Paniekaanvallen 's nachts?

29-09-2016 03:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.



Ik zit sinds ongeveer drie maanden aan de Seroxat voor mijn angsstoornis. Ik ben heel langzaam begonnen met opbouwen omdat ik nogal bang was om aan anti-depressiva te beginnen. Dus heb ik mijn dosis telkens met ongeveer twee weken tijd ertussen opgehoogd met 10mg. Uiteindelijk zat ik op 40mg en toen begon er een hele rare 'bijwerking?'. Ik werd 's nachts rond 3 uur opeens wakker en schoot overeind, me hele lichaam tintelde, me hart ging tekeer, ik had opeens heel veel energie, me pupillen waren megawijd, ik was heel erg misselijk en ik had allemaal gedachten die door elkaar heen liepen, ook hele nare... Dit hield echt een uur aan en ik heb geprobeerd maar gewoon even tv te kijken en vooral niet te 'panieken'.



Ik heb wel vaker gekke bijwerkingen gehad dus ik zocht er maar niet te veel achter. Alleen de volgende nacht gebeurde het gewoon weer! Ik heb toen mijn psychiater gebeld en die dacht dat het gewoon paniekaanvallen waren en dat ik misschien wakker werd uit nare dromen of dat ik me overdag te druk had gemaakt... Niet echt een antwoord waar ik iets aan had.



Ik heb toen zelf besloten om weer terug naar 30mg te gaan omdat ik inmiddels al drie keer zo'n nacht had gehad en ik dit met 30mg niet had. Maar ja hoor, opeens na een paar dagen met 30mg weer zo'n nachtelijke 'aanval'. Dus heb ik toen besloten om maar terug te gaan naar 20mg. Want deze nachtelijke aanvallen slopen me echt de volgende dag.



Nu na weer een paar weken 20mg geslikt te hebben, slik in sinds twee dagen weer 30mg (20mg bleek namelijk niet meer genoeg tegen mijn angsten overdag). En raad eens, ik lig op dit moment in bed met zo'n zelfde aanval. Ik werd net wakker en ik kon mijn gedachten niet op een rijtje krijgen en op een gegeven moment weer die tintelingen, de wijde pupillen en de misselijkheid. Dus ik wist al hoe laat het was. Vreselijk dit.



Op advies van de psychiater heb ik bloed laten prikken en daaruit zal gaan blijken of niet of ik overgevoelig ben voor het medicijn, omdat ik nu al een paar maanden a-d slik en nog steeds dit soort nachten en over het algemeen veel bijwerkingen heb. Ik hoop echt niet dat ik overgevoelig ben want dan moet ik de afweging maken wat voor mij belangrijker is, het resultaat en de bijwerkingen of er mee stoppen en niet al die gekke bijwerkingen meer, maar waarschijnlijk wel weer angst.



Herkend iemand deze rare nachtelijke 'oplevingen' 'aanvallen' 'bijwerkingen'? (Ik heb geen idee hoe ik het moet noemen). Wat zou dit nou zijn? De titel van dit topic is misschien een mislijdend, want ik denk echt niet dat dit een paniekaanval is!
Alle reacties Link kopieren
Als je wakker wordt noteer dan je gedachten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:mer1e schreef op 29 september 2016 @ 07:55:

[...]





Ja ik heb het natuurlijk wel gevraagd maar het probleem is dan dus dat het dan een andere antidepressivum wordt...

Waarom is dat een probleem dan?





.quote:mer1e schreef op 29 september 2016 @ 10:22:

[...]





Ik herken wat je zegt. Toevallig ben ik net begonnen aan een studie in Amsterdam en ik heb deze nachtelijke 'aanvallen' ook sinds ik hier slaap. Me psychiater kan dus wel gelijk hebben met dat het kan liggen aan alle nieuwe invloeden etc.Dat kan. Het kan ook de combinatie zijn (nieuwe indrukken én de seroxatbijwerking). Hoe dan ook heb je er een paar dagen geen last van als je afbouwt. Toevallig?
Alle reacties Link kopieren
quote:mer1e schreef op 29 september 2016 @ 10:22:

[...]





Ik herken wat je zegt. Toevallig ben ik net begonnen aan een studie in Amsterdam en ik heb deze nachtelijke 'aanvallen' ook sinds ik hier slaap. Me psychiater kan dus wel gelijk hebben met dat het kan liggen aan alle nieuwe invloeden etc.



Kan natuurlijk prima. Maar het is wel opmerkelijk dat het begon na verhogen dosis, ophield bij verlagen en opnieuw begon bij weer verhogen. Dan lijkt er toch een verband.



Wel apart dat je pas s nachts die reactie krijgt. Misschien maakt je lichaam dan een hormoon aan dat ook reageert op serotonine.



Óf het is juist wat sneller uitgewerkt bij jou en je hebt al afkickverschijnselen. De symptomen van afkick en overdosis schijnen op elkaar te lijken. Ik weet niet of dat kan maar neem in elk geval weer contact op met je psychiater
.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 29 september 2016 @ 10:44:

[...]



Waarom is dat een probleem dan?





.

[...]



Dat kan. Het kan ook de combinatie zijn (nieuwe indrukken én de seroxatbijwerking). Hoe dan ook heb je er een paar dagen geen last van als je afbouwt. Toevallig?



Omdat alle antidepressivum ongeveer dezelfde werkzame stoffen hebben en bijvoorbeeld Citalopram heb ik ook al geprobeerd. Daar ben ik na twee weken hel mee gestopt.



Dat klopt, na afbouwen heb ik er even geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik bel vanmiddag mijn psychiater nog een keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:mer1e schreef op 29 september 2016 @ 11:25:

[...]





Omdat alle antidepressivum ongeveer dezelfde werkzame stoffen hebben en bijvoorbeeld Citalopram heb ik ook al geprobeerd. Daar ben ik na twee weken hel mee gestopt.



Dat klopt, na afbouwen heb ik er even geen last van.En toch werken alle antidepressiva in de praktijk weer net even anders. Anders zouden er ook niet zoveel bestaan. Ik heb er een stuk of 10 geslikt, heb dus ervaring. Gelukkig niet de vervelende bijwerking die jij hebt, maar ook weinig of geen positief effect. Anders had ik er natuurlijk ook niet zoveel geprobeerd.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ook ik herken het.

Er bestaan verschillende soorten ad's, de klassieke, de moderne en nog eentje dacht ik. Maar dat weet je psychiater beter dan ik. Dit zijn overduidelijk bijwerkingen.

Ik blijk een vertraagde afbraak van ad's te hebben, dat betekend dat de medicatie zich in je lichaam opbouwt en je extreem last van bijwerkingen krijgt. Google maar eens op antidepressiva test, dan kan je met behulp van een simpele speekseltest laten onderzoeken welke medicatie geschikt voor je is en hoef je niet zo lang te dokteren.

Kijk ook uit met zelf vermeerderen of minderen; doe dit altijd in overleg met je psychiater.

Ik begrijp dat je angsten wel minder zijn geworden dankzij de ad? Dan is het zeker de moeite waard om misschien een andere ad te proberen, de ene is de andere niet.

Dus; overleg met je psych..

En oh ja, de tijd om te kunnen beoordelen of een ad werkt is 6 weken..
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik slik Citalopram, maar in de periode van wennen en ophogen ben ik ook regelmatig wakker geschoten in een paniekaanval.

Is een bijwerking van het opbouwen. Ik kreeg er wel oxazepam bij tijdens het ophogen welke ik zonodig kon innnemen.



Na de wenperiode is het weer overgegaan.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Wat me wel irriteert in je OT is de reactie van je huisarts. Voel je je door hem wel serieus genomen?
Confidence is not; "I know they'll like me". Confidence is; "I'll be fine if they don't".
Alle reacties Link kopieren
quote:leya1987 schreef op 29 september 2016 @ 23:09:

Ook ik herken het.

Er bestaan verschillende soorten ad's, de klassieke, de moderne en nog eentje dacht ik. Maar dat weet je psychiater beter dan ik. Dit zijn overduidelijk bijwerkingen.

Ik blijk een vertraagde afbraak van ad's te hebben, dat betekend dat de medicatie zich in je lichaam opbouwt en je extreem last van bijwerkingen krijgt. Google maar eens op antidepressiva test, dan kan je met behulp van een simpele speekseltest laten onderzoeken welke medicatie geschikt voor je is en hoef je niet zo lang te dokteren.

Kijk ook uit met zelf vermeerderen of minderen; doe dit altijd in overleg met je psychiater.

Ik begrijp dat je angsten wel minder zijn geworden dankzij de ad? Dan is het zeker de moeite waard om misschien een andere ad te proberen, de ene is de andere niet.

Dus; overleg met je psych..

En oh ja, de tijd om te kunnen beoordelen of een ad werkt is 6 weken..



Ik heb mij nu dus ook laten testen op of ik misschien een vertraagde afbraak heb en zodra die uitslag er is belt mijn psychiater en werken we vanuit daar verder. Ik slik het trouwens al sinds 21 juni van dit jaar!



Ik lig nu weer met zo'n aanval op bed en ik vind dit misschien nog wel erger dan de paniekaanvallen. Het idee dat dit door iets wat ik slik kom vooral... Ik zit echt te twijfelen om morgen gewoon ermee te stoppen. Nu lees ik overal dat stoppen ook weer een drama is wat betreft bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jackie_o schreef op 29 september 2016 @ 23:17:

Wat me wel irriteert in je OT is de reactie van je huisarts. Voel je je door hem wel serieus genomen?Ik voel mij inderdaad niet erg serieus genomen. De enige concrete actie als gevolg van mijn bijwerkingen is nu eindelijk een test om te kijken of ik overgevoelig ben. Terwijl ik al heel vaak heb aangekaart dat ik heel veel last heb van de bijwerkingen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven