij ik zonder problemen 3 weken vegetarisch heb gegeten (leve de currys) wil ik nu toch eigenlijk wel weer fulltime vegetarisch gaan eten.

Maar ik ben wel een beetje inspiratieloos dus tips voor recepten zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 26 augustus 2016 @ 10:25:

Ik vind tofu e.d. ook echt niet te eten. Ik eet zo'n 5 dagen per week vegetarisch en dat lukt prima zonder zulke producten. Ik vervang vlees gewoon door extra groente of door vleesvervangers van Tivall (verkpoen ze bij AH in ieder geval). Dat merk vind ik zelf super lekker (en dat kan ik niet van alle merken vleesvervangers zeggen...) en ze hebben er veel keus. Verschillende soorten falafel, verschillende soorten roerbakstukjes of -balletjes (de Indische balletjes zijn hier favoriet), pittige worstjes (lekker door een chili ofzo), vega gehakt, maar ook 'gewone' vleesvervangers die je bij AGV kunt eten.Ik maak op vegadagen standaard kikkererwten burgers, bonen burgers of maiskoekjes. Die tivall ga ik eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Dikke vette tvp.
TVP
Ik vind trouwens de kaasschnitzels van Vivera echt heel lekker. Zit geen 'nepvlees' in, is eigenlijk alleen gesmolten kaas met een krokant laagje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rue schreef op 26 augustus 2016 @ 10:30:

[...]





Veel kaas is niet vegetarisch door het dierlijk stremsel dat erin zit, ik denk dat Miep90 dat bedoelt.



Ja, dat bedoelde ik idd. Zelf eet ik ook wel kaas, en dat blijf ik ook doen, dus ook al zou ik helemaal geen vlees/vis meer eten, zou ik nog steeds geen hardcore vegetariër zijn.
Alle reacties Link kopieren
http://uitpaulineskeuken. ... asta-met-avocadosaus.html

Zelf rooster ik de tomaatjes altijd even in de oven en ik gooi er pijnboompitjes overheen. Echt heel lekker!



Dit kost iets meer tijd, maar ook heel makkelijk: http://www.ah.nl/allerhan ... ?rq=lasagne+paddenstoelen
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik vind "gehaktballetjes" van aubergine ook erg lekker:



http://www.thelondoncookbook.net/spaghe ... ne-ballen/



Ik eet geen vlees maar eigenlijk ook nog vleesvervangers. Maak vaak curries met aardappel erin (dat eet ik dan met naanbrood), of bonen en kikkererwten (met rijst erbij).

Of ik maak nasi met gebakken ei, noedels met peultjes erdoor, risotto met asperges of paddenstoelen, pasta met rode saus en dan linzen ipv gehakt, lasagne met spinazie..
quote:houdoe schreef op 26 augustus 2016 @ 12:13:

Ik vind "gehaktballetjes" van aubergine ook erg lekker:



http://www.thelondoncookbook.net/spaghe ... ne-ballen/



Die aubergineballetjes zien er leuk uit! Is het makkelijk te maken en vallen ze niet uit elkaar?

Ook leuk voor een tapas avond!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik maak op vegadagen standaard kikkererwten burgers, bonen burgers of maiskoekjes.Welke recepten gebruiker voor die burgers? Ik ben al tijden op zoek naar een goed (maar niet te moeilijk) recept voor vegaburgers.
Alle reacties Link kopieren
quote:houdoe schreef op 26 augustus 2016 @ 12:13:

Ik vind "gehaktballetjes" van aubergine ook erg lekker:



http://www.thelondoncookbook.net/spaghe ... ne-ballen/



Ik eet geen vlees maar eigenlijk ook nog vleesvervangers. Maak vaak curries met aardappel erin (dat eet ik dan met naanbrood), of bonen en kikkererwten (met rijst erbij).

Of ik maak nasi met gebakken ei, noedels met peultjes erdoor, risotto met asperges of paddenstoelen, pasta met rode saus en dan linzen ipv gehakt, lasagne met spinazie..



Die balletjes zijn ook erg lekker als je ze frituurt.

Een soort vegetarische bitterballen worden het dan.



Ik maak ze met brood, paneermeel, wat knoflook, peterselie en parmezaanse kaas.
Het boek Veg! is echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
http://www.thebuddhistchef.com

La cuisine de Jean-Philippe.. Zo lekker zijn recepten en vaak nog best easy ook.. !
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Alle reacties Link kopieren
op degroenemeisjes.nl staan ook veel lekkere recepten!
quote:CherokeeRose1977 schreef op 25 augustus 2016 @ 19:24:

Ik ben geen vegetariër maar eet wel zoveel mogelijk vegetarisch.



Vind dit wel een goede site voor recepten:



http://www.degroenemeisjes.nl



En dit is gelijk een verkapte TVP voor andere recepten



Dit is zeker een goede site zeg.



En meteen ook mijn tvp
Alle reacties Link kopieren
Goede tip, alleen waren de Groene Meisjes al genoemd.

Geeft niks hoor, ze mogen best vaak genoemd worden!

Er is trouwens nog maar 1 groen meisje over, maar dat terzijde



Iets anders: Thug Kitchen

Je moet van hun taalgebruik houden

" Eat like you give a f*ck.." is hun motto

http://www.thugkitchen.com/recipes
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Dit lijkt me heerlijk om eens uit te proberen:

Risotto alle Fragole / Aardbeienrisotto
Alle reacties Link kopieren
Zelf niet vegetarisch of vegan, maar deze vond ik toen ik zocht in google Veganistische recepten
Alle reacties Link kopieren
quote:Miep90 schreef op 26 augustus 2016 @ 11:53:

[...]





Ja, dat bedoelde ik idd. Zelf eet ik ook wel kaas, en dat blijf ik ook doen, dus ook al zou ik helemaal geen vlees/vis meer eten, zou ik nog steeds geen hardcore vegetariër zijn.



Alle biologische kaas van de AH is vegetarisch, dus zonder dierlijk stremsel (komt uit kalfmaagjes als nevenproduct van de slacht).



Idem met gelatine (uit botten van rund of varken) in veel producten (denk ongeveer alle mona puddings en veel snoep en drop), de snoepjes van Katja zijn bijv. wél allemaal vegetarisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Maak regelmatig gewoon stoofpannetjes. Uitje, knoflook en tomatenpuree aanfruiten, aubergine en courgette erbij in stukken. Evt worteltje, champignons, pepertje, gember en wat kruiden. Beetje water erop tot het net wel, net niet onder staat en een uurtje laten sudderen. Rijst erbij of wat anders, net wat je lekker vindt. Laatst had ik een beetje saus over en heb ik er een beetje pasta bij gedaan.



Zulke gerechten kan je met alle soorten groente maken, soms doe ik er een paprika bij of tomaat. Net wat ik op dat moment wil of in huis heb. Of ik doe geen tomatenpuree maar kokosmelk. Echt standaard gerechten maak ik niet vaak
Alle reacties Link kopieren
Op de Viva-homepage: Groentepaëlla. Nog niet zelf geprobeerd, maar klinkt wel fijn!

Benodigdheden voor 4 personen: 2 rode paprika’s, gesneden • ?200 g kastanjechampignons, gesneden • 300 g bevroren erwten • 200 g sperziebonen • 2 tl cayennepeper ?• 4 tl paprikapoeder • sap van 3 citroenen, plus extra citroenen om te serveren • 4 tenen knoflook, geperst ?• ca. 24 cherrytomaten • 1 tl saffraandraden • 500 g zilvervliesrijst met korte korrel • 400 ml kokosmelk uit blik • 15 g koriander, fijngehakt • olijfolie • zout



Doe de rode paprika’s en champignons in een grote pan met de erwten, sperziebonen, cayennepeper, paprikapoeder, sap van een citroen, een flinke scheut olijfolie, knoflook en zout. Kook ca. 5 minuten totdat de groenten zacht beginnen te worden. Snij de tomaten in vieren en doe ze erbij, samen met de saffraan. Voeg een paar minuten later de rijst, kokosmelk en 700 ml water toe en breng aan de kook met de deksel op de pan. Draai het vuur laag en laat alles een uur sudderen. Roer niet te vaak: één keer per 20 minuten is genoeg om ervoor te zorgen dat de rijst niet aan de bodem van de pan plakt. Na een uur moet de rijst beetgaar zijn. Roer het sap van de overgebleven twee citroenen erdoor. Doe de paella in kommen en garneer met schijfjes citroen en fijngehakte koriander.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ga zeker een aantal recepten uitproberen.
Kikkererwten burgers vind ik erg lekker. In een blender doe ik dan: kikkererwten, ui, eiwit, sambal en peterselie en komijn.

Fijnmalen tot het glad is. Eventueel nog wat bloem en zout erdoor. Daar maak je dan burgers van. Lekker met zoete aardappel frietjes.

Zojuist noedels met tofu en boontjes op, lekker makkelijk.



Ook lekker vind ik Chili sin carne (bijv. Van Jamie oliver recept), of als ik heel gezond wil zoek ik buddha bowl in pinterest, dan vind je heel veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven