Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik lees ook meer mee dan dat ik reageer maar wil af en toe wat mee gaan schrijven. Leuk en leerzaam om te lezen hoe iedereen het aanpakt op financieel gebied. Het lukt ons aardig om zowel af te lossen als om een buffer op te bouwen, dat is geen probleem. Wat bij ons wel een dilemma is dat we aan de ene kant een flinke buffer aan spaargeld willen opbouwen omdat ik door allerlei aandoeningen geen levensverzekering kan afsluiten (we hebben een koopwoning). Aan de andere kant telt bij ons box 3 (spaargeld en bezit) ook mee om de eigen bijdrage voor de zorg vast te stellen. Inmiddels betalen we voor mijn zorg een eigen bijdrage van € 500,00 per maand. Hoe meer spaargeld we hebben hoe hoger de eigen bijdrage. Alles in de hypotheek storten is geen optie omdat mijn gezondheid gewoon niet goed is en mijn partner spaargeld nodig heeft om eventueel maandelijks als aanvulling op het loon te kunnen gebruiken mocht er met mij iets gebeuren. Ik vind het niet zo'n probleem om naar inkomen een eigen bijdrage voor zorg te betalen maar over het spaargeld vind ik het wel lastig. Je probeert iets op te bouwen omdat je bij geen verzekeraar terecht kan en daar betaal je dan weer extra voor.



Overigens vind ik het leuk om te kijken waar ik op kan bezuinigen en toch goed kan leven. Op dit forum ook al veel leuke tips gelezen dus dank daar voor!
Alle reacties Link kopieren
Oeh wat lastig dat je op deze manier eigenlijk dubbel gepakt lijkt te worden voor een situatie waar je niks aan kan doen. Is er geen andere manier om geld 'veilig' te stellen (uiteraard zonder daarbij regels te overtreden) zodat je wel wat geld tot je beschikking hebt, maar dit niet direct gebruikt kan worden.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Wow, dat is wel zuur.



In zo? geval als wat jij omschrijft zou ik wel begrijpen als je extra spaargeld bij iemand anders stalt. (Ik weet niet of iemand zich die situatie met de blog van koningin minima nog herinnert, die aanvullende bijstand kreeg maar wel allemaal spaargeld stiekem op de rekening van haar ouders had staan)
Alle reacties Link kopieren
Het alternatief zou zijn om contant geld achter de hand te hebben, thuis bewaren vind ik dan toch niet veilig genoeg, we zitten nu aan een bank kluis te denken maar ik kan niet terugvinden hoe je dan ooit aan kan tonen dat er redelijk veel contant geld in lag mocht er iets gebeuren met de kluis. Misschien ver gezocht hoor maar je probeert toch risico's in te dekken
quote:Kabritu schreef op 30 september 2016 @ 14:58:

Alles in de hypotheek storten is geen optie omdat mijn gezondheid gewoon niet goed is en mijn partner spaargeld nodig heeft om eventueel maandelijks als aanvulling op het loon te kunnen gebruiken mocht er met mij iets gebeuren.



Wat een rotsituatie Kabritu!

Kun je ons wat getallen geven? Bij hoeveel spaargeld gaat je eigen bijdrage omhoog en met welk bedrag? Op zich zou ik toch ook de hypotheek een stuk willen aflossen geloof ik, in geval van nood moet je dan inderdaad het huis verkopen maar dan heb je wel overwaarde. En tot dat moment van nood heb je iig lagere maandlasten.
Ik zou niet elders stallen en niet thuis bewaren. Je wilt geen gezeur omdat je fraude zou plegen, en je wilt het risico niet lopen dat er thuis wat mee gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
ps het voelt inderdaad wel af en toe alsof je dubbel gepakt wordt, ik denk dat we in totaal alleen voor mijn zorg al zo'n € 8.000 per jaar kwijt zijn. Toen we ons huis kochten was dit rond de € 2500 per jaar, afgelopen 5 jaar zijn de kosten enorm gestegen. Ik ben nog steeds erg blij met de zorg in Nederland maar er hangt wel een prijskaartje aan.
Zo hé, Kabritu, dat gaat inderdaad dubbel op. Zuur is dat. Ik heb geen tips verder, helaas. Ik zou ook snel bang zijn om fraude te plegen en gezeur te krijgen of risico's te lopen. Hoop dat je er uit komt.
quote:Marana_ schreef op 30 september 2016 @ 15:15:

Ik zou niet elders stallen en niet thuis bewaren. Je wilt geen gezeur omdat je fraude zou plegen, en je wilt het risico niet lopen dat er thuis wat mee gebeurd.Mee eens hoor, maar ik zou het in dit geval wel begrijpen als ze ervoor zou kiezen, ondanks de risico´s die eraan zitten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, we willen het inderdaad zuiver houden, jammer dat alle groene spaarrekeningen niet meer voorhanden zijn dat had nog wel e.e.a. kunnen schelen. De vrijstelling gaat gelukkig weer iets omhoog en verder is het wel een luxe probleem maar toch... Marana per € 5000 inkomen is het € 50 meer per maand en per 30.000 spaargeld ook ongeveer € 50 meer, Ons vakantiehuisje wordt ook in box 3 meegeteld, we komen met salaris, vakantiehuisje en spaargeld nu op een eigen bijdrage van € 650, er geldt dit jaar alleen nog een korting van € 135 waardoor we rond de € 500 uit komen per maand. We neigen nu inderdaad naar meer aflossen. Verkopen van het huis/vakantiehuisje kan altijd mocht het nodig zijn maar we hebben wel een heel fijn huis wat je ook niet zomaar verkoopt mocht één van ons komen te overlijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabritu schreef op 30 september 2016 @ 15:15:

ps het voelt inderdaad wel af en toe alsof je dubbel gepakt wordt, ik denk dat we in totaal alleen voor mijn zorg al zo'n € 8.000 per jaar kwijt zijn. Toen we ons huis kochten was dit rond de € 2500 per jaar, afgelopen 5 jaar zijn de kosten enorm gestegen. Ik ben nog steeds erg blij met de zorg in Nederland maar er hangt wel een prijskaartje aan.Ik lees net dat je eigen bijdrage 500 euro per maand is?! Wat een geld, ik dacht 500 euro per jaar en vroeg me al af hoe je dan aan 8000 euro zou komen. Heb je dan ook een hoog salaris? Ik zou niet weten waar ik zelf 8000 euro zorgkosten vandaan moet halen als ik ziek word. Kun je iets toelichten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 30 september 2016 @ 13:28:

[...]



Dat ben ik!



Het is heel simpel, we gaan samenwonen en daarin zijn we voorzichtig, we willen niets overhaast doen. Mijn vriend en ik hebben beiden nog een huis met onze exen, zowel huis als hypotheek in beide gevallen op 2 namen. En dat is een hoop gezeik en gedoe. Dat willen we niet direct weer. Eerst allebei dit helemaal avonden, dan kijken hoe het samenwonen gaat, en rustig zoeken naar een nieuw huis voor ons samen. Liefst een huis op 1 naam, met ook de hypotheek op 1 naam. En dan moeten we ook een samenlevingscontract regelen, en testamenten, etc etc.

Het ziet er naaruit dat we allebei nog dit jaar onze huizen kunnen opleveren. Zodra de eerste een definitieve datum heeft gaan we een huurcontract afsluiten. Tussen einde financieringstermijn en gewenste opleverdatum zit in beide gevallen niet heel veel tijd, een huurhuis hebben we sneller gevonden (particulier, via een makelaar of tussenpersoon) dan een koophuis incl alle geregel.

Ah, ja, dat is heel logisch om dan te gaan huren en ook om je eigen huis te verkopen.

Wel grappig dat je voor de toekomst het liefst een huis op 1 naam wil hebben. Wie is dan de gelukkige? ;)

Ik heb namelijk zelf ook de beeldvorming dat als ik op korte termijn een huis koop en nog steeds alleen ben, dat ik als ik een relatie krijg en samen ga wonen ook mijn eigen huis wil blijven behouden (zolang dat gaat natuurlijk) voor het geval de relatie stukloopt. Dan hou je toch altijd (betaalbare) woonruimte, zeker als ik zie in mijn omgeving wat voor bizarre prijzen voor huurhuizen gevraagd worden.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Elisha,

We hebben beiden een modaal salaris dus fijn maar niet schokkend, een globaal lijstje van kosten:

Eigen bijdrage zorg: € 6000 p/j

eigen risico ziekte kosten verzekeraar € 385 p/j

eigen risico vervoer ziekenhuis ziektekosten verzekeraar € 98 p/j

Parkeren academisch ziekenhuis € 5,50 p/w gemiddeld € 220 p/j

Onderhoud/verplichte keuring lift rolstoelbus/aanpassingen € 600 p/j

Eigen bijdrage medicatie die niet wordt vergoed € 400 p/j

Dieetkosten € 300 p/j



Dit is zomaar een lijstje, de extra kosten van de bus, aanpassingen in huis, soms extra zorg etc zijn allemaal niet meegeteld maar dit geeft misschien een beetje een beeld van de kosten.
quote:Tr0tter schreef op 30 september 2016 @ 14:28:

[...]



Dat is natuurlijk niet waar. 10% van een ton is net zoveel als vier keer 10% van 25.000 euro.



Welkom Bitterbal, leuk dat je je mindset zo hebt kunnen veranderen! Dat is toch wel wat we hier gemeen hebben in dit topic; dat we sparen en consuminderen niet als een opgave of een straf zien, maar als iets leuks. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet ook niet typen als er twee kinderen om mij heen hangen
Alle reacties Link kopieren
Heb je er wel eens aan gedacht om een kapitaalverzekering af te sluiten op jouw leven ten gunste van je man?

Een kapitaalverzekering telt niet mee voor je vermogen normaal gesproken maar dan kan je man wel beschikken over het spaargeld wat jullie hebben op het moment dat jij komt te overlijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabritu schreef op 30 september 2016 @ 19:21:

Hallo Elisha,

We hebben beiden een modaal salaris dus fijn maar niet schokkend, een globaal lijstje van kosten:

Eigen bijdrage zorg: € 6000 p/j

eigen risico ziekte kosten verzekeraar € 385 p/j

eigen risico vervoer ziekenhuis ziektekosten verzekeraar € 98 p/j

Parkeren academisch ziekenhuis € 5,50 p/w gemiddeld € 220 p/j

Onderhoud/verplichte keuring lift rolstoelbus/aanpassingen € 600 p/j

Eigen bijdrage medicatie die niet wordt vergoed € 400 p/j

Dieetkosten € 300 p/j



Dit is zomaar een lijstje, de extra kosten van de bus, aanpassingen in huis, soms extra zorg etc zijn allemaal niet meegeteld maar dit geeft misschien een beetje een beeld van de kosten.

Wat een geld! Ik vind een eigen bijdrage van 6000 euro echt schokkend. Waar komt die eigen bijdrage zorg vandaan? Als je het niet wil vertellen is het ook je goed recht hoor, maar ik dacht eigenlijk dat met de premies die we betalen toch vrijwel alles wel vergoed zou moeten worden linksom of rechtsom (via zorgverzekering of WMO gemeente).

Ik verwacht dat het ook grotendeels inkomen afhankelijk is, want ik zou niet weten waar ik als alleenstaande met 1500 netto in de maand zoveel zorgkosten van zou moeten betalen! (Dan zou mijn genoemde spaarpotje van 500 euro onverwachte zorgkosten niet eens toereikend zijn )
Alle reacties Link kopieren
-quote ipv wijzigen-
quote:elisha_ schreef op 30 september 2016 @ 16:59:

[...]



Ah, ja, dat is heel logisch om dan te gaan huren en ook om je eigen huis te verkopen.

Wel grappig dat je voor de toekomst het liefst een huis op 1 naam wil hebben. Wie is dan de gelukkige? ;)

Ik heb namelijk zelf ook de beeldvorming dat als ik op korte termijn een huis koop en nog steeds alleen ben, dat ik als ik een relatie krijg en samen ga wonen ook mijn eigen huis wil blijven behouden (zolang dat gaat natuurlijk) voor het geval de relatie stukloopt. Dan hou je toch altijd (betaalbare) woonruimte, zeker als ik zie in mijn omgeving wat voor bizarre prijzen voor huurhuizen gevraagd worden.

Het is niet zozeer bedoeld om dat een betaalbare woonruimte te kunnen behouden, het gaat er meer om dat we dan niet vast zitten aan het huis zeg maar. Mijn ex en ik hebben nog maandenlang het huis gedeeld, nadat de scheiding in gang was gezet, omdat het een hele puzzel was voordat de bank zei dat ze echt niet de hypotheek op 1 naam (mijn naam) konden zetten. Eerst wou ex blijven, na een tijdje bleek dat dat niet kon, toen heb ik het geprobeerd en dat ging dus ook niet, en toen moesten we puzzelen hoe we dan verder zouden gaan (want het huis is niet lekker verkoopbaar, het staat nu ruim 2 jaar te koop). Met nog een halve hypotheek op je naam is het lastig een nieuwe hypotheek afsluiten voor een ander huis, en mijn ex wou perse niet huren. Nja, uiteindelijk heeft hij dus mbv zijn ouders (familiebankconstructie) toch een ander huis kunnen kopen, maar toen waren we al 10 maanden verder. Zoiets wil ik gewoon niet weer.

Ik vind het prima als mijn vriend het huis koopt, maar ik vind het ook niet erg om het alleen op mijn naam (en dus voor mijn lasten) te hebben. Mijn zaak heeft iets betere cijfers dus ik zal het denk ik proberen.
quote:Kabritu schreef op 30 september 2016 @ 19:21:

Hallo Elisha,

We hebben beiden een modaal salaris dus fijn maar niet schokkend, een globaal lijstje van kosten:

Eigen bijdrage zorg: € 6000 p/j

eigen risico ziekte kosten verzekeraar € 385 p/j

eigen risico vervoer ziekenhuis ziektekosten verzekeraar € 98 p/j

Parkeren academisch ziekenhuis € 5,50 p/w gemiddeld € 220 p/j

Onderhoud/verplichte keuring lift rolstoelbus/aanpassingen € 600 p/j

Eigen bijdrage medicatie die niet wordt vergoed € 400 p/j

Dieetkosten € 300 p/j



Dit is zomaar een lijstje, de extra kosten van de bus, aanpassingen in huis, soms extra zorg etc zijn allemaal niet meegeteld maar dit geeft misschien een beetje een beeld van de kosten.Ongelooflijk, wat een stapel kosten, oefff...
Alle reacties Link kopieren
# Zwartvlekje, bedankt voor de tip, ik ga het nog even goed bekijken maar ook bij de kapitaalverzekering zie ik af en toe iets staan over medische vragen en daar kom ik echt niet doorheen, we hebben het ook geprobeerd met een levensverzekering bij een speciale verzekeraar om met een hogere premie een levensverzekering af te sluiten maar helaas afgekeurd maar wie weet bij de kapitaalverzekering



# Elisha, maak je geen zorgen, de hoogte ervan komt echt door twee inkomens in combinatie met spaargeld/bezit, ik krijg meer dan 20 uur zorg per week, daar betaal je een eigen bijdrage voor naar inkomen. Toen ik nog alleen woonde betaalde ik stukken minder...
quote:Tr0tter schreef op 30 september 2016 @ 08:18:

Ik doe een keer per week boodschappen (en ik haal op zaterdag nog noten op de markt en brood voor het weekend). Doordat ik alleen op die ene dag in het winkelcentrum kom voorkom ik dat ik op overige dagen in de verleiding kom om iets extra's te kopen.

Ik houd rekening met de houdbaarheid van spullen. Zo zorg ik dat yoghurt, vegavlees e.d. lang genoeg houdbaar is, liefst anderhalve week of meer vanaf het moment dat ik het koop. Kwetsbare groenten eten we aan het begin van de week, groenten die langer goed blijven eten we later in de week. Ik maak niet echt een weekmenu, maar zorg wel dat ik voor zeven dagen groenten in huis heb. Als ik ga koken bedenk ik dan wat ik ermee ga doen, afhankelijk van waar we trek in hebben. Rijst, pasta, couscous, bulghur, peulvruchten en aardappel(puree) heb ik altijd op voorraad. En verder eten we wat er in het seizoen en in de reclame is. Geen aardbeien in de winter, geen spruiten of boerenkool in de zomer.



Als ontbijt eten we yoghurt met havermout (goedkoop en gezond!) en fruit. De havermout roeren we 's avonds al door de yoghurt, zodat 'ie de volgende ochtend zacht is. We nemen brood mee naar ons werk, we kopen nooit iets in de kantine. Eén keer per week koop ik een paar broden. Het brood voor mijn man beleg ik en vries ik in zakjes per dag in. Mijn eigen brood vries ik ook in een zakje per dag in, maar ik neem mijn beleg los mee naar mijn werk. Zo hoeven we niet elke ochtend of avond brood te smeren, krijgt het brood geen kans om oud te worden en houden we nooit brood over. Op zondag maken we tosti's van het brood dat we op zaterdag gehaald hebben.



Trotter dat gesmeerde brood invriezen kan dat met alle soorten beleg? Ook zoet of alleen kaas of vlees op brood...



Ik wil het soms ook gaan doen. Ik word soms kierewiet van elke avond brood smeren.
Mijn man wil meestal pindakaas en kaas mee, en dat kun je allebei prima invriezen. Ook Nutella, chocopasta, omelet en hummus is geen probleem.

Ik vind het ideaal. Ik ben er een keer per week even mee bezig, maar dan zijn we er de rest van de week ook vanaf. En zoals ik al schreef; we hoeven nooit brood weg te gooien omdat het oud is.
Trotter, waarin bewaar je het brood in de vriezer? Lijkt me ook wel wat.
quote:zecora schreef op 30 september 2016 @ 22:20:

Trotter, waarin bewaar je het brood in de vriezer? Lijkt me ook wel wat.We nemen brood mee naar ons werk, we kopen nooit iets in de kantine. Eén keer per week koop ik een paar broden. Het brood voor mijn man beleg ik en vries ik in zakjes per dag in. Mijn eigen brood vries ik ook in een zakje per dag in, maar ik neem mijn beleg los mee naar mijn werk.



In zakjes dus. Le-zen.
Klinkt goed. Ik ga het proberen. Bedankt voor je reactie trotter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven