Groen dak: doen?

23-09-2016 15:27 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een deel van ons huis bestaat uit een plat dak. De dakbedekking, zo'n 30 jaar oud, is nodig aan vervanging toe. Dat willen we sowieso binnenkort laten doen, maar we denken erover dan meteen een sedumdak aan te laten leggen, een groen dak. Schijnt goed te zijn ter isolatie, als wateropslag, het is fijn voor de fauna en het ziet er ook nog eens leuk uit vanuit ons slaapkamerraam. Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee; is een groen dak een goede investering?
't Is al met al een heel gedoe
quote:Pingu schreef op 23 september 2016 @ 17:24:

Ah, Gooloib, jij bent bioloog toch? Dus bijtjes en vogeltjes vinden het niet boeiend? Jammer. Gelukkig hebben we al een vogelvriendelijke tuin. Wat draagkracht betreft: ik zal dat nog even aankaarten als de dakman voor de 2e keer komt meten, maar volgens mij is deze aanbouw wat dat betreft prima in orde. Ik vind het best wel spannend eigenlijk, ik voel me echt een pionier, haha. In de grote steden zie je steeds meer groene daken, maar wij wonen in een klein plaatsje waar ze nog niet dikgezaaid zijn.

Ja het ziet er wel leuk uit!



De enige soorten die ervan kunnen profiteren zijn scholekster, visdief en zwarte roodstaart. Want die broeden graag op dit soort daken (in combinatie met grind) maar die verkiezen vaak hogere vlakken en bij mensen weg als broedplaats:)
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 september 2016 @ 17:30:

[...]



Ja eerst sedumdak en daarboven de zonnenpanelen (het liefst traps-bevestigd (zoals jaloezieën)). Het sedumdak blijft in een zomer super koel en dat verlengd de levensduur van de zonnepanelen aanzienlijkHmmm... dat hadden we eerder moeten weten. Zal het onthouden voor als we ze moeten vervangen. Maar ja, ze liggen er pas 3 jaar op...
http://www.solarsedum.nl/onzeproducten/



En



http://www.groendak.info/zonnepanelen-en-groene-daken/



Over zonnepanelen en sedum



(Geen aandelen of spam, ik werk altijd met een ander bedrijf (voor bedrijven))
Ik lees even mee. Er moet bij ons meer dan 100 vierkante meter dak opnieuw bedekt binnen afzienbare tijd.



Vraag me wel af hoe je dan ziet wanneer je dak aan vervanging toe is. Een lekkage met extra water op het dak is ook niet fijn.
quote:OmeHenk schreef op 23 september 2016 @ 17:44:

Ik lees even mee. Er moet bij ons meer dan 100 vierkante meter dak opnieuw bedekt binnen afzienbare tijd.



Vraag me wel af hoe je dan ziet wanneer je dak aan vervanging toe is. Een lekkage met extra water op het dak is ook niet fijn.Bij grote afmetingen is het vaak een soort bak dat op het gewone dak wordt geplaatst. Als de bak lek is lekt het dan niet gelijk naar binnen. Maar hoe je dan slijtage ziet ed weet ik ook zo 123 niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 september 2016 @ 17:30:

[...]



Ja eerst sedumdak en daarboven de zonnenpanelen (het liefst traps-bevestigd (zoals jaloezieën)). Het sedumdak blijft in een zomer super koel en dat verlengd de levensduur van de zonnepanelen aanzienlijkDat zou ik nooit gedacht hebben, dat zonnepanelen niet goed tegen warmte kunnen. Ik dacht juist dat sedum en panelen elkaars concurrenten zouden zijn qua zon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 september 2016 @ 17:32:

[...]



Ja het ziet er wel leuk uit!



De enige soorten die ervan kunnen profiteren zijn scholekster, visdief en zwarte roodstaart. Want die broeden graag op dit soort daken (in combinatie met grind) maar die verkiezen vaak hogere vlakken en bij mensen weg als broedplaats:)O, wat leuk om te weten zeg. Hier kan ik vanavond indruk mee maken bij vriend.
't Is al met al een heel gedoe
quote:Pingu schreef op 23 september 2016 @ 18:08:

[...]



O, wat leuk om te weten zeg. Hier kan ik vanavond indruk mee maken bij vriend.
Wij hebben het op ons schuurtje. Ik vind het zelf supergaaf. Alleen van de zomer heeft een vriend van ons 4 wkn in ons huis gezeten en die heeft niet gesproeid, ook niet in de hele warme periode. Nu heeft het een dorre gloed. Ik hoop dat het nog goed komt....
zo'n dak hadden wij op de carports op de binnenplaats van het app gebouw waar ik heb gewoond. En ik keek daar bovenop. Leuk uitzicht, beter dan een saai plat dak of golfplaat of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 23 september 2016 @ 16:08:

Ik ben ook benieuwd of het een pre is voor huizenkopers, mochten we het huis ooit willen verkopen...Heel gaaf, echt een pré!
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien niet direct beter voor de fauna maar wel beter voor het milieu. Regenwater wordt geabsorbeerd door het dak, waardoor het niet direct op straat komt. De kans op overstromingen, met name in de dichtbebouwde stad, door hevige regenval neemt wel echt af. De afvoer van water gaat veel natuurlijker. Wat dat betreft zijn compleet bestraatte tuinen ook echt slecht.

En extra planten zorgen ook voor gezondere lucht, je bent dus wel echt goed bezig met een sedum dak
Alle reacties Link kopieren
quote:Aapos schreef op 26 september 2016 @ 21:34:

Het is misschien niet direct beter voor de fauna maar wel beter voor het milieu. Regenwater wordt geabsorbeerd door het dak, waardoor het niet direct op straat komt. De kans op overstromingen, met name in de dichtbebouwde stad, door hevige regenval neemt wel echt af. De afvoer van water gaat veel natuurlijker. Wat dat betreft zijn compleet bestraatte tuinen ook echt slecht.

En extra planten zorgen ook voor gezondere lucht, je bent dus wel echt goed bezig met een sedum dak Met je tegen-tegeltuinen houding weet ik nog wel een leuk topic voor je om mee te schrijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven