Exact vertellen wat je vandaag hebt gegeten - deel 5

24-08-2016 11:08 1784 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 is ook alweer vol! Tijd voor een nieuw topic vol met (h)eerlijke eetlijstjes, lekkere recepten, gezellig geklets en fijn gezelschap!



Wees welkom allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 28 september 2016 @ 16:08:

[...]





voor een veganistisch dieet zijn inderdaad wetenschappelijk onderbouwde bedenkingen te geven, maar voor een vegetarisch dieet ligt dat toch stukken genuanceerder bij mijn weten. Maar goed, er zijn doorslaggevender/belangrijker redenen dan gezondheid om voor een vegetarisch dieet te kiezen, vind ik dan.

trouwens wel grappig dat je je eigen bronnen zo vertrouwenwekkend en wetenschappelijk vindt, terwijl die toch ook bepaald niet de mainstream vertegenwoordigen en dus door Lubach waarschijnlijk in dezelfde hoek geplaatst zouden worden (en overigens ook door veel gerenommeerde voedingswetenschappers zoals Katan denk ik....)



Vegetarisch als in dat men ook dagelijks eierEN, vis en eventueel zuivel eet kan ik nog inkomen, maar anders krijg je echt tekorten aan bepaalde mineralen en vitaminen.

Mijn bronnen zijn gebaseerd op evolutionaire wetenschap, betrouwbare, niet gesponsorde RCTs, en (nog wel het belangrijkste) duidelijke biases en/of financieel interest in eerdere wetenschap waar de huidige schijf van vijf (al is de aangepaste wel al wat verbeterd tov van die van hiervoor) en WHO recommendations op gebaseerd zijn.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:Friction-90 schreef op 28 september 2016 @ 16:29:

[...]





Vegetarisch als in dat men ook dagelijks eierEN, vis en eventueel zuivel eet kan ik nog inkomen, maar anders krijg je echt tekorten aan bepaalde mineralen en vitaminen.

Mijn bronnen zijn gebaseerd op evolutionaire wetenschap, betrouwbare, niet gesponsorde RCTs, en (nog wel het belangrijkste) duidelijke biases en/of financieel interest in eerdere wetenschap waar de huidige schijf van vijf (al is de aangepaste wel al wat verbeterd tov van die van hiervoor) en WHO recommendations op gebaseerd zijn.Ik begrijp nu werkelijk niet wat je hier zegt
Gebruikersnaam, wat klinkt dat heerlijk knus en gezellig. Ik ben blij als het eindelijk eens herfst wordt. Hoe maak je de speculaas popcakes? Dat wil ik ook wel eens maken.
Alle reacties Link kopieren
O: wafels met bacon en eggs benedict



T: heel veel Starbucks want WiFi



Groetjes!
Leighton ben je nu in Canada?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 september 2016 @ 20:06:

[...]





Ik begrijp nu werkelijk niet wat je hier zegt



Haha, ja ok dat was ook een beetje wetenschapstaal.

Het komt erop neer dat de bronnen over voeding die ik lees zijn gebaseerd op de wetenschap van voeding waar ons lichaam genetisch gezien het beste op is aangepast, op Randomized Controlled Trials (RCT's; dat zijn zeer sterke en betrouwbare onderzoeksmethoden in de wetenschap), en juist NIET op onderzoeken die bv gesponsord zijn door coca cola, om even een grof voorbeeld te noemen .
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter keek vanochtend een filmpje nijntje en het wortelfeest. Kreeg daardoor zin in carrotcake en die hebben we vanmiddag samen gemaakt. Ze mocht met een kwast de bakvorm invetten, helpen met roeren en ingrediënten in de kom doen. Keuken was ontploft maar de taart lekker!
quote:Friction-90 schreef op 28 september 2016 @ 21:58:

[...]





Haha, ja ok dat was ook een beetje wetenschapstaal.

Het komt erop neer dat de bronnen over voeding die ik lees zijn gebaseerd op de wetenschap van voeding waar ons lichaam genetisch gezien het beste op is aangepast, op Randomized Controlled Trials (RCT's; dat zijn zeer sterke en betrouwbare onderzoeksmethoden in de wetenschap), en juist NIET op onderzoeken die bv gesponsord zijn door coca cola, om even een grof voorbeeld te noemen .



Ah oke, dan snap ik het. Beetje het idee"wij van wc-eend adviseren wc-eend".

Dan vraag ik me af waarom jouw soort wetenschappelijke bronnen niet breed gedragen worden in de voorlichting naar iedereen. Je zou toch mogen verwachten dat het van belang is dat iedereen zo gezond mogelijk eet.
quote:elko schreef op 28 september 2016 @ 22:09:

Mijn dochter keek vanochtend een filmpje nijntje en het wortelfeest. Kreeg daardoor zin in carrotcake en die hebben we vanmiddag samen gemaakt. Ze mocht met een kwast de bakvorm invetten, helpen met roeren en ingrediënten in de kom doen. Keuken was ontploft maar de taart lekker! Lief!
Alle reacties Link kopieren
Oei that's easy. Niet zoveel want wil graag wat afvallen!



Heb 5km hardgelopen en gegeten:

- Kip, gebakken met wokgroente;

- 's ochtends 2 crackers filet

- 's middags 2 crackers philadelphia met gerookte kipfilet

- ' avocado tussendoor!
quote:ThatsMeLovely schreef op 28 september 2016 @ 22:18:

Oei that's easy. Niet zoveel want wil graag wat afvallen!



Heb 5km hardgelopen en gegeten:

- Kip, gebakken met wokgroente;

- 's ochtends 2 crackers filet

- 's middags 2 crackers philadelphia met gerookte kipfilet

- ' avocado tussendoor! dan ga je toch van je stokje van de honger.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 28 september 2016 @ 22:16:

[...]





Ah oke, dan snap ik het. Beetje het idee"wij van wc-eend adviseren wc-eend".

Dan vraag ik me af waarom jouw soort wetenschappelijke bronnen niet breed gedragen worden in de voorlichting naar iedereen. Je zou toch mogen verwachten dat het van belang is dat iedereen zo gezond mogelijk eet.



Klopt, maar de macht van financiele interests is enorm helaas, bedrijven die bepalen wat gepubliceerd wordt en wat niet.

En daarnaast zijn er heul veul wetenschappers die hun eigen hypotheses zodanig geloven dat ze hun onderzoeksresultaten er zo naar gaan maken, dat is het klassieke voorbeeld van de studies van Ancel Keys (google die maar es ). Hij zei vet is slecht, eet vooral carbs als je gezond wil worden, want van vet krijg je hartaanvallen enzo... wrong!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Leighton heeeeeeeel veel plezier in Canada!
Alle reacties Link kopieren
Isabella hoe was het familiegesprek in het ziekenhuis met de arts van je moeder?



Leighton, geniet er heerlijk van in Canada!



Friction, randomized control trials over een voedingspatroon??? daar spelen zoveel andere (en zeer moeilijk controleerbare) factoren in mee dat ik de uitslag van zulk onderzoek toch ook met een flinke slag om de arm zou beschouwen. Ik las wel eens een uitspraak van Martijn Katan die zei; voedingswetenschap is ingewikkelder dan kernfusie.



Finjie, hoe gaat het, kom je alweer een beetje in het ritme? rustig aan hoor.



Gebruikersnaam, gezellig om je weer te lezen. Die speculaascupcakes klinken goed.



Mijn lijstje vandaag:

Ontbijt: havermout met banaan, rozijnen, speculaaskruiden, honing en walnoten (lekker herfstig!)

Tussendoor: 3 pruimen

Lunch; 2 boterhammen met vegetarische peperworst, stuk komkommer, halve paprika, worteltjes, tomaatjes

Tussendoor: 2 chocolaatjes

Avondeten: maaltijdsalade geitenkaas met stokbrood
Mooie uitspraak van Katan, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Voeding is een erg ingewikkeld onderwerp altijd. Ik blijf nog steeds maar bij mijn idee van alles gevarieerd en met mate.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte isabella ! Dat is een lastige beslissing waar jullie goed over moeten nadenken.





Gember, ingewikkeld is het zeker, maar ik hoef er geen RCT voor te doen om te weten dat suiker, alles wat E-nummers bevat, alles wat in grote mate bewerkt is (zoals magere zuivelproducten; koek en snoepwaren), niet is wat ons lichaam nodig heeft, en dat je beter kan kiezen voor verse biologische producten...

Lang niet zo ingewikkeld dus.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Isabella, wat lijkt mij dat heftig zo'n gesprek. Sterkte met alles!

Leighton, geniet er van in Canada! Ben stiekem een beetje jaloers haha

Elko, heerlijk bakken samen met dochter

Gebruikersnaam, wat vervelend dat je keelpijn hebt. Beterschap en hopelijk is het niet erger geworden

Momo, niet over nadenken. Jullie zitten daar straks gewoon et zn allen



Ik zit nu even te cocoonen met mini tot we de oudste mogen ophalen. Het is lekker herfstig buiten.

Vanmorgen is de kapper nog even geweest, even bijgeknipt zodat het weer goed zit.



Ontbijt, zuurdesem boterham met kaas

Lunch, kwark met banaan

Tussendoor een paar dropjes

Diner, verse tomatensoep met ballen en stibrood erbij
Alle reacties Link kopieren
Heftig gesprek dus Isa (had het vanochtend al gelezen). Hoe reageerden je ouders erop? Veel sterkte!



Fairfax, same old same old bij je thuis dus (ook jouw berichtje vanochtend gelezen)



Leighton veel plezier nog!



Gember hoe gaat het bij jou? De grote drukte weer wat verminderd?



Friction weet je wat ik nu eigenlijk nog het meest gezonde vind aan je eetpatroon? Dat je op vakantie ook gewoon die pizza en het ambachtelijke ijs eet! Vond ik leuk om te lezen, dat die luchtigheid er ook is om er soms van af te wijken.



Gebruikersnaam lekker, die cupcakes!



Momo wat een fijne plannen voor volgend jaar!



Vandaag gegeten:

O: bth gelderse worst

T: 2 mueslirepen

L: 2 bth worst, bth kaas

T: bth speculoos

A: gebakken aardappelen, hamburger, 3 sperziebonen (schoonmoeder kookte. Wat ze deed weet ik niet, but it wasn't good. Vlees kurkdroog, aardappelen uitgedroogd en boontjes slap. Oudste weigerde het te eten en had haar graag na gedaan haha).

T: yoghurt en een flink stuk carrotcake, want nog honger
Alle reacties Link kopieren
quote:elko schreef op 29 september 2016 @ 21:11:

Heftig gesprek dus Isa (had het vanochtend al gelezen).



Friction weet je wat ik nu eigenlijk nog het meest gezonde vind aan je eetpatroon? Dat je op vakantie ook gewoon die pizza en het ambachtelijke ijs eet! Vond ik leuk om te lezen, dat die luchtigheid er ook is om er soms van af te wijken.



Haha, ja we hadden niet heel veel keus, alle winkels zijn dicht op zondag. In ieder geval werd ik er niet blij van na het eten van de pizza, sjeus wat had ik een inzinking, dat moet ik toch echt niet te vaak doen :P
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Friction-90 schreef op 30 september 2016 @ 09:47:

[...]





Haha, ja we hadden niet heel veel keus, alle winkels zijn dicht op zondag. In ieder geval werd ik er niet blij van na het eten van de pizza, sjeus wat had ik een inzinking, dat moet ik toch echt niet te vaak doen :P



goh, dan heb je wel een erg gevoelige spijsvertering gekregen van je dieet.... (geintje....)



Isabella, ik heb je berichtje over het gesprek in het ziekenhuis gemist, maar begrijp dat het heftig was. Heel veel sterkte met moeilijke beslissingen die nu mogelijk gemaakt moeten worden.



Elko, nog steeds erg druk hier, dus ik schrijf niet zoveel mee. Gaat het met jou goed, met combineren van baan en gezin en zo?



Gebruikersnaam, is je keelpijn weer beter?



Lijstje vandaag:

Ontbijt: havermout met banaan, rozijnen, cacao, honing en kokos

Tussendoor: pruimen

Lunch: 2 boterhammen met amandelpasta, kapje met jam, tomaatjes, worteltjes, halve paprika

Avondeten: broccoli-prei-courgette soep met een spelt- kaastwister
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 30 september 2016 @ 10:11:

[...]





goh, dan heb je wel een erg gevoelige spijsvertering gekregen van je dieet.... (geintje....)



Spijsvertering had ik geen last van, het gaat om de schommelingen in bloedsuiker die je veel meer merkt als je een stabielere eetstijl hebt. Vroeger (toen ik wel nog groot brood/pasta/pizza eter was) dacht ik, nouja zoals ik me nu altijd voel dat is normaal, ik voelde me ook gewoon prima, maar wist niet dat het zóveel beter kon. Je hebt een bepaalde maatstaf naar hoe je je doorgaans voelt, maar je weet niet of dat nóg beter kan als je niet veranderd.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Mijn persoonlijke mening is dat ik het helemaal niet leuk zou vinden om altijd zo met eten bezig te zijn. Alles went natuurlijk, dat merk ik al met mijn dieet, maar af en toe lekker een ijsje en chocola (bijvoorbeeld) naar binnen werken vind ik ook heerlijk. Juist als je dat niet zo vaak doet is dat echt genieten.



Gember, even in het kort kwam het gesprek erop neer dat we moeten gaan nadenken over wanneer we willen stoppen met behandelen. Heftig tranendal werd dat, vooral voor mijn moeder uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 30 september 2016 @ 10:53:

Mijn persoonlijke mening is dat ik het helemaal niet leuk zou vinden om altijd zo met eten bezig te zijn. Alles went natuurlijk, dat merk ik al met mijn dieet, maar af en toe lekker een ijsje en chocola (bijvoorbeeld) naar binnen werken vind ik ook heerlijk. Juist als je dat niet zo vaak doet is dat echt genieten.



Gember, even in het kort kwam het gesprek erop neer dat we moeten gaan nadenken over wanneer we willen stoppen met behandelen. Heftig tranendal werd dat, vooral voor mijn moeder uiteraard.Dat is een zware boodschap inderdaad. Is je moeder vooral bang om zelf dood te gaan of vindt ze het moeilijk om haar nabestaanden achter te laten? en hoe is je vader eronder en de rest van je familie?
Oh Isa wat een moeilijk gesprek... Heftig hoor!



Die hele discussie over gezond eten hebben we toch al gehad dames.... Agree to disagree



Elko heerlijk, carrot cake!



Fijn weekend alvast allemaal! Ik ga straks uit eten met een vriendin en morgen gaat de jongste uit logeren dus hebben we de oudste een weekendje alleen, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 30 september 2016 @ 16:31:

Oh Isa wat een moeilijk gesprek... Heftig hoor!



Die hele discussie over gezond eten hebben we toch al gehad dames.... Agree to disagree



Elko heerlijk, carrot cake!



Fijn weekend alvast allemaal! Ik ga straks uit eten met een vriendin en morgen gaat de jongste uit logeren dus hebben we de oudste een weekendje alleen, heerlijk!



sorry momo agree to disagree, inderdaad.

ik word altijd een beetje plagerig en recalcitrant van Friction's stelligheid en rotsvaste geloof in haar bronnen, en dat opgeteld bij het grappige programma van Lubach...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven