ervaring met auto track systeem?

27-09-2016 15:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet niet of ik hier op de goede pijler zit, want het gaat over personeel en computer. Als het hier niet klopt, geef het dan maar aan.

Maar ik zit met het volgende. Ik heb een bedrijf en voor mij werken 4 mensen. Ik heb 2 mensen op kantoor, 1 in de huish. dienst en 1 in de buitendienst. Daar gaat het om. Die persoon rijdt in een auto van mij. Nu heb ik de laatste maanden steeds een sterker vermoeden dat er niet alleen bij klanten langs wordt gereden, maar dat er ook andere bezoekjes worden gebracht. En natuurlijk, als zij (ja, het is een dame) even snel een boodschapje onderweg moet doen, hoor je mij niet over. Vind ik geen probleem. Maar ik krijg km.standen door die zij opgeeft, die in mijn ogen niet kloppen, als ik haar overdag bel, neemt ze niet op en belt later terug en zegt dan dat ze bij die klant zat. Maar het is gebeurd dat ik dan die klant later bel en dat die dan verbaast zegt dat ze er niet was. Zeg maar, ik heb onderbuik-gevoelens.

Ik heb al eens een balletje opgegooid bij haar, maar ze ontkent mijn vermoedens.

Nu heb ik wat gelezen over "auto track systemen". Heeft iemand ervaring hiermee, hoe werkt dat? Kan ik dan gewoon met zo'n apparaatje op mijn mobiele telefoon of computer kijken hoe ze gereden heeft? En wanneer ze ergens was? En merken ze dat dan niet in de auto? En je kan zelfs de omgeving afluisteren? En wat vinden jullie, zou ik dat dan moeten zeggen tegen mijn medewerker? Ik vind het eigenlijk wel ver gaan, maar ik denk dat als ik haar zou moeten ontslaan, ik wel gegronde redenen moet hebben.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even goed uitzoeken want er staat me iets van bij dat het wettelijk niet is toegestaan iets dergelijks te installeren zonder dat de medewerker daarvan op de hoogte is.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Met een tracker kun je inderdaad gewoon volgen waar je auto is. Afluisteren of een camera mag niet (zomaar), daarvoor moet je heel goede redenen hebben, bijvoorbeeld vermoeden van diefstal ofzo, en dan nog mag dat alleen maar als je aan kunt tonen dat je geen ander middel kon gebruiken om dat aan te pakken.



Maar een tracker mag, mits je de werknemer gewoon netjes inlicht: 'We willen graag meer inzicht in de inzet van de auto, en om te voorkomen dat jij nog meer moet bijhouden hebben we een tracker geplaatst, zodat alle ritten automatisch in de administratie terechtkomen'.



Niet zeggen en wel tracken mag natuurlijk absoluut niet!
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Suban, ik geloof wel dat dit mag, maar ik zal er zeer voorzichtig mee om gaan.

Handigmetgeld, maar weet je ook hoe het werkt? Want dat is mijn probleem(pje). Ik kan wel naar een winkel gaan, of iets op internet opzoeken, maar ik heb hier helaas geen verstand van en ben bang dat ik mij voor veel geld iets laat aansmeren wat niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:haagje1 schreef op 27 september 2016 @ 15:55:

Suban, ik geloof wel dat dit mag, maar ik zal er zeer voorzichtig mee om gaan.

Handigmetgeld, maar weet je ook hoe het werkt? Want dat is mijn probleem(pje). Ik kan wel naar een winkel gaan, of iets op internet opzoeken, maar ik heb hier helaas geen verstand van en ben bang dat ik mij voor veel geld iets laat aansmeren wat niet werkt.



Mits gemeld tegen werknemer zoals ook Handigmetgeld al zegt.

De systemen die ik ken zijn op de ruit geplaatst (zal vast ook ergens anders kunnen) en via de pc uit te lezen en live te volgen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch heel eenvoudig aan haar vragen wat haar route is geweest, de klanten na bellen waar ze is geweest... en als daar grote verschillen inzitten, of ze liegt dan sta je toch sterk?

Je moet er wel heel duidelijk boven op zitten blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja je moet dit melden als je dit van plan bent. En dat is ook heel logisch lijkt me. Maar er zijn ook nog wat andere opties die ie eerst kunt proberen. Sowieso zou ik haar zeggen dat je het van plan bent. Wellicht past ze direct haar gedrag aan en heeft ze volgende maand opeens minder kilometers.



Wellicht kun je haar vragen om een gespreksverslag als ze bij klanten is geweest. Onder de noemer " verbetering dienstverlening". Als ze daar datum en duur gesprek op moet zetten kan jij ook wel inschatten hoe het zit. En het lijkt me niet dat ze hele gesprekken gaat zitten faken.

Je kunt ook afspraken maken over haar telefonisch bereik. En ik zou output afsprsoen met haar maken. Bijv zoveel verkopen of gesprekken op een dag.



En vragen om een kilometerregistratie is ook niet raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:haagje1 schreef op 27 september 2016 @ 15:55:

Suban, ik geloof wel dat dit mag, maar ik zal er zeer voorzichtig mee om gaan.

Handigmetgeld, maar weet je ook hoe het werkt? Want dat is mijn probleem(pje). Ik kan wel naar een winkel gaan, of iets op internet opzoeken, maar ik heb hier helaas geen verstand van en ben bang dat ik mij voor veel geld iets laat aansmeren wat niet werkt.



Het is gewoon een kastje dat je ergens in de auto inbouwt, en dat via een telefoonverbinding (simkaart+abo nodig) met enige regelmaat zijn lokatie doorgeeft. Is niet duur, en je hoeft ook niet per se in te bouwen, je kunt zelfs systemen kopen die de gebruiker zelf moet inpluggen. Meestal geven ze aan hoe lang ze ingeplugd zijn geweest, dus halverwege eruit halen en daarna nog een rondje gaan rijden gaat niet werken, dan gaat bij jou meteen het alarm af.



Je hoeft ook geen dure oplossing met abonnement te nemen volgens mij, een simpele tracker is genoeg. Kijk eens bij websites als deze: http://www.vindmijterug.nl/auto-tracker/
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Wat je zoekt, is een GPS tracker. Even wat basis-beginselen over GPS: Een kale GPS-ontvanger kan bepalen waar hij zichzelf bevindt (en kan ook uitrekenen hoe laat het is), maar daarmee is nog niet gezegd wat hij met die informatie kan doen. Er zijn systemen waarbij je 'live' kunt opvragen waar de GPS-ontvanger is, maar dat kan dus alleen werken als de GPS tracker ook een module heeft om data (de positie) mee te versturen (meestal een GSM/UMTS module, net zoals je mobiele telefoon).



Er zijn ook trackers die je in/op/aan een auto plaatst, en die hun positie-informatie (gekoppeld met een tijdstip) alleen in de tracker zelf opslaan. Achteraf kun je dan de tracker aan je PC koppelen (als een soort memory-stick), en dan dus zien op welk tijdstip de tracker op welke lokatie geweest is. Meestal kun je instellen hoe vaak de tracker z'n positie moet vastleggen (bijvoorbeeld: elke 5 seconden, elke minuut, of wat je maar wil).



Die laatste variant is een stuk goedkoper/simpeler dan de eerste, want je hoeft er geen abonnement oid bij af te sluiten. Gewoon het apparaatje kopen, de batterij opladen, aan de auto plakken, en klaar. Een dergelijk apparaatje zou iets in de ordergrootte van EUR 50 moeten kosten, en is zo groot als een flinke memorystick. Te krijgen in verschillende varianten (oa met een magneet, zodat je 'm makkelijk onder een auto kan plakken).



Wat betreft het juridische deel: formeel moet je een privacy-reglement opstellen voor je bedrijf, zodat je medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.security.nl/posting/373972/Juridische vraag .
Alle reacties Link kopieren
Haar de route laten opgeven en de klanten na bellen is veel eenvoudiger. Laat haar maar weten dat ze zich moet verantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Als je er in juridische zin iets mee wilt, zul je een tracker van tevoren kenbaar moeten maken. Het zelf installeren en "live" volgen, om dit in te brengen in een eventuele ontslagzaak mag niet (in ieder geval niet als je hiermee naar de kantonrechter wilt en dit in wilt brengen). Ik heb wel eens een bedrijfsrechercheur ingeschakeld om een en ander te laten volgen, maar dit mag je niet inbrengen in een rechtszaak (maar wél om het bespreekbaar te maken met een medewerker). Ik zou opteren voor de mogelijkheden die yoshe en spectral aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Spectral en AnnBritt, om de klanten te bellen of ze daadwerkelijk geweest is. Pfoe, dat vind ik ook een beetje raar.

Ik denk er toch over om een tracksysteem te kopen en aan mijn medewerker kenbaar te maken dat dit voor haar veel eenvoudiger wordt. Ze hoeft dan zelf de km. en tijden niet meer te noteren.

Ik wordt er eigenlijk wel een beetje naar van nu ik dit zo opschrijf. "Zoals de waard is,.........."vul het maar in. Eigenlijk wil ik dit niet, maar ik moet toch ook wel duidelijkheid krijgen. Bah!
Alle reacties Link kopieren
quote:haagje1 schreef op 27 september 2016 @ 16:57:

Spectral en AnnBritt, om de klanten te bellen of ze daadwerkelijk geweest is. Pfoe, dat vind ik ook een beetje raar.

Ik denk er toch over om een tracksysteem te kopen en aan mijn medewerker kenbaar te maken dat dit voor haar veel eenvoudiger wordt. Ze hoeft dan zelf de km. en tijden niet meer te noteren.

Ik wordt er eigenlijk wel een beetje naar van nu ik dit zo opschrijf. "Zoals de waard is,.........."vul het maar in. Eigenlijk wil ik dit niet, maar ik moet toch ook wel duidelijkheid krijgen. Bah!

Je klinkt als een behoorlijk waardeloze baas... wat is er mis met na bellen?



Hallo, is xx bij u geweest vandaag? Nee, ow sorry ik heb de verkeerde klant gebeld. Ow ja, hoe ging het gesprek?



Het is echt zo eenvoudig....
Alle reacties Link kopieren
quote:haagje1 schreef op 27 september 2016 @ 16:57:

Spectral en AnnBritt, om de klanten te bellen of ze daadwerkelijk geweest is. Pfoe, dat vind ik ook een beetje raar.

Ik denk er toch over om een tracksysteem te kopen en aan mijn medewerker kenbaar te maken dat dit voor haar veel eenvoudiger wordt. Ze hoeft dan zelf de km. en tijden niet meer te noteren.

Ik wordt er eigenlijk wel een beetje naar van nu ik dit zo opschrijf. "Zoals de waard is,.........."vul het maar in. Eigenlijk wil ik dit niet, maar ik moet toch ook wel duidelijkheid krijgen. Bah!



Hoezo raar? Het is wel jouw geld wat misschien verkeerd gebruikt wordt. Je kunt ook iemand anders laten bellen: Hallo ik ben mevrouw X en ik doe namens bedrijf Y een klanttevredenheidsonderzoek. Wanneer is de medewerker geweest, en hoelang en hoe tevreden bent u?

Zoals de waard is? Nee, eerder je geeft ze een vinger en ze pakt de hele hand.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als ze heel goed presteert, zou ik er niet om malen.
Alle reacties Link kopieren
Ehm Spectral, dank u. Ik voel mij geen waardeloze baas en dat ben ik ook niet. Ik weet alleen dat ik ook ervaring "aan de andere kant" heb. Dat ik zelf gebeld werd door een bedrijf met de vraag of ik tevreden was met hun personeel. Vond ik een erg rare vraag. Als ik een buitendienstmedewerker niet zie zitten, komen ze er niet meer in, ongeacht hun product wat ze verkopen. Of juist andersom. Ook al verkopen ze lucht, als ze helemaal weten waar ze over praten en hun beloftes nakomen en we hebben een klik, dan koop ik lucht.
"Maar ik krijg km.standen door die zij opgeeft, die in mijn ogen niet kloppen, als ik haar overdag bel, neemt ze niet op en belt later terug en zegt dan dat ze bij die klant zat. Maar het is gebeurd dat ik dan die klant later bel en dat die dan verbaast zegt dat ze er niet was."



En wat zegt ze dan als je met dit voorbeeld komt? Dat zou ik haar eerst laten uitleggen denk ik.

Mocht je je na die uitleg nog unheimisch voelen zou ik het zo brengen als Handigmetgeld zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yakatani schreef op 27 september 2016 @ 18:30:

Als ze heel goed presteert, zou ik er niet om malen.Misschien dat de belastingdienst er wel wat van vind als mevrouw zoveel km's in een bedrijfswagen maakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou adviseren om een inbouw tracker te nemen. Zo'n ding los in de auto werkt niet en dan moet je er elke keer weer bij om hem op te laden. Een losse aan de buitenkant in een magnetische houder moet ook opgeladen worden en je hebt de kans dat ze hem vindt op het moment dat ze een keer naar de garage gaat.
Alle reacties Link kopieren
Gelderka, een route-opneem-programma ken ik niet. Is dat gewoon een app die je kan downloaden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven