Mooie Nederlandse traditie

30-09-2016 10:09 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd gezellig die ontgroeningstradities bij studentenverenigingen. Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen dit pikken en het zelfs vrijwillig ondergaan. In de loop der jaren zijn er zelfs al verschillende doden gevallen. En afgezien daarvan worden vrouwen weggezet als minderwaardig enz. enz. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden. En ik verbaas me erover dat er zo weinig discussie over is op forums. Waarom zou je bij zo'n club willen horen?



De Correspondent maakte een mooie vergelijking: "Maar vervang ‘moslims door ‘studenten,’ ‘haatpaleis’ door ‘sociëteit’ en ‘moskee’ door ‘universiteit’ en hee - we hebben het ineens over een mooi stukje Nederlandse cultuur. Om precies te zijn: de Groningse studentenvereniging Vindicat. Ineens gaat het niet meer over mishandeling door achterlijke barbaren, maar over ‘ontgroening,' oftewel, een respectabele Hollandse traditie. Die middeleeuwse haatideologie verandert - huup, huup, Barbatruc - in een gevalletje, ‘ach, ach, zo gaat dat toch onder studenten, niets aan de hand.’

https://decorrespondent.n ... e-hand/205142520-439025bf
Alle reacties Link kopieren
Eens met Barbara. Voor de wet volwassen zijn(het is ook algemeen bekend dat hersenen pas op je 25ste volgroeid zijn) betekent niet automatisch dat je een weloverwogen besluit kunt nemen aangaande zoiets en daar heeft intelligentie ook weinig mee te maken.

En volgens mij is het ook nog steeds strafbaar om een ander op die manier te behandelen dat er (blijvend) letsel ontstaat(of erger nog), of diegene nou vrijwillig aan iets begint of niet, of je nou kunt weten hoe het corps in elkaar steekt of niet.
Strafbaar gedrag is altijd ontoelaatbaar. Volgens mij is iedereen het daarover eens. Maar volgens mij zit er een groot grijs gebied van zaken die niet strafbaar zijn maar wel discutabel. Ik ben zelf tamelijk ongevoelig voor groepsdruk dus ik kan me er misschien te weinig bij voorstellen dat mensen niet gewoon vertrekken als het ze echt niet bevalt.



Maar wat zouden jullie (BarbaraCartland en FleurieNoire) wenselijk vinden? Corpora verbieden? Ontgroening afschaffen? Meer transparantie?
Studentenverenigingen zijn Nederlands cultureel erfgoed.



Mijn twee oudste zitten bij de grootsten en wat die hebben meegemaakt! Van mij mag het per direct worden afgeschaft!!!



Die zgn leiders wanen zich onschendbaar! Arrogante kwasten! Dat moeten onze nieuwe topambtenaren en leiders worden?

Ik maar denken dat ze slim waren? Maar een nul lid wel hersenletsel toebrengen? Idioten!



en dan die boeteclausule die ze verplicht zijn te ondertekenen!

Bizar!



En wis niet uit wat groepsdruk doet met een mens!

Ik heb me verbaasd maar vooral verafschuwd over hun ontgroening!

Het is afzien x 10000000



Saamhorigheid kweek je ook door een weekendje samen te gaan skiën, daar hoef je geen 10 dagen voor letterlijk gék gemaakt te worden!
quote:PowerCube schreef op 30 september 2016 @ 13:49:

Strafbaar gedrag is altijd ontoelaatbaar. Volgens mij is iedereen het daarover eens. Maar volgens mij zit er een groot grijs gebied van zaken die niet strafbaar zijn maar wel discutabel. Ik ben zelf tamelijk ongevoelig voor groepsdruk dus ik kan me er misschien te weinig bij voorstellen dat mensen niet gewoon vertrekken als het ze echt niet bevalt.



Maar wat zouden jullie (BarbaraCartland en FleurieNoire) wenselijk vinden? Corpora verbieden? Ontgroening afschaffen? Meer transparantie?Corpora behouden, want dat ik ze niet begrijp hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze niet meer mogen bestaan. Transparantere structuren binnen corpora. Verantwoording af laten leggen aan universiteit/hogeschool. Sancties bij overtredingen. Geen eigen rechtspraak, geen geheimhoudingscontracten. De ontgroening is al alcoholvrij, dus daar valt ook niet zo gek veel meer aan te veranderen. Idealiter zou bij de corpsleden het besef moeten ontstaan dat ze niet boven de wet staan, omdat ze toevallig bij een clubje horen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Barbara schrijft dus. En laat het bestuur van zo'n studentenvereniging bestaan uit wat oudere, wijzere studenten dan bijvoorbeeld die rector van Vindicat. Een broekie van 22 die zich ikweetnietwat waant en volkomen overtuigd van zichzelf daar wat staat te oreren terwijl hij zich eigenlijk de oren van zijn kop moet schamen voor wat er onder zijn "leiding" in dat corps gebeurt. Beetje gezond verstand zou ze ook niet misstaan, maar net zoals bij de aspirantleden schort het daar bij 22-jarigen ook nog wel eens aan. Ongeschikt dan, voor zo'n functie.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met een eenvoudig geheimhoudingscontract: "Alles wat legaal is hou je geheim (zo blijft het leuk voor komende jaren), alles waarbij iemand gewond raakt, er sprake is van vernedering of uitputting, of van andere zaken die ingaan tegen het nieuwe ontgroeningsconvenant moet je onmiddelijk melden aan de buitenwereld"
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 30 september 2016 @ 14:10:

Begin eens met een eenvoudig geheimhoudingscontract: "Alles wat legaal is hou je geheim (zo blijft het leuk voor komende jaren), alles waarbij iemand gewond raakt, er sprake is van vernedering of uitputting, of van andere zaken die ingaan tegen het nieuwe ontgroeningsconvenant moet je onmiddelijk melden aan de buitenwereld"Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden.
Veel verenigingen laten geen minderjarige lid worden, ivm handhaving van de alcoholleeftijd.



En het klinkt leuk dat 'oudere studenten' bestuur moeten doen (alsof die wijzer zijn). Maar studenten die nominaal studeren zijn op hun 22/23 klaar. Dus het is niet zo vreemd dat een bestuur bestaat uit een 'broekie' van 22.



Volgens mij moeten er goede afspraken zijn tussen verenigingen en universiteiten/autoriteiten, met duidelijke consequenties als dingen niet goed gaan.

Dit bestaat al in veel studentensteden, word tijd dat Groningen (en eventueel andere steden) dat ook doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2016 @ 13:35:

[...]





Ik vraag me af of ze weten waaraan ze beginnen en ik vind dat het algemeen bekend is dat corpora de bocht uitvliegen, geen reden om ze dat dan maar te blijven laten doen met een verwijzing naar de eigen verantwoordelijkheid van nieuwe leden. Er zijn meer zaken die mensen wellicht vrijwillig doen die alsnog strafbaar zijn, immers. En wat in eerste instantie vrijwillig begint, kan onderweg allengs minder vrijwillig worden.Mijn ervaring, als 'insider' is toch echt anders. Elk jaar haken er mensen af tijdens de ontgroening en ook daarna nog wel hoor. En die mensen hebben daarna gewoon nog een leven.
quote:Dragisa schreef op 30 september 2016 @ 11:39:

Ik heb altijd met een lichte walging naar het corps gekeken, en dan moet ik nog zeggen dat hij in mijn stad niet heel erg leefde.

Ik vind het een grote poppenkast. Die pakken, de vlaggetjes, de koude kak, het superieure geblaat. Ja, zelfs hun kapsels.

Allemaal enorm sneu.



Maar, dat zichzelf vrijwillig voor lul zetten, dat moeten ze helemaal weten. Ontgroening is een heel nieuw level van sneu.

Het bewijst voor mij dat intelligente mensen ook ongelooflijk dom kunnen zijn.



Overigens is er niets Hollands aan ontgroening. Als je ziet wat voor walgelijke incidenten er in deze tijd van het jaar voorvallen op een gemiddelde Amerikaanse uni, daar draait je maag van om.



+10



Zeg maar rustig sociopatisch.
Alle reacties Link kopieren
Maar de student die gedwongen werd een liter jenever te drinken, niet. De student die een watervergiftiging opliep omdat men hem dwong zoveel water te drinken ook niet. De student in het Sinterklaaspak dat in de fik vloog ook niet. En ik kan me zo voorstellen dat de student die met hersenletsel in het ziekenhuis terecht kwam ook een wat ander leven tegemoet gaat.

Jouw ervaringen zijn anders. Waarschijnlijk omdat dergelijke excessen bij jullie niet of nauwelijks voorkwamen. Maar bij Vindicat komen ze wel voor. Deze studenten hebben de kans niet meer gekregen om af te haken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 14:06:

Wat Barbara schrijft dus. En laat het bestuur van zo'n studentenvereniging bestaan uit wat oudere, wijzere studenten dan bijvoorbeeld die rector van Vindicat. Een broekie van 22 die zich ikweetnietwat waant en volkomen overtuigd van zichzelf daar wat staat te oreren terwijl hij zich eigenlijk de oren van zijn kop moet schamen voor wat er onder zijn "leiding" in dat corps gebeurt. Beetje gezond verstand zou ze ook niet misstaan, maar net zoals bij de aspirantleden schort het daar bij 22-jarigen ook nog wel eens aan. Ongeschikt dan, voor zo'n functie.



Vind tegenwoordig nog maar een student ouder dan 22. En als die er zijn dan hebben ze al zoveel vertraging dat ze er echt niet nog een jaar bijplakken.



Wat wel gunstig zou zijn is als verenigingen meer gebruik maken van hun advies-raad en die ook uitbreiden naar oudere oud-leden. Nu zie je vaak een advies-raad met oud-bestuursleden tussen de 25 en de 30 maar het zou ook gunstig zijn als de raad meer 30ers en 40ers (nog steeds oud-leden). Zo hou je het wel onder elkaar en voelt het niet als bemoeienis van buitenaf, maar heb je toch wat mensen met meer levenservaring die hun advies kunnen geven.

Ook zou hier veel vaker mee moeten worden overlegd ipv 2 keer per jaar een paar biertjes drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 14:06:

Wat Barbara schrijft dus. En laat het bestuur van zo'n studentenvereniging bestaan uit wat oudere, wijzere studenten dan bijvoorbeeld die rector van Vindicat. Een broekie van 22 die zich ikweetnietwat waant en volkomen overtuigd van zichzelf daar wat staat te oreren terwijl hij zich eigenlijk de oren van zijn kop moet schamen voor wat er onder zijn "leiding" in dat corps gebeurt. Beetje gezond verstand zou ze ook niet misstaan, maar net zoals bij de aspirantleden schort het daar bij 22-jarigen ook nog wel eens aan. Ongeschikt dan, voor zo'n functie.



Senaat/bestuur is een functie die tijdens de studie en als lid bekleed wordt. Je bent 5 jaar lid, daarna word je reünist. Het is een bijna fulltime taak, gedurende een studiejaar. Wellicht zou het een idee kunnen zijn dat het reünistenbestuur een rol krijgt bij een calamiteit. Dingen die duidelijk zwart-wit zijn zou de senaat zelf op moeten kunnen lossen (dus: bij plegen strafbaar feit direct aangifte*), maar bij zaken in het grijze gebied zou een daarvoor aangewezen reünist ter beoordeling betrokken kunnen worden. Er wordt bijvoorbeeld een klacht ingediend en die dient door zowel senaat als reünist(en) te worden beoordeeld. Of klachten gaan eerst naar de reünist.



* Dit overeenkomstig mijn idee om dit op te nemen in het inschrijfformulier, waarbij bij overtreding van de wet direct aangifte en royering volgt (zie mijn eerdere post).
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 15:05:

Maar de student die gedwongen werd een liter jenever te drinken, niet. De student die een watervergiftiging opliep omdat men hem dwong zoveel water te drinken ook niet. De student in het Sinterklaaspak dat in de fik vloog ook niet. En ik kan me zo voorstellen dat de student die met hersenletsel in het ziekenhuis terecht kwam ook een wat ander leven tegemoet gaat.

Jouw ervaringen zijn anders. Waarschijnlijk omdat dergelijke excessen bij jullie niet of nauwelijks voorkwamen. Maar bij Vindicat komen ze wel voor. Deze studenten hebben de kans niet meer gekregen om af te haken.Zowel de sinterklaas als de watervergiftiging waren geen ontgroeningen. Kan nog steeds niet natuurlijk, maar wie zegt dat zoiets niet zou gebeuren bij bijvoorbeeld een huis of een andere plek waar studenten samenkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 15:06:

[...]





Vind tegenwoordig nog maar een student ouder dan 22. En als die er zijn dan hebben ze al zoveel vertraging dat ze er echt niet nog een jaar bijplakken.

Dat is waar. Ik kom nog uit de tijd dat je ongebreideld kon "studeren".
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 30 september 2016 @ 15:05:

Maar de student die gedwongen werd een liter jenever te drinken, niet. De student die een watervergiftiging opliep omdat men hem dwong zoveel water te drinken ook niet. De student in het Sinterklaaspak dat in de fik vloog ook niet. En ik kan me zo voorstellen dat de student die met hersenletsel in het ziekenhuis terecht kwam ook een wat ander leven tegemoet gaat.

Jouw ervaringen zijn anders. Waarschijnlijk omdat dergelijke excessen bij jullie niet of nauwelijks voorkwamen. Maar bij Vindicat komen ze wel voor. Deze studenten hebben de kans niet meer gekregen om af te haken.



Dit zijn, hoe erg het ook was, geen recente voorbeelden. Daarbij zijn de watervergiftiging en het sinterklaaspak niet bij Vindicat gebeurd, maar bij een andere (notabene katholieke) vereniging in Groningen. Naar aanleiding van deze zaken zijn er al dingen aangepast, zoals het niet meer mogen drinken van alcohol. En daarbij, verenigingen als geheel keuren dit soort zaken natuurlijk ook niet goed en het wordt ook alles behalve aangemoedigd (iig tegenwoordig). Het probleem zit hem, naar mijn idee, in individuen die, gedurende die hele kennismakingstijd de realiteit uit het oog verliezen en daarbij alle grenzen voorbij gaan. Niet om 'het corps' in het algemeen. Het gaat ook vooral mis bij bijvoorbeeld een huisontgroening, waar een klein (gestoord) groepje aanwezig is.



En ik snap echt wel wat peer pressure inhoudt, maar nogmaals, stoppen is altijd een keuze. Neemt niet weg dat je als 'aspirant lid' een hele kwetsbare positie inneemt en dat er betere bescherming nodig is juist vanwege die ongelijke positie.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 15:06:

[...]





Vind tegenwoordig nog maar een student ouder dan 22. En als die er zijn dan hebben ze al zoveel vertraging dat ze er echt niet nog een jaar bijplakken.



Wat wel gunstig zou zijn is als verenigingen meer gebruik maken van hun advies-raad en die ook uitbreiden naar oudere oud-leden. Nu zie je vaak een advies-raad met oud-bestuursleden tussen de 25 en de 30 maar het zou ook gunstig zijn als de raad meer 30ers en 40ers (nog steeds oud-leden). Zo hou je het wel onder elkaar en voelt het niet als bemoeienis van buitenaf, maar heb je toch wat mensen met meer levenservaring die hun advies kunnen geven.

Ook zou hier veel vaker mee moeten worden overlegd ipv 2 keer per jaar een paar biertjes drinken.We zeggen hetzelfde zie ik, haha. Lijkt mij een goed idee. En door een protocol op te stellen waarbij duidelijk staat wat de route is bij een klacht of incident is het ook niet meer vrijblijvend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tmaar schreef op 30 september 2016 @ 15:15:

[...]





We zeggen hetzelfde zie ik, haha. Lijkt mij een goed idee. En door een protocol op te stellen waarbij duidelijk staat wat de route is bij een klacht of incident is het ook niet meer vrijblijvend.GMTA
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 15:10:

[...]





Zowel de sinterklaas als de watervergiftiging waren geen ontgroeningen. Kan nog steeds niet natuurlijk, maar wie zegt dat zoiets niet zou gebeuren bij bijvoorbeeld een huis of een andere plek waar studenten samenkomen.



Een vereniging, huis of andere plek waar studenten samenkomen waar mensen niet op elkaar letten, elkaar niet in bescherming nemen (als iemand vraagt om in brand gestoken te worden) of geen grenzen durven aangeven (als iemand 6 liter water drinkt) en geen grenzen durven stellen (als iemand anders 6 liter water gaat drinken), dat is geen veilige plek. Ik heb juist in mijn studententijd geleerd dat experimenteren leuk is, maar ook dat je soms even op elkaar moet letten, iemand in bed moet stoppen in plaats van nog een borrel geven, of even 'kappen nou jongens, dit is niet gezond' moet roepen als er onder groepsdruk dingen uit de hand lopen.



Een vereniging moet zulk onderling toezicht faciliteren en aanmoedigen, niet onderdrukken. En hier en daar lijkt dat bij het corps fout te gaan.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Zo. Mijn dochter is het weekend thuis. Haar twee centen: het lulligste van alles is dat er dingen 'uitgekomen' zijn, als dat niet zo was, had er geen haan naar gekraaid,

Banglastijsten zijn de studentenversie van middelbareschool lijstjes met wie zoent het lekkerste, en met wie heeft marietje het al eens gedaan?

Die jongen die zgn tegen zijn kop is geslagen? Die is niet geslagen, die is gevallen en toen per ongegeluk door iemand geraakt.

Mijn dochter zegt: meestal is het leuk en sowieso kies je er zelf voor. Je kan altijd weg. En je hoort nooit over hoe leuk het is maar alleen als er een incident is. Incidenten zijn altijd en overal, maar is er een bij een studentenvereniging dan zijn zij flink fucked!



Vindicat is jaren de grootste van groningen geweest (is nu albertus) en dat is vast niet voor niks.

Als het allemaal kommer en kwel was zouden er niet meer dan 2000 leden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 30 september 2016 @ 15:48:

[...]





Een vereniging, huis of andere plek waar studenten samenkomen waar mensen niet op elkaar letten, elkaar niet in bescherming nemen (als iemand vraagt om in brand gestoken te worden) of geen grenzen durven aangeven (als iemand 6 liter water drinkt) en geen grenzen durven stellen (als iemand anders 6 liter water gaat drinken), dat is geen veilige plek. Ik heb juist in mijn studententijd geleerd dat experimenteren leuk is, maar ook dat je soms even op elkaar moet letten, iemand in bed moet stoppen in plaats van nog een borrel geven, of even 'kappen nou jongens, dit is niet gezond' moet roepen als er onder groepsdruk dingen uit de hand lopen.



Een vereniging moet zulk onderling toezicht faciliteren en aanmoedigen, niet onderdrukken. En hier en daar lijkt dat bij het corps fout te gaan.



Daar heb je wel een punt.

Al gebeurt het wel vaker in kleinere gezelschappen, zoals Tmaar al aangaf en juist niet op de sociëteit. Hoe kleiner de groep, hoe moeilijker om daar toezicht op te houden als bestuur/senaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 30 september 2016 @ 16:02:

Zo. Mijn dochter is het weekend thuis. Haar twee centen: het lulligste van alles is dat er dingen 'uitgekomen' zijn, als dat niet zo was, had er geen haan naar gekraaid,

Banglastijsten zijn de studentenversie van middelbareschool lijstjes met wie zoent het lekkerste, en met wie heeft marietje het al eens gedaan?

Die jongen die zgn tegen zijn kop is geslagen? Die is niet geslagen, die is gevallen en toen per ongegeluk door iemand geraakt.

Mijn dochter zegt: meestal is het leuk en sowieso kies je er zelf voor. Je kan altijd weg. En je hoort nooit over hoe leuk het is maar alleen als er een incident is. Incidenten zijn altijd en overal, maar is er een bij een studentenvereniging dan zijn zij flink fucked!Die "bangalijsten" zijn niets nieuws inderdaad. Maar dat maakt het dan oke om over meisjes (nota bene van je eigen vereniging) te zeggen (en ik quote): "Die kutten moet je over een kanon trekken"? Dat gaat ver de grens van het onbetamelijke over en zou je kunnen classificeren als 'rape culture'. Meiden zijn niets meer dan een soort hoeren die naar believen lastig gevallen mogen worden door jongens die zich gedragen of ze bij de vleeskeuring werken. Daarbij: met naam, toenaam en, godbetert, mobiele nummers op het internet geflikkerd worden, zodat die jonge meiden elke dag lastig gevallen kunnen worden, dat is normaal? Oh. Ik ben blij dat ik geen dochters heb.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 30 september 2016 @ 16:02:

Incidenten zijn altijd en overal, maar is er een bij een studentenvereniging dan zijn zij flink fucked!







Dit is wel zoooo waar.

Wij hebben ook een klein 'incident' gehad bij mijn vereniging. Niemand had er een haan naar gekraaid als het bij een andere groep mensen was geweest maar omdat we studenten(vereniging) waren was het ineens in het regionale nieuws.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 30 september 2016 @ 16:09:

[...]





Die "bangalijsten" zijn niets nieuws inderdaad. Maar dat maakt het dan oke om over meisjes (nota bene van je eigen vereniging) te zeggen (en ik quote): "Die kutten moet je over een kanon trekken"? Dat gaat ver de grens van het onbetamelijke over en zou je kunnen classificeren als 'rape culture'. Meiden zijn niets meer dan een soort hoeren die naar believen lastig gevallen mogen worden door jongens die zich gedragen of ze bij de vleeskeuring werken. Daarbij: met naam, toenaam en, godbetert, mobiele nummers op het internet geflikkerd worden, zodat die jonge meiden elke dag lastig gevallen kunnen worden, dat is normaal? Oh. Ik ben blij dat ik geen dochters heb.Ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat het online kwam. Maar het is natuurlijk oliedom dat, als je al zoiets maakt, het ergens digitaal te verspreiden... Dan kan je dit wel verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 september 2016 @ 16:07:

[...]





Daar heb je wel een punt.

Al gebeurt het wel vaker in kleinere gezelschappen, zoals Tmaar al aangaf en juist niet op de sociëteit. Hoe kleiner de groep, hoe moeilijker om daar toezicht op te houden als bestuur/senaat.Het gaat dus niet om toezicht. Het gaat om de vraag wat je uitstraalt, wat je stimuleert en wat je juist ontmoedigt. Niet om handhaving van regels.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven