Aanpak fulltime kolven

28-09-2016 23:16 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 6 weken en vanaf dag 1 ben ik aan het kolven voor hem. Hij is geboren met 36 weken en 6 dagen dus randje prematuur. In het begin had hij onvoldoende kracht om aan de borst te drinken en nu snapt hij het niet meer. Ik blijf proberen om hem nog aan de borst te krijgen maar tot nu toe zonder resultaat. Ik kolf dus nog steeds fulltime en heb een aandal vraagjes. Heb me suf gelezen op internet over fulltime kolven maar zie nu even door de bomen het bos niet meer...

- Ik kolfde in het begin met zijn voedingen mee en dit waren er 6 per dag. Zit nu dus nog steeds op 6-7x kolven per dag. Hiermee haal ik ruim voldoende melk om hem te voeden en iedere dag een voeding in te vriezen als noodvoorraad (inmiddels bijna 4 liter). Het lijkt sinds een paar dagen of mijn productie steeds meer wordt want zit vandaag met 4x al op de gemiddelde hoeveelheid (1 liter). Ik kolf tot de straaltjes weg zijn en het alleen nog druppelt. Hoe kan ik het kolven het beste aanpakken? 6x blijven kolven of minder vaak kolven? Ik las dat minder kolfbeurten op termijn productieproblemen op kan leveren, hoe kan ik dit voorkomen? Wanneer kun je wel veilig teruggaan naar minder kolfbeurten? Streven is een half jaar volledige borstvoeding te geven: live of gekolfd.

- Ook heb ik steeds erg gespannen borsten en na het kolven het gevoel dat niet 'alles' eruit is. Voel vaak nog harde plekken. Doe wel 1x per dag met warmte om ze 'leeg' te kolven en de harde plekken weg te masseren. Dit werkte tot voor kort goed maar merk nu dus dat ze steeds voller worden. Hoeveelheden per keer worden ook meer steeds. Iemand tips?

- Iemand tips voor spruw? Smeer m'n tepels al 2 weken in met crème van de huisarts ma is nog niet helemaal weg. Las ergens gentiaan violet? Of moet ik gewoon langer smeren met de miconazol?

- Andere tips aanpak fulltime kolven?



Hoop dat iemand me kan helpen hier wijs uit te komen. Wil m'n zoontje graag met mijn voeding blijven voeden! Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Schakel een lactatie deskundige in, die kan je helpen met dit soort zaken. Via je verloskundige praktijk of je verzekeraar kan je met iemand in contact komen!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst je een hart onder de riem steken. Het is vermoeiend, ik heb de eerste drie maanden fulltime gekolfd en pas achteraf denk ik: hoe heb ik dat in hemelsnaam kunnen doen?! Maar je begint eraan, je ziet je kindje groeien en je groeit er zelf in mee, pas achteraf merk je hoeveel energie je erin hebt moeten stoppen.

Zorg ervoor dat je er niet aan onderdoor gaat, het moet wel te doen blijven. Voel je niet schuldig om welke keuze dan ook!



Anyway, fulltime kolven, ja, dat kan dus (is mijn ervaring). Hoeveel? Geen idee. Ik had heel veel voeding en heb me nooit druk hoeven maken over hoeveelheden kolven. Bergen gingen de vriezer in. En omdat ik zo'n voorraad had, ben ik met een paar weken naar 5 en later 4 kolfmomenten gegaan terwijl dochter nog op 7 voedingen zat. Op die manier kon ik 's avonds het laatste flesje geven en man 's ochtends vroeg vlak voor hij naar zijn werk ging. Resultaat: allebei een wat langere nachtrust.



Gespannen borsten, harde plekken: niet mee blijven lopen, want je weet nooit waar het op uitdraait (worst case: borstontsteking). Zelf ging ik die harde plekken onder de douche te lijf en gedurende de dag duwde ik er ook steeds op, masseren e.d. net zolang tot de plekken weg waren, wat weleens een dag of drie duurde. Ondertussen in de gaten houden of je geen koorts krijgt. En bij gespannen borsten is een warm washandje ook lekker. Kan ook helpen om het laatste beetje uit je borsten te krijgen.



Als je te veel productie hebt (je kolft drie keer de hoeveelheid die je kindje drinkt), een aantal keer per dag niet meer helemaal leeg kolven, en / of de tijd tussen twee kolfmomenten verlengen, steeds met een kwartierje, halfuurtje. Ja, dan heb je even flink last, ik heb een tijdje gehad dat ik opgelucht was als ik de druk weer een beetje mocht wegkolven (dan kolfde ik niet leeg), maar de productie werd dan met een paar dagen wel wat minder, wat het doel dus ook was. En dan kun je weer vaste momenten nemen. Maar dat blijft heen en weer golven, ,als je regelmatig kolft, wordt het vanzelf steeds weer meer. Toen dochter 3 maanden was, ben ik op hoeveelheden gaan kolven, zodat ik elke keer evenveel kolfde. Mijn borsten geloofden dat vrij snel wel, ze hielden zich aan die productie.



Jeetje, ik heb nog veel meer tips, komt misschien wat verwarrend over deze post zo, maar ik wil je zo graag hiermee helpen! Ik ben zo blij dat het bij mij allemaal goed is gegaan, dat gun ik jou ook!



Ehm, invriezen: ik had een grote kan in de koelkast staan, daar ging iedere keer de verse melk in. Bij nieuwe oogst vulde ik eerst ijsklontzakjes met de oude melk, ik vulde ze aan met de nieuwe melk (totdat zo'n zak vol was) en de rest van de nieuwe melk ging dan de koelkast weer in, wachtend op de volgende oogst.



Ontdooien: ik had bekers van een halve liter met een schenktuit, die ging vol met ijsmelkklontjes. In de loop van de dag smelt dat in de koelkast. Degene die een flesje wil geven, kan dat flesje vullen met hoeveel er nodig is (dat hoeft niet de hele beker te zijn) en warmt dat flesje op in een pannetje warm water. Ik gebruikte meestal drie halve liter flessen en de oudste werd steeds gebruikt, dagelijks gingen er ca. twee flessen leeg, en van de derde een beetje. Die derde vulde ik 's avonds dan weer met nieuwe blokjes, en de twee lege flessen werden ook weer gevuld. De fles met de oudste melk werd als eerste opgemaakt de volgende dag enzovoort. Werkte prima, dat doorschuifsysteem. Nooit wat weggooien, altijd genoeg. En dan heb ik inderdaad niet helemaal netjes de regels gevolgd van 'geen bevroren melk toevoegen bij reeds ontdooide melk' en 'geen nieuwe melk bij oude melk gooien en dat vervolgens invriezen'. Maar mijn dochter (7) is kerngezond



Succes, ik zie vast wel meer vragen voorbij komen, als ik kan zal ik daarop antwoorden
Alle reacties Link kopieren
Spruw, als jij jezelf behandeld, maar je kindje niet, dan blijven jullie elkaar besmetten. Tenminste, drink hij/zij nu wel of niet bij jou? Want als je kindje spruw heeft en jij behandeld je borsten, dan gaat dat niet goed komen natuurlijk.

Oh wacht, jij hebt spruw. Hm, vervelend, kan wel een poosje duren ja, is mijn ervaring ook wel, al is twee weken onderhand wel lang zat. Heeft de huisarts nog een tip? Bij mij werkte het wel, heb helaas geen andere tip dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt lang met spruw gezeten. Wat een ellende! Au au au. Uiteindelijk is het over gegaan met gentiaan violet. Wat een fijn spul is dat. Maar wel lastig te krijgen.

Neem contact op met een goede lactatie deskundige en laat je goed voorlichten. Ik heb ook een tijd last gehad van overproductie. Bij mij ging het uiteindelijk vanzelf beter.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft lactatiekundige: heb ik in de kraamweek een consult bij gehad dus dat tegoed is al op. Met het risico te klinken als gierig: heb de afgelopen weken al veel geld uitgegeven aan uiteenlopende zaken om de BV te laten slagen. Wilde het dus eerst via een andere weg proberen. Anders zal ik zeker de LK weer inschakelen.



Wat betreft de spruw: ik heb ons beiden behandeld, de kuur van m'n zoontje is inmiddels af en zelf ben ik nog bezig dus. Heb ook gehoord van gentiaan violet, maar hoe gebruik ik dat? Het is wel een stuk minder sinds vandaag heb ik het idee maar heb het waarschijnlijk sinds het begin al, dus zou niet weten hoe het zonder voelt bij mij ...



@Femke09: ik reageer morgen even uitgebreid op de rest als ik meer tijd heb, nu eerst slapen
Ik lees mee. Kolf nu al een maand fulltime en loop tegen precies hetzelfde aan. Hoe hou je balans. Voor mijn gevoel hang ik alleen nog maar aan dat apparaat en ondanks meekolven met de voedingen dus al een keer een borstontsteking te pakken gehad.
Net zakjes voor het invriezen besteld. Tot nu toe kolfde ik in bakjes en kon beperkt invriezen. Nu om 4 uur het lumineuze idee om al mijn overschot in te vriezen zodat ik eerder kan nokken met het kolven yay.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor onze dochter een jaar lang volledig gekolfd dus ik heb ook wel enige ervaring.



- Als je met 6-7x kolven te veel melk hebt kun je proberen minder vaak te gaan kolven. Het kolven vond ik behoorlijk belastend en het kost veel tijd dus ik vond het altijd fijn als er weer een keer af kon. Let wel op dat je geen borstontsteking krijgt. Als de productie te ver terug zou lopen kun je weer wat vaker kolven en dan neemt de productie met een paar dagen weer toe. In het begin zul je merken dat de productie sneller terug loopt als je minder kolft maar na een aantal maanden wordt de productie steeds stabieler en verdwijnt ook de stuwing. Daar staat volgens mij niet een vast termijn voor maar je zult dat vanzelf merken.

Wat ik te veel had aan melk heb ik destijds ingevroren in beldico flesjes, ik vond dat veel sneller werken en minder gedoe dan met zakjes of blokjes. Als de vriezer vol was (6 liter) doneerde ik de melk via het moedermelknetwerk.



- Als je zo vaak blijft kolven krijgt je lichaam het signaal dat je productie omhoog moet. Als je minder vaak of minder lang kolft zal de productie afnemen dus je kunt op die manier proberen het wat te reguleren.

Wat voor mij goed hielp om alles goed leeg te krijgen was om een keer per dag in 2 etappes te kolven en tussendoor een warme douche te nemen en te masseren.



- wat betreft de spruw inderdaad blijven smeren. Gebruik je borstkompressen en heb je veel lekkage? Een natte en zoete voedingsbodem is namelijk een erg populaire voedingsbodem voor schimmels. Het beste kun je je borsten zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen. In de praktijk vond ik dat zelf nogal ingewikkeld. Let er ook goed op dat je je kolf goed schoon maakt anders blijf je jezelf op deze manier ook steeds besmetten.



Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik wil alleen even zeggen dat ik het heel knap van je vind. Ik heb het 2 weken gedaan en voor mij was het niet te doen. Vind het dus heel knap dat je het zo lang volhoudt.
Ja ik ging minder lang kolven en had meteen een borstontsteking te pakken. Nu zit er ongwveer 3.5 uur tussen soms 4. Maar na die borstontsteking zei lactatiekundige dat ik juist de boel leeg moet kolven. Dus mijn productie vliegt momenteel omhoog. Want voorheen kolfde ik alleen wat ze nodig had. Flesjes van 120 cc. Nu zit ik per sessie op iets van 180 a 200 cc. Vandaar dat ik nu maar bewaarzakjes heb besteld zodat ik de boel kan invriezen. Weggooien krijg ik mentaal niet voor elkaar namelijk. Hormonen....
Ps onder leeg versta ik dat het niet meer spuit. Na zon 18 min. Dubbele kolf.
Alle reacties Link kopieren
Ik kolfde ook altijd leeg en als ik wilde minderen liet ik geleidelijk steeds wat meer tijd tussen de kolfbeurten. Dat werkte voor mij prima. Ik heb nooit borstontsteking gehad.



@deadpool, als je veel overproductie hebt zou je kunnen overwegen melk te doneren. Ik vond het ook zonde om weg te gooien en ik heb er een aantal baby's en hun ouders een groot plezier mee gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Doneren kan helaas niet zomaar, er wordt getest of de melk goed genoeg is en je moet ook maar net in de gelegenheid zijn om het weg te brengen. 7 jaar terug kon doneren uberhaupt niet. Gevolg: volle vriezer (de mijn, die van mijn moeder én schoonmoeder) en toen ik al lang en breed gestopt was met kolven, kreeg mijn dochter nog steeds moedermelk (ja, ik heb sommige zakjes langer dan 3 tot 6 maanden bewaard. Als je van voorschriften houdt moet je niet met mijn details meegaan, die nam ik niet zo nauw). Is ook een optie.



IJsblokzakjes in plaats van flesjes / grotere zakjes: vooral omdat ik dan beter kon doseren. Beker vol met ijsmelkblokjes gooien, aanvullen ging ook makkelijker (hup, paar blokjes erbij). Maar daar was ik elke avond een kwartiertje mee bezig ja. En ik deed het altijd zelf, omdat ik het logisch vond dat echtgenoot het weleens wat minder aantrekkelijk kon gaan vinden om met die blokjes bezig te zijn (mijn zusje gaf aan het enorm ranzig te vinden om andermans moedermelk op haar pols te moeten spuiten om te zien of de melk warm genoeg was, ze werkt op een dagverblijf, en dat heb ik me wel aangetrokken, kan me er wat bij voorstellen).
Alle reacties Link kopieren
Tip: meld je aan bij de Facebook groep van La Leche League. Ik heb daar zoveel aan gehad de afgelopend maanden! Ontzettend veel ervaring, fijne tips en zie regelmatig vragen voorbij komen over fulltime kolven.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee en kolf ook fulltime. Baby is nu 7,5 week. Ik moet zeggen dat het op zich goed gaat, maar ik heb zeker geen overproductie. Moet juist erg mijn best doen genoeg melk te kolven (min 7x per etmaal) en hem met drinken voor te blijven.

Ik denk dat hier al goede tips voorbij komen voor overproductie en om productie jn stand te houden. Wat ik zelf doe om het iets te stimuleren is 1x per dag 15 min, dan 10 min rust, dan 10 min en als ik zin en tijd heb nog een keer 10 min.



Ijsblokzakjes kan ik met water al niet mee overweg dus ik heb gewoon borstvoedingzakjes om heel af en toe iets in te vriezen.

Mijn streven is dit toch wel 3 maanden vol te houden, maar ik vind het best pittig.



Deadpool: (van 'laatste weken zwangerschap topic')
Alle reacties Link kopieren
@femke, jij bedoelt dan denk ik de moedermelkbank. Ik heb gedoneerd via het moedermelknetwerk en dat werkt net wat anders. Het is een besloten Facebookgroep die beheerd wordt door lactatiekundigen. Geïnteresseerden kunnen hier meer informatie vinden: http://moedermelknetwerk.nl/donormelk

Het komt er op neer dat de lactatiekundigen via een anamnese beoordelen of je geschikt bent en als dat zo is wordt je toegelaten tot de groep. Vervolgens kun je zelf contact leggen met ouders die op zoek zijn naar donormelk en afspraken maken. Kosten die eventueel aan de donatie verbonden zijn worden betaald door de ontvangers.

Ik heb verder geen aandelen of belangen maar ik wist vantevoren ook niet van het bestaan en was uiteindelijk heel blij dat ik anderen een plezier kon doen met de melk die ik over had.



Een vriendin met een baby van dezelfde leeftijd had te weinig productie ondanks adviezen van de lactatiekundige, extra kolven enz. Zij hechtte veel waarde aan volledige borstvoeding en had het hier erg moeilijk mee. Vandaar dat we ons toen zijn gaan verdiepen in de mogelijkheid van donatie. Ik heb een aantal maanden aan haar gedoneerd en dat heeft haar veel rust gegeven. Daarna heb ik nog meerdere keren gedoneerd via het moedermelknetwerk.
@miss flower dankjewel! Ik ging dus korter kolven ipv leeg en iets langer er tussen.



Ik heb net met man overlegd en besloten eerst de overproductie in te gaan vriezen de komende weken. Om vervolgens het kolven af te bouwen. Want ik ga dit geen halfjaar volhouden. Ik voel me beetje een slaafje van mn pijnlijke borsten. Het is nu zon gedoe om langer dan een uurtje de deur uit te gaan! Ik krijg het zeer lastig getimet om met een schone baby inc volle maag de deur uit te gaan en ook zelf leeg te zijn. Want als mn routine er op zit moet alle troep (wagen... onderstel... maxicosi...) ook nog in de auto etc. Dan is het wel weer tijd voor voeding verschoning etc. Iets zegt me dat dit efficienter kan maar moet ook niet te streng doen tegen mezelf want wurmpie is vandaag pas een maand oud.
Selectia
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook een heel gedoe en ik had nooit gedacht dat ik het een jaar vol zou houden. In het begin dacht ik ik doe dit een maand maar toen begon het net een beetje te lopen. Daarom de grens verlegd maar het einde van mijn verlof maar toen vond ik het na al die moeite ook zonde om te stoppen (hormonen). De laatste maanden kolfde ik nog maar 2 keer per dag en ik had daarmee voldoende productie om onze dochter vrijwel volledig van borstvoeding te voorzien. Na een jaar was ik er wel echt klaar mee en inmiddels zwanger van de 2de dus een mooi moment om wel echt te stoppen.
Hier zit de eerste maand er dus op en al zoveel in geinvesteerd zowel emotioneel als financieel (dubbele kolf, opvangbakjes, consult lactatiekundige werd niet vergoed door de verzekering...) dat ik het gewoon nu nog niet over mijn hart kan verkrijgen om ermee te kappen. Dochter doet het geweldig en ik ben trots dat ik haar voed. Dus tja ik bekijk het gewoon week voor week.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss-flower schreef op 29 september 2016 @ 10:25:

Ik vond het ook een heel gedoe en ik had nooit gedacht dat ik het een jaar vol zou houden. In het begin dacht ik ik doe dit een maand maar toen begon het net een beetje te lopen. Daarom de grens verlegd maar het einde van mijn verlof maar toen vond ik het na al die moeite ook zonde om te stoppen (hormonen). De laatste maanden kolfde ik nog maar 2 keer per dag en ik had daarmee voldoende productie om onze dochter vrijwel volledig van borstvoeding te voorzien. Na een jaar was ik er wel echt klaar mee en inmiddels zwanger van de 2de dus een mooi moment om wel echt te stoppen.Hier ook zo! Eerst maar eens zien hoever we komen, toen toch liefst die drie maanden volmaken. Toen bleek het toch wel goed te lopen (en ik had geen zin uit te zoeken hoe-dat-dan-werkt met poedermelk), en je hebt kolfrecht... dus tot 6 maanden, 9 maanden... Mijn dochter is overigens na 3,5 maand alsnog overgestapt op live-voedingen (wat het des te makkelijker maakte om toch maar door te gaan) en ze heeft uiteindelijk met 15 maanden haar laatste ochtendvoeding gehad.
Ik ben geen fulltime kolver geweest en heb geen aanvullende tips voor jullie, maar ik wil even komen juichen voor jullie! Goed bezig!



quote:Deadpool schreef op 29 september 2016 @ 10:05:

@miss flower dankjewel! Ik ging dus korter kolven ipv leeg en iets langer er tussen.



Ik heb net met man overlegd en besloten eerst de overproductie in te gaan vriezen de komende weken. Om vervolgens het kolven af te bouwen. Want ik ga dit geen halfjaar volhouden. Ik voel me beetje een slaafje van mn pijnlijke borsten. Het is nu zon gedoe om langer dan een uurtje de deur uit te gaan! Ik krijg het zeer lastig getimet om met een schone baby inc volle maag de deur uit te gaan en ook zelf leeg te zijn. Want als mn routine er op zit moet alle troep (wagen... onderstel... maxicosi...) ook nog in de auto etc. Dan is het wel weer tijd voor voeding verschoning etc. Iets zegt me dat dit efficienter kan maar moet ook niet te streng doen tegen mezelf want wurmpie is vandaag pas een maand oud.

Je doet het fantastisch! Het is ook een heel gedoe als je en moet kolven en je kind nog reisklaar moet krijgen.



Het wordt wel beter trouwens, na de eerste paar maanden. In t begin op mijn werk kon ik met kolven (en met voeden ook, als ik vrij was, maar kind wilde vaker voeden dan ik kolfde ) geen vijf minuten te laat zijn, maar op een gegeven moment werd het flexibeler.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de tips! Kolven jullie ook 's nachts om de productie op peil te houden? Ik vries in zakjes van 150 cc in en daarnaast nog porties van 30cc in zon bakje van Nuby met 9 gaten om te kunnen doseren als hij meer gaat drinken straks. Ik kolf tussen de 120 en 300 cc (afhankelijk hoe lang er tussen zat). Heb er wel eens 6 of 8 uur tussen ma krijg dan eerder harde plekken maar dus ook mega opbrengst voor mijn doen haha!



@Femke: dronk jouw baby een liter per dag? Hier met 6 weken gemiddeld 800 ml per dag, dus denk dat ik rond 3/4 maanden meer dan een liter nodig heb. Geen achteruitgang in productie met minder kolven? Merk hier met 5x kolven direct minder productie dus denk dat ik nog even moet wachten tot productie wat stabieler is. Harde plekken zijn inmiddels weg: zensy, warme douche, baby aanleggen (sabbelt maar wat maar harde plekken waren hierna weg te masseren) en met borsten naar beneden hangend kolven (lekker gehannes haha) werkt! Ik geef de gekolfde melk op kamertemperatuur bij volgende voeding dus heb niets in de koelkast op een reserve portie na. Vries een voeding in van de nacht/ochtendopbrengst want die is het meest.



@miss-flower: een jaar lang, dat wil ik ook wel maar even kijken of ik dat volhou. Is inderdaad behoorlijk belastend, maar heeft ook voordelen (kan lekker een middag naar het volleyen en manlief geeft de fles!). Ben jij geleidelijk teruggegaan met kolven en dan zelfde productie behouden? Of steeds minder nodig ivm steeds meer bijvoeding? Ik draag borstschelpen van avent met luchtgaatjes, erg fijn met kloofjes! Vond zoogkompressen maar niks: plakt aan tepel -> au au met kloofjes. Heb ook amper lekkage, alleen soms als er langere tijd tussen zit (6 uur of meer). Kolf steriliseer ik iedere dag voor de hygiene.



@selectia: heb ook een keer een week aan clusterkolven gedaan en zit sindsdien op 1 tot 1,2 liter per dag aan productie. Heeft bij mij dus goed gewerkt. Zat daarvoor op 700 ml per dag. Het is idd pittig, vandaar dat doelstellen het beste werkt denk ik (op dit moment voor mij dus een half jaar volledige BV ivm rijping darmen, heb zelf prikkelbare dus hoop dat zijn darmen dit bespaard blijft).



@deadpool: heb je geen handkolf voor onderweg? Heb ik ook aangeschaft inmiddels voor als ik een keer geen mogelijkheid heb uitgebreid te kolven. Ik kolf ook dubbel elektrisch met kolf bh dus heb mn handen vrij om te voeden, te eten, te mailen etc! Ik ben ook trots dat ons muppie zo goed groeit op mijn voeding (2 kilo in 5 weken tijd aangekomen, joehoe!)



Wat deden jullie met schoonmaken? Iedere dag afwassen en steriliseren? Kraam zei tot 3 maanden alles iedere dag maar ik word gek van die afwas en 3x een bak in de magnetron omdat het zoveel is qua potjes etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven