Gezondheid alle pijlers

Longembolie..en nu?

28-09-2016 12:28 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat van me afschrijven en tegelijkertijd op zoek naar herkenning en wellicht wat tips!

Afgelopen zaterdag naar de ehbo gegaan ivm kortademigheid, dacht wellicht een uit de hand gelopen bronchitis. Na uren onderzoek bleek ik een dubbele long embolie te hebben. Omdat ik er al even mee liep heeft dit een infarct in mn long veroorzaakt.Totaal overdonderd opgenomen in het ziekenhuis. Omdat ik pas 28 ben wilden ze me paar dagen houden ter observatie, hoort eigenlijk niet voor te komen op jouw leeftijd is me verteld...tja kan je weinig mee. Sinds gisteren ontslagen en nu langzaam herstellen.

Nu heb ik veel pijn, op m'n rug en schouder en slik heel arsenaal aan pijnstillers. Soms komt de pijn door de morfine heen en weer ik echt even niet wat te doen met mezelf. Dat is lastig, maar ik hou hoop dat het binnenkort beter wordt.

Niemand kon me echt kon vertellen hoe nu verder..hoe lang tot ik weer kan werken/ dingen ondernemen bijvoorbeeld? Ik weet dat het per persoon verschillende is maar misschien zijn hier mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en die wat tips of ervaringen zouden willen delen.
Heb je geen vocht achter de longen erbij gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, wat ontzettend schrikken, en naar! Heel veel sterkte!

Je zal binnenkort wel terug moeten komen bij een longarts neem ik aan? Dan kan je dit soort vragen stellen. En neem ook zelf even contact op met je bedrijfsarts.

Tot die tijd zou ik proberen je niet met dat soort dingen bezig te houden, probeer je te focussen op je herstel.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad per persoon verschillend.

Bij mij is het nu bijna 4 jaar geleden. Ik ben maanden uit de running geweest. Heel lang last blijven houden van longkrampen en af en toe heb ik daar nog last van.

Schrikken he... weet er alles van...

Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!!



Zover ik weet geen vocht achter de longen, niets over gehoord van de arts in ieder geval?

Geen afspraak bij de longarts gekregen, wel trombosedienst en dan gaan we kijken hoe lang ik de bloedverdunners ga slikken. Misschien kan hij me dan idd wat vertellen over hoe nu verder.



Hoe handel jij die longkrampen vivapimpelmees? Is er een andere oplossing dan gewoon proberen er doorheen te ademen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend kut voor je! :/



Ben je toevallig aan de pil? Zo ja, meld dit aub bij je arts! Een vriendin van me was er bijna niet meer omdat ze een ruiterembolie had gekregen, zeer waarschijnlijk door de pil...
Alle reacties Link kopieren
Bij mij inderdaad ook veroorzaakt door de pil...



En die longkrampen? Niets hielp. Doorheen ademen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ben al sinds m'n 12e aan de pil, volgens de internist is de kans dan niet enorm dat het daardoor komt? Sterker nog...hij heeft tegen me gezegd dat ik de pil mag blijven slikken???



Ugh balen dat er niks aan te doen is, die krampen zijn zo naar:/
Alle reacties Link kopieren
Wat een schrik, TO! Maar wat een geluk dat de embolie herkend is. Een vriendin van mij is op haar 27e aan een longembolie gestorven. Zij kwam kortademig bij de dokter en werd afgescheept met het advies stress te vermijden....



Sterkte met het herstel!
Alle reacties Link kopieren
Wat verschrikkelijk soundofsunshine!!!

Zo stom dat ze dan niet even verder kijken:(



Herkent iemand toevallig ook het gevoel van heel emotioneel zijn?
Alle reacties Link kopieren
He je mag de pil blijven slikken? Heel raar ik moest er direct mee stoppen.



Heb anderhalf jaar geleden ook een dubbele longembolie gehad. Was toen 31. Bij mij is er heel veel aanvullend onderzoek gedaan naar diverse ziektes waaronder verschillende kankers. Borsten zijn gecontroleerd, baarmoeder, alles wat uit mijn lichaam kwam is onderzocht.

Wat was volgens de artsen bij jou dan de reden TO?



Bij mij duurde het ruim een week voordat de diagnose gesteld werd omdat ik niet erg benauwd was maar wel extreem veel pijn had. Omdat er bloed in mijn urine zat dachten ze steeds aan nierstenen.

Ben ook een week opgenomen geweest in het ziekenhuis.



Ik was, dacht ik, vrij snel hersteld maar op de langere termijn ben ik er nog lang niet.



Ik kan niet meer tegen rook (sigaretten, bbq, vuurwerk, vuurkorf maar ook niet tegen de rook in bv attracties bij de efteling.



Ik kan niet meer tegen ruimtes waar veel schoonmaakmiddel wordt gebruikt zeker als er geen open ramen zijn. Lastig bij mij thuis heeft de badkamer geen ramen helaas.



Soms branden mijn longen bij lichamelijke inspanning maar soms ook niet.



Ik heb een half jaar lang bloedverdunnens moeten slikken. Een paar keer ben ik gebeld dat ik die week nog een keer moest omdat mijn bnr te laag of te hoog was.

Ik vond het best een impact hebben op mijn leven.



De ervaringen zijn erg verschillend per persoon maar dit is mijn ervaring.



Dat van die pil vind ik echt heel vreemd TO en ik zou zeker nog eens aan de ha vragen wat hij/zij ervan denkt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:Mimo87 schreef op 28 september 2016 @ 13:43:

Wat verschrikkelijk soundofsunshine!!!

Zo stom dat ze dan niet even verder kijken:(



Herkent iemand toevallig ook het gevoel van heel emotioneel zijn?De eerste dagen zeker wel! Is ook niet niks he je hebt te horen gekregen dat je een potentiële dodelijke ziekte hebt. Dat doet gewoon wat met je.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:soundofsunshine schreef op 28 september 2016 @ 13:28:

Wat een schrik, TO! Maar wat een geluk dat de embolie herkend is. Een vriendin van mij is op haar 27e aan een longembolie gestorven. Zij kwam kortademig bij de dokter en werd afgescheept met het advies stress te vermijden....



Sterkte met het herstel!



Wat triest!



Ik merkte ook dat ze het niet goed herkennen bij jonge vrouwen.

Ik moest lekker veel gaan bewegen en sporten enzo. Heb ik dus ook gedaan achteraf gezien heel gevaarlijk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:IBIopviva schreef op 28 september 2016 @ 14:13:

He je mag de pil blijven slikken? Heel raar ik moest er direct mee stoppen.



Heb anderhalf jaar geleden ook een dubbele longembolie gehad. Was toen 31. Bij mij is er heel veel aanvullend onderzoek gedaan naar diverse ziektes waaronder verschillende kankers. Borsten zijn gecontroleerd, baarmoeder, alles wat uit mijn lichaam kwam is onderzocht.

Wat was volgens de artsen bij jou dan de reden TO?



Bij mij duurde het ruim een week voordat de diagnose gesteld werd omdat ik niet erg benauwd was maar wel extreem veel pijn had. Omdat er bloed in mijn urine zat dachten ze steeds aan nierstenen.

Ben ook een week opgenomen geweest in het ziekenhuis.



Ik was, dacht ik, vrij snel hersteld maar op de langere termijn ben ik er nog lang niet.



Ik kan niet meer tegen rook (sigaretten, bbq, vuurwerk, vuurkorf maar ook niet tegen de rook in bv attracties bij de efteling.



Ik kan niet meer tegen ruimtes waar veel schoonmaakmiddel wordt gebruikt zeker als er geen open ramen zijn. Lastig bij mij thuis heeft de badkamer geen ramen helaas.



Soms branden mijn longen bij lichamelijke inspanning maar soms ook niet.



Ik heb een half jaar lang bloedverdunnens moeten slikken. Een paar keer ben ik gebeld dat ik die week nog een keer moest omdat mijn bnr te laag of te hoog was.

Ik vond het best een impact hebben op mijn leven.



De ervaringen zijn erg verschillend per persoon maar dit is mijn ervaring.



Dat van die pil vind ik echt heel vreemd TO en ik zou zeker nog eens aan de ha vragen wat hij/zij ervan denkt.



Ja ik begin nu ook te twijfelen, had het specifiek nog nagevraagd juist vanwege relatie tussen pil en embolie. Er is me vertelt dat zolang ik bloedverdunners slik, de pil niet zo'n invloed heeft op me.

De oorzaak weten ze dan ook niet, ik heb vroeger gerookt dus misschien is dat het? Ze hebben een hele berg bloed afgenomen om te onderzoeken of het stollingziekte is.

Als ze een aannemelijke oorzaak vinden mag ik na 3-6 maanden stoppen met de pillen.

Als ze niks vinden moeten ze uitgaan van een spontane gebeurtenis en kans op herhaling en dus rest van m'n leven slikken....



Van de internist moet ik elk half uur naar buiten en een rondje om: blijven bewegen zodat m'n longen beter worden. Snap de logica, maar het is zwaar. Snel buiten adem en kan niet ver lopen. Van een vriend van me kreeg ik het advies: gewoon lekker doorgaan, het meeste zit tussen de oren.

Voel me in die zin niet zo erkend in m'n klachten, wil het niet overdramatiseren ook maar ik voel me best wel beroerd..
Alle reacties Link kopieren
Dat van niet meer tegen bepaalde luchtjes kunnen herkennen ik Ibi. Hyacinten, vreselijk. Ruitensproeier ook. Sommige schoonmaakmiddelen. Maar dat wordt beter.



Het gekke is dat ik die krampen soms nog krijg bij stress. Niet meer bij lichamelijke inspanning. In het begin wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mimo87 schreef op 28 september 2016 @ 15:02:

[...]





Ja ik begin nu ook te twijfelen, had het specifiek nog nagevraagd juist vanwege relatie tussen pil en embolie. Er is me vertelt dat zolang ik bloedverdunners slik, de pil niet zo'n invloed heeft op me.

De oorzaak weten ze dan ook niet, ik heb vroeger gerookt dus misschien is dat het? Ze hebben een hele berg bloed afgenomen om te onderzoeken of het stollingziekte is.

Als ze een aannemelijke oorzaak vinden mag ik na 3-6 maanden stoppen met de pillen.

Als ze niks vinden moeten ze uitgaan van een spontane gebeurtenis en kans op herhaling en dus rest van m'n leven slikken....



Van de internist moet ik elk half uur naar buiten en een rondje om: blijven bewegen zodat m'n longen beter worden. Snap de logica, maar het is zwaar. Snel buiten adem en kan niet ver lopen. Van een vriend van me kreeg ik het advies: gewoon lekker doorgaan, het meeste zit tussen de oren.

Voel me in die zin niet zo erkend in m'n klachten, wil het niet overdramatiseren ook maar ik voel me best wel beroerd..



Natuurlijk voel je je beroerd die embolieen zijn nog niet weg hoor!

Kwartier rustig wandelen, 2 keer per dag kom je ook aan die half uur.



Die vriend heeft zelf ook een longembolie gehad en heeft jouw lichaam? zo niet, dan dient hij zich nergens mee te bemoeien.



Overigens klopt het idd dat voor nu de pil niet zoveel kwaad meer kan. Ik mocht de pil ook nog even slikken maar ruim gestopt zijn voor de bloedverdunners stopte.



pimpelmees,

Zelf heb ik niet het gevoel dat het te maken heeft met stress maar zal er eens op gaan letten.

En inderdaad extreme bloemengeuren kan ik ook niet meer tegen. Toch gek hoeveel invloed zoiets heeft.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
En TO, ik heb me ook vaak onbegrepen gevoeld. Mensen met een hartinfarct worden beter begrepen. Terwijl het vergelijkbaar is.



Via mijn toenmalige werkgever heb ik een revalidatietraject doorlopen. Zelfs de instructeur van de sportschool speciaal voor revalidatie had weinig begrip.
Wat een narigheid zeg!

Mij is het ook overkomen, een paar jaar geleden na mijn keizersnee. De huisarts heeft me 2x naar huis gestuurd met de boodschap dat het mijn astma zou zijn. Ook multiple longembolies met infarct.

Mijn hersteltijd heeft lang geduurd helaas. En helaas zijn de gevolgen levenslang. Ik blijf altijd minder longinhoud hebben en sneller kortademig. Nu heb ik ook forse astma dus dat helpt niet mee.

Daarnaast spuit ik bloedverdunners zodra er iets is medisch gezien, en dat zijn soms maandenlang spuiten. Ben nu herstellende van een dubbele miskraam en nog zeker 5 weken spuiten ivm tromboserisico.



Ik heb bij de fysio een traject gevolgd om weer op conditie te komen. Dat duurde best lang (maand of 6). In totaal 1.5 jaar hersteltijd nodig gehad. De kortademigheid en overgevoeligheid van de longen bleven lang hangen. Ook nu nog wel regelmatig. Daarnaast psychisch best een klapper gehad. Was al bijna het hoekje om bij mijn spoedkeizersnee en toen ik dat overleefde kreeg ik na een paar weken de longembolie, ook nipt geweest aldus de artsen. Dat kost ook tijd om te verwerken.

Veel sterkte gewenst!
Ik moest trouwens resoluut stoppen met de pil. Mag deze ook nooit weer gebruiken. Ook niet als ik bloedverdunners spuit. Alle vormen van anticonceptie op hormonaal gebied mogen niet meer.

Zodra ik zwanger werd = hormonen = bloedverdunners.

Er werd dus wel degelijk een relatie tussen pil en embolies gezien.
quote:soundofsunshine schreef op 28 september 2016 @ 13:28:

Wat een schrik, TO! Maar wat een geluk dat de embolie herkend is. Een vriendin van mij is op haar 27e aan een longembolie gestorven. Zij kwam kortademig bij de dokter en werd afgescheept met het advies stress te vermijden....



Sterkte met het herstel!



wat heftig zeg.... helaas wordt het door de artsen nog steeds slecht herkend. Ik heb een klacht ingediend bij mijn huisarts nadat ze me 2 maal naar huis stuurde met een prednison kuurtje (het is astma) De arts in het ziekenhuis zei dat ik geen dag later had moeten komen...

Hoor toch nog regelmatig dat het niet herkend wordt. Vreselijk als je dat overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Bizar inderdaad! Ik heb zelf ook 6 uur op de eerste hulp gezeten omdat ze dachten aan blaasontsteking oid. Had geen klachten qua bloed ophoesten ofzo. Het is dat ik een heel doortastende arts kreeg die als allerlaatste optie toch long foto liet maken, maar anders hadden ze me ook met een random antibiotica kuurtje weggestuurd...
quote:Mimo87 schreef op 28 september 2016 @ 13:43:

Wat verschrikkelijk soundofsunshine!!!

Zo stom dat ze dan niet even verder kijken:(



Herkent iemand toevallig ook het gevoel van heel emotioneel zijn?



ja dat herken ik heel goed. Heb de maanden daarna veel last gehad van emoties en down gevoel. Het is niet niks, het had je dood kunnen betekenen als je misschien een dag langer had doorgelopen! Je lichaam en je psyche voelen dat. Neem die tijd, das heel belangrijk. Ik heb nog diverse gesprekken gehad na die tijd, was het vertrouwen in mijn lichaam echt kwijt.





Die longkrampen zijn gebleven bij mij helaas. Ik heb als kind altijd hevige astma gehad en die was bijna weg na mijn 21e. Helaas is die dubbel terug gekomen na mijn longemboliën. Heb de rest van mijn leven veel puffers en medicatie nodig. Longkrampen heb ik vaak bij overgang koud/warm in de winter, of bij inspanning zoals fietsen. Of scherpe geurtjes van bv rook of parfum.



Mimo87: is er geen aanleiding te vinden? Ben je lange tijd immobiel geweest? operatie gehad? hormoonbehandelingen? Is toch wel heftig als het zo zonder reden is!
Jezus wat eng. Mag ik vragen, waarom je zo jong aan de pil bent begonnen? Dat is niet echt gebruikelijk, met 12 jaar. En moet je nu echt elk half uur naar buiten om te wandelen? Als ik jou was, zou ik die pil meteen de deur uitdonderen. Daar mag je gewoon zelf over beslissen hoor. Ik denk, dat het goed zou kunnen dat het komt, omdat je zo jong met de pil begonnen bent.



Ik ben een paar jaar geleden ook met de pil gestopt, omdat ik een soort longkrampen meemaakte. Ik had vreselijk pijn in 1 long en dat hield een kwartier aan, ik kon me nauwelijks bewegen door de pijn. Ik weet niet of het mijn longen waren maar daar schrok ik zo van, en in combinatie met de berichten over de pil en embolies, ben ik toen meteen met de pil gestopt.
Alle reacties Link kopieren
weet niet of je fb hebt?

daar is een pagina besloten onder de naam trombose en nu?

daar zitten veel mensen met dezelfde ervaringen en fijn om dingen te vragen



ik zelf heb trombose in mijn arm ( komt niet vaak voor) en zelfs daar zijn er 2 mensen met het zelfde



sterkte
Alle reacties Link kopieren
Andrea, ik ben het vertrouwen in mijn lichaam ook volledig kwijt momenteel, ik hoop dat dit vanzelf wat hersteld maar voorlopig is het huilen huilen huilen. Ben jij naar een psycholoog geweest hiervoor?



Het zou inderdaad goed kunnen, alleen is het dan de vraag waarom nu pas...grootste risico loop je bij eerste 2 jaar slikken van de pil (aldus arts hoor, ik moet me nog een keer flink inlezen).

Ik ben toen aan de pil gegaan omdat mijn menstruatie zo heftig was dat ik 1x per maand ziek was; koorts, flauwvallen, elk half uur zo'n olifanten tampon (excuus dat is wat goor) nodig..het was niet te doen. Dus vandaar. Morgen belt m'n huisarts me voor een telefonisch consult dus ga alvast bedenken wat ik wil vragen allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven