Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Helemaal mee eens, Bumba. In Nederland hebben we recht op bijstand en volgens mij zijn er heel wat mensen die dat niet op waarde weten te schatten. Wereldwijd zijn er maar weinig plekken waar je die garantie krijgt, dat is echt al een enorme rijkdom op mondiale schaal.

Een tijdje geleden zei iemand die in de bijstand zat dat zijn kind ook recht heeft op een fiets (om maar eens met een primaire levensbehoefte te beginnen....), net als andere kinderen die er ook een hebben. Ik heb geantwoord dat ik het daar niet mee eens ben, niemand heeft recht op een fiets, maar dat als hij dat echt vindt dat enkel en alleen hij de plicht heeft om dat zijn kind te geven en dus zal moeten zorgen voor het benodigde inkomen dat daarbij hoort, zonder dat een ander daarvoor hoeft te betalen, dat het 100% zijn verantwoordelijk is of zijn kind die fiets krijgt. Mindset, echt, daar draait het om in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
@chocoladestukjes, dat probleem had ik ook met Afas. Ik kwam steeds in de "min" uit door sparen en overboekingen. Nu heb ik die gewoon samen bij "overige uitgaven" staan en trek ik die zelf af van de echte uitgaven. Dat kan je helaas niet in het echt instellen geloof ik.



@Bumba, ja die is wel goed! Veel filmpjes van hem op Youtube gekeken. Vooral millionaire hour vind ik wel inspirerend. Alleen erger ik me wel aan (oude) stellen die samen nét 1 miljoen hebben. Nog knap hoor, maar dan vind ik dat ieder gewoon 500.000 waard is en dus geen miljonair is. Ik luister nu veel "radical finance podcast", beetje vervolg op Ramsey vind ik.
Ja, Afas is heel niet perfect wat dat betreft. Ik ben langzaamaan weer aan het overstappen op een papieren administratie. Dat kost wel wat meer tijd, maar het is in elk geval wel een stuk duidelijker voor mezelf, want ook hier wordt regelmatig overgeboekt tussen de gewone rekening en de spaarrekening en af en toe kom ik er echt niet meer uit. Zeker ook omdat je in het weekend geen transacties kunt toevoegen in Afas. Dat vind ik zelf wel een gemis; ik werk graag elke avond even snel mijn administratie bij, dan is alles nog vers. En juist in het weekend worden er hier vaak meer transacties gedaan. Dus dat vind ik wel jammer daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd mijn uitgaven ook bij en heb een vraag. Als je boodschappen hebt gedaan, schrijven jullie dan elk artikel apart op of het totaalbedrag?
@emma, ik het totaalbedrag. Ik zou knettergek worden als ik elk artikel apart zou moeten opschrijven...
Alle reacties Link kopieren
Voor boodschappen het totaalbedrag. Voor mij geen extra meerwaarde om dat per product te weten. In boodschappen zitten soms ook bulk / voorraad aankopen ivm goede aanbiedingen (zoals koffie of wasmiddel).
Ik doe net iets teveel boodschappen om alles uit te schrijven, dus ik doe ook alleen totaalbedrag.
Toen ik net op mezelf woonde, categoriseerde ik de boodschappen wel in groente/fruit, brood/beleg, pasta/rijst/aardappelen, snoeperij, huishoudelijk.



Dat gaf me toen goed inzicht. Nu heb ik een gezin en koop ik wat ik nodig heb en vaak nog iets meer.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben wel een tijdje boodschappen uitgesplitst in noodzakelijk en extra. Daar zijn we mee gestopt omdat het te ingewikkeld was.





In het topic over spaarrekeningen zag ik een aantal mensen spaarzegels noemen. Doet iemand hier dat? 6% is inderdaad een stuk meer dan op de spaarrekening maar het gaat om zulke kleine bedragen. Ik twijfel of het het waard is.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen boodschappen bij appie. Met koopzegels. Hoog rendement erop, jammer dat je er maar beperkt aantal van mag kopen.

Alle kleine beetjes zijn meegenomen. Het is geen moeite en ik mis het geld niet. Ik plak wel direct de zegels in, zodat ze niet kwijt raken.
Alle reacties Link kopieren
En soms doen we ook schappen met een vol boekje koopzegels. Weekboodschappen en je krijgt nog geld toe. Fijn gevoel (ook al is het grotendeels je eigen geld)
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het vroeger wel, het is er de laatste jaren bij ingeschoten. Van toepassing op zowel de boodschappen per stuk opschrijven als de zegels sparen. Het rentepercentage is mooi op de zegels, en als je altijd naar dezelfde supermarkt gaat is het prima. Bij de Jumbo hoef je minder zegels te hebben dan de AH om de kaart uit te laten betalen. Als je de neiging hebt om zegeltjes te verliezen, dan is het zonde van de moeite.



Het is nu niet meer nodig om alle boodschappen apart te noteren, er komt nu genoeg geld binnen. In theorie splitsen we de noodzakelijke boodschappen en de luxeproducten wel. Elke maand pinnen we een vast bedrag voor de boodschappen en dat gaat in de boodschappenportemonnee. Bij de grote boodschappen nemen we in principe geen snaai mee (met het idee dat als we willen snaaien, we ervoor naar de supermarkt moeten, om het snaaien binnen de perken te houden) en als er gesnaaid wordt, komt dat uit onze eigen portemonnee. In de praktijk doen we dat niet zo heel strikt, komt er bijvoorbeeld bezoek dan neem ik de lekkere dingen meteen mee, of een keer een lekker toetje of iets dergelijks. Dat is verder geen probleem meer, er is nu genoeg geld (itt vroeger) en in het ergste geval, als er veel bezoek komt, is het boodschappengeld iets eerder op en betalen we wat meer uit onze eigen portemonnee. Nu er meer overblijft elke maand laat ik veel van dit soort dingen veel meer los. Ik houd de uitgaven ook helemaal niet meer bij: ik koop geen overbodige dingen, ik weet waar het geld ongeveer naartoe gaat. Het is niet meer nodig, het gaat vanzelf. Geen kinderen en grotendeels gescheiden financiën met mijn vriend, er gaat ook niet zo heel veel in en uit. Er zijn dagen en weken dat mijn eigen portemonnee amper mijn tas uit komt, dan koop ik alleen boodschappen.
Ik doe niet aan een huishoudboekje

ik heb er geen zin in, en het is ook niet echt noodzakelijk dus ik bespaar me die moeite.

Toen we huis kochten even de vaste lasten bepaald en door 2 gedeeld. Dat maakt man nu maanddelijks na mij over. Boodschappen doen we wel ongeveer 50/50. Al is man denk ik wel meer kwijt, maar dat komt door zijn drang naar A merken waar ik een huismerk ook prima vind.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen gewoon totaalbedrag en als je dan ziet dat het maandelijks erg hoog is kan je vaak zelf wel verzinnen aan welke artikelen dat ligt Wel heb ik van gerechten die we geregeld eten bekeken hoeveel ze kosten en dat opgeschreven. Dus dan wel even bonnetje bewaren en thuis meteen opschrijven. Dat gaf wel goed inzicht en inspiratie welke gerechten we wekelijks maken en welke meer voor af en toe zijn of 1 duur ingrediënt beter ergens anders kopen.



Ik heb eens gekeken via AFAS hoeveel boodschappen ik bij de supermarkt haal en hoeveel dat zou opleveren met spaarzegels: €15 per jaar. Ik ga er dus niet aan beginnen.
Ik heb wel een huishoudboekje, ik zou echt niet weten hoe het zou gaan zonder huishoudboekje aangezien ik er direct mee ben begonnen toen ik op mezelf ging wonen. Ik weet het niet zeker, maar ik heb altijd het gevoel dat het hier helemaal mis zou gaan als ik het niet bijhou
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie je huishoudboekje dan? Vraag me af hoe dat werkt.



Het principe is niet veel anders, maar ik maak een excelfile drie of vier keer per jaar met de maandelijkse uitgaven. Hierbij ook de jaarlijkse/kwartaal lasten berekend per maand. Inkomsten erbij. Kijken of alles nog volgens plan loopt.



Ik zag op het blog van spaarolifantje dat ze de app van youneedabudget gebruikte. Leek erg handig maar het is wel een abonnement. Iemand een goede app waarin je direct je uitgaven in kunt zetten?
Ik ben altijd zo blij rond de 25ste. Dan begint onze nieuwe financiële maand. Man's salaris was er vrijdag en het mijne komt morgen. Nu ligt de grote hoop qua afschrijvingen vaste lasten ook wel tussen de 25ste en 10de van de daaropvolgende maand. Dus de rekening slinkt altijd weer snel. Maar voelt toch even lekker die hoop geld.



Heb even zitten nadenken en sparren met man over onze openstaande lening.

Idee is om maandelijks een bedrag extra af te gaan lossen. En alle extra inkomsten ook daarheen, eindejaarsuitkering en uitbetaling overuren, eindafrekening water e.d..



Verder wil ik over elke aankoop/uitgave die we doen drie keer nadenken. Buiten een paar basics geen nieuwe kleding meer kopen. En beter op het boodschappenbudget letten.



Streven is de lening 30 juni 2017 helemaal afgelost te hebben.
Ik heb dat met de 26e. Dan komt mijn man zijn salaris binnen en heb ik zo´n schone lei gevoel. Weer een frisse start om het beter te doen dan de maand ervoor...
Mooi streven, mevrouwStippel! Klinkt als een goed plan!
quote:Bumba1985 schreef op 25 september 2016 @ 18:40:

Ik luister de laatste dagen veel naar podcasts van Dave Ramsey. Wat daarin vaak terugkomt is 'entitlement' oftewel: dat mensen vaak het idee hebben dat ze recht hebben op allerlei dingen. Dat ze het verdient hebben... Maar Dave Ramsey zegt dan: je hebt helemaal nergens recht op als je het geld niet hebt. En al helemaal niet als je schulden hebt. Dan zou je prioriteit daarbij moeten liggen. Dat gaat heel erg door mijn hoofd bij het lezen van de berichtjes van Proudmama. En het is trouwens ook een eye opener voor emzelfIk prent em ook ff goed in mijn hoofd.
Ook toen ik voor het eerst op mijzelf ging wonen had ik geen huishoudboekje. Ik was student dus wist wel hoeveel (of weinig) er binnen kwam. 400 gulden per maand was de uitwonende beurs dus dat was grof gerekend 100 gulden per week dus dan denk je er niet aan om rare dingen te doen.

Uiteindelijk is het vooral verbazingwekkend hoe snel je aan meer geld went
Ja, dat is zeker verbazingwekkend. Ik had verwacht dat we echt een stuk beter uit zouden komen met mijn extra salaris, maar juist doordat er meer binnenkomt vind ik het lastiger om spaarzaam te zijn. Het gaat niet op aan spullen, maar vooral aan leuke dingen doen. Terwijl dat ook goedkoop kan, dat weet ik wel.Maar ik ga vaak voor de bijl, omdat het gewoon makkelijk is om ergens heen te gaan en daar eten te kopen ipv van tevoren goed voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd alle bonnetjes die ik kreeg in een schrift geplakt. Zo kon ik dan heel makkelijk per week en per maand kijken hoeveel ik uitgaf aan boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een overzicht met de maandelijkse afschrijvingen en de grote jaarbedragen. Daarnaast een Excel sheet voor gezamenlijke uitgaven. We rekenen onderling af omdat ik alle vaste lasten betaal en dat niet in verhouding staat tot boodschappen die vriend betaald. We hebben ook geen gezamenlijke rekening dus doen we het zo. En je ziet meteen of we die maand veel/weinig hebben uitgegeven en waaraan.
quote:MevrouwStippel schreef op 25 september 2016 @ 22:04:

Ik ben altijd zo blij rond de 25ste. Dan begint onze nieuwe financiële maand. Man's salaris was er vrijdag en het mijne komt morgen. Nu ligt de grote hoop qua afschrijvingen vaste lasten ook wel tussen de 25ste en 10de van de daaropvolgende maand. Dus de rekening slinkt altijd weer snel. Maar voelt toch even lekker die hoop geld.



Heb even zitten nadenken en sparren met man over onze openstaande lening.

Idee is om maandelijks een bedrag extra af te gaan lossen. En alle extra inkomsten ook daarheen, eindejaarsuitkering en uitbetaling overuren, eindafrekening water e.d..



Verder wil ik over elke aankoop/uitgave die we doen drie keer nadenken. Buiten een paar basics geen nieuwe kleding meer kopen. En beter op het boodschappenbudget letten.



Streven is de lening 30 juni 2017 helemaal afgelost te hebben.Klinkt als een goed plan om mee te beginnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven