Zwarte piet is racisme

17-09-2016 12:24 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
De stem die tot nu toe ontbreekt in de discussie over Zwarte Piet is die van de kinderen. Joop ontving van de acht-jarige Felix een open brief aan Dolores Leeuwin, de verslaggever van het Sinterklaasjournaal die deze week bekend maakte te stoppen uit onvrede over de conservatieve houding van de redactie. Felix doet in zijn brief een voorstel om Zwarte Piet te veranderen. Dat idee is van hemzelf afkomstig. Ook de brief heeft hij geschreven zonder hulp of aanwijzingen van volwassenen.



Dolores las de brief, was ontroerd en noemde hem puur en ontwapenend.

Lees de brief hier:



[su_quote]Lieve Dolores,



Ik zag op het nieuws dat je gestopt was met het Sinterklaasjournaal. Ik snap ook wel waarom je het deed. Ik vind het goed dat je gestopt bent want ze doen slaven na wie doet dat nou!!!!! Ik vind dat de zwarte pieten roze pieten moeten worden die roze koeken uitdelen.



Sommige mensen die zeggen: het is ons kinderfeest maar het is toch ook een kinderfeest als het roze ( groene gele enzovoort ) pieten zijn. Het is discriminatie want sommige mensen die zeggen: hee zwarte piet waar ga jij naartoe!!!!!!!!!!! dat zeggen ze tegen bruine mensen dat is helemaal niet leuk voor die mensen. Hoe zou jij het vinden als je bruin was en iemand zegt: hee jij moet naar Sinterklaas!!!!! Dat doet vast pijn in je hart.



Sinterklaas moet gewoon roze ( groene gele enzovoort ) pieten maken die roze koeken uitdelen het is toch gewoon schmink dus hij kan het in alle kleuren maken. Ik vind zwarte piet heel leuk maar ik vind hem even leuk als hij roze( groene gele enzovoort ) is misschien vind ik hem dan wel leuker.



Het belangrijkste aan Sinterklaas is niet de pieten maar de cadeautjes en je schoen zetten.

Ik vind dat Sinterklaas nog een Sinterklaasje nodig heeft alleen dan een heel jong kind nodig heeft. Iets van 7 of 8 of 9 omdat die niet verstrooid zijn. ( als Sinterklaas dit maar niet leest ). Hij is zo oud dat hij heel veel brieven krijgt maar alle brieven vergeet waar op staat dat hij andere pieten moet maken.



Er zijn ook mensen die zeggen dat het niet goed is dat Dolores gestopt is dan zeggen heel veel mensen hee het is stom dat je gestopt bent je bent stom!!!!!!!!!!! maar ik vind het juist goed dat je gestopt bent. Ik vind het ook jammer want ik ga je dan missen Dolores, maar veel geluk verder.





young woman in Kansas has sparked outrage and discussion after making a racist post on social media.



Paige Shoemaker, a former Kansas State University student, uploaded a picture to her Snapchat account showing herself and a friend wearing black sheet masks on their faces. The caption on the photo read, “Feels good to finally be a [n–ga],” followed by the crying-laughing emoji.



Social media users were outraged, and before long, Shoemaker’s stunt went viral. Even Gabrielle Union weighed on in the farce.



http://www.theroot.com/wp ... emakerblackface.png?w=644



quote:theamuts schreef op 25 september 2016 @ 14:53:

[...]





Sinterklaas is blank. Theamuts is ook blank. Als je mijn huidskleur veranderd is Theamuts niet meer Theamuts.En de Smurfen blijven blauw anders wordt Vader Abraham boos
Moet de Schimmel niet door Black Beauty worden vervangen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mydwryl schreef op 23 september 2016 @ 08:12:

We kunnen altijd nog als plan B/C/X (terug?) naar Krampus.

Kunnen we het meteen terugvoeren naar de echt belangrijke deel van het hele feest: Snoep!



De monster-snoepjes voor eind oktober van de eerste pagina's van dit topic kunnen dan ook langer in de schappen blijven liggen.

Ook weer goed nieuws voor de arme ziel uit diezelfde pagina's die de huidige lichting Sint-lekkernijen niet lekker vindt. Komen er meteen meer winegums bij het assortiment.

Meer kans dat er dan wel wat tussen zit wat ze graag heeft. Ik vond het zo sneu om te lezen [img]http://www.acne.org/messageboard//publi ... omfort.gif[/img]



Zolang ik maar weet wat er in mijn huis gaat rondklossen tegen de tijd dat mijn kinderen oud genoeg zijn voor het Sinterklaasfeest.



[img]http://www.brunnboch-teifin.com/images/slideshow/1.jpg[/img]geweldige foto!!!
quote:Merlexnoes schreef op 25 september 2016 @ 16:15:

Ik vind een zwarte piet niet racistisch, ze zijn toch zwart door het roet uit de schoorsteen?!Ja dat hebben ze ons altijd verteld .......
Alle reacties Link kopieren
quote:Merlexnoes schreef op 25 september 2016 @ 16:15:

Ik vind een zwarte piet niet racistisch, ze zijn toch zwart door het roet uit de schoorsteen?!



En hun haar werd daar ook zwart en kroezend? En soms lopen ze er ook knalrode lippen op en oorbellen. Maar die laatste zijn aan het uitsterven. Kennelijk zijn moderne schoorstenen daar vrij van.



Sorry, maar ik vind 'ze zijn toch zwart door het roet uit de schoorsteen?' wel erg naief.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Surrender76 schreef op 22 september 2016 @ 07:47:

@ Manonna,

Wij kunnen niet voelen wat de mensen voelen die Zwarte Piet als racistisch ervaren. Daar begint het al mee.

Een stukje vertrouwen dat dat gewoon zo is zou ons sieren. Het wegredeneren met zgn redenen als 'de echte huidskleur', andere actuele feiten die ook kwetsend zijn erbij halen...waarom?

Het is geen welles nietes spel. Als er zo'n grote groep is die de karikatuur als kwetsend ervaart, zou het dan niet een logische stap zijn om zwarte piet aan te passen?

Ik snap daar echt niks van. Dat stoïcijnse, dat angstige van veel Nederlnders (help, onze traditie wordt afgepakt), terwijl de rest van Europa en Amerika zich compleet verbaast of onze traditie.

Waarom zien wij het zelf niet?

Nederland, wakker worden, het is allàng tijd voor verandering,Angstig? Gewoon dom. En niet verder kijken dan je neus lang is. Die kleintjes maakt het echt niks uit wat voor kleur die pieten hebben. Als we met een andere kleur hiermee de pijn bij een groep weg kunnen nemen, dan vind ik het prima. Het zijn de volwassenen die er een big deal van maken. Niet de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En verder denk ik dat we er sowieso niet meer omheen kunnen dat zwarte Piet op zijn minst nogal dubieus is. Er is op het internet genoeg te vinden wat zwarte Piet linkt aan Blackface. Dit ontkennen is een plaat voor je hoofd hebben.
quote:Habbekratz schreef op 25 september 2016 @ 16:18:

[...]



En de Smurfen blijven blauw anders wordt Vader Abraham boos Waarom zou je eisen dat de smurfen een andere kleur krijgen dan blauw?
quote:Habbekratz schreef op 25 september 2016 @ 16:22:

[...]



Ja dat hebben ze ons altijd verteld .......Precies, zo is het sprookje.
quote:tonkje schreef op 25 september 2016 @ 16:24:

[...]



Sorry, maar ik vind 'ze zijn toch zwart door het roet uit de schoorsteen?' wel erg naief.

En wat vertelden jouw ouders en leerkrachten?

En alle voorouders.......
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 25 september 2016 @ 16:28:

En verder denk ik dat we er sowieso niet meer omheen kunnen dat zwarte Piet op zijn minst nogal dubieus is. Er is op het internet genoeg te vinden wat zwarte Piet linkt aan Blackface. Dit ontkennen is een plaat voor je hoofd hebben.



op internet is wel meer "dubieus"



https://www.google.nl/web ... t&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%22American+inventors%22

https://www.google.nl/sea ... oman&source=lnms&tbm=isch

https://www.google.nl/search?q=white+ma ... anke+vrouw

https://www.google.nl/sea ... source=lnms&tbm=isch#safe=off&tbm=isch&q=white+couple



https://www.youtube.com/watch?v=LtRXzjYp8rM
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 25 september 2016 @ 16:25:

[...]





Angstig? Gewoon dom. En niet verder kijken dan je neus lang is. Die kleintjes maakt het echt niks uit wat voor kleur die pieten hebben. Als we met een andere kleur hiermee de pijn bij een groep weg kunnen nemen, dan vind ik het prima. Het zijn de volwassenen die er een big deal van maken. Niet de kinderen.



laat die groep eerst maar eens integreren en een positieve bijdrage leveren aan het land waar ze als god in frankrijk worden behandeld.

Maar ze zijn vrij, ze kunnen zo een ticket boeken naar herkomstland van hun (voor)ouders. Want schijnbaar is daar alles 10x beter en niet racistisch.
Nee, zwarte piet is geen racisme!

Hij klimt uit vrije wil door die schoorsteen heen en ja, dan word je zwart.

Eigen schuld dikke bult.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2016 @ 18:00:

Nee, zwarte piet is geen racisme!

Hij klimt uit vrije wil door die schoorsteen heen en ja, dan word je zwart.

Eigen schuld dikke bult.Niet als je na de arbeid een goed bad neemt en het er weer afschrobt. Maar nee, die zogenaamde goedheiligman bezuinigt zeker op zeep.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 25 september 2016 @ 16:50:

[...]



En wat vertelden jouw ouders en leerkrachten?

En alle voorouders.......Sprookjes, de meeste kinderen geloven er vanaf hun 8-9e niet meer in.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie nou nog steeds bezig?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ainil schreef op 25 september 2016 @ 17:14:

[...]





laat die groep eerst maar eens integreren en een positieve bijdrage leveren aan het land waar ze als god in frankrijk worden behandeld.

Maar ze zijn vrij, ze kunnen zo een ticket boeken naar herkomstland van hun (voor)ouders. Want schijnbaar is daar alles 10x beter en niet racistisch.ga weg ofzo
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 25 september 2016 @ 19:09:

[...]



ga weg ofzotja, waarheid past niet bij je fantasie beeld?
quote:evelynsalt schreef op 25 september 2016 @ 16:25:

[...]





Angstig? Gewoon dom. En niet verder kijken dan je neus lang is. Die kleintjes maakt het echt niks uit wat voor kleur die pieten hebben. Als we met een andere kleur hiermee de pijn bij een groep weg kunnen nemen, dan vind ik het prima. Het zijn de volwassenen die er een big deal van maken. Niet de kinderen.



Domheid is vaak terug te brengen naar angst.

Vertrouwen hebben in een samenleving waarbij je rekening houdt met iedereen, vergt openheid, en vaak ook wat moed.

Ben het met je eens, de kleintjes maakt het niks uit. Maak ze blauw, groen, geel, whatever maar zet je hakken niet in het zand voor een verandering van een KINDERFEEST.
Alle reacties Link kopieren
quote:ainil schreef op 25 september 2016 @ 19:27:

[...]



tja, waarheid past niet bij je fantasie beeld?Waarheid m'n hol. Echt dat mensen zich hier druk over maken, het blijft mij fascineren.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Surrender76 schreef op 25 september 2016 @ 19:53:

[...]





Domheid is vaak terug te brengen naar angst.

Vertrouwen hebben in een samenleving waarbij je rekening houdt met iedereen, vergt openheid, en vaak ook wat moed.

Ben het met je eens, de kleintjes maakt het niks uit. Maak ze blauw, groen, geel, whatever maar zet je hakken niet in het zand voor een verandering van een KINDERFEEST.Het is gewon het eogisme van de volwassenen, zij zien het als HUN feest. HUN traditie. Een traditie die veranderd wordt omdat een handje vol mensen het racistisch vinden. Ze willen niet dat dat groepje mensen hun gelijk krijgt.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2016 @ 18:00:

Nee, zwarte piet is geen racisme!

Hij klimt uit vrije wil door die schoorsteen heen en ja, dan word je zwart.

Eigen schuld dikke bult.



Klimmen ze in Spanje dan ook al door schoorstenen? Ze staan namelijk al pikzwart op de boot hè...

Ik blijf me verbazen dat we de knecht zo graag op deze manier willen behouden. Waarom ziet de rest vd wereld wél hoe racistisch we bezig zijn?

En dan de bijpassende racistische liedjes: ' ookal ben ik zwart roet, ik meen het toch goed'....hoe triest...
Alle reacties Link kopieren
quote:Surrender76 schreef op 25 september 2016 @ 19:56:

[...]





Klimmen ze in Spanje dan ook al door schoorstenen? Ze staan namelijk al pikzwart op de boot hè...

Ik blijf me verbazen dat we de knecht zo graag op deze manier willen behouden. Waarom ziet de rest vd wereld wél hoe racistisch we bezig zijn?

En dan de bijpassende racistische liedjes: ' ookal ben ik zwart roet, ik meen het toch goed'....hoe triest...Sinterklaas komt uit Turkije
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 22 september 2016 @ 14:55:

Het is iets dat bij Nederlandse cultuur hoort. En zoals ik al eerder zei kan er best wat gemoderniseerd worden maar niet op deze manier. Gewoon stap voor stap en zonder geschreeuw en gedemonstreer en dergelijke. Waarom moet met de gevoelens van iedereen rekening gehouden worden behalve die van de mensen die het sinterklaasfeest vieren?



De vraag is wat is Nederlands? De Nederlandse cultuur is van oudsher onderhevig aan veranderingen.

Zijn mensen die een andere mening hebben ineens geen onderdeel van diezelfde cultuur?
quote:ainil schreef op 25 september 2016 @ 19:27:

[...]



tja, waarheid past niet bij je fantasie beeld?In jouw fantasie hebben we zeker net onze rieten rokjes uitgetrokken op de boot ofzo? Ik ben hier gewoon geboren hoor. Met je waarheid. Racistisch geklets zul je bedoelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven