Wéér zo'n ernstige zaak van kindermishandeling

28-09-2016 17:12 73 berichten
Het kippenvel staat er weer van op mijn armen. Ik vraag me toch elke keer af; hóe kan dit nu weer? Weer zo'n ernstige zaak met gruwelijke gebeurtenissen die jaren en jaren heeft kunnen duren.

Hoe kan dit? In een land als dat van ons? Zoveel mensen die er vanaf wisten. Slapen die instanties of zo? Daar gaat toch echt iets compleet mis, of niet?



http://www.lindanieuws.nl ... jn-eigen-ontlasting-eten/



En wat zijn dit voor gruwelijke mensen?! Hoe word je zo verknipt..? :(

Jee...... Dat komt toch nooit meer goed voor die kinderen.

Ik hoop dat ze in een fijn pleeggezin komen (waar was moeder eigenlijk in dit verhaal?).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 17:25:

Het vervelende is dus dat je denkt "je moet bij elk signaal eigenlijk al ingrijpen", maar dat kan helaas ook niet zo maar. Professionals moeten echt op een heel dun lijntje balanceren en als meldingen te onzorgvuldig zijn en tot acties leiden kan de staat daar verantwoordelijk voor gehouden worden én kan dat het kind ook schaden.



Maar eerlijk is eerlijk; ik heb wel het idee dat er nu te veel angst daarvoor is en dat zou omgezet moeten worden naar het kind voor alles.Professionals moeten vooral doorpakken, ouders niet zielig vinden en niet te lang pappen en nathouden. Is mijn professionele mening.
Alle reacties Link kopieren
Die vader ook die achter zijn vrouw blijft staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 28 september 2016 @ 17:41:

Bedenk je maar, hoe jij je zou voelen, als er iemand over de vloer kwam om zich te bemoeien met de opvoeding van je kind. De meeste mensen, zelfs superasotokkies, vinden dat heel erg vervelend. Tja, en dat merk je aan de regelgeving.Dat valt reuze mee. Genoeg mensen die er ook blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 28 september 2016 @ 17:41:

Bedenk je maar, hoe jij je zou voelen, als er iemand over de vloer kwam om zich te bemoeien met de opvoeding van je kind. De meeste mensen, zelfs superasotokkies, vinden dat heel erg vervelend. Tja, en dat merk je aan de regelgeving.Meestal krijgen ze niet zomaar iemand over de vloer. En als die ouders dat vervelend vinden is dat jammer maar helaas.
quote:tvandattum schreef op 28 september 2016 @ 17:52:

[...]

Professionals moeten vooral doorpakken, ouders niet zielig vinden en niet te lang pappen en nathouden. Is mijn professionele mening.Zeker. Maar veel professionals die dat wel doen moeten soms alsnog voor tuchtrecht verschijnen en krijgen met gevolgen daarvan te maken. En dan kun je heel hard roepen dat dat niet in je hoofd moet zitten als je je zorgen maakt om een kind, maar ik kan me best voorstellen dat dat wél in je hoofd opkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 17:56:

[...]





Zeker. Maar veel professionals die dat wel doen moeten soms alsnog voor tuchtrecht verschijnen en krijgen met gevolgen daarvan te maken. En dan kun je heel hard roepen dat dat niet in je hoofd moet zitten als je je zorgen maakt om een kind, maar ik kan me best voorstellen dat dat wél in je hoofd opkomt.



Er zijn zoveel protocollen en ingebouwde checks om dat te voorkomen.

Wat je iha ziet en ook bij jeugd is dat er enkel bij 'bloed aan de muur' echt ingegrepen wordt.

Daarnaast te weinig goede opvangplekken, uithuisplaatsing is duur, heen en weer wijzen tussen instanties, gebrekkige samenwerking, overwerkte mensen, ouders tig kansen geven, want kind hoort bij ouder etc. Dat van tuchtrecht is echt een smoes.
Voor de mensen die regelmatig gemeld hebben (van school bijvoorbeeld) moet dit toch ook al die jaren enorm frustrerend en verdrietig zijn geweest... Dat je er bij staat en er naar kijkt, dat het onder je ogen gebeurt en dat er geen actie wordt ondernomen.



En waarom is de eis voor die vrouw geen tbs? 2,5 jaar en die vrouw is pas 31. Wat voor schade gaat die vrouw nog aanrichten in haar leven?
Niet dat ik overigens goedkeur hoe er is gehandeld in deze zaak, absoluut niet. Het is alleen zo verdomd moeilijk om élk geval van kindermishandeling snel op te sporen en te voorkomen dat het zo erg wordt als dit.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch met mannen dat ze altijd 100% achter de stiefmoeder blijven staan. Bij dat meisje uit Roelofarendsveen was het ook al zo erg. Vader vond het prima terwijl hij toch heel normaal leek toen de kinderen nog klein waren voordat stiefmoeder in beeld kwam.

Ik hoor het mijn vader ook nog zo zeggen ze is streng maar rechtvaardig en ze heeft altijd gelijk dus waag het niet er tegen in te gaan. Ik dacht wat nou rechtvaardig ze is helemaal niks van mij waarom mag zij dan ineens alles bepalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 18:05:

Niet dat ik overigens goedkeur hoe er is gehandeld in deze zaak, absoluut niet. Het is alleen zo verdomd moeilijk om élk geval van kindermishandeling snel op te sporen en te voorkomen dat het zo erg wordt als dit.Daar ben ik het mee eens, maar als school gaat melden, en die doen dat echt niet snel, is er toch vaak echt wat aan de hand. En dan faal je dus gewoon als hulpverlenende instantie.
quote:tvandattum schreef op 28 september 2016 @ 18:04:

[...]





Er zijn zoveel protocollen en ingebouwde checks om dat te voorkomen.

Wat je iha ziet en ook bij jeugd is dat er enkel bij 'bloed aan de muur' echt ingegrepen wordt.

Daarnaast te weinig goede opvangplekken, uithuisplaatsing is duur, heen en weer wijzen tussen instanties, gebrekkige samenwerking, overwerkte mensen, ouders tig kansen geven, want kind hoort bij ouder etc. Dat van tuchtrecht is echt een smoes.



Genoeg zaken waarbij het kind is overleden terwijl alle protocollen zijn gevolgd. Protocollen zijn niet heilig en daarin is het oordeel dat "er een stap extra" gezet hoort te worden. Maar die stap extra is wel juist extra moeilijk vanwege dat tuchtrecht, want dan wordt je niet meer beschermd door die protocollen. Maar dat heeft meer te maken met meldingen.

Gebrekkige samenwerking is in zaken waarbij de mishandeling "bekend" is bij VeiligThuis denk ik het grootste probleem. En ja, het is nou eenmaal wettelijk bepaald dat als de ouders hulp accepteren dat er bijvoorbeeld geen ots uitgesproken kan worden. Dan kun je moord en brand schreeuwen, maar zo is het nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Dan eerst op jonge leeftijd je moeder verliezen aan zelfmoord, vervolgens een stiefmoeder die je mishandelt en je bloedeigen vader die achter haar blijft staan. En dit soort mensen worden hooguit 2,3 jaar opgesloten? Die 'ouders' zouden nooit kinderen meer mogen hebben of krijgen en die twee kinderen verdienen ouders die het ettiket 'ouder' wel waard zijn.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 18:10:

[...]





Genoeg zaken waarbij het kind is overleden terwijl alle protocollen zijn gevolgd. Protocollen zijn niet heilig en daarin is het oordeel dat "er een stap extra" gezet hoort te worden. Maar die stap extra is wel juist extra moeilijk vanwege dat tuchtrecht, want dan wordt je niet meer beschermd door die protocollen. Maar dat heeft meer te maken met meldingen.

Gebrekkige samenwerking is in zaken waarbij de mishandeling "bekend" is bij VeiligThuis denk ik het grootste probleem. En ja, het is nou eenmaal wettelijk bepaald dat als de ouders hulp accepteren dat er bijvoorbeeld geen ots uitgesproken kan worden. Dan kun je moord en brand schreeuwen, maar zo is het nu eenmaal.



Welke zaken dan?

Als er een OTS is, is er een voogd hé en die dient toe te zien op de veiligheid van de kinderen....
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 18:10:

[...]





Genoeg zaken waarbij het kind is overleden terwijl alle protocollen zijn gevolgd. Protocollen zijn niet heilig en daarin is het oordeel dat "er een stap extra" gezet hoort te worden. Maar die stap extra is wel juist extra moeilijk vanwege dat tuchtrecht, want dan wordt je niet meer beschermd door die protocollen. Maar dat heeft meer te maken met meldingen.

Gebrekkige samenwerking is in zaken waarbij de mishandeling "bekend" is bij VeiligThuis denk ik het grootste probleem. En ja, het is nou eenmaal wettelijk bepaald dat als de ouders hulp accepteren dat er bijvoorbeeld geen ots uitgesproken kan worden. Dan kun je moord en brand schreeuwen, maar zo is het nu eenmaal.



Maar 'zo is het nu eenmaal' kan toch niet steeds gezegd blijven worden? Hoeveel keer moet dit nog gebeuren dan?

Het moet dus veranderen dat ouders zo makkelijk hulp kunnen weigeren.
Zaak van Sharleyne, het meisje wat vanaf de tiende verdieping naar beneden viel waarbij nogal wat discussie was. Oordeel van de inspectie is letterlijk dat alle hulpverleningsinstanties alle protocollen keurig gevolgd hebben, maar ondanks dat was er geen OTS óf uithuisplaatsing. Er had hier een stap extra gezet moeten worden door instanties en dat is nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 28 september 2016 @ 18:05:

Voor de mensen die regelmatig gemeld hebben (van schook bijvoorbeeld) moet dit toch ook al die jaren enorm frustrerend en verdrietig zijn geweest... Dat je er bij staat en er naar kijkt, dat het onder je ogen gebeurt en dat er geen actie wordt ondernomen.



En waarom is de eis voor die vrouw geen tbs? 2,5 jaar en die vrouw is pas 31. Wat voor schade gaat die vrouw nog aanrichten in haar leven?Dat is ook enorm frustrerend. Maar voor de kinderen is het gewoon het allerergste. Zeker als ze eindelijk iets durven zeggen, om vervolgens weer in een doodlopende straat te belanden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 18:16:

Zaak van Sharleyne, het meisje wat vanaf de tiende verdieping naar beneden viel waarbij nogal wat discussie was. Oordeel van de inspectie is letterlijk dat alle hulpverleningsinstanties alle protocollen keurig gevolgd hebben, maar ondanks dat was er geen OTS óf uithuisplaatsing. Er had hier een stap extra gezet moeten worden door instanties en dat is nooit gedaan.Maar dat rapport klopt van geen kanten. De instanties hebben ook daar gefaald en vegen hun straatje schoon. Ten koste van onschuldige kinderen!
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 28 september 2016 @ 17:54:

Die vader ook die achter zijn vrouw blijft staan.

Nou dat dacht ik ook,wat schokkend je kinderen horen altijd op nummer 1 te staan.

Ik vraag me dan af zo'n vader komt huis van z'n werk en ziet zijn zoon met een blauw en bebloede lip.Dat je dan kunt doen of er niks aan de hand is.Misschien was hij ook wel bang voor z'n vrouw.

Je hebt er monsters bij,bah.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 september 2016 @ 18:16:

Zaak van Sharleyne, het meisje wat vanaf de tiende verdieping naar beneden viel waarbij nogal wat discussie was. Oordeel van de inspectie is letterlijk dat alle hulpverleningsinstanties alle protocollen keurig gevolgd hebben, maar ondanks dat was er geen OTS óf uithuisplaatsing. Er had hier een stap extra gezet moeten worden door instanties en dat is nooit gedaan.



Volgens mij was het oordeel van de rechter dat hulpverlening gefaald had.

Dat er teveel en te lang met moeder gesproken werd en te weinig naar de veiligheid van het kind gekeken was. Dat er sowieso amper contact met het kind was geweest.
Waarom komt dit tot in details in de media?!
Zoals ik eerder al zei: ik zeg niet dat in dit geval de hulpverlening het goed heeft gedaan, sterker nog. Ze hebben hier dingen fout gedaan, daarom zeg ik in mijn eerste post ook dat ik benieuwd ben of dat nog een staartje gaat krijgen, want dat zou zeker terecht zijn.



Maar daarnaast geef ik alleen aan dat dingen lastig / moeilijk zijn en niet zo zwart-wit als het in kranten staat beschreven.
quote:tvandattum schreef op 28 september 2016 @ 18:21:

[...]





Volgens mij was het oordeel van de rechter dat hulpverlening gefaald had.

Dat er teveel en te lang met moeder gesproken werd en te weinig naar de veiligheid van het kind gekeken was. Dat er sowieso amper contact met het kind was geweest.Ik had het over het inspectierapport, de uitspraak van de rechter heb ik voor zover ik weet nooit onder ogen gehad. Dat er te weinig contact met het kind was geweest klopt, en was overigens ook volgens protocol. Dan is dus het protocol verkeerd. Dat bedoel ik ook met protocollen zijn niet heilig, maar als je er buiten stapt loop je wel risico om voor het tuchtrecht te komen "want je hebt niet volgens protocol gehandeld". Er wordt bij mij ook ingestampt dat je altijd protocol moet volgen, ook als dat soms niet de juiste optie lijkt. En dat is heel tegenstrijdig, maar dus ook heel erg lastig als je eigenlijk denkt dat dat wel moet. Dat gaat immers tegen wat je geleerd hebt in.
Alle reacties Link kopieren
Quote: Op de vraag van de rechter hoe de vader zo zeker weet dat zijn vrouw zijn kinderen niet heeft mishandeld terwijl hij bijna nooit thuis is, heeft hij niet echt een antwoord. “Ze liegen over alles. Ik ben klaar met mijn kinderen.”



Dat lijkt me een heel goed plan, hopelijk luistert die rechter hiernaar.,
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 28 september 2016 @ 18:27:

Waarom komt dit tot in details in de media?!Waarom niet? Het is niet dat die jongens kunnen rekenen op de volwassenen om hen heen, media kan erg effectief werken. En voordat jeugdzorg weer eens als de grote kindervanger in de media en op fora neergezet wordt..... meet zaken zoals dit dan ook maar eens breed uit. Hier zijn ze op tijd, ook al was voor die jongens elke dag langer in deze situatie een dag teveel. Maar professionals hebben zich aan de wet te houden en diezelfde wet beschermt ook mensen die dusdanig handelen dat ze eigenlijk geen recht meer hebben op die wet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja dat hoop ik ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven