Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
De benodigde hoogte van de buffer is denk ik heel persoonlijk. Bij ons zitten er flinke onderhouds- en verbouwingskosten aan te komen van ons huis, de auto is binnen een aantal jaar aan vervanging toe, ik heb geen vaste baan, mijn man heeft wel een vaste baan maar wil de mogelijkheid hebben om als er een mooie kans voorbijkomt van baan te veranderen met dan waarschijnlijk een tijdelijk contract, we hebben geen uitvaart-, rechtsbijstand- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, we willen misschien nog een kind erbij en we houden niet van risico's nemen. Bij dit plaatje vind ik 10.000 veel te weinig, terwijl het voor een ander misschien heel ruim is.



Jezelf verwennen vind ik inderdaad een veel prettiger term dan iets verdiend hebben. Jezelf verwennen benadrukt dat het niet vanzelfsprekend is, maar een luxe. Iets verdiend hebben klinkt alsof je er recht op hebt. Dat geeft me een jeukgevoel, vergelijkbaar met de 'waar heb ik recht op' topics hier waarin men zoveel mogelijk wil binnen harken en heel verontwaardigd is wanneer dat niet kan.
Ik ben er nu toch wel uit: we gaan nog niet extra aflossen. Ik wil onze buffer eerst nog verder ophogen zodat we er een jaar van kunnen overleven. Ik heb een stabiele goedbetaalde baan maar heb ook gezondheidsproblemen die zouden kunnen leiden tot (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Die kans is niet heel groot maar ook zeker niet ondenkbaar. Aangezien het inkomen van mijn man nogal fluctueert en we dat al moeten kunnen opvangen, denk ik dat een grotere buffer prettig is. Ik vermoed dat daar ook mijn weerstand tegen extra aflossen vandaan komt. Verder verwacht ik de komende jaren ook nog wat onderhoudskosten voor ons huis. Die vallen vaak hoger uit dan ik van tevoren had kunnen bedenken.



Prettig dat ik er nu uit ben
quote:sloth schreef op 27 september 2016 @ 21:55:

hmm ik lijk wel de enige hier die het er niet mee eens is. Als ik op een dag keihard heb rond geracet door en naar college (voorbereid!) te gaan en 6 uur te werken en tussendoor nog ergens gesport heb. Dan plof ik daarna rustig met mijn favoriete chocolade op de bank omdat ik het verdiend heb.Tuurlijk kan ik mij vergelijken met 3de wereld landen maar ik kan ook mij vergelijken met mij een jaar geleden toen ik niet eens kon lopen van de pijn. En tsjonge jonge dan ben ik toch een partij trots. Tenminste ik neem aan dat dit een reactie op mijn post is, maar deze reactie heeft daar helemaal niets mee te maken, gaat over iets totaal anders.
Eigenlijk weet ik zelf wel wat ik moet doen qua die e-bike. Namelijk gewoon doorsparen en hem kopen zodra mijn potje ervoor vol zit. We hebben wel wat geld 'over' deze maand, want we hebben geld teruggekregen vanwege het fietsenplan voor mijn man. Maargoed, eigenlijk wil ik dat tot het einde van de maand even zo laten staan, even kijken hoe het allemaal gaat deze maand.



Maar ik vind het moeilijk om dat toe te geven aan mezelf en vooral ook aan de fietsenboer. Stom he? Ik ga er nu maar gewoon even langs en het laten weten. Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je eruit bent PowerCube! Aflossen kan altijd nog, als het nu niet veilig genoeg voelt gewoon niet doen.



En voor jou ook fijn dat je besloten hebt Bumba. Geld dat over is hoef je toch niet direct een bestemming voor te bedenken, dat kun je ook gewoon lekker over laten zijn, mooi op de spaarrekening. Ik ben het denk ik wel eens met degenen die je erop wezen dat de accu een probleem kan zijn bij een tweedehands e-bike, en met een nieuwe accu erbij is hij opeens niet zo voordelig meer gok ik. Die fietsenboer ben je niks verplicht hoor. Mijn man kan ook zo denken, die vindt het dan zielig voor de verkoper. Maar dat is het risico van hun vak hoor, je bent geen liefdadigheidsinstelling die fietsenboeren sponsort en dat weet hij ook heus wel. Wie weet koop je straks wel je nieuwe e-bike bij hem, daar zit denk ik meer marge op voor hem dan deze tweedehandse.
Ik hoef niet zo nodig een gigantische buffer. Ik denk dat ik maximum 5000 euro zou aanhouden. Ik los liever onze huidige lening af en daarna de hypotheek.



Moet ik wel zeggen dat als bij ons de tv, wasmachine of auto stuk gaat er een budgettaire tweedehands vervanger komt van marktplaats. Ik hoef geen nieuwe spullen.



Daar maakt iedereen zijn eigen keuze in.
Idd, wil je als je auto stuk gaat een nieuwe kunnen kopen, moet je een grotere buffer aanhouden. Hier veel tweedehands, behalve tv zo'n beetje dan. maar die is net een jaar oud :P
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen ook geen nieuwe auto's, maar wel een tweedehandse die nog lang mee kan en bij de dealer. We hebben er zelf helemaal geen verstand van namelijk, dus een oudje bij een particulier of handelaar kopen vinden we te link. Grote kans dat dan goedkoop = duurkoop blijkt. Dus dan liever iets duurder maar wel wat meer zekerheid, onze huidige tweedehands auto kostte 7000 euro.



Wij hebben nu de luxe dat het voor ons geen of-of is maar en-en. We hebben eerst een voor ons veilig voelende buffer opgebouwd (toen hadden we ook nog geen koophuis) en toen we ons huis kochten hebben we eigen geld ingelegd en nu lossen we jaarlijks extra af met een gelijkblijvende of iets stijgende buffer. Ik zou nooit extra aflossen als ik me niet helemaal safe zou voelen bij mijn buffer. Aflossen kan altijd nog en zoveel scheelt het niet in maandlasten (in totaal wel, maar per maand is 1000 euro extra aflossen echt peanuts aan besparing), geld uit stenen halen als er tegenvallers op je pad komen niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijevelt schreef op 28 september 2016 @ 11:59:

Hangt een beetje af van waar de buffer voor is. Woon je in een huis waar alles net af is, heb je de komende jaren weinig buffer nodig voor onderhoud. Heb je een of twee eigen auto's, of lease van de baas.



Wij zijn met z'n twee en houden 15.000 euro aan. Met name vanwege het feit dat er in ons huis veel is dat het einde van zijn levensduur bijna bereikt. Maar we hebben dan weer geen eigen auto.



precies.

huis klussen zijn gedaan, auto gaat dit jaar nog voor een grote beurt...



nou ja beslissen over een paar maanden...geen haast!

duo net afgelost!!JEEJ!
Alle reacties Link kopieren
Sjonge, wat gaat het hard hier!



Bumba, gecondoleerd!



Huisdierverzekering: wij betalen €29,- pm voor onze hond. En tot nu toe hebben we het bedrag er grofweg wel uit gehaald omdat onze hond dure medicijnen slikt en een paar keer per jaar ‘iets geks’ heeft. Maar ik moet zeggen dat ik het eigenlijk eens goed zou moeten uitrekenen, want een spaarpotje is misschien op de lange termijn goedkoper, en scheelt weer gedoe met declareren enzo.



Ik reis graag maar heb dat de afgelopen jaren minder gedaan dan ik het liefst zou zien, omdat we ervoor kozen om ons geld in ons huis te steken. Maar dit jaar wel 2 weken vakantie, weekendje weg en weekje familiebezoek in buitenland in totaal, dus dat is erg luxe voor mijn gevoel. Heerlijk. En dan ook nog twee weken lekker vrij eind vh jaar.



Net weer even geconsuminderd: we zijn de toekomstige babykamer aan het opknappen en er moet een nieuwe radiator komen. Als we deze nieuw zouden kopen zou dat ons minimaal €75,- kosten. Maar nu heb ik op MP een radiator met precies de goede afmetingen gevonden voor maar €20,- Kijk, daar wordt ik nou vrolijk van ?.



Ik koop overigens nauwelijk spullen voor mezelf als extraatje of ‘omdat ik het verdiend heb’, wel regelmatig een lekker broodje, gebakje op het terras, warme choco oid. Voedsel dus. Daar verwen ik me zelf graag mee. Zolang het binnen mn vrij besteedbare budget past.



Qua buffer, wij zijn deze nog aan het opbouwen nadat we al ons spaargeld in ons huis hebben gestoken. Momenteel hebben we puur als gezamenlijke buffer zo’n €4000,- en daarnaast nog potjes voor het huis, afschrijvingen en de komende baby. Maar we willen minimaal €10.000,- als buffer hebben. Daarna gaan we even extra sparen voor het vervangen vd keuken of zonnepanelen.



Elise, lekker zeg dat de studieschuld nu verleden tijd is!
Alle reacties Link kopieren
Als freelancer hier een wat groter potje.



Belastingdienst: €2.000 (maar dat is dus eigenlijk sowieso niet van mij)

Pensioen: €15.600 (beleggen)

3 maanden minimumloon: €4.125 (sparen)

9 maanden minimumloon: €12.375 (beleggen)

Onvoorziene uitgaven: €5.000 (sparen, en partner heeft ook €5.000)



Oftewel eigenlijk ook de €10.000 die vaker genoemd wordt.

En we hebben nog de zekerheid dat we kunnen rondkomen van 1 inkomen. Zonder vakantie, etc. dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:elize_ schreef op 28 september 2016 @ 16:08:

nou ja beslissen over een paar maanden...geen haast!

duo net afgelost!!JEEJ!



Goed joh!!

Ik 'mag' in januari beginnen.



Ik ben bijna op het bedrag wat ik minimaal wil hebben voor onvoorziene uitgaven (hier zitten dus geen kosten voor auto ed bij). Hopelijk gaat het behalen van mijn volgende spaardoel iets sneller.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:vlinder021 schreef op 28 september 2016 @ 13:58:

[...]





Tenminste ik neem aan dat dit een reactie op mijn post is, maar deze reactie heeft daar helemaal niets mee te maken, gaat over iets totaal anders.Nee hoor, je zegt het zelf al; gaat over totaal iets anders. Anders had ik je naam er wel bijgezet als het tegen jou specifiek is. Is gewoon hoe ik tegen dingen aan kijk en wat ik mensen vaak hoor zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn minimum buffer is 5000 (financieel alleenstaand met kind). Meestal is het veel meer, maar als ik bv aflos dan voel ik me niet bezwaard als ik 'nog maar' 5000 euro achter de hand heb.



Moet wel zeggen dat ik recent veel heb vervangen/onderhouden, van auto tot laptop en buitenschilderwerk. Dus ik verwacht op korte termijn geen grote uitgaves.
Alle reacties Link kopieren
Wat een grote buffers hebben jullie.

Ik denk in mijn geval, wat kunnen nu echt onverwachte uitgaves zijn? Als alles stuk gaat in (huur)huis in één keer vervangen denk ik aan een laptop, tv, vriezer, koelkast, wasmachine, oven/magnetron, printer. Ik verwacht dat alles bij elkaar prima voor 1500 euro te kunnen kopen (goedkoop/ouder model of tweedehands). Daarnaast vind ik een potje voor onverwachte zorgkosten wel fijn (zo moest ik laatst met een wortelkanaalbehandeling zelf 500 euro afrekenen), dus daar hou ik 500 euro voor aan. Oh, en een potje voor de auto, daar wil ik niet meer dan 2000 euro aan uit geven (ik rij nu ook al acht jaar zo'n prachtig barrel ). En een maand loon voor als de werkgever laat is met betalen/raar doet/of je moeten wachten op je uitkering.



Oké, ik kom toch ook op zeker 5000 euro uit Toch meer dan ik dacht zelf als buffer te zouden willen aanhouden. Gelukkig heb ik het staan en maak ik me geen zorgen als er onverwachtse dingen gebeuren. Maar het valt me toch een beetje tegen
Wij houden qua buffer ongeveer 5000 euro aan momenteel. Ik wil graag naar de 10.000, ook ivm kind op komst en koophuis, maar sparen gaat even langzaam (want kind op komst en relatief recent koophuis :D). Hiervan is in ieder geval 1000 euro voor zorgkosten (we hebben een maximaal eigen risico), de rest staat op een gewone spaarrekening. Naast die 5000 hebben we nog een paar honderd aan de kant staan voor het vervangen van zooi in huis en vervoerskosten; die vul ik maandelijks aan, maar omdat daar ook zo nu en dan rekeningen komen (APK, fietsenmaker, babykamer) zijn die nooit extreem hoog.
Alle reacties Link kopieren
elisha_ je verkijkt je daar heel makkelijk op, dus bij elkaar opgeteld zit je er al snel aan!

Ik probeer een buffer over te houden zodat ik in ieder geval 1 jaar mijn maandlasten kan betalen. Dus ongeveer 7.500. De rest is gewoon over en vrij besteedbaar.

Dus mocht ik geen ww krijgen, dan kan ik in ieder geval een jaar vooruit. Het voordeel is dat mijn maandlasten super laag zijn, dus als ik bijvoorbeeld een krantenwijk neem, dan kom ik heel ver.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb niet bewust een bepaald bedrag dat ik als buffer aanhoud. Nu hebben we meer dan genoeg spaargeld dat we voorlopig toch niet opmaken, dus ik hoef ook niet na te denken over hoeveel we minimaal willen overhouden voor onvoorziene omstandigheden. En de kans dat zich onvoorziene omstandigheden voordoen is ook niet zo heel groot; we hebben een nieuw huis met nieuwe (keuken)apparatuur, de auto is slechts een paar jaar oud en all-risk verzekerd, onze maandelijkse uitgaven kunnen we makkelijk van één salaris betalen (en we krijgen natuurlijk eerst ww als we zonder werk komen te zitten) en we sparen voor onderhoud aan het huis via de VvE-bijdrage. Ik zou dus niet weten waaraan we op korte termijn een grote som geld nodig zouden hebben.



In de tijd dat ik de hypotheek op mijn vorige huis afloste heb ik mijn buffer wel helemaal laten slinken tot 0. Ik heb toen alle rekeningen en potjes geplunderd tot ik genoeg bij elkaar had om het resterende hypotheekbedrag te betalen, maar had daarna geen cent spaargeld meer over. Gelukkig zijn onze lasten sindsdien zo laag dat we nóg makkelijker kunnen sparen, dus dat was geen probleem. Als ik echt geld nodig had gehad in de maanden na het volledig aflossen omdat bijvoorbeeld de verwarmingsketel of koelkast het had begeven had ik wel iets van mijn man of moeder kunnen lenen.



Op de site van het Nibud kun je trouwens uitrekenen hoe hoog je buffer zou moeten zijn. In ons geval is dat zo'n 20.000 euro (waarbij ik zelf heb aangegeven dat ik 10K achter de hand wil hebben om de auto te vervangen). Dit bedrag lijkt echter gebaseerd op gemiddelden; als je net als ik een nieuw appartement hebt hoef je minder rekening te houden met grote onderhoudsklussen aan het huis dan wanneer je in een twintig, dertig, vijftig, tachtig jaar oude eengezinswoning woont.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik lees al een tijdje stiekem mee, maar wil nu graag af en toe ook mee gaan schrijven.

Ik wil verstandiger met ons geld omgaan (gezin met 3 kinderen). Niet zozeer omdat er financiële problemen zijn, maar meer omdat ik vind dat we geld op de verkeerde manier uitgeven. Elke maand is ons geld op aan dagelijkse dingen terwijl ik meer wil sparen of het geld wil uitgeven aan een dagje weg of korte vakantie. Ik besef dat dit een enorme luxe is. Maar ik hoop in dit topic tips te krijgen om meer grip te krijgen op ons geld.
Welkom hier Sorento

heb je al eens opgeschreven waar je geld zoal naartoe gaat qua dagelijkse dingen?





Wat betreft buffer, ik heb graag meer dan 10.000 euro staan, maar ik heb dat een half jaar per jaar ongeveer niet gehad. Aan het einde van het jaar stortte ik vaak bij op mijn bedrijfsrekening, om de bank tevreden te houden, en dan ging ik weer sparen. In geval van nood kan dat geld teruggehaald worden van mijn bedrijfsrekening. Ik heb inmiddels wel het bedrag bereikt wat de bank graag ziet als minimumsaldo in mijn bedrijf, dus dit jaar ga ik niet bijstorten en gaat mijn persoonlijke buffer eindelijk groeien, zeker als de verkoop van mijn huis doorgaat (ziet er heel gunstig uit! Ben al aan het kijken naar een huurwoning)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft buffer: wij hebben geen bedrag gedefinieerd dat we graag achter de hand zouden hebben. Wij hebben ook nog geen koophuis om het in te stoppen, dus wij hebben alles gewoon op spaar/beleggingsrekeningen. We kunnen zonder problemen een half jaar zonder werk zitten (oké, niet tegelijk) en daar zijn we tevreden mee. Zodra we eindelijk een huis gekocht hebben, ga ik eens nadenken over welk bedrag reëel is om achter de hand te houden
Alle reacties Link kopieren
Welkom Sorrento! Heb je al geïnventariseerd waar je geld eigenlijk heen gaat?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sorento! Welkom!

Inzicht is het belangrijkste, dus houdt de komende tijd eens een kasboekje bij waar al het geld heen gaat, zowel het contante als het girale geld!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Welkom Sorento. Ik sluit me aan bij mijn voorgangers: inzicht is het halve werk. Maar je kunt ook alvast beginnen met bij elke aankoop die je wilt doen jezelf af te vragen of die aankoop wel echt nodig is en of je het het geld wel waard vindt. Zo ondervang je waarschijnlijk al veel koffie-of-broodje-onderweg- en wat-is-dat-bij-de-Action-toch-allemaal-goedkoop-impulsaankopen.
Ik heb toch een vraag aan iedereen uit nieuwsgierigheid. Waarom wil je zoveel geld op de bank hebben staan? Voor de kick? Als buffer? En waar buffer je dan voor? Sparen voor iets bijzonders?



Het valt me op dat de discussie rondom 'het verdient hebben' en 'het mezelf gunnen' is losgebarsten. Is het zo dat jullie besparen op bijvoorbeeld eten/boodschappen? En vinden jullie dan dat eten niet belangrijk is? Als voorbeeld: Dure kaas versus plastic goedkope kaas, maar jeeeeeej toch een paar euro bespaard?



Ik vraag dit omdat ons wel duidelijk is dat wij veel geld aan boodschappen kwijt zijn en ik probeer daarbij dus nu goedkopere keuzes te maken. Maar soms lever ik daarmee in op kwaliteit of gebruiksgemak. Of lekker versus minder lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven