Tips voor slaapritme baby 4 maanden

29-09-2016 00:36 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel lief meisje van ruim 4 maanden. Ik heb totaal niks te klagen want ze slaapt overdag prima en ook de nacht slaapt ze door.

Het enige ding is dat ze 's avonds, zeg tussen 19.00 en 00.00/1.00 niet slaapt en dat het ontzettend veel moeite kost om haar in slaap te brengen voor de nacht. Ze valt eigenlijk altijd aan de borst in slaap (overdag niet) en dat vind ik op zich prima ware het niet dat het de laatste tijd ongeveer twee uur kost om haar zover te krijgen. Stel ik ga om 22.00 uur met haar naar boven (ze is dan moe) dan drinkt/zuigt ze tot 00.00 uur door eerder valt ze gewoon niet in slaap. Vervolgens slaapt ze wel tot 9.30 uit wat heerlijk is op dagen dat ik vrij ben maar als ik moet werken zou ik toch graag zelf ook wat eerder naar bed kunnen.

Heeft er iemand tips?

Als ik haar vervolgens overleg in bed dan wordt ze vaak na 15 minuten ook nog even wakker en moet ik haar weer even aanleggen waarna ze pas echt naar dromenland vertrekt.



Melk kolven is geen optie aangezien ik niet voldoende kolf en ik ook al voor werkdagen bij moet kolven gedurende de dag.

Nog eerder naar boven heeft ook geen succes gehad. Het lijkt wel of ze een inwendig klokje heeft die haar precies laat weten wanneer het 00.00 uur is.

Ik zit nu te denken om de laatste voeding te vervangen door kunstvoeding waardoor ik eventueel rijstebloem kan toevoegen en gelijk mijn borstvoeding kan kolven als aanvulling op de voeding die ik nodig heb op werkdagen.



Maar wellicht zie ik iets over het hoofd en heeft er iemand een gouden tip of misschien vinden jullie allemaal dat ik niet zo moet zeuren ;)



Ik hoor het graag en alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook met mijn tweeling (6 weken); bij die laatste voeding blijven ze eindeloos drinken omdat er niet meer zoveel uitkomt. Wij geven nu de laatste voeding afgekolfde melk uit de fles en intussen kolf ik net wel of net niet genoeg. Met wat ik 's nachts en 's ochtends nakolf heb ik sowieso voldoende.



Hier was fles dus wel de oplossing... sindsdien gaat die voeding veel sneller en zijn de meiden ook voldaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het als clusteren.

Mijn baby's deden dit ook 's avonds. Heel vermoeiend voor de moeders, maar heel normaal babygedrag.

Ze houden daarmee de productie op peil, verwerken de dag, zoeken geborgenheid en daarna komen ze de nacht een stuk beter door.

Ik zou me eraan overgeven door zelf ook al lekker in bed te gaan liggen, met baby.

Op een gegeven moment is het opeens over.
Alle reacties Link kopieren
Met vier maanden ging onze dochter om 7 uur naar bed en werd ze om 6 uur wakker. Vond ik Veelste vroeg maar wij hadden wel lekker de avond voor ons zelf.



Als je wil dat ze eerder gaat slapen zul je haar voortaan iedere dag om 7 uur wakker moeten maken want als je haar tot half 10 laat slapen wordt het natuurlijk niks... Dan is ze gewoon nog niet moe om 7 uur.



Vervolgens iedere dag een heel strak ritueel en hopen dat ze over een paar dagen doorheeft dat bijv. 7 of 8 uur haar nieuwe bed tijd is.



Hier werkt: badje, aankleden, slaapzak, verhaaltje, voeding.



Zij valt super makkelijk in slaap aan de borst en ligt er nu met 7 maanden iedere avond om 8 uur in zonder protest.



Maar als ik het anders had kunnen doen was ik 3 maanden geleden begonnen met het breken van het in slaap voeden! Ook als je het alleen voor bedtijd doet.. Ze wordt nU namelijk ineens weer wakker snachts en gaat dan niet slapen todat ze de borst krijgt :(
Alle reacties Link kopieren
quote:moon_beam schreef op 29 september 2016 @ 06:25:

Met vier maanden ging onze dochter om 7 uur naar bed en werd ze om 6 uur wakker. Vond ik Veelste vroeg maar wij hadden wel lekker de avond voor ons zelf.



Als je wil dat ze eerder gaat slapen zul je haar voortaan iedere dag om 7 uur wakker moeten maken want als je haar tot half 10 laat slapen wordt het natuurlijk niks... Dan is ze gewoon nog niet moe om 7 uur.



Vervolgens iedere dag een heel strak ritueel en hopen dat ze over een paar dagen doorheeft dat bijv. 7 of 8 uur haar nieuwe bed tijd is.



Hier werkt: badje, aankleden, slaapzak, verhaaltje, voeding.



Zij valt super makkelijk in slaap aan de borst en ligt er nu met 7 maanden iedere avond om 8 uur in zonder protest.



Maar als ik het anders had kunnen doen was ik 3 maanden geleden begonnen met het breken van het in slaap voeden! Ook als je het alleen voor bedtijd doet.. Ze wordt nU namelijk ineens weer wakker snachts en gaat dan niet slapen todat ze de borst krijgt :(Hoeft echt niet door in slaap voeden te komen hoor. Babydochter hier krijgt flesvoeding en voed haar niet in slaap. Sliep tot 3 maanden zwaar beroerd (max 2 uur aaneengesloten, ook s nachts en dan een uur wakker). Is toen vrij snel ineens gegaan van slapen van 22-5.30/6 uur. En is nu ineens naar 19.00 slapen en 02.00/03.00 fles willen. (23.00 fles wil ze niet, dus ga maar vroeg slapen)..
Alle reacties Link kopieren
quote:selle schreef op 29 september 2016 @ 06:18:

Ik zie het als clusteren.

Mijn baby's deden dit ook 's avonds. Heel vermoeiend voor de moeders, maar heel normaal babygedrag.

Ze houden daarmee de productie op peil, verwerken de dag, zoeken geborgenheid en daarna komen ze de nacht een stuk beter door.

Ik zou me eraan overgeven door zelf ook al lekker in bed te gaan liggen, met baby.

Op een gegeven moment is het opeens over.



Dit.

Ik zou er niet aan gaan morrelen, meestal maakt het dat er juist niet beter op. Jouw kind weet precies wat het nodig heeft!



Hier ging het ook ineens over, en dan was ik stomverbaasd dat ik ineens een slapend kind had in de avond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bang dat je het met een fles erger gaat maken omdat ze ook geborgenheid zoekt. Dan heb je kans dat ze eerder in slaap valt, maar wel een nachtvoeding wil.



En dit is niet wat je wil horen, maar eerlijk gezegd mag je nu in je handjes knijpen met de slaap die je krijgt, even er vanuitgaand dat je op werkdagen niet voor 06.00 op hoeft. Je kan minimaal twee dagen per week 8,5- 9,5 uur achtereen slapen! Op die andere dagen moet je het dan toch redden met minimaal 6uur?



Dochter hier is nu 6 maanden en ik zou graag met je ruilen qua slaap.
Alle reacties Link kopieren
Clusteren idd. Jongste deed dat hier ook. Die begon er alleen mee om een uur of 19 en hield er om 22 uur mee op. Dus dan kon ik naar bed. Gewoon zorgen dat je tegen 22 uur klaar bent voor de nacht en in haar in bed die laatste, lange voeding geven. Ik lag vaak zelf te dommelen bij nachtvoedingen. Ook al slaap je niet echt, je rust dan wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje had precies t zelfde s avonds wakker en helaas niet vrolijk tot 00.00 en dan sliep ze als Eem blok dat wel wat ik ook deed eerder slapen geen optie. Wij zijn begonnen met haar niet beneden houden tot ze moe leek te zijn en in slaap laten drinken maar elke avond om half acht een bed ritueel met als afsluiting flinke fles melk. Leg haar in bed en dan mag ze max tien min huilen dan ga ik terug troosten weer tien min opnieuw in. In t begin was dat soms drie keer terug nu huilt ze zelden nog en slaapt snel in. Ze is drie maanden. Eerst sliep ze bij ons maar ze heeft veel meer rust in haar eigen kamer merkte dat ze ook wakker bleef van ons gedraai
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gehad rond die leeftijd. Lange tijd de avonden geclusterd. Pas al het na 12u 's nachts was konden we d'r wegleggen om te slapen. Eerder sliep ze echt niet.

Inmiddels is ze 10 maanden en krijgt ze haar laatste voeding om een uur of 21 en slaapt ze daarna netjes tot een uur of 9 door.
Alle reacties Link kopieren
www.onrustigebaby.nl



Ik denk dat ze overprikkeld is van de hele dag. Zou dat het niet kunnen zijn. Dus wat skawa zegt. Eerder naar boven- prikkelarme omgeving wegleggen.
Alle reacties Link kopieren
Nou niet wegleggen en laten huilen natuurlijk bij zo'n kleintje.
Alle reacties Link kopieren
Clusteren. Aan toegeven, gaat vanzelf over. Geen kv bijgeven als je je productie goed wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Laatste een fles met wat rijstebloem klinkt prima hoor Lekker vol buikje voor de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Frizz je hebt laten huilen en laten huilen. Wij lieten haar tien min huilen, niet gillen niet krijsen maar gewoon huilen. Als ze helemaal overstuur werd gingen we gelijk terug om te troosten anders na tien min. En ik geloof dat ze drie keer die tien min gehaald heeft en verder altijd sliep binnen die tien min.

Een kindje huilt ook om prikkels te verwerken. De enige manier om haar te laten stoppen is nieuwe prikkels toedienen maar dan raken ze juist overprikkelt. Wij hielden haar dus onbewust wakker door te troosten rond te lopen ect. Ze is nu een veel relaxter vrolijker baby dan daarvoor. En slaapt als een os.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips so far! Ik denk dat we haar 's avonds inderdaad misschien wel teveel prikkels geven aangezien ze vaak beneden is waar de tv aan staat.



Ook is het misschien wel een goed idee om haar eerste voeding altijd rond hetzelfde tijdstip te geven voor haar structuur. Nu drinkt ze op werkdagen verplicht rond 6.30 uur en op vrije dagen soms pas rond 10.00 uur.



Het gecontroleerd laten huilen heb ik wel geprobeerd maar ik krijg haar dan bijna alleen maar getroost als ik haar aanleg. Ik denk dus dat ze echt nog trek heeft dan.



Ik ga er mee experimenteren en ja ik weet het, als dit mijn grootste 'probleem' is dan mag ik zeker niet klagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skawa schreef op 29 september 2016 @ 14:16:

Frizz je hebt laten huilen en laten huilen. Wij lieten haar tien min huilen, niet gillen niet krijsen maar gewoon huilen. Als ze helemaal overstuur werd gingen we gelijk terug om te troosten anders na tien min. En ik geloof dat ze drie keer die tien min gehaald heeft en verder altijd sliep binnen die tien min.

Een kindje huilt ook om prikkels te verwerken. De enige manier om haar te laten stoppen is nieuwe prikkels toedienen maar dan raken ze juist overprikkelt. Wij hielden haar dus onbewust wakker door te troosten rond te lopen ect. Ze is nu een veel relaxter vrolijker baby dan daarvoor. En slaapt als een os.



Een kind maakt stresshormonen aan als het huilt. En het maakt ook stresshormonen aan als het heeft afgeleerd om te huilen omdat er nou eenmaal toch niemand komt.



Als je kleintje huilt kun je het ook bij je nemen zonder te hossen, sussen, rondlopen, enz enz. Baby's hebben namelijk hun moeder of vader nodig om hen te helpen die emoties te reguleren. Dus niks mis met een huilende baby in je armen, zachtjes wiegend in de donkere slaapkamer. Goed juist.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het maar mijn dochtertje slaapt niet als ik haar bij me hou, kan uren door huilen tot ik haar weg leg dan slaapt ze zo. Dus wat doet meer schade? Ze is nu ontspannen en vrolijk in tegenstelling toen ik haar alsmaar bij me hield. Ze is heel wat uurtjes per dag in de draagdoek en tegen mij aan dus ik geloof dat hoe t nu gaat het beste is voor haar. Zoals ik al zei ze huilt zelden langer dan een paar minuten maar vaak huilt ze niet eens. Ze gaat gewoon slapen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Pff.. Van 0:00 tot 9:30 slapen met 4 maanden!! Ik had gejuicht! Mijn dochtertje werd toen nog meerdere keren wakker voor BV. Ik heb geaccepteerd dat het erbij hoorde en voedde haar gewoon in bed zodat ikzelf ook door kon dommelen. Met 9 maanden sliep ze door. Het was wel vermoeiend maar echt een probleem zag ik er niet in. Maar nu ben ik wel erg van het volgen van de behoefte van je kindje. Die slaaptrainingen met laten huilen enzo vind ik op deze leeftijd nog geen goed idee. Kun je t niet gewoon accepteren en op vrije dagen een beetje bijslapen?
Alle reacties Link kopieren
@honingdropje I know! Het is ook luxe maar het lijkt me voor haar ook fijner als ze gewoon iedere dag van bijvoorbeeld 9.00 tot 7.00 zou kunnen slapen. Nu maak ik haar op werkdagen wakker terwijl ze dan nog maar 5 a 6 uur heeft geslapen.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik! Werk je veel dagen? En slaapt ze dan bij de oppas gewoon weer verder, of is ze ervan uit haar doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Skawa schreef op 29 september 2016 @ 14:16:

Frizz je hebt laten huilen en laten huilen. Wij lieten haar tien min huilen, niet gillen niet krijsen maar gewoon huilen. Als ze helemaal overstuur werd gingen we gelijk terug om te troosten anders na tien min. En ik geloof dat ze drie keer die tien min gehaald heeft en verder altijd sliep binnen die tien min.

Een kindje huilt ook om prikkels te verwerken. De enige manier om haar te laten stoppen is nieuwe prikkels toedienen maar dan raken ze juist overprikkelt. Wij hielden haar dus onbewust wakker door te troosten rond te lopen ect. Ze is nu een veel relaxter vrolijker baby dan daarvoor. En slaapt als een os.

Jup, hier ook kindje wat huilen echt nodig heeft om prikkels te verwerken. Eindeloos gedragen in Draagdoek, in bed laten slapen, op mijn borst. En ineens lukte dat steeds minder, duurde langer, hij ging "keten", van me afrollen.

Heeft nu nog steeds een inslaaphuiltje/schreeuwen grommen in zijn knuffel.

Vaak lees ik: volg je kindje, niet laten huilen. Maar voor sommige kinderen is dat dé manier om prikkels af te voeren. (Mama zingt in de douche voor ze naar bed gaat, misschien zijn variant erop?)



Dus, volg je kind, doe wat goed voelt voor jou en jullie, het is teamwork.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pocassie schreef op 29 september 2016 @ 21:09:

@honingdropje I know! Het is ook luxe maar het lijkt me voor haar ook fijner als ze gewoon iedere dag van bijvoorbeeld 9.00 tot 7.00 zou kunnen slapen. Nu maak ik haar op werkdagen wakker terwijl ze dan nog maar 5 a 6 uur heeft geslapen.



Ik snap je maar dat gaat ze denk ik vanzelf wel recht trekken. Of niet. Ze heeft die uurtjes bij/op mamma en aan de borst gewoon nodig.



Wat je evt nog zou kunnen doen is kijken of het lukt om het clusteren te vervroegen. En zelf ging ik gewoon met kind naar bed, ipv bij de tv zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven