Domme/rare acties van leerkrachten

28-09-2016 22:43 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Welke acties van je leerkrachten vond jij vroeger dom/raar? Of vind je nu op de school van je kinderen?



Ik heb groep 3 gedoubleerd. Een aardige juf verder, dat wel. Iedereen kreeg een eigen kleurdoos. Die waren niet allemaal hetzelfde. In sommigen zat wel een roze potlood en in andere niet. Of de kleuren waren niet even fel. Vond ik raar. Het jaar daarna kregen de nieuwe leerlingen natuurlijk ook een kleurdoos. Zij kregen allemaal dezelfde. Ik kreeg tot mijn grote teleurstelling mijn oude kleurdoos terug. Ik wilde ook zo'n nieuwe, omdat daar fellere kleuren in zaten. Maar dat mocht niet.

Ik heb die felle kleuren echter wel bij elkaar weten te sprokkelen. Er stond namelijk een mand in de klas met afdankertjes. Zo ruilde ik er af en toe een met die van mij. Na 2 jaar had ik ze allemaal.

Wat ik dan weer raar vond is dat we aan het eind van de basisschool de kleurdozen moesten inleveren. Terwijl de klas boven en onder ons die zelf mocht houden.



Toen we eind groep 5 de laatste rapporten kregen, vroegen een paar kinderen of er ook iemand bleef zitten. De leraar zei van wel en noemde de naam van het meisje. Zij was er niet bij op die dag. Maar we moesten het absoluut geheim houden van hem. Deed je dat niet, dan zou je wel eens wat mee maken. Iedereen knikte braaf ja. Een paar dagen later vertelde een klasgenote aan de leraar dat ze het toch per ongeluk had doorverteld. Maar aan 1 iemand. De leraar snauwde kwaad tegen haar. Ik vond het heel dom van de leraar om dat tegen de klas te vertellen. Van een kind kun je dat toch verwachten dat ze erover gaan praten.



Dezelfde leraar van groep 5 leerde ons de tafels 1 t/m 10. Daar kregen we proefwerken over. Elke week kwam er een nieuwe tafel bij en werd die meegenomen in het volgende proefwerk. Als je een 10 haalde kreeg je een "tafeldiploma". Haalde je daarna 3 keer lager dan een 10, moest je je diploma inleveren. Als je daarna weer een 10 haalde kreeg je het weer terug.
Alle reacties Link kopieren
In groep 8 kreeg ik ruzie met het lievelingetje van de juffrouw. Ik had het meisje een email gestuurd waar vast niet al te lieve dingen instonden. Ik was een jaar of 10 en totaal geen agressief kind dus enorm heftig was het ook weer niet, hoor. Het meest heftige wat erin stond was in de trant van 'ik wil geen vriendinnetjes meer zijn!'. Moeder van lievelingetje is naar de juffrouw gegaan met de email, en juffrouw heeft het vervolgens aan meerdere ouders van klasgenootjes laten lezen. Ik vind het echt niet kunnen dat een juffrouw zoiets aan mensen laat lezen die niks met mij te maken hebben. Maar dat was wat ze vaker deed, mensen tegen mij opsteken. "Kijk eens wat voor een naar kind dit is." Ik was vooral erg bang en onzeker, maar goed. Ook vaak situaties zoals de gang op gestuurd worden als iemand aan de andere kant vd klas erdoorheen praatte, en ik gewoon stil zat te luisteren. Bah, krijg spontaan weer een angstig gevoel als ik aan die tijd terug denk.



In de 3e klas had ik een ontzettend leuke biologieleraar. Maar wat me nog steeds bij staat is dat hij de klas ging vertellen hoe je het best je polsen door kon snijden... Gewoon random, het was geen onderwerp tijdens een les over, weet ik veel, aderen ofzo. Dat vond ik ook erg bijzonder..
Laat los wie je denkt te moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:*nightsky* schreef op 29 september 2016 @ 00:01:

[...]



Was dat maar zo! Juist hartstikke hip, trendy en door de schoolinspectie zelfs verplicht.

Verplicht groepen indelen in 3 niveaugroepen per vak.



Vanaf dag 1 op de basisschool voelen de kinderen of ze niet zo bijzonder, ronduit dom, of een geweldig excellent geweldig getalenteerd kind bent. En als je dat nog niet was, dan word je dat wel door de manier waarop er met je omgegaan wordt.



En die niveaugroepen krijgen dan een lieflijke naam. Alsof kinderen niet doorhebben dat ze zijn ingedeeld bij "de kneusjes" (die krijgen veel en lange extra instructie), "de normale middenmoot" (die krijgen kort wat uitleg en mogen het dasrna samen uitzoeken, want de leerkracht heeft zelf geen tijd om ze te helpen, die moet de kneusjes namelijk de hele tijd aan de hand blijven houden) en "de talentjes" (die mogen alles zelfstandig doen en krijgen erg leuke verrijkingsopdrachten die de gewone kindertjes niet mogen doen).



Jawel jawel, wat een "vooruitgang " in het onderwijs, back naar de seventies!





Keuze uit vier aanpakken

In de methode Veilig leren lezen wordt een vorm van

convergente differentiatie toegepast. Aan verschil-

len tussen leerlingen wordt binnen de eigen groep

tegemoetgekomen door te werken met verschillende

manieren van aanpak: ster, maan, raket, zon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bij ons vroeger op school mochten de vlotte leerlingen achterin de klas breien. Ook mochten we om beurten de deur open doen als er gebeld werd, koffie rondbrengen, punten slijpen (met de elektrische puntenslijper) en planten water geven. Toen werd je nog niet lastig gevallen met pluswerk Als we wilden mochten we wel vooruit werken in wiskundeboekjes e.d. maar zo gek was er maar een (en ik zeker niet).
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoolmeester van groep 8 vergeet ik nooit meer. Rondom de CITO toets heeft hij tegen mij en mijn ouders gezegd dat ik blij mocht zijn als ik naar de mavo kon. Niets mis mee, behalve dat al mijn vrienden havo mochten gaan doen. Pijnlijke opmerking, want je wilt op die leeftijd er toch bij horen. Toen ik genoeg punten had voor havo-vwo advies deelde hij mee dat ik die toevallig goed had gemaakt, maar havo nooit zou kunnen afmaken.



Het eerste wat ik zei, tegen mijn ouders, toen ik mijn havo diploma ontving was dat iemand zich toch vreselijk in mij heeft vergist.



We hebben het er soms nog over en het heeft gelukkig geen invloed op mij gehad. En toch denk ik soms nog hoe dom kan je zijn om dat tegen een kind van 12 te zeggen.
Eigen belang is groot belang
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in de eerste of tweede en moest iets in het Engels voorlezen. De docent zei "je uitspraak is niks en het zal ook nooit wat worden". Weg motivatie en een nog grotere faalangst was gecreëerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 28 september 2016 @ 23:10:

In groep 8 werden we in 3 groepen verdeeld: VWO - Havo - Mavo/lbo



Aan die laatste groep werd nauwelijks mee aandacht besteed, want die waren het toch niet waard volgens de meester



Ik zou bijna zeggen dat je bij mij in de klas hebt gezeten, maar bij mij heette het nog 6de klas.

Ik vraag me nog wel eens af of ik de enige was die dat opviel, hij zei het niet en er werd niet over gesproken verder. Wat de meester deed was goed, wat had ik een hekel aan die man, heeft me ook wel eens keihard uit staan lachen in de klas. De hele klas lachte mee natuurlijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:*nightsky* schreef op 29 september 2016 @ 00:01:

[...]



Was dat maar zo! Juist hartstikke hip, trendy en door de schoolinspectie zelfs verplicht.

Verplicht groepen indelen in 3 niveaugroepen per vak.



Vanaf dag 1 op de basisschool voelen de kinderen of ze niet zo bijzonder, ronduit dom, of een geweldig excellent geweldig getalenteerd kind bent. En als je dat nog niet was, dan word je dat wel door de manier waarop er met je omgegaan wordt.



En die niveaugroepen krijgen dan een lieflijke naam. Alsof kinderen niet doorhebben dat ze zijn ingedeeld bij "de kneusjes" (die krijgen veel en lange extra instructie), "de normale middenmoot" (die krijgen kort wat uitleg en mogen het dasrna samen uitzoeken, want de leerkracht heeft zelf geen tijd om ze te helpen, die moet de kneusjes namelijk de hele tijd aan de hand blijven houden) en "de talentjes" (die mogen alles zelfstandig doen en krijgen erg leuke verrijkingsopdrachten die de gewone kindertjes niet mogen doen).



Jawel jawel, wat een "vooruitgang " in het onderwijs, back naar de seventies!Dan krijgen de kneusjes tenminste nog aandacht, toen ik in de 6de zat werden die echt aan hun lot overgelaten. Er werd echt niet geprobeerd ze nog iets bij te brengen, want die gingen toch maar de huishoudschool
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Op het voortgezet kreeg ik bij CKV 3 (handvaardigheid en tekenen) alleen maar onvoldoendes, zelfs als m'n moeder stiekem m'n werkstukken maakte! (En zij is echt heel creatief)



Die leerkracht vond mij gewoon niet aardig denk ik: Ik zie weinig diepte door oogoperaties die ik kreeg toen ik klein was, maar ik moest wel tekenen met diepte. Dat is natuurlijk te moeilijk want ik zie het niet, maar hij vond dat onzin want "iemand zonder tong moest ook een mondeling examen afleggen"



En in de eerste klas had ik een leerkracht voor techniek die in de eerste les zei dat zij haar dochter nooit Jolanda zou noemen...
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Docent op de middelbare die mijn ketting zag en zei "Is dat de sleutel van je kuisheidsgordel?"



Hoewel ik dit echt een afschuwelijk topic vind omdat er enorme verkrachtingen van de waarheid en dus de goede intenties van leerkrachten tussen zitten, toch eentje van mij;

Tijdens de biologieles was ik mijn dode haar punten aan het wegknippen..... de docent pakte mijn schaar af en knipte een hele pluk weg.

Ach ja, ik vond dat hij wel gelijk had.... wie gaat er nou zitten knippen tijdens een les?!?! Maar het ging natuurlijk wel een beetje ver.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 29 september 2016 @ 01:08:

[...]





Ik zou bijna zeggen dat je bij mij in de klas hebt gezeten, maar bij mij heette het nog 6de klas.

Ik vraag me nog wel eens af of ik de enige was die dat opviel, hij zei het niet en er werd niet over gesproken verder. Wat de meester deed was goed, wat had ik een hekel aan die man, heeft me ook wel eens keihard uit staan lachen in de klas. De hele klas lachte mee natuurlijk



Dit was in 1987 meen ik.

De 5e en 6e klas werden toen groep 7 en 8 genoemd.

Jammer om te lezen dat dit op meer scholen de gang van zaken was.



Deze zelfde meester kon vreselijk woedend worden. Hij heeft het gepresteerd om een jongen bij zijn nekvel te grijpen en de klas uit te duwen. Hij was hierbij wel 'vergeten' de deur open te doen waardoor de jongen keihard met zijn hoofd tegen de deur bonkte.



Q
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Deze is niet van mij maar gehoord van de moeder van het vriendje van mijn zoon. Groep 8, vriendje kon niet goed meekomen en de CITO kwam eraan. Werd aan moeder gevraagd haar zoon niet mee te laten doen want dan haalde hij de totaal score van de school zo naar beneden.



Have 4 klas van mijn zoon. Bleven heel veel leerlingen zitten, Ja, zei mijn zoon, zo is het slagingspercentage hoger, ook beter voor de naam van de school.
Niemand is onmisbaar
South, hoe weet jij dat er zo veel 'verkrachtingen van de waarheid' bij zitten?
Alle reacties Link kopieren
Een leraar heeft mij er ooit van beschuldigd verliefd op hem te zijn. Waar iedereen bij was. Lachend. En het was ook een beetje waar, maar daarna niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
en dan die juf op de lagere school, die nadat ik een half jaar of zo geploeterd had op een breiwerkje, dat werkje zo van de naald trok en in de prullenbak mikte. Ik heb daarna nooit meer gebreid,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind mezelf een heel domme leraar.
Alle reacties Link kopieren
Oke, onder de noemer rare acties, maar wel leuk



Ik had op de lts (begin jaren 70) een docent Nederlands, een boom van een vent, ruim 2 meter.



Deze docent had de vreemde eigenschap om een leerling soms een 11 te geven wanneer hij het heel goed gedaan had.

Ook is het wel gebeurd dat hij een leerling spontaan een gulden gaf als beloning.



Een heel markant persoon die je nooit meer vergeet maar wel altijd leuke lessen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Maar zelf vind ik dat ik vooral aardige leerkrachten heb gehad. Er was er één bij die zich als een leeftijdsgenoot gedroeg, inclusief gepraat over zijn studies en "godallemachtig" toen ik met hooggeblondeerde haren en zwartgekoolde ogen veel te laat in zijn les binnenkwam. Dus dat voelde raar. Ik wilde graag weten wie de autoriteit was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@South, ja, leerkrachten zijn eigenlijk allemaal perfecte mensen en maken nooit fouten natuurlijk.



Ik had een wiskundeleraar die als een meisje een vraag had, meteen vertelde dat meisjes toch niks van wiskunde snappen en het vak beter zo snel mogelijk konden laten vallen. Als een jongen een vraag had (al was het dezelfde vraag), nam hij uitgebreid de tijd om het uit te leggen.



Op de basisschool een meester die met de twee populaire meisjes van de klas onder lestijd vaak een half uurtje in het opslaghok verdween. Als kind denk je er niets van, maar nu denk ik er wel wat van. Gelukkig is hij met pensioen.



Een keer een leuke leraar die heel populair was in de klas, zo populair, dat hij maar meedeed met de pesterijen en mij uitsloot als hij de klas een spannend verhaal wilde vertellen. "Ik wil het wel vertellen, maar Mari zit erbij, dus dan doe ik het maar niet." Allemaal geïrriteerde klasgenoten die mij aankeken.



Een lerares die vond dat de grootste pestkop van mij het allemaal heel anders bedoelde en tja, hij had het ook erg zwaar en moest zich toch ergens op afreageren? Dat begreep ik toch wel? Wat een perfecte mensen zijn leraren toch. Daar zit geen enkele rotte appel tussen, South!
Niet meer kunnen spellen in vrije tijd. Dat vind ik wel het allerdomste.
Alle reacties Link kopieren
Wiskunde leraar, in de 3e of 4e klas vd middelbare school. Vriendin deed het raam dicht, maakte per ongeluk iets meer lawaai dan ze dacht. En toen werd ze eruit gestuurd. Omdat ze het raam dicht deed en dat wat geluid maakte... Hele klas nam het voor haar op. Hele klas werd eruit gestuurd.



Zelfde leraar. Zelfde vriendin. Vriendin was aan het etteren en zette met een pen een streep op m'n neus. Ik veegde het eraf, lijkt me logisch, waarom zou je met een pennenstreep op je neus blijven zitten. Werd eruit gestuurd. Omdat ik een pennenstreep van m'n neus veegde..... Vond het zo belachelijk. Gelukkig was de teamleider waar ik heen moest het met me eens, haha.



Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we een rot klas hadden die goed was in leraren overspannen maken. Dat verklaart misschien waarom ze minder van ons konden hebben. Maar ja, waarom leraar worden als je niet met (vervelende) kinderen en pubers om kan gaan..
Laat los wie je denkt te moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jessiee schreef op 29 september 2016 @ 13:11:

Wiskunde leraar, in de 3e of 4e klas vd middelbare school. Vriendin deed het raam dicht, maakte per ongeluk iets meer lawaai dan ze dacht. En toen werd ze eruit gestuurd. Omdat ze het raam dicht deed en dat wat geluid maakte... Hele klas nam het voor haar op. Hele klas werd eruit gestuurd.



Zelfde leraar. Zelfde vriendin. Vriendin was aan het etteren en zette met een pen een streep op m'n neus. Ik veegde het eraf, lijkt me logisch, waarom zou je met een pennenstreep op je neus blijven zitten. Werd eruit gestuurd. Omdat ik een pennenstreep van m'n neus veegde..... Vond het zo belachelijk. Gelukkig was de teamleider waar ik heen moest het met me eens, haha.



Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we een rot klas hadden die goed was in leraren overspannen maken. Dat verklaart misschien waarom ze minder van ons konden hebben. Maar ja, waarom leraar worden als je niet met (vervelende) kinderen en pubers om kan gaan.. stoer hoor, een leraar overspannen maken....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
In groep 6 werd eens gevraagd wat je niet mooi vond aan je ouders. Iedereen noemde wat op, ik ook. Toen zei de leraar: "Ja maar dat zijn niet jouw echte ouders he, dat zijn je pleegouders."

Het zijn niet mijn bio-ouders inderdaad, ben geadopteerd. Maar ze hebben mij opgevoed en voor mij zijn dat gewoon mijn ouders. Bovendien zijn pleegouders en adoptieouders twee verschillende dingen. En het had helemaal niks met de vraag te maken.
quote:rosanna08 schreef op 29 september 2016 @ 13:17:

[...]



stoer hoor, een leraar overspannen maken.... Joh, dat is een sport voor kinderen. Net als een invaller zo snel mogelijk wegpesten en juichen als dat lukte. (Ik heb hier overigens nooit aan meegedaan, maar snap pubers wat dat betreft wel).
Op de basisschool had ik een soms ontzettend irritante jongen in de klas. Op een gegeven moment is een juf met van die hele snelle korte stapjes maar hem toe gelopen en heeft hem een klap met de liniaal gegeven. Weet niet meer precies wat er vooraf aan af is gegaan, maar hij zal ongetwijfeld het bloed onder haar nagels hebben gehaald met een actie van hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven