Mode & Beauty alle pijlers

Skikleding, wat en hoeveel heb je nodig?

28-09-2016 20:53 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat dit jaar met school 5 dagen skieen. Wij hebben nog nooit geskied dus ik heb geen idee maar hopelijk hebben jullie tips.



Jas, ik koop 1 ski-jas dat lijkt mij voldoende of wordt deze ook erg nat van de sneeuw?

Skibroek, is 2 genoeg voor 5 dagen? Moet dat dan een broek met van die banden/bretels zijn? of is dat lastig met toilet bezoek?

Thermo ondergoed, voor iedere dag een setje? Het is een startende stinkende puber vandaar iedere dag wat schoons.

Skipullie ook voor iedere dag een?

Muts en handschoenen zijn aanwezig

Helm wordt geregeld via school, gaat deze over je muts heen of is deze gevoerd? Is dat wel een beetje fris eigenlijk zo'n huur helm?

Skibril lijkt mij ook erg fijn omdat hij snel last heeft van zon. Moet hij dan een grote afsluitende bril hebben of volstaat een zonnebril ook? Hij gaat daar op les dus het zal waarschijnlijk meer vallen en opstaan zijn verwacht ik.



En dan het grootste probleem hoe kan hij alles vastbinden zodat hij niet alles kwijtraakt?
Ik doe mijn best
Geen tips maar ik vind het nogal wat om dit allemaal aan te (moeten?) schaffen voor een schoolreis.
1 ski-jas en broek is genoeg. Pullies zijn fijn, maar niet perse nodig. Als je verder nooit meer gaat skiën zou ik ze niet kopen. Een longsleeve en eventueel sweater voor hele koude dagen kan prima, wel elke dag een schoon shirt uiteraard. Skisokken zou ik wel doenvoor elke dag en een skibril. In november krijg je alles voor skiën bij de Lidl, prima spul voor een goede prijs.

Thermo ondergoed gebruik ik alleen op hele koude dagen en die leggings draag ik ook twee dagen, zit gewoon ondergoed onder.

Helm zonder muts en is echt warm.
Alle reacties Link kopieren
1 ski jas, 1 broek, 5 paar skisokken, 5 pullis (daar droeg ik dan eventueel een fleecetrui overheen). Ik heb heel lang afgekund met enkel een ski zonnebril, maar als het sneeuwt kan dat echt niet. Verder inderdaad een muts en een sjaal.
1 jas en1 skibroek is genoeg. Vooral zonder betels. Ik had echt niet voor iedere dag schoon thermoondergoed. Gewoon uitdoen zodra je klaar bent met skiën. Met helm is grote bril wel zo fijn, vooral als beginner die mogelijk veel sneeuw zal happen. 's avonds wel even alle skikleding bij verwarming hangen.



Bril kun je vaak vastmaken aan helm. Rest is kwestie van opletten. Je raakt echt niet zomaar iets kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Maar muts heeft hij in ieder geval nodig voor de momenten dat hij niet aan het skiën is maar wel buiten is.
Liever geen bretels aan de broek, dat is idd niet handig met wc. Zeg hem zijn spullen goed uit te hangen na het skiën als het nat is.
Longsleeves kunnen idd prima ipv pullies. Voor skiën liever een skibril, een gewone zonnebril kan gevaarlijk zijn met vallen (splinteren, breken, oog open halen ed). Kan wel voor na het skiën, of op terras, net als de muts. Denk ook aan goede zonnebrand voor gezicht en lippen. En een rugzak.
Alle reacties Link kopieren
het ligt er aan wanneer hij gaat en waarheen en daarmee dus hoe zonnig of koud het waarschijnlijk is. In januari kan het erg koud zijn en dan is een extra thermo en/of trui wel fijn. Ik draag altijd een schone thermo, of het nu warm of koud is en dezelfde trui erover voor een paar dagen. Verder lange thermo broek onder je skibroek.



Skibril is superfijn wanneer je het leert, erg koud is, het sneeuws of als je erg hard gaat. Muts heb ik nooit onder mijn helm, maar als het koud is heb ik een hele dunne soort bivakmuts op. Maar dan praat ik over -15 tot -20 graden.



Dus ik zou ook zeggen, 1 ski-jas, 1 skibroek, 5 thermo's, 1 thermo broek, fleece trui, 5 paar skisokken, skibril en skihandschoenen.

Leuk voor je zoon!
Alle reacties Link kopieren
1 jas en 1 broek is genoeg. Wel elke dag na het skiën uithangen zodat het kan drogen.

Voor elke dag schone sokken want je zweet enorm in die ski-schoenen.

1 setHandschoenen + evt colletje of sjaal. Als hij een helm op heeft dan hoeft een muts niet meer. Je zou zo'n soort bivakmuts kunnen kopen. Die zijn vaak erg dun en passen wel onder een helm. Als het extreem koud is, dan is dat wel fijn. Dan zijn je oren ook bedekt.

Een afsluitbare skibril is fijn, als het hard sneeuwt of als je zelf heel hard gaat, maar een gewone zonnebril zou ook prima kunnen.

Ski-pulli's kan je aanschaffen maar een gewone trui of shirt o.i.d kan ook prima hoor. Zorg wel dat je geen truien met capuchon hebt, dat zit niet fijn als je daar nog een jas overaan moet. Als je iets thermo-achtigs wilt aanschaffen zou ik eerder een thermolegging doen, dan een thermoshirt.

Voor wat betreft het vastbinden: ik had altijd handschoenen waar aan de binnenkant zo'n soort touwtje met trekkoord zit. Doe eerst mijn handen door het touwtje, trek hem dan strak aan zodat het niet meer over mijn pols past. Als je dan je handschoenen even uit doet, kan je ze gewoon laten hangen.

Een gewone zonnebril laat je makkelijk ergens liggen, een echte skibril kan je vastzetten op je helm (maar dan moet je je helm natuurlijk niet ergens laten liggen). Verder hebben de meeste ski-broeken wel grote zakken waar aardig wat in past.
Alle reacties Link kopieren
1 jas, 1 broek is meer dan voldoende

Pullies zou ik niet doen hoor. Gewoon longsleeve of trui. Eventueel een thermo shirt meegeven. Aldi/action heeft die in het begin van het seizoen nog wel thermo shirts en broeken in de aanbieding, die zijn prima!

(Als beginner zal hij toch meer zweten en het niet snel koud hebben)

Skisokken zou ik wel kopen, min. 5 paar. Zijn ook goedkoop te vinden de komende maanden. Ze gaan tot 30euro per paar, maar dat is voor een beginner echt onzin!



Skibril.is zoals geschreven belangrijk en ik zou voor na het skieen een zonnebril meenemen.



Ten slotte: goede handschoenen!
Alle reacties Link kopieren
Echte skisokken zijn wel fijn anders ontharen je schoenen je benen nogal. Verder is een helm een must! Een muts onder een helm is een heel slecht plan, dan werkt de helm niet! Ik heb maar 1 thermo-onderbroek en die draag ik slechts heel zelden, het is bijna altijd te warm.



Een skijas met losse capuchon is handig, die verzamelt namelijk sneeuw tijdens het skiën en heb je toch niet op bij een helm. Voor beginners is een jas met een sneeuwvanger fijn, dan schep je minder sneeuw als je valt.



Goede, waterdichte handschoenen zijn wel essentieel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga standaard met;



1ski-jas

1ski broek

3 leggings

5 paar skisokken

5 longsleeves ( ik heb 2 skipullies, andere dagen draag ik gewone longsleeves)

2 paar handschoenen ( handschoenen worden snel nat en drogen niet altijd even lekker + met scherpe ski's snowboard gaan ze ook makkelijk kapot)

Muts (draag ik zonder helm, tussendoor)

Sjaal (ik heb zo'n buff)

Skibril en gewone zonnebril

Zonnebrand/lippensmeer spul. Deze hebben ze vaak bij de Etos en hema, werkt super

Sweater voor de hele koude dagen
Alle reacties Link kopieren
Wat je moet hebben kun je hierboven lezen; tip van mij; breng een bezoekje aan decathlon als dat bij jou in de omgeving zit. Lekker budget maar prima spul!
Alle reacties Link kopieren
Tip 2: Vraag in je omgeving bij wel skiënde mensen met kinderen in ongeveer de leeftijd en lengte van je zoon of ze spullen te leen hebben, dan hoef je niet alles te kopen.



Ik zou hem naast de skibril ook een gewone zonnebril meegeven, met mooi weer zit je vaak tussen de middag op een terras en dan is een gewone zonnebril wel zo handig. De zon en de sneeuw zijn erg fel.
Mijn ervaring is juist dat je eigenlijk op wintersport niet zoveel nodig bent, vanwege dat je vaak in je skikleding loopt



1 skibroek is absoluut genoeg voor dagen! Verder kan het ook prima met een normale winterjas erboven. Wat verder erg handig/belangrijk is;

- Wel een goed paar handschoenen die waterdicht zijn, verkleumde handen zijn echt veschrikkelijk irritant op de piste.

- 2-3 paar skisokken

- skibril

- helm (!) verplicht in veel skigebieden.

- Muts voor buiten de piste

- Paar snowboots met voldoende grip.

- Een goede skipullie die zweetgeurtjes niet doorlaat.

- Sjaal/colletje.



Mijn ervaring is vooral dat ik de allereerste keer toen ik op wintersport ging er vanuit ging dat ik het heel koud zou gaan krijgen, wat als je intensief bezig bent, totaal niet het geval is



O ja, en de skihelmen passen vaak niet met een muts eronder tenzij je zo'n strakke bivakmutsje opdoet, maar vaak is de skihelm al warm genoeg van zichzelf en kan je er best van zweten, dus lijkt mij een muts niet fijn.



Zonnebril onder helm idem, kan knellen aan je oren en als je helm strak genoeg zit, is het heel lastig om je zonnebril even snel op of af te zetten, terwijl je een skibril aan de helm zelf kan bevestigen en omhoog kan trekken als je hem even niet op wilt. Voor vijf dagen skïen voldoet een goedkope skibril genoeg.
Alle reacties Link kopieren
De huurhelmen worden na het inleveren gereinigd, dat geldt ook voor de gehuurde skischoenen. Is dus wel fris. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:jadaiswa schreef op 28 september 2016 @ 21:35:

Wat je moet hebben kun je hierboven lezen; tip van mij; breng een bezoekje aan decathlon als dat bij jou in de omgeving zit. Lekker budget maar prima spul!Goede tip, dat is echt prima spul voor een eerste keer skiën!
Alle reacties Link kopieren
En zoals hier eerder geschreven, geef hem goede sunblock mee. Hoog in de bergen en met witte sneeuw verbrand je echt heel erg snel.
1 skibroek

1 skijas, als jij een goede winterjas heeft evt die gewoon gebruiken.

Termobroek is zeker fijn onder een skibroek, ik draag altijd elke dag een schone onder m'n skibroek, maar zo te lezen is dat een luxe.

5 T-shirts met lange mauwen, vest of trui eroverheen.

5 paar skisokken, sokken stinken onwijs na een dag skien!! Die wil je echt geen 2e x aan!

Een skibril

Handschoenen

Los kolletje



Decathlon heeft ook skikleding voor goede prijzen. Skisokken van de Hema zijn ook fijn. Als het eenmalig is en hij is nog in de groei zou ik niet in dure kleding investeren. Vraag ook om spullen te lenen!
Alle reacties Link kopieren
En ik ga standaard met;



1ski-jas

1ski broek

3 setjes thermo ondergoed, waarvan 1 voor hele koude dagen. Die draag ik bijna nooit.

3 paar skisokken - was die tussendoor een keer uit, maar dat zal je zoon vast vergeten.

3 skipullies

1 paar handschoenen (maar ik geef toe: dure en stevige, dus nooit natte handen)

Muts (draag ik zonder helm, tussendoor)

2 'onder de helm bivakmutsen'

2 dunne buffs (geen sjaal, want die lange lappen wol worden toch alleen maar nat en zitten in de weg)

Skibril en gewone zonnebril

Helm

Zonnebrand/lippensmeer spul. Let op de factor en of t lippensmeerspul niet alleen voor zon maar ook voor kou is.

Fleecejasje voor hele koude dagen

Wandelschoenen om buiten mee te lopen

Twee setjes gewone kleren en een setje aan

Gewoon ondergoed

Gewone sokken

Pyjama en wat je verder nog zo meeneemt op vakantie.



Thermo ondergoed trek ik aan over mijn gewone ondergoed, voel dus niet de behoefte dat iedere dag te verschonen. Wel hang ik alles iedere dag uit. Sokken ververs ik wel iedere dag, maar was ik dus in de biotex. Geloof dat een puberT dat niet gaat doen. De HEMA heeft prima sokken voor een beginner, Decathlon ook en de Aldi en Lidl ook.
1 skijas, 1 skibroek, 2 paar sokken, 2 a 3 poulies voor onder de jas (met een rits tot halverwege de borst), 5 keer ondergoed, een helm (tegenwoordig verplicht), eventueel muts, skibril, sjaal, handschoenen.
[quote]naoma schreef op 28 september 2016 @ 21:44:

Tip 2: Vraag in je omgeving bij wel skiënde mensen met kinderen in ongeveer de leeftijd en lengte van je zoon of ze spullen te leen hebben, dan hoef je niet alles te kopen.



Dit dus, zonde om voor vijf dagen zoveel dingen te kopen. Lukt dat niet is idd thermo-ondergoed van Action prima, schone sokken voor elke dag is heel prettig, helm kan je huren. HM, Aldi hebben in het najaar vaak skijacks te koop, Scapino vroeger ook, een aantal shirts over elkaar is ook goed genoeg, marktplaats is ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
Decathlon is super, thermo broeken van de action vind ik het fijnst.

Ken trouwens veel mensen die helemaal geen thermobroek dragen, skibroek is ook echt wel waem.



Verder vind ik skipullis fijn, zou 5 meegeven en 5 paar skisokken.

Ik heb wel skibroek met bretels, ideaal en nooit een koude rug
Een buff is fijn ipv een sjaal en kan je tevens als bivakmuts/ over de oren dragen onder je helm als het koud is. Als je wel voor een sjaal gaat, niet te dik en groot. Dat is onhandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven