Werk & Studie alle pijlers

Hoe gebrek aan ervaring verbloemen bij solliciteren

27-09-2016 13:20 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik mij toch wel erg begin te vervelen in mijn huidige functie, ben ik weer eens gaan rondkijken naar iets anders.

Zojuist een hele mooie functie tegen gekomen die ik ook al een tijd terug toevallig tegen kwam. Het lijkt erop dat ze dus niemand kunnen vinden en dat klinkt als een groot voordeel voor mij

9 van de 10 eisen in de vacature voldoe ik aan, maar de 10e niet en die lijkt vrij belangrijk, namelijk 5+ jaar leidinggevende ervaring.

Nu is jarenlange ervaring natuurlijk goed omdat je dan veel hebt geleerd, maar ik ben er zelf van overtuigd dat wel of niet kunnen leidinggeven vooral van nature in je zit. Daarnaast geef je in de functie van de vacature leiding aan werknemers in een omgeving waar ik wel veel ervaring mee heb, dus de gang van zaken op de werkvloer zijn mij zeker niet onbekend.

Zouden deze argumenten bij de recruiter en het bedrijf ook geaccepteerd worden denken jullie? Of weten jullie nog andere argumenten zodat ze niet over mijn gebrek aan ervaring zullen struikelen? De enige leidinggevende ervaring die ik wel heb is praeses zijn van mijn dispuut en ik heb een paar keer een groot feest georganiseerd, maar ik weet niet of het nou echt sterk overkomt om dat als leidinggevende ervaring te vermelden...
Ik vind voldoen aan 9 van de 10 punten zeker een reden om WEL te solliciteren. Mensen sturen met minder een brief. Welke leidinggevende kwaliteiten heb je wel in huis, daarmee zal je ze moeten overtuigen.



En, het kan in je zitten maar het moet er ook uit hè...
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij vrij cruciaal en niet te verbloemen. Zij vragen niet om een starter.



Je kunt beter eerlijk zijn over de 9 punten waar je wel aan voldoet en aangeven dat je een traject wil volgen om op termijn aan de ervaringseis te voldoen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
5+ jaar ervaring, dat is geen junior functie. En niet de minst belangrijke eis ook; waarschijnlijk zeer relevant voor de functie. Ik zou je afwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Organiseren is iets anders dan leidinggeven.



Bel gewoon voor meer info. Vraag eens waarom ze die ervaringseis hebben en hoe hard die eis is. Je doet nu een aanname daarover. En welke facetten van leidinggeven voor de functie belangrijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Valt niet te verbloemen. Coachen is trouwens het toverwoord vandaag de dag he, leidinggeven is als term achterhaald maar ik weet niet in welke branche je werkzaam bent. Definieer leidinggeven niet te eng: heb je nooit collega's begeleid, strategische projecten uitgezet en geleid? En wat is je visie op het vakgebied? Waar valt de winst voor dit bedrijf te behalen in jouw rol als LG en hoe ga je dat doen? Zo zou ik het aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je ook hebben afgewezen.

Wie zegt dat jij een geboren leidinggevende bent? De voorbeelden die jij noemt zijn nou niet bepaald goede voorbeelden van leidinggeven.



Maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Nooit iets verbloemen. Komt altijd uit. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Verbloemen is altijd een slecht idee. Waarschijnlijk zijn ze niet blij als ze er pas later achter komen dat je geen ervaring hebt, ze vragen er niet voor niets om. Een feest organiseren en praeses zijn is gewoonweg niet hetzelfde als vijf jaar een leidinggevende functie hebben. En je kunt wel denken dat leidinggeven iets is wat je van nature gegeven is, maar wat als degene die je sollicitatie beoordeelt het niet met je eens is?



Hoe dan ook, je kunt het altijd proberen. Bel ze eens en leg ze de situatie voor: "De functie lijkt me heel leuk, ik voldoe aan 9 van de 10 eisen (geef voorbeelden) maar die ervaring heb ik niet, al ken ik de situatie op de werkvloer wel goed. Zijn jullie geinteresseerd?". Wordt het niks, dan heb je je de moeite van het solliciteren bespaard.
Ik zou je dan juist vragen 'hoe komt het dat je een geboren leider bent, maar geen relevante ervaring hebt in leiding geven'?
Alle reacties Link kopieren
Tja jij kunt wel vinden dat goed kunnen leiding geven van nature in je zit, maar de leiding van het betreffende bedrijf is het daar niet mee eens duidelijk. Dat je dat vindt geeft zelfs je gebrek aan ervaring al aan eigenlijk. Verder denk ik dat ze ook een bepaalde leeftijd in gedachten hebben. Je bent misschien zo rond de 25? Dat is toch net even iets anders dan rond de 35. Wat doe jij als die hele groep vijftigers de kont tegen de krib gooit omdat ze geen zin hebben om naar iemand te luisteren die nog jonger is dan hun eigen kind? Ik denk dat ze die 5 jaar niet voor niks vragen, met 4 jaar was je misschien nog wel weg gekomen. En praeses van je dispuut kan natuurlijk heel goed overkomen als degene bij wie je solliciteert bij hetzelfde of soortgelijke dispuut heeft gezeten, kom je misschien wel achter via google, maar het kan ook tegen je werken.
Leiding geven is echt wel een vak. Het gaat prima als je een team hebt dat lekker zijn ding doet, maar mensen motiveren en ellenlange klaagverhalen van slecht functionerende medewerkers aanhoren vereist wel scholing en oefening. Coördineren is heel andere koek, de echte manager delegeert dat



Maar niet geschoten is altijd mis. Een man zou inderdaad meestal niet twijfelen als hij voldoet aan alle eisen behalve een.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm gemengde reacties, er lijken twee "kampen" te zijn, of ik wel of niet moet solliciteren.

Over 1 ding zijn jullie het wel eens, en dat is dat ik het open op tafel moet leggen, dat scheelt!

Verder lees ik een aantal keer 'wie zegt dat jij een geboren leider bent?' en dat is nu juist de vraag die ik wil beantwoorden, maar niet weet hoe. Maargoed, daar zal ik toch echt zelf achter moeten komen.

Wellicht kan ik een aantal leidinggevende kwaliteiten noemen met voorbeelden waarmee ik denk over deze kwaliteiten te beschikken.
quote:Zanahoria schreef op 27 september 2016 @ 14:07:

Verder lees ik een aantal keer 'wie zegt dat jij een geboren leider bent?' en dat is nu juist de vraag die ik wil beantwoorden, maar niet weet hoe. Maargoed, daar zal ik toch echt zelf achter moeten komen.

Wellicht kan ik een aantal leidinggevende kwaliteiten noemen met voorbeelden waarmee ik denk over deze kwaliteiten te beschikken.That's the point! Succes
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel. Je solliciteert gewoon, verbloemt niks en als het een keiharde eis is en er zijn nog tien kandidaten met wel de juiste kwalificaties, word je afgewezen en als je voor de rest voldoet word je aangenomen.



Die niet waagt, die niet wint. Toch?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bel de recruiter eens en leg het voor. En vraag ook waarom de functie al zo lang open staat. Misschien ligt het accent niet perse op leidinggeven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon altijd proberen. Waarom zou je jezelf al afwijzen voordat zij het doen.
Je kunt ook gerust je ervaring een beetje opleuken. Niet keihard liegen, maar het aansturen wat belangrijker maken dan het coördineren, en wat concrete voorbeelden bedenken waaruit jouw leiderschapskwaliteiten bleken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zanahoria schreef op 27 september 2016 @ 14:07:

Hmmm gemengde reacties, er lijken twee "kampen" te zijn, of ik wel of niet moet solliciteren.

Over 1 ding zijn jullie het wel eens, en dat is dat ik het open op tafel moet leggen, dat scheelt!

Verder lees ik een aantal keer 'wie zegt dat jij een geboren leider bent?' en dat is nu juist de vraag die ik wil beantwoorden, maar niet weet hoe. Maargoed, daar zal ik toch echt zelf achter moeten komen.

Wellicht kan ik een aantal leidinggevende kwaliteiten noemen met voorbeelden waarmee ik denk over deze kwaliteiten te beschikken.

Nou, dat dus. Ik heb veel gehad aan What Colour is Your Parachute (en er zijn veel meer boeken op de markt die je helpen jezelf te "verkopen", dus verdiep je daar eens in).



Ik vind: niet geschoten is altijd mis. Maar als je gaat schieten, doe het dan goed. Als jij met een dijk van een verhaal aankomt bij een recruiter denken ze wellicht: "Klinkt goed, die geven we een kans." Doe je dat niet, dan is de kans op succes veel kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Wel solliciteren, niet verbloemen, aangeven dat je het graag wil leren. Leidinggeven is echt een vaardigheid die je moet oefenen, het is niet een talent dat je wel of niet hebt en als je het hebt zit je goed. Nee, ook als je talent hebt moet je er nog veel over leren. Doen alsof je het allemaal vast wel kan, lijkt me minder succesvol dan toegeven dat je het nog moet leren maar erg geïnteresseerd bent en graag in die richting wil groeien.
Alle reacties Link kopieren
Doen.

Eerlijk zijn.

Kwaliteiten laten zien.

Uitdagingen die je wilt aangaan aangeven.

En je zult wel zien wat het wordt



Maarrr.... houdt wel rekening mee dat inderdaad een leidinggevende functie niet niets is. Je zult zelf misschien wel weten hoe belangrijk een 'goede' leidinggevende is. Als dat een koekenbakker is dan lijdt (waarschijnlijk) het team daaronder. Dat is iets wat je wel vooraf duidelijk moet hebben.

Ken je misschien iemand in een leidinggevende functie? Kun je geen dag meelopen en/of een gesprek hiermee aangaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon solliciteren. Vaak vermeldt de vacature de volledige verlanglijst van verschillende belanghebbende in het bedrijf, maar net als bij Sinterklaas, kunnen ze niet alles krijgen.



Er zullen dus sollicitanten aankloppen die veel ervaring hebben met leidinggeven, maar minder met de werkvloer en andersom. Jij bent een voorbeeld van het laatste geval. Wij weten niet wat de werkgever het belangrijkste vindt (hangt waarschijnlijk van de rest van het team af).



Ik zou in elk geval je gebrek aan ervaring open leggen en het eerder gooien op je ambitie en je wil om te leren. Niet gaan zeggen dat leidinggeven van nature in je zit, dat is echt onzin.
Bij de banen die ik heb heb gekregen voldeed ik volgens mij nooit aan álle eisen die in de vacaturetekst stonden. Ook eentje waarbij je 'aantoonbaar meerdere jaren ervaring...' moest hebben en ik had er 0,0 in die specifieke functie.



Ze zien toch wel aan je CV of je wel of geen ervaring hebt. Benadruk gewoon wat je wél kan, wat jij brengt naar het bedrijf en waarom jij geschikt bent voor deze functie.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren en uitleggen dat je in je huidige functie de "senior rol" vervuld door je ervaring: je werkt nieuwe mensen in, begeleidt stagiaires, vervangt je manager bij diens afwezigheid, bent de vraagbaak van de afdeling en door je "natuurlijk leiderschap" zoeken mensen jou vaak op en accepteren ze ook je gezag als je leidinggevende afwezig is.

Zo ben ik ook aangenomen in een leidinggevende functie. Moet erbij zeggen dat bovenstaande allemaal klopte en het intern was. Eens moet de eerste keer zijn, toch.
Alle reacties Link kopieren
Niet vermelden want waarom zou je het gebrek aan ervaring benadrukken? Je moet jezelf van je beste kant laten zien in plaats van jezelf al naar beneden halen.

Zij zien ook wel aan je cv dat je geen ervaring hebt, aan hen om dan beslissing te maken om je wel of.niet uit te nodigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven