National Novel Writing Month (2015)

01-10-2015 16:29 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thirty days of literary abandon! No Plot, No Problem!



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2015 om 00.00

Eind: 30 november om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2014)



Wie doet mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 25 september 2016 @ 18:37:

[...]





Wauw, tien jaar! Ik vind het heel knap dat je dat steeds haalt! Ik heb het nog nooit gehaald, maar ik zou het wel heel graag eens willen halen. Nog goede tips om het te halen? Ik liep vorig jaar vast omdat ik steeds vrij laat thuis ben van werken en dan snel in een couchpotato verander...



Lastig. Voor iedereen werkt het anders, denk ik. Hoe meer tijd ik heb, hoe langer ik doe over mijn dagelijkse wordcount. Met een deadline als 'om half 9 wil ik een serie/film gaan kijken' lukt het ook nog wel eens. Ik heb ook die grafiekjes op de NaNo-site wel eens gebruikt als middel, omdat ik dan mijn dagelijkse wordcount wil halen zodat dat daar te zien is.



Wat mij vorig jaar ook echt goed hielp, waren de write-ins. Daar schreef ik lekker door. Zodanig dat ik een aantal dagen 'vrij' heb kunnen nemen van het schrijven, omdat ik dankzij de write-ins toch wel op schema zou blijven. Dat kon ik vorig jaar door wat privédingetjes best gebruiken.



Dus ja, persoonlijke deadlines, writing buddies, dit topic, ik gebruik van alles een beetje.



Wat ik sowieso doe, is zorgen dat ik op schema blijf of vooruit loop. Tegen een achterstand op kijken lijkt mij echt funest, dus ik zorg dat dat nooit gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Droomz schreef op 25 september 2016 @ 22:03:

Ik meld me ook! Ook ik doe dit jaar weer mee, voor de twaalfde keer alweer. En omdat ik vond dat ik het nog niet druk genoeg had, heb ik besloten om me op te geven als ML voor Nederland. Dit jaar nog zonder rechten op het forum en met de eindverantwoording die nu nog bij Lenihanfighter en Aleeneh ligt, volgend jaar hopelijk met rechten en dan dus officieel . Maar ik moet eerst zien hoe het dit jaar bevalt en of ik het aankwam qua energie.

[...]

Ik schrijf het hele jaar. Niet evenveel, maar ik probeer wel echt om elke week wat te schrijven.



Droomz!



Wat leuk dat je voor het ML-schap gaat, ik zag de regiomail inderdaad al voorbij komen. Moet je nog uit meerdere kandidaten gekozen worden of is het al officieel dat jij dit jaar gaat helpen?
Alle reacties Link kopieren
Overigens MOET ik het dit jaar wel halen, want dan heb ik een winning streak van 10 NaNo's achter elkaar. Dat mag ik niet door mijn vingers laten glippen.
@Celeone: ik heb het 6x gehaald en 1x niet. Mijn toenmalige schrijfbuddy ook niet, dus we gingen gelijk op. Inmiddels is hij helaas niet meer actief en loop ik op hem voor. Dit jaar is het even afwachten met hoe druk het wordt met studie.



Congratz Droomz! Zag het al voorbij komen inderdaad, leuk nieuws! Je doet ook al best veel op Nano, dus als jij ML wordt gaat het helemaal de goede kant uit (niet dat het nu niet goed ging haha).



Ik weet trouwens niet hoe actief ik hier tijdens Nano ga zijn, hoor. Grote kans dat ik meer rondhang op het Nanoforum
Alle reacties Link kopieren
@Liadan: Hm, ja, dat over zorgen dat je nooit achterloopt is inderdaad een goede. Daar verloor ik de vorige keer ook mijn moed door. Write ins heb ik nooit zo goed aangedurfd en vaak zit het niet heel handig in mijn omgeving. Ik werk nu wel ergens anders, dus misschien zijn er dit keer wel write ins die een beetje op mijn werk-woontraject liggen.



@Asphyxiated: Wow, ook een heel nette score! Nice.



@Droomz: Jij ook hier. :D Ik vind het echt grappig dat ik jou altijd overal tegenkom (ook al hebben we allebei soms andere namen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 26 september 2016 @ 21:19:

@Liadan: Hm, ja, dat over zorgen dat je nooit achterloopt is inderdaad een goede. Daar verloor ik de vorige keer ook mijn moed door. Write ins heb ik nooit zo goed aangedurfd en vaak zit het niet heel handig in mijn omgeving. Ik werk nu wel ergens anders, dus misschien zijn er dit keer wel write ins die een beetje op mijn werk-woontraject liggen.



@Asphyxiated: Wow, ook een heel nette score! Nice.



@Droomz: Jij ook hier. :D Ik vind het echt grappig dat ik jou altijd overal tegenkom (ook al hebben we allebei soms andere namen).



Ik ben heel benieuwd wie jij bent, haha Of waar ik je nog meer van ken.



quote:Asphyxiated schreef op 26 september 2016 @ 19:16:

@Celeone: ik heb het 6x gehaald en 1x niet. Mijn toenmalige schrijfbuddy ook niet, dus we gingen gelijk op. Inmiddels is hij helaas niet meer actief en loop ik op hem voor. Dit jaar is het even afwachten met hoe druk het wordt met studie.



Congratz Droomz! Zag het al voorbij komen inderdaad, leuk nieuws! Je doet ook al best veel op Nano, dus als jij ML wordt gaat het helemaal de goede kant uit (niet dat het nu niet goed ging haha).



Ik weet trouwens niet hoe actief ik hier tijdens Nano ga zijn, hoor. Grote kans dat ik meer rondhang op het Nanoforum



Ik schrijf nu vooral veel, haha. Maar ik vind de dames nu ook heel erg goed. Vooral gestructreerd ook. Is weleens anders geweest bij ML's.



quote:Liadan schreef op 26 september 2016 @ 18:08:

[...]





Droomz!



Wat leuk dat je voor het ML-schap gaat, ik zag de regiomail inderdaad al voorbij komen. Moet je nog uit meerdere kandidaten gekozen worden of is het al officieel dat jij dit jaar gaat helpen?We zijn met drie nieuwe mensen :-) Dus we zijn dit jaar met zijn vijven. Twee officieel, drie zonder rechten.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Droomz schreef op 26 september 2016 @ 21:27:Ik ben heel benieuwd wie jij bent, haha Of waar ik je nog meer van ken.



Ik weet niet of je wilt dat anderen weten dat je daar zit (aangezien je er met een andere naam zit), maar je was er tot voor kort heel lang moderator! Ik ben er sinds deze zomer weg, maar ik had als avatar een vrouwelijk detectivefiguur. Ik heb je daar een tijd geleden een pb gestuurd omdat ik je naam herkende van jaaaaren geleden op een schrijfforum. En ik herken je naam ook van het NaNo-forum natuurlijk, maar daar ben ik niet heel actief. Daar zit ik onder deze naam!



Oh en ik heb je geloof ik ook op Goodreads.
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 26 september 2016 @ 21:39:

[...]





Ik weet niet of je wilt dat anderen weten dat je daar zit (aangezien je er met een andere naam zit), maar je was er tot voor kort heel lang moderator! Ik ben er sinds deze zomer weg, maar ik had als avatar een vrouwelijk detectivefiguur. Ik heb je daar een tijd geleden een pb gestuurd omdat ik je naam herkende van jaaaaren geleden op een schrijfforum. En ik herken je naam ook van het NaNo-forum natuurlijk, maar daar ben ik niet heel actief. Daar zit ik onder deze naam!Dan weet ik het wel, ja Denk ik, haha. Maakt trouwens niet uit dat ik daar zit. Is algemeen bekend, geloof ik. Overigens zat ik daar ook eerst met deze naam (inmiddels een andere naam).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Droomz schreef op 26 september 2016 @ 21:27:

We zijn met drie nieuwe mensen :-) Dus we zijn dit jaar met zijn vijven. Twee officieel, drie zonder rechten.Heel erg tof voor je! Veel succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 26 september 2016 @ 21:19:

@Liadan: Hm, ja, dat over zorgen dat je nooit achterloopt is inderdaad een goede. Daar verloor ik de vorige keer ook mijn moed door. Write ins heb ik nooit zo goed aangedurfd en vaak zit het niet heel handig in mijn omgeving. Ik werk nu wel ergens anders, dus misschien zijn er dit keer wel write ins die een beetje op mijn werk-woontraject liggen.



Het is inderdaad lastig als geen write-ins in de buurt of op voor jou gunstige tijden zijn. Even afwachten waar en wanneer er dit jaar write-ins gehouden worden. Of zelf organiseren, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen een optie is.



Misschien is in de bibliotheek (of elders waar je kunt schrijven) gaan zitten ook nog een optie. Heb je niemand voor nodig, maar misschien ben je wel een stukje productiever dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 27 september 2016 @ 01:23:

[...]





Heel erg tof voor je! Veel succes ermee.



Thanks. Ik ben heel benieuwd of het gaat bevallen. Ik heb alle MLs die we gehad hebben, meegemaakt en op sommigen had ik wat te mopperen, dus hopelijk doe ik het beter dan die mensen, haha



En ik heb dat ook als ik veel tijd heb, ik heel weinig schrijf. Hoe minder tijd, hoe meer ik schrijf. Ik heb de eerste week van november wel vrij, maar ik verwacht de weken daarna meer te schrijven. Ik heb meer vakantie genomen, omdat ik toch nog een week had staan. Vorig jaar had ik twee weken trouwens, maar ja, dit jaar meer in juni genomen door een festival. En dan blijft er minder over.

Werk toch niet heel veel in de week (11-12 uur). Ik ben wel aan het solliciteren, maar ik verwacht geen fulltime baan te hebben over twee maanden .



Write-ins helpen bij mij meestal niet, want ik vind ze veel te gezellig. Wel de reis er naartoe (als ze wat verder weg zijn), dan tik ik vaak het meeste.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk ook wel dat het per write-in zal verschillen hoe productief je daar bent. Met wie je er zit zal ook wel uitmaken. En hoe meer mensen hoe meer er misschien gekletst wordt, of niet? Wij waren met een heel bescheiden aantal, dus ja. Bij de write-ins in mijn stad was het doel wel echt schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie al wat je gaat schrijven in november? Qua genre. En heb je al gewerkt aan plot, personages e.d?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 28 september 2016 @ 06:15:

Weten jullie al wat je gaat schrijven in november? Qua genre. En heb je al gewerkt aan plot, personages e.d?



Ik ga verder schrijven aan mijn manuscript, ook al mag dat volgens de richtlijnen volgens mij niet haha. Een thriller! Ik heb de laatste twee weken van oktober gereserveerd om aan een outline en 'personagedossiers' te werken zodat ik in november echt kan knallen. Een vriendin van mij gaat ook meedoen, dus misschien kan ik eens met haar samen een write-in doen. Soort van mini write-in.



Wat doe jij allemaal qua voorbereiding?
Ik heb al namen en heel kort de relaties van mijn zes hoofdpersonen. Het wordt een drama/romance verhaal
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 28 september 2016 @ 19:11:

[...]



Wat doe jij allemaal qua voorbereiding?Nooit voldoende. Ik ben een meer 'pantser' dan een planner. Soms heb ik wel wat op papier, maar eigenlijk nooit een volle outline. Ooit wil ik een keer doen alsof ik een planner ben, maar of dat dit jaar wordt....?



Op zich niet erg, maar in sommige gevallen merk ik dat ik kostbare tijd kwijt ben aan het uitzoeken van bepaalde dingen, terwijl ik die tijd eigenlijk liever benut om door te schrijven. Dan is NaNo is volle gang en dan moet ik weer zus of zo gaan opzoeken. En bij bepaalde ideeën die ik heb is het ook beter om wel wat te plannen anders kom ik niet ver. Mijn favo genre om te schrijven is fantasy. Als ik high fantasy schrijf moet ik dus tijdens het schrijven ook nog world builden en dat kan tijdens NaNo wel irritant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Celeone, fijn trouwens dat je iemand gevonden hebt met wie je misschien samen kan schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 29 september 2016 @ 01:25:

Celeone, fijn trouwens dat je iemand gevonden hebt met wie je misschien samen kan schrijven.



Zeker fijn! We gaan 30 oktober al een schrijfmiddag doen. Dat telt dan niet mee voor NaNo, maar uiteindelijk gaat het om mijn manuscript en niet om NaNo dus ik vind het best haha.



Het lijkt me lastig om een hele wereld te moeten scheppen tijdens het schrijven ja. Kan je ook niet tijd besteden aan je wereld zonder direct te hoeven plannen? Ik kan me voorstellen dat het ook inspirerend werkt en het dan echt gaat kriebelen om te schrijven: alleen maar voordelig toch. :D
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe topic is er: klik!
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 29 september 2016 @ 22:14:

[...]





Zeker fijn! We gaan 30 oktober al een schrijfmiddag doen. Dat telt dan niet mee voor NaNo, maar uiteindelijk gaat het om mijn manuscript en niet om NaNo dus ik vind het best haha.



Het lijkt me lastig om een hele wereld te moeten scheppen tijdens het schrijven ja. Kan je ook niet tijd besteden aan je wereld zonder direct te hoeven plannen? Ik kan me voorstellen dat het ook inspirerend werkt en het dan echt gaat kriebelen om te schrijven: alleen maar voordelig toch. :DJa, kan wel, maar in mijn tekst schaar ik world builden onder plannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven