Mijn zusje word gepest, wat moet ik doen..

29-09-2016 23:44 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik hoop heel erg dat iemand hier mij kan helpen.. ik ben 21 en ik heb een zusje van 15. Een mooi meisje wat echt veel en veel te lief is. aan de ene kant is het natuurlijk top dat ze zo lief is, maar het werkt telkens tegen haar..



ze zit op de middelbare school, dit is al de 3e school waar zij op zit in 3 jaar tijd. dit komt omdat ze telkens op school gepest word. omdat ze veel te lief is, durft zij nooit iets terug te zeggen als andere kinderen rotopmerkingen maken, en zodra de klas dat door heeft.. is ze telkens goed de lul. op twee scholen is het al helemaal mis gegaan, ik heb al van alles geprobeerd. ik probeer altijd met haar te praten over dingen wat ze terug kan zeggen en proberen uit te leggen hoe ze hiermee om moet gaan, maar als het zover is dan durft ze het niet. of ze zegt een of twee dingen wat mensen haar als advies gegeven hebben, maar als die kinderen dan nog door gaan moet ze zelf met dingen komen wat ze terug kan zeggen en dat kan ze niet. op haar vorige twee scholen hebben we de leraren erbij gehaald, kijken of zij er wat aan konden doen maar dit werkte niet, eigenlijk werkte het juist averechts. ook heb ik me er al twee keer mee bemoeit, maar ook dat helpt natuurlijk niet goed.. toch ben ik er nu weer toe in staat.



dit is haar derde school, ze zit er nu twee of drie weken. het ging allemaal helemaal goed, de meiden vonden haar aardig, ze had vriendinnen.. maar toch dreigt het nu weer mis te gaan. ze had in vertrouwen iets tegen haar (dacht ze) vriendin gezegd, nu heeft die ' vriendin ' het hele verhaal verdraaid, en verteld een heel krom verhaal aan de andere meiden in haar klas, waardoor ze haar nu een hoer noemen enz enz. morgen durft ze niet meer naar school, ze moet toch.. ze is echt bang weer voor die meiden die nu over haar praten. mijn zusje is net naar bed gegaan, ze slaapt in mijn bed en ik zie haar zichzelf gewoon in slaap huilen, het breekt echt mn hart, ik wil haar zo graag helpen.. het is nu pas de eerste dag dat dit aan de hand is, het moet nu nog op te lossen zijn hoop ik..



ideeën of tips iemand, dan hoor ik het heel graag.. ik weet echt niet meer wat ik moet doen :(
quote:steffy94 schreef op 30 september 2016 @ 00:15:

[...]





Ze heeft twee vriendinnen nu in die klas nog, en 4/5 meiden die d'r echt moeten hebben en de boel proberen op te stoken . De rest praat een beetje mee en sommige niet, houden zich er een beetje buiten..Ze heeft gelukkig vriendinnen, ze staat niet alleen. Worden die 2 ook gepest?
Alle reacties Link kopieren
Ach wat zielig gelukkig ben jij in haar leven.



Ik heb niks meer toe te voegen op bovenstaande (en ook geen ervaring met pesten) maar wil toch even zeggen dat ik hoop dat het gauw allemaal goed komt voor je zusje. Heel veel succes!
Mijn zus werd vroeger ook gepest. En ik wilde ook helpen. Weet je hoe je het beste helpt? Haar zelfvertrouwen opkrikken. O ja, en trek het je niet teveel aan, het is niet jouw schuld. En eigenlijk ook niet jouw verantwoordelijkheid om het op te lossen, al vind ik het erg bewonderenswaardig. Lief van je maar je zusje heeft haar eigen weg te vinden. Help haar door haar er continue aan te herinneren, hoe leuk ze is en hoeveel je van haar houdt. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Zit ze bij een sport of hobby cursus? Ik werd ook gepest, maar niet bij mijn tekencursus. Was een openbaring. Het gaf mij meer vertrouwen in mijn sociale omgang en hielp me dus ook elders. Geen wondermiddel hoor, maar deed wel wat positiefs.
Alle reacties Link kopieren
Waar zijn de ouders in dit verhaal?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat rot voor haar! Uit ervaring weet ik hoe naar dit is en wat het met je zelfvertrouwen doet.

Ik zat op een teamsport, een leuke hechte groep en we hadden allemaal in ieder geval 1 gedeelde interesse.

Dit heeft mij niet weerbaarder gemaakt voor de pesters, maar wel het vertrouwen gegeven dat ik heus wel leuk ben om mee om te gaan. Het hebben van die sportvrienden naast school heeft mij door de pest-periode op school heen geholpen.



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de optie van Bugs niet zo gek. Zo'n neef hoeft niet gearresteerd te worden als zij niet weten wie hij is. Toen ik gepest werd hielp de gedachte dat ik er zelf elk moment een einde aan kon maken door zelfmoord te plegen. Heftig? Ja, ik zou willen dat iemand voor mij zo was opgekomen. (Heb overigens nooit serieus zelfmoord overwogen).
Wat lief hoe jij voor je zusje wil opkomen! Ik wilde dat ik tips voor je had, maar die heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij een lieve zus! Heel herkenbaar voor mij. Ik deel mijn ervaring want ik heb helaas geen tips.



Ik ben heel erg gepest op de basisschool.



In de laatste klas zijn we verhuisd en ging naar een andere school.



In de eerste klas kwam ik weer bij een paar van mijn kwelgeesten in de klas en gingen ze vrolijk door.



Maar ik was wat zekerder van mijzelf, had wat vriendinnen gekregen en op een moment in de grote pauze brak er wat en heb ik een van die jongens, toevallig de stoerste, paar flinke meppen verkocht en ergens geschopt wat hem heel pijn deed.



Het kostte mij 2 dagen schorsing en een blauw oog. Maar sindsdien was het gepest een stuk geminderd. Ook in de klas zelf werd het rustiger want meer kinderen waren hun slachtoffer.



Grappige was wel dat zijn ouders een klacht over mij hadden ingediend. Ik was gevaarlijk en moest van school.



School zelf zag dat anders gelukkig. Ze werden met hun neus op de feiten gedrukt dat hun zoon een regelrechte etter was en dat er met hun klacht verder niets gedaan werd, ze konden aangifte doen maar school wilde getuigen dat het uit het constante gepest voortkwam en ondanks dat het niet mocht ze het begrepen.



Ze waren vrij een andere school uit te zoeken voor hem.



Ik weet niet wat er thuis besproken is maar hij dimde in en zijn vriendjes ook.



Er kwam een pestprotocol, maar dat was al in de maak zeiden ze.



Alles hebben mijn ouders geprobeerd, cursussen, karate, boksen, psycholoog.



Maar ik was zo onzeker, niets werkte.



Tot dat moment trouwens. Toen voelde ik mij heel stoer en dat werkte. Heb mij nooit weer zo laten ondersneeuwen.



Maar zelfs nu, 15 jaar later, heb ik nog steeds dat ik bang ben om grote groepen te passeren. Loop liever niet als eerste naar binnen, nieuwe situaties waar ik alleen ben en niemand ken skip ik liever en dat als je mij ziet en hoort ik heel zeker overkom. Ik kan mij er over heen zetten, dus dat scheelt.
Kan zij niet haar focus buiten school leggen wb vriendinnen en haar schoolvriendinnen zien als 'kennissen'?

Dat je dat met haar bespreekt?

Dus die 2 vriendinnen in haar klas gezellig mee in de pauze etc, en kijken wat voor contacten zij buiten school heeft?

3 scholen in 3 jaar klinkt best heftig.

Wij hebben op school een wat kwetsbaar meisje dat het zo heeft aangepakt en die loopt nu een stuk vrolijker rond

(denk: Meisje met een aantal fysieke beperkingen tussen overwegend allochtone jongens). Resultaat is dat ze er wel gewoon bij zit (wordt niet gepest ofzo, mag er altijd bij, maar matcht niet zo goed)

maar de 'zwaarte' van het sociale er bij haar af is. De docenten geven haar op verzoek bijles in pauzes of tussenuren, en alles gericht op zo snel mogelijk het diploma.

Ik heb zelf om andere redenen aardig wat scholen versleten en de laatste school het ook zo aangepakt.

Je zit er voor het onderwijs, ergens bij zitten in de pauze is mooi meegenomen maar zo niet dan lees ik wel een boek. En na school zag ik mijn eigen vrienden dan.

En uiteindelijk in de klas toch een paar echte vriendschappen opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens mijn vuisten laten vliegen voor mijn zusje maar toen was ik zelf ook nog niet volwassen. Het hielp wel. Ik heb nog 1x last gehad van een grote broer en daarna was het over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eerlijk gezegd ben ik van de snelle oplossing en dat is zelf naar die school gaan en die meiden dreigen met een pak slaag(en uitvoeren indien nodig). Mag niet, niet netjes maar aan alles zit een grens.
Alle reacties Link kopieren
Dé tip heb ik niet voor je. Ik word wel stil van het verhaal en die van anderen. En ik vind die mentor een nul vanwege het niks ervan zeggen in de klas. Op naar de directie!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt die mentor natuurlijk ook even rustig toespreken in een donker hoekje van een fietsenstalling. De meeste mensen begrijpen hoe rot pesten is ineens heel goed wanneer het hun zelf over komt. Gewoon aangeven dat je nog een paar x langskomt tot dat hij e.a. bespreekbaar maakt in de klas.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 30 september 2016 @ 07:35:

Waar zijn de ouders in dit verhaal?



Die lossen het probleem niet op maar halen haar uit de situatie door haar steeds op een andere school te plaatsen.



Ik denk uit een soort van wanhoop en dat zij ook niet weten wat ze kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen raad geven maar toon haar steeds weer dat jij heel veel om haar geeft. Sla je arm om haar heen, lach naar haar, kus haar, waar iedereen bij is, en praat over gewone dingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 30 september 2016 @ 00:05:

Kun jij niet met nog een vriendin even langs school gaan en die meiden nogmaals aanspreken? Soms als leraren erbij betrokken worden dan word het soms ook erger, maar ja je moet iets natuurlijk. Zielig voor je zusje.



Mijn halfzusje had dit een paar jaar geleden ook op de middelbare school. Toen ben ik ook woedend naar school gegaan en die krengen flink de waarheid vertelt, toen was het snel afgelopen.

Terwijl ik echt niet gevaarlijk ben met m'n 1,60 maar het hielp wel.wat heb je dan tegen ze gezegd?
Alle reacties Link kopieren
quote:LotuzRose schreef op 30 september 2016 @ 12:44:

[...]





wat heb je dan tegen ze gezegd?

Ik weet niet meer exact wat ik had gezegd, is al een paar geleden.

In ieder geval dat ze moesten stoppen met treiteren en klieren en zo niet dat ze dan een probleem zouden krijgen (Ik had nog niet bedacht wat voor probleem ), op een nogal boze toon maar goed ik hoefde geen geweld of agressie te gebruiken.

Dat waren trouwens 13/ 14 jarige.

Uiteindelijk is mijn halfzusje vriendinnetjes geworden met een aantal van hen.

Ze was ook nieuw op school dus ik denk dat het een beetje uittesten was oid.

Meiden kunnen gewoon erg vervelend en lullig doen op die leeftijd.

Maar soms zijn ze dan meer onder de indruk van iemand die een paar jaar ouder is dan van een leraar of een vader/moeder. Dat word al gauw gezien als 'klikken' etc.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 30 september 2016 @ 00:00:

[...]





Dat kun je al op twee vingers uitrekenen dat zoiets verkeerd uitpakt. Een knul/vent (weet de leeftijd niet) gaat even een paar grietjes van 15 jaar bedreigen. Dan heeft neef een groot probleem en is jouw zusje nog verder van huis. Denk niet dat de wat lievere meisjes denken bij zo'n nieuw meisje dat gelijk een knokploeg gaat optrommelen:"Oh, haar moeten we eens meevragen naar de stad/bioscoop/whatever"Toch is dit vaak de beste remedie. De neef moet zich wel vantevoren goed bedenken hoe hij het aanpakt. Bedreigen hoeft niet, vaak is de verschijning al voldoende. Mijn man heeft een kleurtje (en dus de familie ook) en dat is in zulke gevallen een voordeel, buiten dat hebben veel neven veel tatoeages en hadden ze in vroeger tijden (toen mijn man en andere neven en nichten op de middelbare school zaten) ook nog een oorbel. Ze hoeven helemaal niks verkeerds te zeggen of te doen. Gewoon de mouwen opstropen zodat de tatoeages zichtbaar zijn, een groepje wacht aan de overkant van de straat en 1 neef loopt op de aanstichtster af en zegt: "ik hoor dat jij mijn nichtje pest, wil je dat niet meer doen!" dan omdraaien en weg gaan. Desnoods neemt hij het op, mocht iemand achteraf beweren dat hij gedreigd heeft. Zo doet neef helemaal niks verkeerd maar pestkop is wel flink bang geworden.
quote:Geronimo2 schreef op 30 september 2016 @ 08:47:

Eerlijk gezegd ben ik van de snelle oplossing en dat is zelf naar die school gaan en die meiden dreigen met een pak slaag(en uitvoeren indien nodig). Mag niet, niet netjes maar aan alles zit een grens.



Heb ik op de basisschool eerlijk gezegd ook gedaan. Maar dit lijkt me te ingewikkeld, meisje moet toch de volgende dag alleen naar school weer.

Ze zal het toch zelf moeten leren.

Gelukkig komen sommige kinderen beter tot hun recht in het beroepsonderwijs of op hun studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivasis schreef op 30 september 2016 @ 09:11:

[...]





Die lossen het probleem niet op maar halen haar uit de situatie door haar steeds op een andere school te plaatsen.



Ik denk uit een soort van wanhoop en dat zij ook niet weten wat ze kunnen doen.



Vaak is dit een uitstekende oplossing. Ik werd zelf in de brugklas (in de jaren 80) ook gepest. Mijn ouders gingen praten op school, maar niemand wist zelfs maar wie ik was. Dus toen hebben ze gezegd dat ik weg ging. Thuis gekomen deelden ze me mee dat ik van school af ging. Ik vond dat verschrikkelijk ondanks de pesterijen, je bent toch altijd bang voor verandering. Maar ze hebben door gepakt en daar ben ik ze 35 jaar later nog dankbaar voor. Nog ruim 5 geweldige jaren op een andere school gehad.

Ik word altijd een beetje boos van die ouders die het maar laten doorsudderen en weer met school gaan praten en geloven in de mooie praatjes en pestprotocollen van de school. Ten eerste als je het op school aankaart wordt het vaak alleen maar erger, ten tweede gebeurt het vaak stiekum.



Waar het hier mis gaat is dat het zusje op school 2 en 3 ook weer gepest wordt, dan werkt het dus niet.
Pubers zijn niet snel onder de indruk van ouders of leraren. Het maakt het alleen maar erger vaak (weet ik uit eigen ervaring) en het gebeurde ook stiekem en buiten school. Jarenlang heb ik gehoopt dat het ooit over zou gaan het pesten. Dat er een tijd zou komen dat ik niet meer bang hoefde te zijn, niet meer diep ongelukkig. Helaas heeft dat bij mij lang geduurd en ik was er ook bijna niet meer geweest. Ik heb therapie gekregen en dat hielp het verleden te verwerken. Ik ben gepest door zowel pubers als jong volwassenen.
quote:vivasis schreef op 30 september 2016 @ 09:11:

[...]





Die lossen het probleem niet op maar halen haar uit de situatie door haar steeds op een andere school te plaatsen.



Ik denk uit een soort van wanhoop en dat zij ook niet weten wat ze kunnen doen.

Dit inderdaad maar aan de andere kant snap ik het ook wel dat als je kind zo gepest wordt dat je dan denkt dat het op een andere school misschien beter gaat.

Pesten komt helaas nog steeds veel te veel voor van op scholen tot op de werkvloer,tot op het internet tot in het bejaardentehuis.
Alle reacties Link kopieren
Bij drie scholen hetzelfde verhaal.. Sorry TO maar dan ligt het toch echt aan je zus. Waarom laten je ouders haar niet wat meer trainingen doen? Er zijn er genoeg.

BIj één school kan er een etter zijn , bij school nr 2 kan het toeval zijn. Maar bij 3 scholen? Dan is er toch iets in het doen en laten van zus dat het oproept.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 september 2016 @ 13:20:

Bij drie scholen hetzelfde verhaal.. Sorry TO maar dan ligt het toch echt aan je zus. Waarom laten je ouders haar niet wat meer trainingen doen? Er zijn er genoeg.

BIj één school kan er een etter zijn , bij school nr 2 kan het toeval zijn. Maar bij 3 scholen? Dan is er toch iets in het doen en laten van zus dat het oproept.



Wat ook kan is dat er bekenden van elkaar op de scholen zitten. Toen ik van school veranderde was ik ook als de dood dat iemand op de nieuwe school erachter kwam en dat het door ging. Na een tijdje kwam er inderdaad iemand naar me toe, die het gehoord had. Ze zei: "Je werd gepest he op je oude school? Nou dat maakt ons niet uit, daar doen we hier niet aan." Ik had mijn hart in de keel na de eerste zin, maar wat een opluchting zeg. pff. Op zo'n nieuwe school vragen ze zich natuurlijk ook af waarom je midden in het schooljaar opeens van school wisselt. Bij mij was het verhaal dat mijn cijfers te goed waren. Ik ging van een 3-jarige havo/vwo brugklas naar een zelfstandig gymnasium, ik moest bijna een heel jaar Latijn inhalen, dat levert vraagtekens op natuurlijk. Dus vaak komen ze er toch achter dat je gepest werd.



Wel denk ik dat je met steeds minder zelfvertrouwen op een volgende school binnen komt. Dat je er steeds meer als een angstig muisje uit ziet, en dat hebben ze snel door die pestkoppen. Dus een assertiviteitstraining kan geen kwaad. Die pestkoppen brokkelen stelselmatig je zelfvertrouwen af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven