Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Dat helpt al helemaal niet
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmorgen naar mijn nieuwe sportschool geweest. Echt heerlijk om weer te doen.

En wat een verschil om niet al dat overgewicht mee te moeten slepen op die loopband.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens wel geweest naar Zumba. Ik bikkel. Enzo.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 26 september 2016 @ 21:21:

Ik ben overigens wel geweest naar Zumba. Ik bikkel. Enzo. braaf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn momenten.

Anders kom ik nooit in de maatjes M ipv L he
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 26 september 2016 @ 21:21:

Ik ben overigens wel gewegest naar Zumba. Ik bikkel. Enzo.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat je allemaal wel niet voor trucs kunt uithalen om af te vallen.

Bloed geven scheelt toch weer een halve kilo
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik pas gewoon in een maat 44



Alles wat ik bestels had via Wehkamp past.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer een dipmomentje....

Blijf nu weer hangen rond de 89. En al gaat het met onsjes naar beneden, als het maar blijft gaan.

Ik weet dat het morgen of overmorgen weer over is hoor, mijn dip, maar ik wilde gewoon even zeiken



Zal vast aan mijn cyclus liggen ofzo, maar toch, argh
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Net bij de NOK een bijeenkomst gehad, ook gewogen en gemeten: 61 kg (thuis net onder de 60) een bmi van 23. 117% van mijn overgewicht kwijt.

Arts begon te piepen dat ik nou toch niet verder af mag vallen. Ben ik het niet mee eens, diëtist had net ervoor vertelt dat je 5-10% van wat je bent afgevallen weer aan komt. En om uiteindelijk net onder de 60 te blijven moet ik nog 5 kg afvallen.

En bovendien een gezond bmi ligt tussen de 18,5 en 25. Als ik dus uiteindelijk een bmi van 20 zou hebben is het ook nog prima.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed zeg, Knijster1973. Moet je nog veel bijeenkomsten doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zij-van-boven schreef op 29 september 2016 @ 22:46:

Wat goed zeg, Knijster1973. Moet je nog veel bijeenkomsten doen?Nee nog 1 bijeenkomst begin januari, dan is het een jaar na de operatie. Heb dan ook nog individuele afspraak voor een medische controle staan. En daarna alleen nog 1x per jaar medische controle.
Alle reacties Link kopieren
Da's bij ons ook dat je blijvend jaarlijks op controle moet.

Ik moet eind van de week ofzo weer naar de diëtiste en dan in december terugkomen bij de hele rataplan voor mijn jaarcontrole.



Verder hier niet zo heel veel te melden. Gaat zijn gangetje, mijn eetpatroon staat aardig op de rit (heeft een tijdje versloft doordat ik zo gefrustreerd was over stil staan). Niet dat dat veel verschil maakt qua afvallen want dat gaat nog steeds traaaag, maar wie weet kom ik toch ooit nog op mijn streefgewicht. We zullen zien.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ineens was ie er; -40 kilo



668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Super! Langzaam aan gaat er toch steeds nog wat af!
Alle reacties Link kopieren
87,6 vanmorgen dus ik ben blij.

Nog tien kilo te gaan



Ben benieuwd of ik er toch ga komen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Een keer flink kakken helpt ook altijd Marels
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
- 40 kg. 't Klinkt me als muziek ik de oren. Go for it... ik hoop dat je die laatste 10 kg er ook af krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 06 oktober 2016 @ 08:46:

Ineens was ie er; -40 kilo



gefeliciteerd
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 06 oktober 2016 @ 13:46:

Een keer flink kakken helpt ook altijd Marels Als dat nou maar zo simpel ging hé
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
super Marels, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 19 kilo kwijt, gaat niet zo hard, maar wel volgens de voorspellingen, omdat ik eerder een maagbandje had. Gisteren was het ineens een stuk frisser dus ik greep in het voorbijgaan een zomerjas van de kapstok. Oeps, ik verzoop erin! Jas 2 en 3 waren al niet veel beter, toen een fleecevest, dat kwam ineens tot mijn knieën en de mouwen waren veel te lang.

Inmiddels ging de tijd dringen, dus een dunne winterjas gepakt die nog een beetje kon.

Dat was wel even een momentje om me te realiseren dat het écht is
Alle reacties Link kopieren
Top Christy!

En ik ga ook veel minder snel dan sommige (of veel, ik weet het niet) andere mensen, maar het gaat dus blijkbaar nog wel, en ik ben toch al 40 kilo kwijt!



Nu het zo koud wordt heb ik dat probleem ook trouwens. Mijn winterjas kan echt niet meer, mijn softshell jack bevries ik in en de tijdelijke winterjas van vorig jaar is eigenlijk ook te groot, maar moet dan maar bij gebrek aan beter.

Zit te twijfelen of ik dit weekend ga kijken voor een jas of dat ik het nog even uit zing.

Ik vind het ergens zo zonde om er geld aan uit te geven, aan de andere kant weet ik ook niet hoeveel ik nog af ga vallen natuurlijk. Misschien is het ook wel een end klaar en blijf ik deze maat houden.

Dus ik vind het moeilijk...



Heb een mooie gezien van Esprit maar die was 149 euro dus dat doe ik niet, maar weet niet zo goed wat ik dan moet...



We zullen wel zien
668, the neighbour of the Beast
Bij de hema en c&a hebben ze winterjassen voor redelijke prijzen. Koop je er daar een van en dan later, als je klaar bent met afvallen, een goede, dure jas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven